Philips Hue + Apple homekit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costerleone
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-01-2024

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik probeer mijn huis een beetje smart te maken en wil alles in de Apple Homekit stoppen.
Nu werken al mijn lampen in de Philips Hue App
De meeste lampen zijn originele philips Hue lampen maar een aantal zijn ook van de LIDL.

Nu werkt alles prima in de Philips Hue app alleen in de Apple home kit komen die lampen niet naar voren.
Nu ben ik een aantal dingen tegen gekomen zoals Home Assistant maar lijkt me nog iets omslachtig voor mij persoonlijk.

Kan dit werken als ik de bridge van de lidl haal en werken dan de lampen wel via de Apple Home?
Alvast dank!

Enkel topic is genoeg => samengevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 04-11-2022 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 09:46
Klopt je zien alleen de hue lampen, zelfde issue zal je ook hebben als je b.v. de Ikea lampen gekoppeld zou hebben in de Hue App.

Als de Lidl bridge homekit ondersteund dan zou dat prima moeten werken ja..

Edit: snelle check op de lidl bridge is het antwoord nee die ondersteund geen Apple Home Kit, oplossing in deze zou HomeAssistant kunnen zijn (weet niet hoe technisch je bent in dit soort zaken) maar daar zou je dan de Hue Bridge in kunnen koppelen en middels een HomeBridge plugin deze weer kunnen weergeven in Apple Homekit, en dan laat deze wel de lidl lampen zinen

[ Voor 47% gewijzigd door LightStar op 04-11-2022 13:56 . Reden: snelle check ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 15:06
Helaas werkt dat erg matig. Home Assistant is echt de moeite waard om even in te duiken, voor 100 euro heb je een raspberry pi + een zigbee2mqtt stick. Daarmee kun je alle Zigbee apparaten perfect bedienen, ook via Homekit. Zeker de investering waard als je meer slimme lampen zoals van de Lidl wil scoren (die 100 euro heb je zo terugverdiend), en helemaal leuk om hiermee meer zaken aan te sluiten, zoals je eventuele slimme meter, Sonos/Chromecast en zelfs je auto in bepaalde gevallen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28
Je loopt, zoals je medetweakers al aangeven, tegen beperkingen aan met Hue in Apple Homekit, dit komt omdat Apple nog niet heel veel merken ondersteund, maar op dit moment wel Philips Hue. Echter nog geen: Ikea, Lidl etc.

Wat @--Christiaan-- al aangeeft is een hele mooie oplossing welke niet teveel kost, echter moet je dan weer wel handig zijn met het instellen van een Raspberry Pi, echter zijn er ook legio van filmpjes/handleidingen te vinden op het www.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costerleone

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
Aha dank voor de antwoorden!
Ja ik ben nu nog in dubio of dus maar originele Hue lampen te kopen en die te gebruiken.
Of een raspberry pi halen waar ik ook zeker voor open sta maar hier nog geen kaas van gegeten hebt.
Is er een handleiding die jullie aanraden? Sowieso zie ik een raspberry pi setje vaak voorbij komen in forums dus wellicht wel leuk weer een nieuw project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costerleone

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
https://www.iculture.nl/nieuws/lidl-smart-home-homekit-hub/

Dit lijkt trouwens wel wat ik ook dacht toch?
De speciale Silvercrest-hub halen daar de lampen mee instellen en toevoegen aan de apple HomeKit
Anyway vind ik een Raspberry PI ook wel weer interessant en kan ik hiermee alsnog aan de slag.

[ Voor 18% gewijzigd door costerleone op 04-11-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 18:01

megaleo

Special member

Heb je je Bridge al gekoppeld aan HomeKit?

https://www.philips-hue.c...ice-control/apple-homekit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:01
Prinzie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:14:
Je loopt, zoals je medetweakers al aangeven, tegen beperkingen aan met Hue in Apple Homekit, dit komt omdat Apple nog niet heel veel merken ondersteund, maar op dit moment wel Philips Hue. Echter nog geen: Ikea, Lidl etc.
Dit is niet helemaal waar, IKEA spullen werken wel in HomeKit met een IKEA Tradfri Hub. Alleen HomeKit heeft de beperking dat alles van hetzelfde merk dient te zijn.

Mijn neef draait HomeKit met zowel een IKEA tradfri hub als een Hue bridge en alles komt samen via zijn HomePod Mini.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 15:06
costerleone schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:16:
Aha dank voor de antwoorden!
Ja ik ben nu nog in dubio of dus maar originele Hue lampen te kopen en die te gebruiken.
Of een raspberry pi halen waar ik ook zeker voor open sta maar hier nog geen kaas van gegeten hebt.
Is er een handleiding die jullie aanraden? Sowieso zie ik een raspberry pi setje vaak voorbij komen in forums dus wellicht wel leuk weer een nieuw project!
Ik zou zo'n setje aanraden: https://www.raspberrystor...-zwart-8718734751557.html

Dan heb je meteen alles bij elkaar en kun je hem zo aansluiten. Het enige wat je hoeft te doen is Home Assistant op de bijgeleverde SD-kaart te installeren. Dat doe je middels de uitleg hier. Het is echt heel makkelijk. Je stopt je SD-kaart in je huidige computer, downloadt Balena Etcher, geeft daar de URL van Home Assistant in zoals in de handleiding staat, en hij gaat dit voor je downloaden en op de SD-kaart zetten. Als alles klaar is, stop je de SD-kaart in de Raspberry Pi, start die op, en je bent klaar om te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28
TheIbex schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:59:
[...]

Dit is niet helemaal waar, IKEA spullen werken wel in HomeKit met een IKEA Tradfri Hub. Alleen HomeKit heeft de beperking dat alles van hetzelfde merk dient te zijn.

Mijn neef draait HomeKit met zowel een IKEA tradfri hub als een Hue bridge en alles komt samen via zijn HomePod Mini.
Klopt, je hebt helemaal gelijk, dat is niet helemaal juist verwoord van mijzelf. Echter wil je vaak 1 centraal systeem hebben dus kiezen de meeste mensen (zoals ik op dit moment ook thuis) voor 1 hoofdsysteem, ik heb onder mijn Hue Bridge zowel Ikea lampen maar ook Hue lampen hangen, waardoor mijn Hue lampen netjes verschijnen in de HomeKit en mijn Ikea lampen niet zichtbaar worden in mijn HomeKit, echter als je de Ikea lampen onder de Tradfri Hub hangt gaat dit wel lukken.
--Christiaan-- schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:04:
[...]

Ik zou zo'n setje aanraden: https://www.raspberrystor...-zwart-8718734751557.html

Dan heb je meteen alles bij elkaar en kun je hem zo aansluiten. Het enige wat je hoeft te doen is Home Assistant op de bijgeleverde SD-kaart te installeren. Dat doe je middels de uitleg hier. Het is echt heel makkelijk. Je stopt je SD-kaart in je huidige computer, downloadt Balena Etcher, geeft daar de URL van Home Assistant in zoals in de handleiding staat, en hij gaat dit voor je downloaden en op de SD-kaart zetten. Als alles klaar is, stop je de SD-kaart in de Raspberry Pi, start die op, en je bent klaar om te gaan!
Prima startersset inderdaad, houd er alleen wel even rekening mee dat hier volgens mij nog geen Zigbee2mqtt stick bij zit, om daarmee vervolgens je Zigbee signalen mee af te kunnen vangen.

[ Voor 37% gewijzigd door Prinzie op 04-11-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costerleone

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
--Christiaan-- schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:04:
[...]

Klinkt goed! Ze zijn alleen overal uitverkocht volgens mij :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@costerleone Ik zou die hele lidl troep er uit doen en gewoon vervangen voor Philips.

Heb je ook geen gedoe en extra dingen nodig om het allemaal lekker te laten werken.

Vooral als je straks ook mooie scenes e.d. gaat maken ga je daar geen spijt van krijgen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costerleone

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
Greatsword schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:22:
@costerleone Ik zou die hele lidl troep er uit doen en gewoon vervangen voor Philips.

Heb je ook geen gedoe en extra dingen nodig om het allemaal lekker te laten werken.

Vooral als je straks ook mooie scenes e.d. gaat maken ga je daar geen spijt van krijgen.
Ja klopt hoor, de hue lampen vind ik ook mooier, alleen de eettafel lamp heeft 8 lamp fittingen dus dit leek me wel een mooie goedkopere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

costerleone schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:26:
[...]

Ja klopt hoor, de hue lampen vind ik ook mooier, alleen de eettafel lamp heeft 8 lamp fittingen dus dit leek me wel een mooie goedkopere oplossing.
Grote tafel zeker als het 8 lampen zijn? Heb daar zelf de uitvoering: Philips Hue Ensis hanglamp (met bluetooth) Wit hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costerleone

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
Ja het is een flinke tafel haha, 8 hue lampen spiraalvormig ben je ook gauw weer 150 euro verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costerleone

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
Jazeker, alleen de LIDL lampen doen het niet, wel de originele hue lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 02:00
De Hue-bridge exposeert alleen Hue-lampen aan HomeKit. Voor je Lidl-lampen (Tuya?) zal je inderdaad de desbetreffende bridge moeten gebruiken (als die wel HomeKit ondersteunt). Home Assistant kan inderdaad ook.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

costerleone schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:49:
[...]

Ja het is een flinke tafel haha, 8 hue lampen spiraalvormig ben je ook gauw weer 150 euro verder.
Het is bijna Black Friday, ik zou deze even in de gaten houden en ook op Pepper een "Philips Hue" alert aanmaken ;)

Philips Hue aanbiedingen- & kortingscodetopic

https://nl.pepper.com/search?q=philips%20hue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costerleone

costerleone

www.framevision.nl

Topicstarter
Vandaag Home assistant op mijn nas geïnstalleerd. Alle lampen werken nu:) Voor nu eerst maar is verder in home assistant duiken. Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 11:54

hplos.nl

Zo doet men dat

Wordt dit beter met de ondersteuning van matter?

Vind het erg suf dat alleen m’n hue lampen worden geëxposed, en niet de lampen van Lidl ook :/

pc | server | laptop | pda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypressGTX
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-12-2024
Zeker! De update komt eraan dat je third party lampen zichtbaar worden in homekit via de hue bridge!

https://hueblog.com/2022/...show-up-in-apple-homekit/

Mooi want ik draai Homebridge nog enkel voor enkele ikea lampjes die niet zichtbaar zijn in homekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerp67
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 13:53
Onlangs is Homekit ge-update. Voornamelijk de user interface lijkt te zijn ge-update.
Echter één groot vervelend issue: ik kan de Philips Hue wall switches nergens meer vinden!
Voorheen kon je makkelijk iedere toets programmeren en bv een scene eraan koppelen. Dit kan ik nu nergens meer vinden. Typisch is dat de switches wel werken en als ik hem gebruik nog steeds de scenes uit Homekit kiest. Ook als ik die scene uitbreid of verander. (In de Hue app kun je de Homekit scenes niet aan de switch koppelen, daarin staat als optie "Instellen in Homekit" maar daar zie ik dus niks.
Zie ik iets over het hoofd of is het echt een probleem? Hoe kan ik het verhelpen?
(Toevoeging: ik heb het programmeren van de switches nu in de Home+ app gedaan. Zou het misschien zijn dat Apple dit meer en meer aan 3trd parties over gaat laten?)

[ Voor 11% gewijzigd door rogerp67 op 05-12-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanillaPriest
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04 12:31
@rigerp67 Ik heb mijn dimmer switches en smartbuttons ook na de upgrade gewoon in mijn homekit omgeving staan. Het kan dus zeker wel.

Mijn vraag was eigenlijk aan de TS, is het je nu gelukt en wat heb je gekozen? (Raspberry, Lidl Bridge of toch maar alles HUE)
Ik heb een prachtige Lidl lamp (zo'n stok die een hoek mooi verlicht) gekocht omdat het verschil met Hue wel heel erg groot was voor dit model. En wat mij over de streep trok waren de mensen die vertelde dat het gewoon in de HUE app werkte (wat het idd direct deed). Maar heb nu hetzelfde probleem als jij, geen HomeKit (wat wel echt mijn omgeving is.

Ben dus benieuwd wat je hebt gekozen, en of je misschien al ergens (anders) hebt gelezen of Apple ook ondersteuning voor Lidl in HK wil gaan toevoegen. Ik heb al een 2e Switch (Aqara) en zie niet echt op tegen een 3e.

Ben benieuwd.
Pagina: 1