Vraag

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:23
Sinds een tijdje ben ik aan het stoeien met docker, portainer en watchtower op een raspberry PI. Hierbij loop ik tegen het probleem aan dat na het updaten van een container naar een nieuwe versie (in mijn geval scrypted), deze wordt geïnstalleerd als een nieuwe kale installatie. De instellingen etc in mijn container gaan hierbij dus elke keer verloren. Wat moet ik doen om te zorgen dat ik wel automatisch kan bijwerken naar de nieuwste versie, maar ik dus niet elke keer alles opnieuw moet configureren?

Beste antwoord (via IKKE86 op 07-11-2022 11:45)

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
(jarig!)
Precies, je moet die /server/volume mappen naar een folder buiten de container om instellingen enz. persistent te maken.

Alle reacties

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Door een lokaal stukje storage te configureren voor gebruik door de container. Ergens in de documentatie zal ongetwijfeld staan aan welk pad in de container dat gekoppeld moet worden.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Het hele idee van een Docker container is juist dat deze stateless is.

Dingen als je config kun je in een Docker volume of een bind mount naar de host opslaan
https://docs.docker.com/storage/volumes/
https://docs.docker.com/storage/bind-mounts/

Bind mounts hebben het nadeel dat ze niet volledig geïsoleerd zijn, maar dan weer het voordeel dat het gewoon een verwijzing naar een mapje op de host is, en je er dus altijd bij kan. Volumes hebben het tegenovergestelde; je kan deze niet benaderen als mapje zonder ze eerst expliciet te mounten.

Je zou je image moeten kunnen vervangen en dan de container opnieuw moeten kunnen starten zonder dataverlies, maar bij het opnieuw opstarten van een container is de data in de container weg, want de hele container wordt gewoon verwijderd en opnieuw aangemaakt. Je moet dus zorgen dat alle data die je wil bewaren buiten de container wordt opgeslagen.

• NimRod1337
  • Laatst online: 21:38
Gebruik volumes, in het kort deze zitten niet in de container, maar erbuiten en zijn daarmee persistent. Wat er nu zonder volumes gebeurt is dat je variabele data in de container houdt en dus elke keer weg gooit met het pullen en starten van een nieuw image.

• IKKE86
  • Laatst online: 11:23

Mijn kennis is beperkt, maar de storage staat toch op een apart volume met deze instellingen?

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:22
IKKE86 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:43:
[Afbeelding]

Mijn kennis is beperkt, maar de storage staat toch op een apart volume met deze instellingen?
Dat is hier niet zichtbaar, hier zie je alleen maar de "variabelen" die in je container gebruikt worden.
Iets lager staat het volumes deel.... daar moet iets staan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
(jarig!)
Precies, je moet die /server/volume mappen naar een folder buiten de container om instellingen enz. persistent te maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee