Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschil/voordeel hygieneboiler en combiboiler

Pagina: 1
Acties:

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-11 15:44
Beste Tweakers,

Voor mijn nieuwe huis ben ik er over uit dat ik zonnecollectoren (2x 30) en een warmtepomp ga nemen.

Ik heb 2 vragen:

1.
Voor de collectoren heb ik ook een oplossing nodig voor het bufferen van de warmtepomp en warm tapwater.

Nu is mijn oog gevallen op een combiboiler/tank-in-tank, waarbij de tapwatervat in een gescheiden tank in het grotere buffervat zit. Ik lees echter dat veel mensen een hygieneboiler hebben.

Het prijs verschil tussen beide is aanzienlijk:
1300 voor een combiboiler, 500l/200l, label b van g2-energy
of
2080 voor een hygieneboiler, 600l, label a van ravensbergersolar

Mij is duidelijk dat het voordeel van de hygieneboiler is dat er geen of minder legionella risico is. Maar het lijkt mij omdat het boilervat van de combiboiler hoog in het buffervat zit hier ook weinig risico op is?
Daarnaast heeft de gelinkte hygieneboiler label a, welke als het goed is meer subsidie krijgt. (150 uit mijn hoofd)

Het voordeel van de tank in tank is dan weer dat deze 1/3 goedkoper is.

Mis ik iets? Is het ene boiler principe beter dan het ander?

2.
Is een doorstroomverwarmer nodig/aan te raden? Zo ja dan lijkt mij dit ook een voordeel voor de hygieneboiler aangezien die op lage temperaturen kan functioneren zonder legionella risico.

Ik verneem graag jullie ideeën!

-

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
Een kleine vraag.
Waarom kiezen voor een zonnecollector?
De meer gekozen oplossing tegenwoordig is reguliere zonnepanelen en een losse ventilatiewarmtepompboilervat. Dat is qua rendement en subsidie de betere optie.

Vooral daar je ook een warmtepomp neemt voor de verwarming heb je meer aan electriciteit opbrengst.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
Lang verhaal, sorry: In de praktijk stook je met een warmtepomp je boiler niet naar 60 graden omdat dat erg onvoordelig is. Vaak is 45 graden voldoende en doe je eens in de week of 2 weken een legionellarun waarbij tijdelijk de temperatuur naar 60 graden gaat. Verder geeft het RIVM zelf aan dat in privéhuizen eigenlijk nooit Legionella voorkomt omdat er genoeg wordt doorgespoeld: er is niet genoeg tijd om schadelijke hoeveelheden bacteriën op te bouwen.

Sowieso zou ik wel voor boiler met een A label gaan: je boiler staat meestal niet op een plek waar het 21 graden is, je warmteverlies wil je toch zo veel mogelijk voorkomen.

Hygïeneboiler: nooit legionellarun nodig, maar je moet wel de boiler op de juiste temperatuur houden. Als het alleen bovenin nog 45 graden is, kan het zijn dat de inwendige spiraal het water niet goed op temperatuur krijgt. Bij de tank in tank, of gewone boiler, kun je dat bovenste kwart nog gewoon opdouchen omdat water van bovenaf afgetapt wordt en van onderen weer aangevuld. (Gelaagdheid heet dat).

Doorstromer is af te raden behalve als je een hele zware aansluiting hebt thuis. Een CV ketel wordt alleen gekozen op de behoefte aan SWW (CW,3,4,5,6). Dat is omdat douchen met een gewone douchekop al gauw 25 kW vraagt. Trek je dat uit een stopcontact dan wordt dat lastig. Met een 25A 3F aansluiting kun je 17 kW trekken, dus heb je wel echt een spaardouchekop nodig. Vanaf 3x35 kan het wel gewoon, maar dat is wel 300 euro vastrecht meer per jaar. En het is natuurlijk erg duur omdat je COP1 hebt. Een warmtepompboiler of warmtepomp is dan een stuk goedkoper in gebruik, maar duurder in aanschaf.

Buffer en Boiler zou ik wel apart houden: Buffer laat je door de warmtepomp meestal maar op 28 graden of zo stoken: heter moet er toch niet door je vloer of hoeft er door je radiatoren. Die lage temperatuur is het hele idee achter de warmtepomp. Combineren met een boiler (tank in tank) gaat dan niet werken.

Zomers laat je de collectoren gewoon je boiler (voor sww) opwarmen. In de herfst kun je dat misschien een beetje gebruiken voor je verwarming, maar eerlijk gezegd moet je daar niet heel veel van verwachten. April tot Oktober gratis douchen, daarna doen zowel de zonnepanelen als de zonnecollector niet veel/genoeg meer.

Over het rendement: zonnecollectoren hebben per /m2 bijna 5x het rendement van een zonnepaneel. (95% tegen 20%). Je pakt dus met een collector veel meer warmte van de zon. Maar een zonnepaneel in combinatie met een warmtepomp met cop4 komt daar best goed in de buurt.

• bobsterro
D-dark schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:03:
Een kleine vraag.
Waarom kiezen voor een zonnecollector?
De meer gekozen oplossing tegenwoordig is reguliere zonnepanelen en een losse ventilatiewarmtepompboilervat. Dat is qua rendement en subsidie de betere optie.

Vooral daar je ook een warmtepomp neemt voor de verwarming heb je meer aan electriciteit opbrengst.
Op een zonnecollector met boiler systeem zit aanzienlijke subsidie. Netto komt dat lager uit dan een warmtepompboiler.
Qua rendement verbeter je de COP van een warmtepomp die ondersteund wordt door zonnecollectoren.
Daarnaas
Coolmint schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:30:
Lang verhaal, sorry: In de praktijk stook je met een warmtepomp je boiler niet naar 60 graden omdat dat erg onvoordelig is. Vaak is 45 graden voldoende en doe je eens in de week of 2 weken een legionellarun waarbij tijdelijk de temperatuur naar 60 graden gaat. Verder geeft het RIVM zelf aan dat in privéhuizen eigenlijk nooit Legionella voorkomt omdat er genoeg wordt doorgespoeld: er is niet genoeg tijd om schadelijke hoeveelheden bacteriën op te bouwen.

Sowieso zou ik wel voor boiler met een A label gaan: je boiler staat meestal niet op een plek waar het 21 graden is, je warmteverlies wil je toch zo veel mogelijk voorkomen.

Hygïeneboiler: nooit legionellarun nodig, maar je moet wel de boiler op de juiste temperatuur houden. Als het alleen bovenin nog 45 graden is, kan het zijn dat de inwendige spiraal het water niet goed op temperatuur krijgt. Bij de tank in tank, of gewone boiler, kun je dat bovenste kwart nog gewoon opdouchen omdat water van bovenaf afgetapt wordt en van onderen weer aangevuld. (Gelaagdheid heet dat).

Doorstromer is af te raden behalve als je een hele zware aansluiting hebt thuis. Een CV ketel wordt alleen gekozen op de behoefte aan SWW (CW,3,4,5,6). Dat is omdat douchen met een gewone douchekop al gauw 25 kW vraagt. Trek je dat uit een stopcontact dan wordt dat lastig. Met een 25A 3F aansluiting kun je 17 kW trekken, dus heb je wel echt een spaardouchekop nodig. Vanaf 3x35 kan het wel gewoon, maar dat is wel 300 euro vastrecht meer per jaar. En het is natuurlijk erg duur omdat je COP1 hebt. Een warmtepompboiler of warmtepomp is dan een stuk goedkoper in gebruik, maar duurder in aanschaf.

Buffer en Boiler zou ik wel apart houden: Buffer laat je door de warmtepomp meestal maar op 28 graden of zo stoken: heter moet er toch niet door je vloer of hoeft er door je radiatoren. Die lage temperatuur is het hele idee achter de warmtepomp. Combineren met een boiler (tank in tank) gaat dan niet werken.

Zomers laat je de collectoren gewoon je boiler (voor sww) opwarmen. In de herfst kun je dat misschien een beetje gebruiken voor je verwarming, maar eerlijk gezegd moet je daar niet heel veel van verwachten. April tot Oktober gratis douchen, daarna doen zowel de zonnepanelen als de zonnecollector niet veel/genoeg meer.

Over het rendement: zonnecollectoren hebben per /m2 bijna 5x het rendement van een zonnepaneel. (95% tegen 20%). Je pakt dus met een collector veel meer warmte van de zon. Maar een zonnepaneel in combinatie met een warmtepomp met cop4 komt daar best goed in de buurt.
Mijn boiler komt wel op een plek te staan met 21 graden, maar wel naast de slaapkamer dus ik het liefst dat hij weinig tot geen warmte afgeeft.

Wat betreft het rendement, met collectoren je de COP van de warmtepomp aanzienlijk verbeteren. Je hebt alleen wel in de zomer last van overproductie waar je niets mee kan. Daarvoor zit ik te overwegen om een voor de piekmaanden een zonnepaneel voor 1 van de collectoren te plaatsen.

-

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Zonneboiler staat in de zomer te niksen omdat hij van gekkigheid de hitte niet kwijt kan.
In de winter haalt hij de douche temperatuur niet en moet je dus ergens mee bij stoken.
COP1 superkostbaar en ethisch bankroet: in de winter hebben we bij lange na niet voldoende duurzame energie.

Ofwel die warmtepomp voor SWW is links of rechtsom nodig waardoor de business case voor de zonneboiler redelijk vlot onderuit gaat.

PV kun je of in de warmtepomp gieten voor netto zelfde thermisch rendement als de zonneboiler, of terugleveren tegen vergoeding.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 08-11-2022 22:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:05
Coolmint schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:30:

Fijn advies. Vanwege legionellawetgeving is het verplicht om eens per week de boiler temperatuur naar 60 graden of hoger te brengen. Indien 60 graden, dan de boiler minimaal één uur op deze temperatuur houden. Ga je op vakantie en heb je de boiler twee weken op 45 graden gehad en dus niet doorgespoeld, dan sowieso eerst een legionellarun voor gebruik. 45 graden is namelijk de perfecte groeitemperatuur van legionella eenheden.

Bij cv ketels is de instelling voor warm tapwater niet voor niets 60 graden. Op het toppunt dient water met een temperatuur van 55 graden geleverd te wonen en om dit te halen wordt een temperatuur van 60 graden aangehouden.

Het aantal legionellabesmettingen in Nederland neemt ook al een aantal jaar toe volgens het RIVM: https://www.rivm.nl/legionella

• bobsterro
Ronald schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:04:
Zonneboiler staat in de zomer te niksen omdat hij van gekkigheid de hitte niet kwijt kan.
In de winter haalt hij de douche temperatuur niet en moet je dus ergens mee bij stoken.
COP1 superkostbaar en ethisch bankroet: in de winter hebben we bij lange na niet voldoende duurzame energie.

Ofwel die warmtepomp voor SWW is links of rechtsom nodig waardoor de business case voor de zonneboiler redelijk vlot onderuit gaat.

PV kun je of in de warmtepomp gieten voor netto zelfde thermisch rendement als de zonneboiler, of terugleveren tegen vergoeding.
Er komt een panasonic 5kw voor de de vloerverwarming. Daarvoor is een buffervat nodig.
Daarnaast heb ik ook een boiler nodig.

Ik heb dan de keus een warmtepompboiler te nemen
of zoals ik het nu heb bedacht een hygieneboiler (buffervat en 'boiler' in een) met een losse warmtepomp voor sww in de vorm van een hewalex 3,0kw en zonnecollectoren.

Warmtepompboiler kost netto 1400 en dan heb ik nog een buffervat nodig van ~800, totaal 2200.

De zonnecollectoren met hygieneboiler set kost netto 2000 en de hewalex -350, totaal 1650.

Lijkt mij een goede buisinesscase zo? Van dat geld kan ik een paar panelen kopen die ik in die piekmaanden voor mijn collectoren kan zetten.

-

• Ronald
Vloerverwarming heeft geen buffer nodig, de warmtepomp kan daar altijd zijn vermogen in kwijt.

Geen radiatoren elders in huis dus?

De Panasonic kan ook SWW maken.

Je hebt dus alleen een SWW “boiler “ vat nodig. Dat kan een traditionele of hygiëne boiler zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
bobsterro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:04:
[...]

Er komt een panasonic 5kw voor de de vloerverwarming. Daarvoor is een buffervat nodig.
Daarnaast heb ik ook een boiler nodig.

Ik heb dan de keus een warmtepompboiler te nemen
of zoals ik het nu heb bedacht een hygieneboiler (buffervat en 'boiler' in een) met een losse warmtepomp voor sww in de vorm van een hewalex 3,0kw en zonnecollectoren.

Warmtepompboiler kost netto 1400 en dan heb ik nog een buffervat nodig van ~800, totaal 2200.

De zonnecollectoren met hygieneboiler set kost netto 2000 en de hewalex -350, totaal 1650.

Lijkt mij een goede buisinesscase zo? Van dat geld kan ik een paar panelen kopen die ik in die piekmaanden voor mijn collectoren kan zetten.
nee je hebt geen buffer nodig, zeker niet als je veel vloerverwarming hebt. Blijft over wat je moet doen met je SWW. Het "makkelijkst" voor wat jij wilt is een boiler kopen met 2 spiralen. Op 1 spiraal sluit je de zonneboiler aan en op de andere de warmtepomp. Beide kunnen dan het water in je boiler opwarmen. Waarschijnlijk heb je dan tussen april en september geen WP nodig voor de SWW en in de andere maanden juist alleen maar de warmtepomp.

Verkijk je niet op het leidingwerk en de meerkosten van zo'n combinatie. ik weet niet waar je leidingen lopen en waar je warmtepomp komt te staan, maar in mijn geval zou het zo worden:

WP beneden in de tuin, aansluiting op vloerverwarming ook beneden in trapkast. Dat is dus redelijk eenvoudig leidingwerk. ik heb mijn boilervat ook in de trapkast staan, daarmee zit alles dichtbij elkaar. jij wilt een zonneboiler dus moet je OF van die zonneboiler op het dak naar beneden naar je boilervat OF het moet van de warmtepomp beneden naar de boilervat op zolder. vergeet ook niet dat je een driewegklep, inlaatcominbatie en wat andere dingen nodig hebt om SWW te maken met een warmtepomp en je bent weer 300 euro verder aan spullen. Omdat je 2 warmtebronnen op 1 boilervat hebt is er ook 2x leidingwerk nodig. Dat kan heel veel werk / tijd en dus ook geld zijn of weinig, hangt van je huis af.

Achteraf zou ik een losse warmtepompboiler neergezet hebben in mijn huis, gewoon op zolder op de plek waar de cv-ketel hing. Dat had me 2 dagen prutsen installatiewerk gescheeld :+

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50
Even een korte samenvatting van @Fr33z:

Een warmtepompboiler is dan wel duurder in aanschaf en qua subsidie, maar qua installatie en leidingwerk zal het weinig schelen.

Owja, hoe vaker iets herhaalt wordt hoe beter het blijft hangen:

Je hebt geen buffervat nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 09-11-2022 10:16 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• bobsterro
Ronald schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:47:
Vloerverwarming heeft geen buffer nodig, de warmtepomp kan daar altijd zijn vermogen in kwijt.

Geen radiatoren elders in huis dus?

De Panasonic kan ook SWW maken.

Je hebt dus alleen een SWW “boiler “ vat nodig. Dat kan een traditionele of hygiëne boiler zijn.
Betreft een gehele renovatie dus er komt alleen vloerverwarming.

Hoe zit het dan met zoneregeling? Als je een aantal kamers knijpt, heb je dan nog steeds geen buffer nodig?

Het voordeel van de hewalex is dat hij op de wtw kanalen aangesloten kan worden en derhalve met een betere cop sww kan verwarmen. Daarnaast kan hij ook koelen in de zomer, iets wat mij wel aanstaat.
De panasonic is dan de backup.
Fr33z schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:04:
[...]

nee je hebt geen buffer nodig, zeker niet als je veel vloerverwarming hebt. Blijft over wat je moet doen met je SWW. Het "makkelijkst" voor wat jij wilt is een boiler kopen met 2 spiralen. Op 1 spiraal sluit je de zonneboiler aan en op de andere de warmtepomp. Beide kunnen dan het water in je boiler opwarmen. Waarschijnlijk heb je dan tussen april en september geen WP nodig voor de SWW en in de andere maanden juist alleen maar de warmtepomp.

Verkijk je niet op het leidingwerk en de meerkosten van zo'n combinatie. ik weet niet waar je leidingen lopen en waar je warmtepomp komt te staan, maar in mijn geval zou het zo worden:

WP beneden in de tuin, aansluiting op vloerverwarming ook beneden in trapkast. Dat is dus redelijk eenvoudig leidingwerk. ik heb mijn boilervat ook in de trapkast staan, daarmee zit alles dichtbij elkaar. jij wilt een zonneboiler dus moet je OF van die zonneboiler op het dak naar beneden naar je boilervat OF het moet van de warmtepomp beneden naar de boilervat op zolder. vergeet ook niet dat je een driewegklep, inlaatcominbatie en wat andere dingen nodig hebt om SWW te maken met een warmtepomp en je bent weer 300 euro verder aan spullen. Omdat je 2 warmtebronnen op 1 boilervat hebt is er ook 2x leidingwerk nodig. Dat kan heel veel werk / tijd en dus ook geld zijn of weinig, hangt van je huis af.

Achteraf zou ik een losse warmtepompboiler neergezet hebben in mijn huis, gewoon op zolder op de plek waar de cv-ketel hing. Dat had me 2 dagen prutsen installatiewerk gescheeld :+
Alle vloeren komen straks open te liggen, veel leidingwerk is verouderd en moet vervangen worden dus vandaar dat ik kijk naar de beste oplossing en niet zozeer 'makkelijkste', goedkoper staat mij uiteraard wel aan.

Maar blijkbaar is een buffer dus niet nodig. Dus dan betaal ik een meerprijs van ~500 (250 verschil en 250 voor driewegkleppen etc), ik laat aansluitkosten van de loodgieter even achterwege aangezien dat toch moet gebeuren.

Lijkt mij nog steeds geen slechte case gezien in de warmere maanden ik weinig tot geen geen kosten zal hebben voor sww en verwarming? Of mis ik iets?

-

• CurlyMo
bobsterro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:18:
[...]
Hoe zit het dan met zoneregeling? Als je een aantal kamers knijpt, heb je dan nog steeds geen buffer nodig?
Je hebt niet eerder over zones gesproken ;) Het kan inderdaad dat dat de situatie veranderd, maar dan zul je beter moeten toelichten wat je wensen zijn qua verwarming in zones.
Het voordeel van de hewalex is dat hij op de wtw kanalen aangesloten kan worden en derhalve met een betere cop kan sww kan verwarmen. Daarnaast kan hij ook koelen in de zomer, iets wat mij wel aanstaat.
Een WPB heeft een veel te hoge luchtstroom nodig om volledig op een MV aangesloten te worden. Dat is verder ook niet uniek aan de Hewalex. Dat kunnen vrijwel alle L/W WPB's.

Ook voor koelen is een WPB niet geschikt. Daarvoor heb je een continue draaiende machine voor nodig wat een WPB niet is.

Wil je koelen en toch je huis volledig verbouwen, zorg dan dat overal geïsoleerde leidingen worden gelegd. Tenminste tussen de plek waar de WP staat en de ruimtes die je wil koelen. Als je leidingen geïsoleerd zijn, dan kan je prima koelen met je toekomstige Panasonic.
Lijkt mij nog steeds geen slechte case gezien in de warmere maanden ik weinig tot geen geen kosten zal hebben voor sww en verwarming? Of mis ik iets?
De wintermaanden

• Fr33z
ga nou alsjeblieft geen 3 systemen proberen te combineren (hewalex + pana monoblock + zonneboiler). Misschien kun je aanvullen welke dingen je belangrijk vindt en dan op basis daarvan een advies vragen? Denk aan:

wensen/eisen:
* zo duurzaam mogelijk systeem?
* laagste gebruikskosten?
* laagste investeringskosten?
* minste onderhoud / opties voor stukgaan (zonneboilers hebben weer eigen onderhoud nodig bijv)
* vloerverwarming met zoneregeling (zou ik ook afraden maar dat is weer een heel nieuw topic waard)
* hoeveel douchewater wil je hebben?

waar komt je WP te staan, waar kun je een boilervat kwijt?

• bobsterro
CurlyMo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:25:
[...]

Je hebt niet eerder over zones gesproken ;) Het kan inderdaad dat dat de situatie veranderd, maar dan zul je beter moeten toelichten wat je wensen zijn qua verwarming in zones.

[...]

Een WPB heeft een veel te hoge luchtstroom nodig om volledig op een MV aangesloten te worden. Dat is verder ook niet uniek aan de Hewalex. Dat kunnen vrijwel alle L/W WPB's.

Ook voor koelen is een WPB niet geschikt. Daarvoor heb je een continue draaiende machine voor nodig wat een WPB niet is.

Wil je koelen en toch je huis volledig verbouwen, zorg dan dat overal geïsoleerde leidingen worden gelegd. Tenminste tussen de plek waar de WP staat en de ruimtes die je wil koelen. Als je leidingen geïsoleerd zijn, dan kan je prima koelen met je toekomstige Panasonic.

[...]

De wintermaanden
Ik ging uit van een buffervat vanwege de zones, had ik aan kunnen stippen.

Waarom zou de hewalex niet volledig op de ventilatie aangesloten kunnen worden? Volgens diens handleiding is dat juist precies de bedoeling.

Er wordt inderdaad geisoleerde 160mm buis aangelegd naar de aanvoerpunten.

De hewalex koelt de lucht en brengt de luchtvochtigheid omlaag, de panasonic (monobloc) zou alleen via de vloerverwarmingsbuizen kunnen koelen. Zover ik weet is dat laatste minder effectief.
Fr33z schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:31:
ga nou alsjeblieft geen 3 systemen proberen te combineren (hewalex + pana monoblock + zonneboiler). Misschien kun je aanvullen welke dingen je belangrijk vindt en dan op basis daarvan een advies vragen? Denk aan:

wensen/eisen:
* zo duurzaam mogelijk systeem?
* laagste gebruikskosten?
* laagste investeringskosten?
* minste onderhoud / opties voor stukgaan (zonneboilers hebben weer eigen onderhoud nodig bijv)
* vloerverwarming met zoneregeling (zou ik ook afraden maar dat is weer een heel nieuw topic waard)
* hoeveel douchewater wil je hebben?

waar komt je WP te staan, waar kun je een boilervat kwijt?
Er zijn toch zat mensen die hun zonneboiler systeem suplementeren met een hewalex en nog een ketel hebben voor de CV. Waarom zou je niet 3 systemen combineren? Vanwege de aansluitingsmoeilijkheid?

De panasonic monobloc komt op het dak te staan, ik neem even aan dat je niet bedoelt dat de boiler op het dan komt te staan? Het plan is de boiler er praktisch bijna onder te zetten, op de 2e verdieping.

Zo duurzaam mogelijk staat mij erg aan en daarmee lage gebruikskosten. Maar niet ongeacht de prijs.

Onderhoud vind ik geen probleem.

Waarom geen zoneregeling? Ik zou bijv op een gegeven moment niet de slaapkamer verder willen verwarmen als de woonkamer nog wel warmte nodig heeft. Dat is wel ongeveer zover als het regelen zal gaan.

Douchewater, we zijn met 3 en een bad welke regelmatig gebruikt zal worden.

Hartelijk dank voor het meedenken en de kritiek, het wordt gewaardeerd :)

-

• CurlyMo
bobsterro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:46:
[...]
Waarom zou de hewalex niet volledig op de ventilatie aangesloten kunnen worden? Volgens diens handleiding is dat juist precies de bedoeling.
Omdat de benodigde luchtstroom veel te hoog is. Als je je luchtstroom uit huis haalt en die buizen zijn allemaal 160mm dan kan het wellicht, maar meestal is dat niet zo. Als je de 160mm dakvoeren wil hergebruiken kan het ook.
De hewalex koelt de lucht en brengt de luchtvochtigheid omlaag
Voor 1 tot 4 uur per dag. Daarmee koel je je massa veel te weinig mee af.
de panasonic (monobloc) zou alleen via de vloerverwarmingsbuizen kunnen koelen. Zover ik weet is dat laatste minder effectief.
Nee, een warmtepomp pomp koud water door je buizen. Omdat je ze geïsoleerd laat leggen zorgt dat niet voor condensatie. Je afgifte systeem (fancoils) gaat die koude lucht je ruimte in brengen. De convectoren waardoor je lucht wordt geblazen worden dan gekoeld tot zo'n 6 graden. Voldoende om condens te vangen. Die condens moet dan vervolgens ergens heen. Waardoor je dus standaard al condenserend koelt. Je moet dus niet serieus met je vloerverwarming gaan koelen omdat je anders condens krijg op en tussen je vloer.
Er zijn toch zat mensen die hun zonneboiler systeem suplementeren met een hewalex en nog een ketel hebben voor de CV. Waarom zou je niet 3 systemen combineren? Vanwege de aansluitingsmoeilijkheid?
Omdat het onnodig complex en duur wordt zonder noemenswaardige voordelen.

• bobsterro
CurlyMo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:02:
[...]

Omdat de benodigde luchtstroom veel te hoog is. Als je je luchtstroom uit huis haalt en die buizen zijn allemaal 160mm dan kan het wellicht, maar meestal is dat niet zo. Als je de 160mm dakvoeren wil hergebruiken kan het ook.

[...]

Voor 1 tot 4 uur per dag. Daarmee koel je je massa veel te weinig mee af.

[...]

Nee, een warmtepomp pomp koud water door je buizen. Omdat je ze geïsoleerd laat leggen zorgt dat niet voor condensatie. Je afgifte systeem (fancoils) gaat die koude lucht je ruimte in brengen. De convectoren waardoor je lucht wordt geblazen worden dan gekoeld tot zo'n 6 graden. Voldoende om condens te vangen. Die condens moet dan vervolgens ergens heen. Waardoor je dus standaard al condenserend koelt. Je moet dus niet serieus met je vloerverwarming gaan koelen omdat je anders condens krijg op en tussen je vloer.

[...]

Omdat het onnodig complex en duur wordt zonder noemenswaardige voordelen.
Zou in een goed geïsoleerde woning die paar uur niet voldoende zijn om de woning te koelen, in ieder geval de luchtvochtigheid iets omlaag te brengen zodat de vloerverwarmingsbuizen tot een lager dauwpunt kunnen koelen?

In jouw voorstel zou dus naast het 'verwarming' vloerverwarming systeem een geïsoleerd systeem komen te liggen naar desbetreffende fancoils. De fancoils zijn denk ik aan de prijs, en moet op locatie steeds een condens afvoer komen. Is het dan niet aan te raden een kanaalkoeler, een centrale oplossing gemonteerd in het ventilatie systeem, te nemen? Ik had deze overwogen maar de hewalex leek mij een mooie oplossing.

-

• CurlyMo
bobsterro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:22:
[...]

Zou in een goed geïsoleerde woning die paar uur niet voldoende zijn om de woning te koelen, in ieder geval de luchtvochtigheid iets omlaag te brengen zodat de vloerverwarmingsbuizen tot een lager dauwpunt kunnen koelen?
Nee
In jouw voorstel zou dus naast het 'verwarming' vloerverwarming systeem een geïsoleerd systeem komen te liggen naar desbetreffende fancoils.
Je leidingwerk (met name standleidingen) hoeven niet apart te zijn. Warm water kan ook prima via geïsoleerd leidingwerk. Je gaat het water toch niet drinken.
De fancoils zijn denk ik aan de prijs, en moet op locatie steeds een condens afvoer komen. Is het dan niet aan te raden een kanaalkoeler, een centrale oplossing gemonteerd in het ventilatie systeem, te nemen? Ik had deze overwogen maar de hewalex leek mij een mooie oplossing.
Je kan ook alleen je zolder koelen en je MV die lucht door je huis laten verplaatsen.

• bobsterro
CurlyMo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:33:
[...]

Nee

[...]

Je leidingwerk (met name standleidingen) hoeven niet apart te zijn. Warm water kan ook prima via geïsoleerd leidingwerk. Je gaat het water toch niet drinken.

[...]

Je kan ook alleen je zolder koelen en je MV die lucht door je huis laten verplaatsen.
Hoe zit het dan met de minimale afgifte dat een wp moet hebben als ik slechts 1 fancoil zou installeren? Dan is waarschijnlijk voor de koeling een (apart?) buffervat nodig? Deze vraag zal ook opgaan voor de kanaalkoeler schat ik zo.

-

• CurlyMo
bobsterro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:54:
[...]

Hoe zit het dan met de minimale afgifte dat een wp moet hebben als ik slechts 1 fancoil zou installeren? Dan is waarschijnlijk voor de koeling een (apart?) buffervat nodig? Deze vraag zal ook opgaan voor de kanaalkoeler schat ik zo.
Willekeurig voorbeeld, als je de Innova Filomuro SW XL 800 neemt, dan kan dat ding al 3,12kW verbrassen:
Total cooling capacity W 7/12 °C / A 27 °C 3,12 kW
Oftewel, een zo'n ding geeft al voldoende afgifte.

• Ronald
bobsterro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:18:

Het voordeel van de hewalex is dat hij op de wtw kanalen aangesloten kan worden en derhalve met een betere cop sww kan verwarmen.
No such thing as a free lunch.

De lucht die de hewalex uit je geïsoleerde schil haalt moet aangevuld worden. En die gaat dus links of rechtsom van buiten komen en dus meestal verwarmd worden door de Panasonic. De COP van beide zijn van belang om tot SWW temperatuur te komen.

• bobsterro
Ronald schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:26:
[...]

No such thing as a free lunch.

De lucht die de hewalex uit je geïsoleerde schil haalt moet aangevuld worden. En die gaat dus links of rechtsom van buiten komen en dus meestal verwarmd worden door de Panasonic. De COP van beide zijn van belang om tot SWW temperatuur te komen.
Ik zou de hewalex aansluiten op de exit lucht van de wtw. Deze gaat sowieso naar buiten, en omdat een wtw niet 100% rendement heeft zal deze lucht warmer zijn dan de buitenlucht.

-

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
Insert12 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:16:
[...]

Fijn advies. Vanwege legionellawetgeving is het verplicht om eens per week de boiler temperatuur naar 60 graden of hoger te brengen. Indien 60 graden, dan de boiler minimaal één uur op deze temperatuur houden. Ga je op vakantie en heb je de boiler twee weken op 45 graden gehad en dus niet doorgespoeld, dan sowieso eerst een legionellarun voor gebruik. 45 graden is namelijk de perfecte groeitemperatuur van legionella eenheden.

Bij cv ketels is de instelling voor warm tapwater niet voor niets 60 graden. Op het toppunt dient water met een temperatuur van 55 graden geleverd te wonen en om dit te halen wordt een temperatuur van 60 graden aangehouden.

Het aantal legionellabesmettingen in Nederland neemt ook al een aantal jaar toe volgens het RIVM: https://www.rivm.nl/legionella
Het is zeker niet verplicht om dat te doen als privé partij. Het is wel een advies wat je wel of niet ter harte kunt nemen. Als jij een systeem verkoopt als commerciële partij, moet je je klant wel de optie bieden die desinfectie te kunnen doen. Of de klant het vervolgens doet is helemaal zijn eigen keus. Je bent wel verantwoordelijk voor een afdoende bestrijding als jij mensen gebruik laat maken van jouw sanitaire voorzieningen als instelling of commerciële partij. En vooral dan geldt ook nog: slechte configuraties met dode stukken leiding ga je ook niet kunnen ontsmetten met een legionella run: op die plekken wordt de temperatuur ook dan juist niet hoog genoeg. Dat kan dan natuurlijk een bron blijven. Aan de andere kant heeft drinkwater erg weinig voeding voor bacteriën afgezien van evt. dode resten van vorige ontsmettingen. Dus bij een systeem met voldoende doorstroming en een nette configuratie zal legionella weinig kans krijgen. En ik heb ook niet gezegd dat je nooit een legionella run moet doen toch? Ik heb gezegd dat eens per week of 2 weken een run gedaan kan worden. Zie ook de meeste programma's/manuals van de warmtepompfabrikanten die dit zo adviseren. De boiler continu op 60 graden houden lijkt me energie onzuinig en ook niet nodig.

Dat er meer legionella besmettingen voorkomen in NL zegt verder nog niks over je boiler: https://www.rivm.nl/legionella/bronopsporing-legionellose Het grote aantal festivals met tijdelijke sanitaire voorzieningen kan bijv. ook een bron zijn. De betere controle (meer aandacht betekent ook meer vinden: Trump raadde aan niet te testen op covid, want dan was het aantal gevallen lager) zorgt voor meer gevallen. Dus ja, heb er aandacht voor, maar hou het reëel.

[ Voor 4% gewijzigd door Coolmint op 10-11-2022 10:53 ]

• Fr33z
bobsterro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:28:
[...]

Ik zou de hewalex aansluiten op de exit lucht van de wtw. Deze gaat sowieso naar buiten, en omdat een wtw niet 100% rendement heeft zal deze lucht warmer zijn dan de buitenlucht.
dat is veel te weinig lucht om dat ding te laten draaien. Even samenvattend:

je hebt een huis met heel veel vloerverwarming en wilt gaan voor duurzaamheid en lage kosten. Je WP komt op het dak en dis dus vlakbij je eventuele zonneboiler en boilervat. Dan heb je ongeveer dit lijstje aan opties, op volgorde van kosten en complexiteit:

1. warmtepomp die zowel verwarming als SWW doet. Hiervoor heb je naast de panasonic een boilervat met 1 spiraal nodig + wat kleppen etc, kost je naast de WP nog ~1500 euro spul

2. warmtepomp voor verwarming en SWW met combi zonneboiler en WP. Hiervoor heb je een vat nodig met 2 spiralen en ook een zonneboiler. Investering is hoger maar subsidie ook. Regeling wel iets meer gedoe maar dit systeem is te overzien

3. warmtepomp voor verwarming, hewalex WPB met een vat erbij

4. wp voor verwarming, hewalex WPB met vat met 2 spiralen en zonneboiler

Afgaande op wat je schrijft en de vragen die je stelt adviseer ik je 1 van de bovenste 2 opties te kiezen. Je zit nog niet zo heel erg in de materie en bent dingen van plan die niet uit gaan komen/hebt wat te weinig inzicht van de energiestromen etc. Om een paar dingen die namelijk uit dit topic blijken aan te halen:

1. buffervat is niet nodig bij (voldoende) vloerverwarming
2. hewalex is echt een hobbyding en moet je goed weten wat je gaat doen of gewoon zin hebben om een paar maanden te hobbyen
3. de uitvoer van je WTW of van je mechanische ventilatiebox zonder WTW heeft lang niet genoeg m3's luchtstroom om je hewalex of andere WPB te voeden, je zult altijd aan moeten vullen met lucht uit het huis (wat dus voor nieuwe koude lucht van buiten zorgt die je WP weer op moet warmen)
4. Het koeleffect van een hewalex/andere WPB is verwaarloosbaar en ga je niet merken in je huis. Gaat op een beetje leuke dag om misschien 5 kWh thermische energie, dat gaat geen effect hebben
5. beetje koelen kan wel via je vloer, daar is je warmtepomp meestal wel geschikt voor. Als je meer wilt zul je met fancoils moeten werken.
6. een buffervat zorgt NIET voor meer afgifte dus je kunt je "probleem" in je laatste post over fancoils daar niet mee oplossen.

Dat je nog niet alles weet is niet erg, maar ga voor je zelf na hoeveel je wilt leren/experimenteren en hoeveel realistisch is dat goed komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 10-11-2022 16:00 ]

• bobsterro
Fr33z schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:58:
[...]

dat is veel te weinig lucht om dat ding te laten draaien. Even samenvattend:

je hebt een huis met heel veel vloerverwarming en wilt gaan voor duurzaamheid en lage kosten. Je WP komt op het dak en dis dus vlakbij je eventuele zonneboiler en boilervat. Dan heb je ongeveer dit lijstje aan opties, op volgorde van kosten en complexiteit:

1. warmtepomp die zowel verwarming als SWW doet. Hiervoor heb je naast de panasonic een boilervat met 1 spiraal nodig + wat kleppen etc, kost je naast de WP nog ~1500 euro spul

2. warmtepomp voor verwarming en SWW met combi zonneboiler en WP. Hiervoor heb je een vat nodig met 2 spiralen en ook een zonneboiler. Investering is hoger maar subsidie ook. Regeling wel iets meer gedoe maar dit systeem is te overzien

3. warmtepomp voor verwarming, hewalex WPB met een vat erbij

4. wp voor verwarming, hewalex WPB met vat met 2 spiralen en zonneboiler

Afgaande op wat je schrijft en de vragen die je stelt adviseer ik je 1 van de bovenste 2 opties te kiezen. Je zit nog niet zo heel erg in de materie en bent dingen van plan die niet uit gaan komen/hebt wat te weinig inzicht van de energiestromen etc. Om een paar dingen die namelijk uit dit topic blijken aan te halen:

1. buffervat is niet nodig bij (voldoende) vloerverwarming
2. hewalex is echt een hobbyding en moet je goed weten wat je gaat doen of gewoon zin hebben om een paar maanden te hobbyen
3. de uitvoer van je WTW of van je mechanische ventilatiebox zonder WTW heeft lang niet genoeg m3's luchtstroom om je hewalex of andere WPB te voeden, je zult altijd aan moeten vullen met lucht uit het huis (wat dus voor nieuwe koude lucht van buiten zorgt die je WP weer op moet warmen)
4. Het koeleffect van een hewalex/andere WPB is verwaarloosbaar en ga je niet merken in je huis. Gaat op een beetje leuke dag om misschien 5 kWh thermische energie, dat gaat geen effect hebben
5. beetje koelen kan wel via je vloer, daar is je warmtepomp meestal wel geschikt voor. Als je meer wilt zul je met fancoils moeten werken.
6. een buffervat zorgt NIET voor meer afgifte dus je kunt je "probleem" in je laatste post over fancoils daar niet mee oplossen.

Dat je nog niet alles weet is niet erg, maar ga voor je zelf na hoeveel je wilt leren/experimenteren en hoeveel realistisch is dat goed komt.
Glas helder advies, de hewalex is dus overbodig en gaat geen nuttige bijdrage leveren aan koelen. Wat betreft het verwarmen van SWW? Zeg je dat als je zin hebt in hobbyen (dat is zo) heeft het dan toegevoegde waarde?

Buffervat is ook niet nodig en daarmee dus ook geen hygieneboiler (buffer met grote spiraal voor SWW).
Een set collectoren met een zonneboiler (geheel tapwater met 2 warmtewisselaars voor collectoren en wp) is dan een significant goedkopere mogelijkheid. Scheelt 1000 euro.
Hoe sluit je dit aan als je wilt bereiken dat de zonnecollectoren een bijdrage gaan leveren aan de vloerverwarming? Dat vind ik een mooi, duurzaam idee. Met een hygieneboiler had ik dit goed voor ogen, met een zonneboiler lijkt dit wat lastiger.

Ik schreef het verkeerd op, ik bedoelde te vragen: ga ik problemen met pendelen krijgen als ik maar 1 fancoil neem, zeg een 5kw fancoil bij een 5kw warmtepomp?

Klopt dat ik niet super in de materie zit maar het is nogal veel, uiteenlopend vol met mitsen en maren en ik heb er al weken ingestoken.. Jullie advies/kritiek wordt dus enorm gewaardeerd!

-

• Fr33z
Hewalex is inderdaad overbodig in jouw geval. Het kan echt wel iets toevoegen hoor aan sommige setups maar het klinkt alsof het niet bij jouw situatie gaat helpen.

Ik zou 1000 euro nog niet echt als significant goedkoper zien, weet je dat zeker als je kosten meeneemt zoals het op het dak takelen van die zonneboiler plus leidingwerk en pompgroepen voor de aansturing etc? Ik heb ook beslissingen genomen in mijn setup omdat het wel 500 euro goedkoper was (vond ik toen veel geld :+ ) maar was achteraf vooral veel meer werk.

Als je het nog steeds graag wilt is een combi van warmtepomp voor verwarming/koeling en SWW in de koude maanden, boilervat met 2 spiralen en een zonneboiler best mooi.

Je zonneboiler gebruiken voor vloerverwarming is vrij onzinnig en technisch weer echt veel lastiger, moet je of een derde spiraal introduceren ergens OF ingewikkelde dingen gaan doen met extra driewegkleppen op de spiraal van de WP en het vat. Als het zonnig is terijwl je je huis wilt verwarmen kun je beter gewoon je gordijnen open doen en de zon binnenlaten ;-)

Met 1 fancoil kom je er wel als je een grote neemt, maar dan heb je wel op maar 1 plek warmte. Je kunt overwegen in italie bij wat webshops een paar innova airleafs te bestellen en er dan bijv. 3 over je woning te verdelen. Tip: zoek via ebay.it of idealo.it ff naar airleaf SL.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
bobsterro schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:33:
[...]

Buffervat is ook niet nodig en daarmee dus ook geen hygieneboiler (buffer met grote spiraal voor SWW).
Een set collectoren met een zonneboiler (geheel tapwater met 2 warmtewisselaars voor collectoren en wp) is dan een significant goedkopere mogelijkheid. Scheelt 1000 euro.
Hoe sluit je dit aan als je wilt bereiken dat de zonnecollectoren een bijdrage gaan leveren aan de vloerverwarming? Dat vind ik een mooi, duurzaam idee. Met een hygieneboiler had ik dit goed voor ogen, met een zonneboiler lijkt dit wat lastiger.
En daar heb je het trilemma te pakken.
Klinkt zeker duurzaam om een zonneboiler te gebruiken voor vloerverwarming. Alleen in de wintermaanden dat je juist de vloerverwarming nodig hebt is er vaak minder zon waardoor die opbrengst te verwaarlozen is.

Kijk je naar de effectiviteit van een warmtepomp dan draait die in de periodes dat het niet al te koud is en er nog opbrengst van de zon is vaak al op een goede COP waardoor de besparing op electriciteit ook niet significant is.

De meest logische optie in jouw geval is een warmtepomp voor de verwarming en warm water.
Wil je perse toch een zonneboiler dan zorgen dat je een 2e spiraal in het verwarmingsvat hebt welke je op een zonneboiler kan aansluiten.

Wat eigenlijk nog ontbreekt is of je al zonnepanelen hebt in het nieuwe huis.
Dat bepaalt meer wat wijsheid is.
Pagina: 1