Idee voor artikel over verwachtingen van GPU's/CPU's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 17:05
De titel dekt niet goed de lading denk ik maar mijn hersenspinsel is als volgt.

Bij de release/nieuws van nieuwe hardware, vaak GPU's en CPU's ontstaat er altijd weer een vloed aan reacties dat kaarten te 'duur' zijn en dat gamen 'onbetaalbaar' wordt.
Of dat de hardware te veel stroom vreet en daarom niet zuinig zijn, ook al gaat de P/pW met sprongen vooruit.

Mensen lijken er altijd van uit te gaan dat de flagship/enthoushiast klasse producten de enige producten zijn waar je op kan gamen, en dat alles wat er onder zit goed is voor decoratie in je kast is.

Maar bijvoorbeeld met een uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6600 XT OC Edition kan je rustig jaren vooruit op ultra/high settings aangezien meer dan 3/4 niet hoger dan 1440p zit en de meesten nog op 1080p zitten.

Dus is het niet een idee om zo nu en dan eens een leerzaam artikel te schrijven wat nou het idee is achter releases zoals de RTX 4090 en de 7900 XTX, en dat je met de 500 euro die je vroeger hebt uitgegeven er nog steeds op vooruit gaat als je weer een kaart van 500 koopt, maar die dit keer niet een xx90 nummer heeft maar een xx60.

En ook wat het nou kost om die kaart te fabriceren, want met de Radeon 7900 is dat gewoon rustig 500 eu aan onderdelen.

Komt dus een beetje neer op en soort review, maar toch wat meer focus op hoe die markt werkt.

Again hersenspinsel, weet niet of het überhaupt ergens op slaat, en het gaat de mensen die professioneel zeurder zijn niet overhalen, maar het leek me wel een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
dakka schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:20:
En ook wat het nou kost om die kaart te fabriceren, want met de Radeon 7900 is dat gewoon rustig 500 eu aan onderdelen.
Ik denk dat je uit kan gaan van een lager bedrag.

Btw alle "nieuwssites" hebben baat bij hype, wat jij suggereert is hoewel netjes, in de omgekeerde richting van hype, dus weet je al wat het antwoord gaat zijn.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
enchion schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat je uit kan gaan van een lager bedrag.

Btw alle "nieuwssites" hebben baat bij hype, wat jij suggereert is hoewel netjes, in de omgekeerde richting van hype, dus weet je al wat het antwoord gaat zijn.
Mindfree in 'AMD kondigt Radeon RX 7900 XT & XTX op basis van RDNA3-architectuur aan' heeft een mooie opsomming gemaakt nadat ik wat was gaan graven.
24GB aan GDDR6 geheugen op de 7900 XTX kost bij fabrikant Micron alleen al $260 en dan moeten ze de GPU chiplets bij TSMC ook nog kopen, wat ik met de laatste cijfers en verbeterde yields ook op de $200-250 inkoop schat.

En you might be right over het hype, maar dat betekend niet dat we het er niet over kunnen hebben, who knows? :P

[ Voor 7% gewijzigd door dakka op 04-11-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-05 14:44

jelle.

Product Owner
Kickje naar Geachte redactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
jelle. schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:32:
[mbr]Kickje naar Geachte redactie :)[/mbr]
Danku, ik had niet het idee dat dat het juiste forum was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik zeg dit al maanden dat de markt verbreedt, Resoluties worden steeds hoger en zo ook de prijzen maar 1080p is nog steeds prima te doen op een 500,- euro kaart.

Ik vergelijk het maar met auto's, er komen komen steeds meer dure auto's bij en ook de instap is duurder doordat er standaart veel meer opties op zitten.
Dit is bij een gpu niet anders tegenwoordig, decoder,encoder,ai,tensor, etc etc.

En beter duur dan niet op de markt toch vooralsnog zijn de 4090 kaarten uitverkocht.

En als de rest van de kaarten dezelfde performance boost laten zien kan het best wel eens een interessante serie kunnen worden.

En laat iedereen maar lekker zeuren over te duur, die snappen gewoon niet wat er veranderd is door de jaren heen.
En misschien komt nvidia nog wel op de markt met een non rt kaart voor 30/40% goedkoper.
Pagina: 1