Opladen Jaybird Vista 2 zonder case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS83
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-12-2022
Hallo,

De oplaadcase van mijn Jaybird Vista 2 oordopjes is kapot, daarom probeer ik via een alternatieve manier op te laden.

Nu heb ik opgezocht dat de laadspanning 5V is, daarom was mijn idee om ze via een powerbank (output 5V) op te laden. Amperage van die powerbank is max 2A, maar ik heb begrepen dat als de oordopjes bijv. met 1A opladen, dat ze ook maar 1A uit de powerbank trekken.

Zie de afbeeldingen voor mijn opstelling... Mijn oordopjes lijken niet op te laden en worden zelfs erg heet na verloop van tijd. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe en hoe ik dit zou moeten aanpakken?

Alvast dank!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5LlmXI_esLEWxFfptusJagSyPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjMnGTKsqrW5WEM8bITEBmlq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHRikH1bvkAgqjGdYa7wcTQek6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3jKhFdsVQehlS52MoGkHLNx.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:30

FeaR

In GoT we trust

Vragen als deze lijken mij meer op hun plek in Modding, mechanica en elektronica:
AUD > MME

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:26
Je mag blij zijn dat de oordopjes nog niet in vlammen zijn opgegaan. De oplaadcase waar je deze insteekt bevat in de meeste gevallen alle laad electronica om de batterij in de oordopjes te laden. Als je direct 5v op de oordopjes zet krijgen de batterijen en een veels te hoog voltage aangeboden en er is geen bescherming tegen overladen etc.
Als je de oordopjes zonder originele case wilt opladen is de enige optie om het laadcircuit te reverse engineren en te snappen wat ze doen. Ik zou zelf deze oordopjes na jouw laadpoging niet graag meer in mijn oor steken want de schade die de accu hiermee mogelijk heeft opgelopen kan zomaar resulteren in spontane zelfontbranding.

De les die hieruit geleerd kan worden is dat je altijd eerst uitgebreid moet onderzoeken wat elke deel van de hardware doet/waar het verantwoordelijk voor is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de houder kapot is heeft het zin om die open te maken en kijken wat erin zit en eventueel te kijken waar de fout zit.

Ook ik vermoed wegens de ruimte in het oordopje dat de lader in de houder zit, ook omdat de indicator LED's in de houder zit.. Ook al zou de lader zelf kapot zijn kan je nog prima de houder gebruiken voor de contactpunten.

Je hebt dus een simpele 1 cel Lithium lader nodig, en dan 2x
https://nl.aliexpress.com...1552&gatewayAdapt=glo2nld

Maar dan ben je er nog niet. Deze standaard laadprintjes komen veelal met een 1A laadstroom standaard ingesteld. Als je de specsheet van de gebruikte IC opzoekt kan je de info terug vinden welke weerstand je moet veranderen voor welke laadstroom. Ik zou dan ergens aan 50 tot hooguit 100mA denken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS83
Dank jullie wel voor jullie hulp!

Beide oordopjes zijn erg heet geworden, dus ik denk inderdaad niet dat het nog verstandig is om ze in mijn oren te doen. Maar nu wil ik ze dan maar gebruiken als studie object :)

De battery case is overleden kan ik wel zeggen, die heb ik helemaal uit elkaar gehaald. Ik kan deze inderdaad nog wel gebruiken als houder voor de oordopjes. De contactpunten heb ik ook nog.

Het onderdeel van AliExpress had ik vorige week ook al besteld op basis van een instructievideo op internet (maar ik had dus de conclusie getrokken dat ik ze toch niet nodig had...). Deze hebben nog steeds wel een output van 4,2V... In dit instructiefilmpje (link YouTube: DIY Wireless Earbuds Charging Case | Redmi Airdots) wordt zelfs nog een step-up module gebruikt om een 3.7V lithium batterij naar 5V op te schalen. Dat begrijp ik dan niet, zou het kunnen dat je deze oordopjes wel met 5V moet opladen?
En bovendien maakt het toch niet uit hoeveel ampère er wordt aangeboden? Ik heb gelezen dat het oordopje slechts gebruikt wat ie nodig heeft...

Ik vermoed dat ik nog een extra onderdeel nodig heb om het geheel werkend te krijgen. Zouden jullie me daarbij nog kunnen helpen?

Dank!!

[ Voor 8% gewijzigd door BartS83 op 04-11-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS83
Oh en hier nog een screenshot uit het instructiefilmpje met de opstelling die daar gebruikt wordt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw1qH3eg-OhumJxvWkb_CEVzcUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0DgFXwttKQpL43YSClKfSoL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je mist wat basis rondom het laden van een Lithium batterij.....

Het laden gebeurd met de zgn CC/CV methode. Als de accu leeg is zal deze met het laden een maximale stroom willen trekken, dan zal de lader in een CC mode (Constant Current) werken.
Da maximale laadspanning is inderdaad 4.2v. Als de accu bij die spanning komt zal deze voor een 80% vol zijn. Om de spanning niet hoger te laten komen zal de lader in de CV mode (Constant voltage) schieten want de stroom zal verder omlaag gaan.

De lader/step up converter die in dat filmpje gebruikt wordt is voor de accu en de gebruike oordopjes waar zoals je op het filmpje kunt zien de lader in de oordopjes zit, blijkbaar geen Vista II model die jij hebt....

https://www.jaybirdsport....e-my-vista-2-earbuds.html

Hier staat toch echt aangegeven dat de laadindicator in de houder zit en dat zegt mij dat de lader in de houder zit, of eigenlijk 2 laders. Heb je een foto van de elektronica in jouw houder. Kan eigenlijk weinig aan stuk zijn, het 1e wat naar mijn idee kapot kan gaan is de USB connector zelf. Een kapot pinnetje of een losse soldering.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1