Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Goedenavond,

Ik heb een best bijzondere situatie die ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen:

Ik heb bij mijn vorige werkgever van augustus 2020 t/m april 2022 gewerkt als ICT’er in functieschaal 8. Ik heb een week geleden een brief gekregen dat mijn toenmalige functie met terugwerkende kracht opnieuw is geschaald in een hogere schaal (9). Dit betekent dat met terugwerkende kracht (vanaf januari 2021 t/m april 2022) iets meer had moeten verdienen. In totaal bedraagt dat 2000 euro. Dit ga ik volgende maand op mijn rekening krijgen. Echt een fijne meevaller natuurlijk!

Mijn vraag: hoe zit dat belastingtechnisch? Ik ben reuze benieuwd hoe veel belasting eraf gaat natuurlijk en hoe veel netto ik overhou. Medewerker van de salarisadministratie helpt helaas alleen interne medewerkers, dus van hen heb ik geen antwoord kunnen krijgen.

Kan iemand mij helpen? Alvast dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Belasting betaal je over je totale inkomen. Wat je voormalig werkgever nu inhoudt is een beetje koffiedik kijken, maar uiteindelijk is de ingehouden belasting van je werkgevers een voorschot op je totale belasting.

Onder de streep wordt dit hetzelfde belast alsof je dit bij je huidige zou hebben verdiend. Alleen de kans is dat je daar pas in juni 2023 bij je belastingteruggave van 2022 wat van terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Nu online
eLScha schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:49:
Betalsting betaal je over je totale inkomen. Wat je voormalig werkgever nu inhoudt is een beetje koffiedik kijken, maar uiteindelijk is de ingehouden belasting van je werkgevers een voorschot op je totale belasting.

Onder de streep wordt dit hetzelfde belast alsof je dit bij je huidige zou hebben verdiend. Alleen de kans is dat je daar pas in juni 2023 bij je belastingteruggave van 2022 wat van terugziet.
Duidelijk, dus dan zou ik die 2000 invoeren bij een bruto-netto calculator? En dat ga ik ongeveer krijgen volgende maand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
hotymoty schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:50:
[...]

Duidelijk, dus dan zou ik die 2000 invoeren bij een bruto-netto calculator? En dat ga ik ongeveer krijgen volgende maand?
Nee, je vult je huidige jaarsalaris in. Daarna vul je je huidige jaarsalaris + 2000 euro in. Het verschil is wat je netto overhoudt aan deze bonus.

Dat verschil is waarschijnlijk niet het bedrag wat je op je rekening gestort krijgt. Dat bedrag kan hoger of lager zijn. Ik gok dat je 45% van die 2000 gestort krijgt, maar nogmaals, dat is een beetje koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Nu online
Is 55% belasting op je loon niet een beetje te veel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:25

de Peer

under peer review

hotymoty schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:58:
Ja. Daarom wordt het na 1 jaar definitief uitgerekend en krijg je weer wat terug.

In eerste instantie wordt er alleen een voorheffing gedaan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan moet je bij de overheid zijn ;) .

Hier kan je voor jouw inkomen kijken hoeveel belasting je over de extra €2000 moet betalen onder de streep: https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html

(En voor we weer de hele discussie krijgen, ja sommige vinden het geen 55% belasting maar een 49% belasting + 6% afbouwen van heffingskortingen. Komt op hetzelfde neer, je houdt 45% van je extra inkomsten netto over. Maar hangt af van hoe hoog je loon is, goede kans dat het minder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vermoedelijk worden er kosten als pensioenbijdrage etc ook van ingehouden.

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt, maar weet niet meer hoe dat belastingtechnisch zit. Ik zou ook uitgaan van zo'n 50%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Dit is niet je belasting. Dit is een voorschot. Je belasting wordt vastgesteld bij je aangifte over 2022 die je begin 2023 gaat doen.

De 55% die nu mogelijk (niet) ingehouden gaat worden beschermt je tegen een groot bedrag moeten terugbetalen in juni 2023. Nu wordt er waarschijnlijk wat teveel ingehouden, bij je aangifte wordt dat weer rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
assje in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

Daar overigens visualisatie van belastingdrukken: Kijk hoeveel je bruto verdient in de grafiek / tabel, lees belastingdruk af. Het kan zijn dat je werkgever nu meer afdraagt voor de zekerheid, maar dan wordt het verrekend bij je volgende belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

Barrycade

Through the...

Maar dan moet je dus wel aangifte (moeten) doen. Belastingsdienst betaald je niet spontaan geld terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Makkelijkste is om op je loonstrook naar het bijzonder tarief te kijken.
Dat percentage trek je van die 2000 af en dan houd je over wat je netto gaat overhouden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zou het niet, omdat het met terugwerkende kracht is, verrekend moeten worden met de aangiften van 2020, 2021 en de komende van 2022? Dus niet 2000 alleen op dit jaar, maar verrekend met de jaren waarin het geld verdiend is? Ik zou in ieder geval herberekeningsspecificaties verwachten van de jaaropgaven. Dan zou je je belastingaangifte van die jaren moeten wijzigen.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 04-11-2022 06:58 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vermoed hetzelfde als @SmurfLink. Gaat dus ook effect hebben op je toeslagen.

Kan je niet vragen aan je ex werkgever om het als eenmalig extraatje in je pensioenpotje te stoppen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nee, een nabetaling is belast in het jaar van de betaling, dus geen gedoe met eerdere jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:09
Barrycade schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:38:
Maar dan moet je dus wel aangifte (moeten) doen. Belastingsdienst betaald je niet spontaan geld terug.
iedereen die in Nederland woont, of inkomsten heeft uit Nederland moet aangifte doen, dus dat zat er sowieso wel in.

Ik denk dat de belastingdienst weinig te maken heeft met loonstrook correcties, ze kijken enkel naar wat er jaarlijks aan inkomsten binnen komt. De werkgever gaat ook niet de loonstrookjes uit het verleden aan passen, enkel een financiele compensatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gijsje22 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:26:
Nee, een nabetaling is belast in het jaar van de betaling, dus geen gedoe met eerdere jaren...
ah dat scheelt weer een hoop gedoe. Dan gewoon bij de belastingaangifte over dit jaar toevoegen en klaar is kees.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Welkom in belastingparadijs Nederland...

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:11

Dido

heforshe

Ja, maar dat is een keuze. Moet je gewoon meer verdienen, dan wordt dat weer minder 8)7

Maar goed, daar loopt al een heel topic over: Het (on)bestaan van het middeninkomen
Barrycade schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:38:
Ik heb ooit meegemaakt dat ik een brief kreeg van ze om aangifte te doen omdat ik geld terug zou krijgen. Dus de BD is niet alleen maar evil :D

[ Voor 33% gewijzigd door Dido op 04-11-2022 11:51 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Nu online
Dank jullie wel voor de reacties. Op de mail kreeg ik dit: ”Wij muteren het nieuwe schaal bedrag met terugwerkende kracht in het salarissysteem.
Het systeem kijkt dan naar het totale salaris per maand (reeds uitbetaald + nog na te betalen) en laat hier de maandtabel loonheffing over herberekenen.”

Geen idee wat dat precies betekent haha. Maar wat ik zo gek vind om te begrijpen is dat het toch gewoon loon is? Dan moet het bedrag toch ook zo belast worden, met heffingskorting. Het is toch geen vakantiegeld of 13e maand.

Ik vind het toch wel vreemd dat er dan meer dan 50% belasting af gaat nu terwijl dat als werkgever (gemeente) mij in het begin al in goede schaal had gezet, ik stuk minder belasting had moeten betalen. Klopt niet voor mijn gevoel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:25

de Peer

under peer review

hotymoty schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:00:
Dank jullie wel voor de reacties. Op de mail kreeg ik dit: ”Wij muteren het nieuwe schaal bedrag met terugwerkende kracht in het salarissysteem.
Het systeem kijkt dan naar het totale salaris per maand (reeds uitbetaald + nog na te betalen) en laat hier de maandtabel loonheffing over herberekenen.”

Geen idee wat dat precies betekent haha. Maar wat ik zo gek vind om te begrijpen is dat het toch gewoon loon is? Dan moet het bedrag toch ook zo belast worden, met heffingskorting. Het is toch geen vakantiegeld of 13e maand.

Ik vind het toch wel vreemd dat er dan meer dan 50% belasting af gaat nu terwijl dat als werkgever (gemeente) mij in het begin al in goede schaal had gezet, ik stuk minder belasting had moeten betalen. Klopt niet voor mijn gevoel…
Verdiep je even in wat voorheffing inhoudt. Het is een voorschot. Pas bij de aangifte wordt het definitief.
Is nu een aantal keer aangegeven hier.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:42

Rmg

Je betaalt ook niet meer of minder belasting, je hebt niet een post "normaal loon" & "extraatjes" als je je belastingaangifte doen, je hebt alleen "Inkomen uit werk"

Het verschil zit hem in dat in je "maandloon" er al rekening mee gehouden is dat een deel in schaal 1 valt, een deel in schaal 2, en de heeffingskortingen.

Omdat die "potjes", heffingskorting, voordeel van de eerste schijf, enz enz, al verrekend zijn die niet nog eens op je naheffing van toepassing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Het zou kunnen dat als ze het direct goed hadden gedaan je net in een lagere schaal was gebleven, en je nu in een hogere schaal komt doordat het in één keer komt. Dat kan ik niet uitsluiten, maar dan moet je precies op de rand van twee effectieve schalen zitten die bijvoorbeeld in de link die ik eerder postte te zien zijn.

Maar waarschijnlijk is de impact daarvan heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024

Wat hier staat is inderdaad precies wat je zegt. Dit is de meest correcte manier om een salarisverhoging met terugwerkende kracht te doen: een nieuwe loonstrook voor jan t/m apr 2022 opstellen met het nieuwe salaris en de bijbehorende loonheffing.

Wat het dan voor het extra loon uit 2021 moet worden, weet ik niet. Als dat in 2022 wordt belast zul je toch aangifte moeten doen om daarop het juiste tarief te krijgen.

(Het alternatief zou zijn om "bijzonder tarief" toe te passen zoals op vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand en overuren vaak het geval is. (Op je loonstrook staat overigens wat dit tarief is!) Als er loonheffing BT is gerekend, betaal je vrijwel altijd te veel dat je terugkrijgt met je aangifte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Nu online
AlbertJP schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:40:
[...]

Wat hier staat is inderdaad precies wat je zegt. Dit is de meest correcte manier om een salarisverhoging met terugwerkende kracht te doen: een nieuwe loonstrook voor jan t/m apr 2022 opstellen met het nieuwe salaris en de bijbehorende loonheffing.

Wat het dan voor het extra loon uit 2021 moet worden, weet ik niet. Als dat in 2022 wordt belast zul je toch aangifte moeten doen om daarop het juiste tarief te krijgen.

(Het alternatief zou zijn om "bijzonder tarief" toe te passen zoals op vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand en overuren vaak het geval is. (Op je loonstrook staat overigens wat dit tarief is!) Als er loonheffing BT is gerekend, betaal je vrijwel altijd te veel dat je terugkrijgt met je aangifte.)
Ik heb zicht op wat ik bruto per jaar krijg. 1500 euro uit 2021 en 500 euro uit begin 2022. Staat niks over wat voor tarief het is of loon. Maar als ik die mail lees, zal het niet via bijzonder tarief berekent maar over loon via een maandtabel? Toch lees ik hier andere verhalen. Ach, ik zal het wel even af moeten wachten tot einde van deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Voor die 500 euro uit 2022 zou dat goed moeten gaan met de maandtabel, omdat een loonstrook voor het lopende jaar gewoon opnieuw uitgedraaid kan worden. Wat er met de 1500 euro gebeurt is afwachten.
Pagina: 1