CV-leidingen in muur frezen, twijfel over verhaal uitvoerder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26
Wij zijn bezig met de renovatie van een jaren '30 woning. Daarbij wordt de boel grondig aangepakt en zijn de muren tot op de bakstenen kaalgemaakt, om daarna opnieuw gestuct te worden.

Nu is er helaas wat onenigheid ontstaan met de uitvoerder. Vanaf het begin was het de bedoeling om de verwarmingsleidingen in de muren te frezen. Echter bleken er laatst opeens op de muur geschroefde leidingen te zitten met koven eromheen. Bij het aangeven dat dit niet zoals besproken is kwam er wat gemompel uit over leidingen in de muur en draagbalken erboven. Bij het aankaarten dat die geen obstakel zouden moeten vormen kwam er een ander excuus, en tot slot wordt er nu geroepen dat de muren verkalkt zijn en dat ze daarom niet stabiel genoeg zouden zijn voor het infrezen van leidingen. Het verhaal is steeds anders, maar de conclusie is steeds dat de koven moeten blijven zitten.

Helaas is het niet de eerste keer dat er enorm veel weerstand ontstaat als er mogelijk iets anders of opnieuw gedaan moet worden. De uitvoerder krijgt gewoon per uur betaald, dus de kosten zijn het probleem niet. Ik word inmiddels wel zuur van zaken dubbel betalen, maar daar heb ik het nog niet eens over gehad. Het steeds veranderende verhaal doet mij ernstig twijfelen aan de daadwerkelijke motivatie. Het komt me voor dat die koven beter in de planning aan hun kant pasten en daarom de voorkeur hebben gekregen. Zelf vind ik het doodzonde om een huis helemaal goed aan te pakken en dan zoiets te laten liggen. Echter heb ik wel de expertise om te zien dat een balk helemaal niet in de weg zit, maar kan ik niet hard zeggen of een muur wel of niet stabiel genoeg is. De omstandigheden doen mij echter ernstig twijfelen.

Het gaat om een enkelsteens/halfsteens bakstenen muur met een behoorlijke laag vers stucwerk aan beide kanten. In deze muur zijn op andere plekken een hoop elektriciteitsleidingen ingefreesd. Daarbij heb ik nooit iets gehoord over dat de stabiliteit matig zou zijn. Alles kon en mocht. De elektriciteitsleidingen lopen niet in de buurt van waar de CV-leidingen zouden moeten komen. De muur is dragend in de zin dat de balkenvloer van de eerste verdieping erop ligt en de muur een verdieping hoger doorloopt. Daarboven loopt de muur dood, er ligt geen dak op. De CV-leidingen zouden volledig verticaal door deze muur lopen, en dus geen grote secties van de muur doorsnijden of ondergraven.

Ik weet inmiddels niet meer wat ik ervan moet denken en overweeg een andere aannemer een second opinion te laten doen, maar dat gaat de verhoudingen natuurlijk niet helpen. Wat denken jullie van dit verhaal?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 07:41
Misschien een domme vraag, maar gezien je nu renoveert, komt er geen voorzetwand met isolatie waarin alles kan worden weggewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
XOR schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:08:
Wij zijn bezig met de renovatie van een jaren '30 woning. Daarbij wordt de boel grondig aangepakt en zijn de muren tot op de bakstenen kaalgemaakt, om daarna opnieuw gestuct te worden.

Nu is er helaas wat onenigheid ontstaan met de uitvoerder. Vanaf het begin was het de bedoeling om de verwarmingsleidingen in de muren te frezen. Echter bleken er laatst opeens op de muur geschroefde leidingen te zitten met koven eromheen. Bij het aangeven dat dit niet zoals besproken is kwam er wat gemompel uit over leidingen in de muur en draagbalken erboven. Bij het aankaarten dat die geen obstakel zouden moeten vormen kwam er een ander excuus, en tot slot wordt er nu geroepen dat de muren verkalkt zijn en dat ze daarom niet stabiel genoeg zouden zijn voor het infrezen van leidingen. Het verhaal is steeds anders, maar de conclusie is steeds dat de koven moeten blijven zitten.

Helaas is het niet de eerste keer dat er enorm veel weerstand ontstaat als er mogelijk iets anders of opnieuw gedaan moet worden. De uitvoerder krijgt gewoon per uur betaald, dus de kosten zijn het probleem niet. Ik word inmiddels wel zuur van zaken dubbel betalen, maar daar heb ik het nog niet eens over gehad. Het steeds veranderende verhaal doet mij ernstig twijfelen aan de daadwerkelijke motivatie. Het komt me voor dat die koven beter in de planning aan hun kant pasten en daarom de voorkeur hebben gekregen. Zelf vind ik het doodzonde om een huis helemaal goed aan te pakken en dan zoiets te laten liggen. Echter heb ik wel de expertise om te zien dat een balk helemaal niet in de weg zit, maar kan ik niet hard zeggen of een muur wel of niet stabiel genoeg is. De omstandigheden doen mij echter ernstig twijfelen.

Het gaat om een enkelsteens/halfsteens bakstenen muur met een behoorlijke laag vers stucwerk aan beide kanten. In deze muur zijn op andere plekken een hoop elektriciteitsleidingen ingefreesd. Daarbij heb ik nooit iets gehoord over dat de stabiliteit matig zou zijn. Alles kon en mocht. De elektriciteitsleidingen lopen niet in de buurt van waar de CV-leidingen zouden moeten komen. De muur is dragend in de zin dat de balkenvloer van de eerste verdieping erop ligt en de muur een verdieping hoger doorloopt. Daarboven loopt de muur dood, er ligt geen dak op. De CV-leidingen zouden volledig verticaal door deze muur lopen, en dus geen grote secties van de muur doorsnijden of ondergraven.

Ik weet inmiddels niet meer wat ik ervan moet denken en overweeg een andere aannemer een second opinion te laten doen, maar dat gaat de verhoudingen natuurlijk niet helpen. Wat denken jullie van dit verhaal?
toon volledige bericht
meestal zit de strijkbalk in de weg om redelijk makkelijk door te gaan naar de verdieping er boven opzich kan invrezen en kan je dan daar gaan lopen hakken (de frees/zaag machine past daar niet langs) met hakken moet de muur wel echt gewoon goed zijn anders trilt alles los. maar denk er wel aan dat je van je muur een groot koelelement gaat maken met leidinginen erin. voorzet wanden met isolatie zou de juiste oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
Je hebt het over enkelsteens muren. Als je zo constructief bezig bent, neem ik aan dat je van binnenuit isoleert. Dan kan je toch daar de leidingen kwijt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:46
Gaat vermoedelijk om een muur binnen in de woning die dus geen extra isolatie nodig heef, daarom ook geen voorzetwand maar de keuze om opnieuw te stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
Klinkt mij als een onzin reden... Daarbij snap ik de keuze niet, een koof maken is meer werk dan 2 leidingen infrezen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Welke diameter moeten die leidingen zijn?
Als het grote diameters zijn en er moet dan nog isolatie of mantelbuis omheen kan ik mij er nog iets bij voorstellen.
Of is het zo'n aannemer die de cv er er even bij doet en de spullen er niet voor heeft?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik heb "vroeger" een twintiger jaren huis gehad, en daar waren - waarschijnlijk door schaarste na WO1 - de binnenmuren gemetseld met kalkcement. ik dacht ook leidingen weg te werken, maar het bleek dat de muren bij elkaar werden gehouden door het stuc en tegels aan beide zijden. sommige stenen kon ik er zo uitpakken...
dat verhaal van "verkalking" kan hout snijden. als je met grof geweld in die muur gaat frezen zou het zomaar fout kunnen gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-04 19:18
Ik heb een jaren 30 woning volledig gerenoveerd. Ook met enkele baksteen muren. Ik adviseer je niet om de cv leidingen erin te vrezen, die stenen zijn behoorlijk kwetsbaar.

Uiteindelijk heb ik alle cv leidingen in de vloeren gelegd en dan de vloer uit laten komen.

Edit: ik heb de schacht waar de standleiding zit gebruikt om van etage naar etage toe te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Rainesh op 04-11-2022 11:07 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
sonina schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:56:
Gaat vermoedelijk om een muur binnen in de woning die dus geen extra isolatie nodig heef, daarom ook geen voorzetwand maar de keuze om opnieuw te stuccen.
Het gaat inderdaad om een binnenmuur. De leidingen zouden eventueel ook door de binnenste muur van de buitenmuur kunnen gaan, maar dat is in principe hetzelfde verhaal. Het huis heeft gewoon een spouw, dus isolatie is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Makrolon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 06:29:
Klinkt mij als een onzin reden... Daarbij snap ik de keuze niet, een koof maken is meer werk dan 2 leidingen infrezen...
Zelf heb ik de indruk dat hun stukadoor toevallig tijd had en die leidingen nog niet klaar waren, dus dat de muren toen dichtgesmeerd zijn voordat het spul erin zat. Daarna is het dan makkelijker om koven te bouwen dan de boel weer open te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
PetervdM schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:19:
ik heb "vroeger" een twintiger jaren huis gehad, en daar waren - waarschijnlijk door schaarste na WO1 - de binnenmuren gemetseld met kalkcement. ik dacht ook leidingen weg te werken, maar het bleek dat de muren bij elkaar werden gehouden door het stuc en tegels aan beide zijden. sommige stenen kon ik er zo uitpakken...
dat verhaal van "verkalking" kan hout snijden. als je met grof geweld in die muur gaat frezen zou het zomaar fout kunnen gaan.
Klopt, in zo'n huis heb ik ook gewoond. Daar was geen schilderijtje aan de muur te hangen zonder dat er hele stukken loskwamen. Dat werd soms letterlijk door het behang bij elkaar gehouden.

Het stucwerk van dit huis was niet geweldig, maar daarom is dat ook helemaal kaal gemaakt. De bakstenen eronder zijn naar mijn perceptie een stuk beter. Ook aan de buitenkant hoeft er bijvoorbeeld eigenlijk niets te gebeuren.

Na het kaal maken is er een vrij uitgebreid woud aan elektriciteit- en netwerkkabels doorheen gefreesd en daarbij is nooit ook maar iets gezegd over een gebrekkige stabiliteit. Dat zit er allemaal prima in.

[ Voor 6% gewijzigd door XOR op 04-11-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Rainesh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:24:
Ik heb een jaren 30 woning volledig gerenoveerd. Ook met enkele baksteen muren. Ik adviseer je niet om de cv leidingen erin te vrezen, die stenen zijn behoorlijk kwetsbaar.

Uiteindelijk heb ik alle cv leidingen in de vloeren gelegd en dan de vloer uit laten komen.

Edit: ik heb de schacht waar de standleiding zit gebruikt om van etage naar etage toe te gaan.
Het horizontale transport is inderdaad het probleem niet, dat kan gewoon door de vloeren. Echter moet het spul ook verticaal door het huis en dan kom je al snel in de muren uit.

De standleiding zit wat dat betreft niet helemaal open ideale plek, maar ik kan dat balletje eens opgooien. Ik gok dat ze daar nog minder zin in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

XOR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:21:
[...]

Het horizontale transport is inderdaad het probleem niet, dat kan gewoon door de vloeren. Echter moet het spul ook verticaal door het huis en dan kom je al snel in de muren uit.

De standleiding zit wat dat betreft niet helemaal open ideale plek, maar ik kan dat balletje eens opgooien. Ik gok dat ze daar nog minder zin in hebben.
Het lijkt je nogal hoog te zitten, het is duidelijk anders dan je had verwacht en dat is altijd een tegenvaller. Uiteraard wil je wat je hebt bedoeld bij de gesprekken. (*kuch* tekeningen *kuch*) Maar op dit moment ben je de aannemer aan het irriteren en is de kans groot dat het plezier om voor jouw te werken zal verdwijnen en daarmee dus ook de kwaliteit. Wat is exact het probleem van een koofje en is dat je frustratie en mogelijke naweeën wel waard?

Ik kan zijn uitleg echt niet 1,2,3 aan de kant zetten als onzin. en als het geen onzin is en je blijft maar vragen stellen (in zijn ogen dus zijn vakkundigheid ter discussie stellen) behoor je van de ene op de andere dag bij de lastige/vervelende klanten waar ze met tegenzin heen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 22:46
twain4me schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:
[...]

Het lijkt je nogal hoog te zitten, het is duidelijk anders dan je had verwacht en dat is altijd een tegenvaller. Uiteraard wil je wat je hebt bedoeld bij de gesprekken. (*kuch* tekeningen *kuch*) Maar op dit moment ben je de aannemer aan het irriteren en is de kans groot dat het plezier om voor jouw te werken zal verdwijnen en daarmee dus ook de kwaliteit. Wat is exact het probleem van een koofje en is dat je frustratie en mogelijke naweeën wel waard?

Ik kan zijn uitleg echt niet 1,2,3 aan de kant zetten als onzin. en als het geen onzin is en je blijft maar vragen stellen (in zijn ogen dus zijn vakkundigheid ter discussie stellen) behoor je van de ene op de andere dag bij de lastige/vervelende klanten waar ze met tegenzin heen gaan.
Blijft toch vooral een stuk communicatie. TS spreekt iets af met de aannemer, en aannemer doet gewoon iets anders. Als het plan van TS niet uitvoerbaar is, dan moet de aannemer dat gewoon bespreken, voordat hij zelf al met een alternatief begint.

Communicatie lijkt ook niet het sterkte in de bouw. Ik merk hier met veel klussen ook dat de meesten gewoon hun ding doen zonder vragen. Terwijl ik vaak denk "had het even gevraagd als je twijfeld, ik zit in de kamer ernaast". Of wij hebben gewoon een heel duidelijke mening over hoe we het willen hebben, en interesseert het de meeste mensen geen zier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
twain4me schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:

Koven zijn een leuke oplossing als je niet alles wil openhalen in bestaande bouw, maar bij een volledige verbouwing van toch wel behoorlijke kwaliteit is het nogal jammer. Zeker in deze specifieke situatie ziet het er een stuk minder strak uit, passen ze niet lekker in de bestaande elementen van het huis en zitten ze op meerdere plekken vol in het zicht. Als het technisch niet kan, dan kan het niet, maar om het om planningstechnische redenen te doen is doodzonde.

Ik hoor ook wat je zegt hoor, je moet elkaar wat ruimte laten om ergens te komen en bij zo'n groot project is frictie een gegeven. Het is echter niet de eerste keer dat er discussie ontstaat. Ik vind dat je daarbij als opdrachtgever ook vooral de hand in eigen boezem moet steken, dus ondanks men toegaf dat ik iets anders had aangegeven, en ze dat ook wel wisten, heb ik in het kader van de goede vrede het nodige laten gaan. Dat kan echter natuurlijk niet eindeloos blijven gebeuren.

Het liefste ga ik prettig met elkaar om en vind dat je daar ook echt moeite voor moet doen, maar als ik het heel cru stel is de uitvoerder uiteindelijk een middel om mijn doel te bereiken. Zij vertrekken straks weer en ik zit met het resultaat. Als de uitvoering zover begint af te wijken dat het doel niet meer bereikt wordt, dan heeft het hele verhaal geen zin. Over de kwaliteit maak ik me niet zoveel zorgen. Ik ga ervan uit dat een vakman zijn werk naar eer en geweten uitvoert, en dat is ook waar het voldoen van de facturatie op gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zwartoog schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:26:
[...]

Blijft toch vooral een stuk communicatie. TS spreekt iets af met de aannemer, en aannemer doet gewoon iets anders. Als het plan van TS niet uitvoerbaar is, dan moet de aannemer dat gewoon bespreken, voordat hij zelf al met een alternatief begint.

Communicatie lijkt ook niet het sterkte in de bouw. Ik merk hier met veel klussen ook dat de meesten gewoon hun ding doen zonder vragen. Terwijl ik vaak denk "had het even gevraagd als je twijfeld, ik zit in de kamer ernaast". Of wij hebben gewoon een heel duidelijke mening over hoe we het willen hebben, en interesseert het de meeste mensen geen zier.
daarom zijn tekeningen en omschrijvingen altijd een goed idee. 1 het in onmogelijk alles te onthouden en 2 achteraf is de lijn tussen wat er is besproken (bv als mogelijkheid) en wat er exact is afgesproken als eind product vaak erg wazig. en kunnen makkelijk door de partijen anders zijn geinterpeteerd.

Ik teken vaak iets op de muur samen met een uitvoerder/aannemer bij details die niet voorzien zijn maar wel opgelost moeten worden. Ik maak er dan een foto van en stuur hem naar hem net als een klein verslag van een gesprek via bv whatsapp het is jammer maar al heel vaak nodig gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31
Je moet nu in de “zakelijke stand”: afspraak is afspraak. Als het zwart op wit staat dan moet je daar op wijzen. Als de aannemer dan blijft beweren dat ie een inschattings fout heeft gemaakt en dat het niet anders kan, stel je dat je dan toch een second opinion wil invliegen om te kijken wat te mogelijkheden zijn. Je onderbuikgevoel klopt vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

XOR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:35:
[...]

Het liefste ga ik prettig met elkaar om en vind dat je daar ook echt moeite voor moet doen, maar als ik het heel cru stel is de uitvoerder uiteindelijk een middel om mijn doel te bereiken. Zij vertrekken straks weer en ik zit met het resultaat. Als de uitvoering zover begint af te wijken dat het doel niet meer bereikt wordt, dan heeft het hele verhaal geen zin. Over de kwaliteit maak ik me niet zoveel zorgen. Ik ga ervan uit dat een vakman zijn werk naar eer en geweten uitvoert, en dat is ook waar het voldoen van de facturatie op gebaseerd is.
zo werkt de bouw helaas niet. een 5,5 is afgerond ook voldoende komt dan al snel boven drijven en als ik je zo hoor, is dat punt al berijkt. Dus als je doel een 8 - 9 is wordt het met deze aannemer een hele lange weg. je hebt het steeds over uitvoerder, wil dat zeggen dat je een "groot" bedrijf hebt ingehuurd en die hebben je een paar mensen en een uitvoerder gestuurd? dan zou je nog kunnen overwegen om een andere persoon te vragen. maar ik zou denk ik gewoon een ander zoeken als je zeker weet dat de leidingen wel passen.

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 04-11-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
edsandje schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 06:56:
Welke diameter moeten die leidingen zijn?
Als het grote diameters zijn en er moet dan nog isolatie of mantelbuis omheen kan ik mij er nog iets bij voorstellen.
Of is het zo'n aannemer die de cv er er even bij doet en de spullen er niet voor heeft?
Dat is een goede vraag. De leidingen voorzien maximaal 3 radiatoren. Hoofdleidingen zouden, als ik het wel heb, een diameter van 22mm moeten hebben. De grootste leidingen die nu al in deze muren zitten zijn 19mm-buizen voor netwerkkabels.

Ik zou zeggen dat isolatie niet nodig is, want het spul loopt niet door een buitenmuur of koude ruimte, maar ik laat me graag verbeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door XOR op 04-11-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:36
twain4me schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:04:
[...]

zo werkt de bouw helaas niet. een 5,5 is afgerond ook voldoende komt dan al snel boven drijven en als ik je zo hoor, is dat punt al berijkt. Dus als je doel een 8 - 9 is wordt het met deze aannemer een hele lange weg. je hebt het steeds over uitvoerder, wil dat zeggen dat je een "groot" bedrijf hebt ingehuurd en die hebben je een paar mensen en een uitvoerder gestuurd? dan zou je nog kunnen overwegen om een andere persoon te vragen. maar ik zou denk ik gewoon een ander zoeken als je zeker weet dat de leidingen wel passen.
War een volkomen xxxxx, redenering alleen één kant uit. Als er noodgedwongen moet worden afgeweken van een afspraak is het aan de aannemer om vooraf te overleggen over een alternatieve oplossing en anders us het gewoon dien wat er afgesproken is. Dat is niet een vervelende klant zijn, maar gewoon iemand aan de afspraken houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

coinman63 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:38:
[...]

War een volkomen xxxxx, redenering alleen één kant uit. Als er noodgedwongen moet worden afgeweken van een afspraak is het aan de aannemer om vooraf te overleggen over een alternatieve oplossing en anders us het gewoon dien wat er afgesproken is. Dat is niet een vervelende klant zijn, maar gewoon iemand aan de afspraken houden.
uhmm, en waar zeg ik dat TS een vervelende klant is ;) ik zeg dat hij zo gezien kan worden (door de aannemer)
Overleg kan je verwachten, maar zeker niet over elke schroef. een koofje (of het formaat daarvan) hoeft geen grote verandering te zijn en dat maakt het lastig om een grens te hebben wat wel en niet moet worden overlegd en zo beginnen frustraties van beide kanten.
Daarom tekeningen, omschrijvingen foto's etc en aangeven wat er belangrijk is. mijn ervaring is dat ze dan gewoon vooraf aan de bel trekken . en als dat goed is gegaan vanuit de kant van TS en dit dus voor 101% aan de aannemer ligt kan je er veilig vanuit gaan dat dingen afdwingen ook geen zin heeft omdat die aannemer er gewoon geen zin meer in heeft.
Ik beweer dus niet dat TS schuldig is aan iets. ;) het gaat om uurtje factuurtje als ik het goed begrijp dus dan zou ik lekker een ander zoeken die nog wel zin heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
XOR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:26:
[...]

Dat is een goede vraag. De leidingen voorzien maximaal 3 radiatoren. Hoofdleidingen zouden, als ik het wel heb, een diameter van 22mm moeten hebben. De grootste leidingen die nu al in deze muren zitten zijn 19mm-buizen voor netwerkkabels.

Ik zou zeggen dat isolatie niet nodig is, want het spul loopt niet door een buitenmuur of koude ruimte, maar ik laat me graag verbeteren.
Ik bedenk me nu dat ik in 1 muur wel de leidingen in had gefreest. Maar dat was in de hal (de leidingen kwamen dan uit het plafond). Het waren 16mm buizen, dus dat viel nog mee.

Maar bedenk dat 22mm buizen infrezen best toch aardig wat weghalen is van een enkelsteense baksteen muur. 16-19 kan nog, maar 22 is behoorlijk. Ookal is het maar 3mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rainesh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:06:
[...]

Ik bedenk me nu dat ik in 1 muur wel de leidingen in had gefreest. Maar dat was in de hal (de leidingen kwamen dan uit het plafond). Het waren 16mm buizen, dus dat viel nog mee.

Maar bedenk dat 22mm buizen infrezen best toch aardig wat weghalen is van een enkelsteense baksteen muur. 16-19 kan nog, maar 22 is behoorlijk. Ookal is het maar 3mm.
en nog eventueel een mantelbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
twain4me schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:07:
[...]

en nog eventueel een mantelbuis.
Hoeft niet perse als het binnenshuis is, maar is wel te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Rainesh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:08:
Hoeft niet perse als het binnenshuis is, maar is wel te adviseren.
Wat is de bepalende factor of er een mantelbuis nodig is of niet? Ik zie de meerwaarde in situaties waarbij de leidingen potentieel geraakt zou kunnen worden door iets, bijvoorbeeld als het geheel door een koof of kast geleid wordt. Geldt dat ook als het spul vast in een muur zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
XOR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:11:
[...]

Wat is de bepalende factor of er een mantelbuis nodig is of niet? Ik zie de meerwaarde in situaties waarbij de leidingen potentieel geraakt zou kunnen worden door iets, bijvoorbeeld als het geheel door een koof of kast geleid wordt. Geldt dat ook als het spul vast in een muur zit?
Ligt eerder aan de plek waar die komt en of omgevende temperatuur het kan beinvloeden. In een vloer/schacht zou ik ze wel weer isoleren, maar in een binnenmuur niet. Ik ga er wel even van uit dat je flexibele buis gebruikt en geen staal.

In de hal had ik ze niet geïsoleerd (stond aardig een stukje weg van de voorgevel). In mijn huidige woning heb ik compleet nieuwe cv leidingen getrokken voor een warmtepomp en die zijn wel geisoleerd maar zit ook een koof omheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-04 19:07
Wat ik niet zo goed snap in het verhaal is de onwilligheid van de uitvoerder, als je toch per uur betaalt.

Ik heb mijn huis ook volledig op die manier laten verbouwen, en eigenlijk nooit discussie over dingen. Je betaalt soms dubbel om 'fouten' te laten herstellen, en dat is geen klein bier uiteindelijk, maar het komt dan tenminste wel goed (als het technisch kan).

Waarom doet die kerel zo moeilijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

XOR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:11:
[...]

een matelbuis is om de buis te beschermen maar ook om een ontkoppeling te maken tussen leiding en muur om zo uitzetten mogelijk te maken zonder dat het stucwerk om je oren vliegt

met de modernere lagere aanvoer temp en flexibele leidingen wel veel minder van belang geworden. en aluplex gaat vaak zonder bescherming de muur in.
Bij isoleren kan je het warmteverlies beperken nog als reden toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Een beetje afhankelijk van het vermogen van de radiatoren zou er 20 of 25 mm leidingen dan als voeding gemaakt moeten worden.
Dit is dan kunststof buis en dan bij voorkeur met mantelbuis (zoals @twain4me hierboven uitlegt) en kan je prima in de muur frezen.
Rainesh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:06:
[...]

In badkamers worden afvoeren van 40mm of inbouwkranen ingefreest dus een paar leidingen van 20 of 25 met mantelbuis gaat prima.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:11
[...]

Indien het de standleiding is die naar een verdeler van de vloerverwarming gaat dan mag het al wel 28mm zijn. Op die manier ben je meteen voorbereid op een warmtepomp.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• XOR
Update: na een moeilijke periode met uiteindelijk een ingebrekestelling is de aannemer uiteindelijk toch overstag gegaan en zijn de hier besproken zaken zoals oorspronkelijk gewenst uitgevoerd. Het zat er ook binnen drie dagen in, buiten het stucwerk, dus zo heel moeilijk of veel werk bleek het uiteindelijk niet te zijn.

Ondanks dat het jammer is dat het zoveel moeite moet kosten, is het toch fijn om te merken dat je in de juiste richting zat. Het resultaat mag er ook zijn. Nu alles gestukt is ziet het er keurig uit, en alsof het altijd zo bedoeld was.

Eind goed, al goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
XOR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:52:
Update: na een moeilijke periode met uiteindelijk een ingebrekestelling is de aannemer uiteindelijk toch overstag gegaan en zijn de hier besproken zaken zoals oorspronkelijk gewenst uitgevoerd. Het zat er ook binnen drie dagen in, buiten het stucwerk, dus zo heel moeilijk of veel werk bleek het uiteindelijk niet te zijn.

Ondanks dat het jammer is dat het zoveel moeite moet kosten, is het toch fijn om te merken dat je in de juiste richting zat. Het resultaat mag er ook zijn. Nu alles gestukt is ziet het er keurig uit, en alsof het altijd zo bedoeld was.

Eind goed, al goed.
Wat een gedoe joh! Goed dat je je poot stijf hebt gehouden en je in de materie verdiept hebt. Heb het helaas ook al regelmatig discussies met aannemer meegemaakt, maar niet nooit ze formeel in gebreke gesteld. Daardoor ook blijven zitten met zaken waar ik achteraf niet blij mee ben. Maargoed, de stress en gedoe van een verbouwing laat je soms ook besluiten dingen maar gewoon te laten gebeuren :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR
MWDKing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:04:
Wat een gedoe joh! Goed dat je je poot stijf hebt gehouden en je in de materie verdiept hebt. Heb het helaas ook al regelmatig discussies met aannemer meegemaakt, maar niet nooit ze formeel in gebreke gesteld. Daardoor ook blijven zitten met zaken waar ik achteraf niet blij mee ben. Maargoed, de stress en gedoe van een verbouwing laat je soms ook besluiten dingen maar gewoon te laten gebeuren :/
Er speelden meer zaken en het was een optelsom. Na een paar keer iets te laten gaan merkte ik dat dat het doel en het resultaat zover uit elkaar kwamen te liggen dat ik me er niet meer op verheugde om er te gaan wonen. Dat vond ik niet acceptabel. Na al dat gedoe en na het herstel is het enthousiasme weer terug. Je doet zo'n soort project misschien maar één keer in je leven, en het kost een bak energie, tijd en geld, dus dan loont het om grondig te zijn.

Ik heb de indruk dat de aannemer in eerste instantie nog dacht dat ik blufte, maar ik was 100% bereid 'm te laten gaan en de consequenties daarvan te aanvaarden. Dat was absoluut pijnlijk geweest, maar niet onhaalbaar. Toen dat duidelijk werd kwam er schot in de zaak.

Natuurlijk zijn er altijd nog wel zaken die niet helemaal zoals bedoeld zijn, maar je hebt een visie en zolang het resultaat die visie respecteert, kun je met sommige details wel leven.
Pagina: 1