Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:22
Goedenavond,

Ik speel sinds deze week de nieuwe call of duty en kreeg vanaf het begin af aan de melding dat de temperatuur van mijn GPU te hoog is.

Mijn gpu een radeon rx 6800xt tikt met enige regelmaat de 94 graden aan. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen fps cap aan heb staan en ik op ultra settings speel op een resolutie van 3440x1440.

Moet ik mij zorgen gaan maken bij deze temperaturen of wellicht kijken voor meer airflow/grotere case?

Graag hoor ik jullie mening. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOxfaZ5QIO1L4Te5D6sSr9Z6fIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSdW74b1HpHzEEg97I1zNBjk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtnobby
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-11-2022
ik zou graag weten hoe je die meldingen wegkrijgt , ik word er onnozel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbr_22
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-09 23:37
Darkbullet schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:28:
Goedenavond,

Ik speel sinds deze week de nieuwe call of duty en kreeg vanaf het begin af aan de melding dat de temperatuur van mijn GPU te hoog is.

Mijn gpu een radeon rx 6800xt tikt met enige regelmaat de 94 graden aan. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen fps cap aan heb staan en ik op ultra settings speel op een resolutie van 3440x1440.

Moet ik mij zorgen gaan maken bij deze temperaturen of wellicht kijken voor meer airflow/grotere case?

Graag hoor ik jullie mening. [Afbeelding]
Is wel wat aan de warme kant

Is de gpu nu overgeclockt? En in wat voor case zit hij? Merk je dat hij downclockt als de temperatuur oploopt of blijft de perfomance wel hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:15
Deze temp is je Tjunc temp niet je core temp. bugje in CoD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Even kijken met iets als openhardwaremonitor bijv, is stuk accurater

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Hier hetzelfde probleem!
ook een 6800XT ref, mijn gpu wordt ook 96 graden... wel heb ik mijne klein beetje overgeclockt.

Verder schroef ik de koeling gewoon wat omhoog en klaar.
als die echt te heet wordt valt die vanzelf wel uit denk ik dan maar!
met resolutie 2560x1440p speel ik op ultra met z'n 145 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 19:58
Zelfde probleem gehad met mijn 6800XT ref. Exact dezelfde meldingen. Toen de AMD software geïnstalleerd (had voorheen alleen de kale driver) en de fan-curve aangepast zodat hij naar 100% gaat als de temperatuur richting 90 graden gaat (standaard staat hij maar aan tot ca 60%). Ik hoor de fan toch niet met mijn headset op :). Nu geen meldingen meer, zowel GPU temp too high als packetloss/latency blijven weg.

No one is listening until you fart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkbullet
Thanks voor jullie reactie! @Tbr_22 ik heb de Corsair iCUE 4000X kast met 3 ingaande ventilatoren en één enkele aan de bovenkant voor luchtstroom uit. Aan de achterzijde zit een enkele ventilator die bedoeld is voor de radiator van mijn cpu.

Ik heb het e.e.a. Aangepast het adrenaline pakket van AMD. Fan speed inderdaad naar bereik 100% en de kaart blijft nu tussen de 83en 85 graden schommelen. Persoonlijk vind ik dit nog erg warm en kijk graag naar een verbetering, aangezien warme hardware naar mijn inziens minder lang mee gaat.

@d22wth thanks voor je tip, interessant ik ga vanavond even kijken en ben erg benieuwd.

Als er nog mensen tips hebben voor verbetering dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 17:30
Lekiame schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:48:
Deze temp is je Tjunc temp niet je core temp. bugje in CoD.
Zo zitten er wel meer in.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:16

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

MaXeRs schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:16:
[...]

Zo zitten er wel meer in.... :/
offtopic: je gebruikt nu dezelfde smiley als Arie op zijn smoel heeft staan in je profile picture :*)

[ Voor 3% gewijzigd door SAiN ONeZ op 04-11-2022 10:26 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:29
Eskimoo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:54:
Hier hetzelfde probleem!
ook een 6800XT ref, mijn gpu wordt ook 96 graden... wel heb ik mijne klein beetje overgeclockt.

Verder schroef ik de koeling gewoon wat omhoog en klaar.
als die echt te heet wordt valt die vanzelf wel uit denk ik dan maar!
met resolutie 2560x1440p speel ik op ultra met z'n 145 fps.
Overclocken terwijl de temperatuur eigenlijk al te hoog is. Slim! (vraag me ook af of hij niet gewoon naar beneden throttlet, waardoor het compleet nutteloos is)

Ja, valt inderdaad vanzelf een keer uit. Waarschijnlijk binnen een paar jaar, met dat soort temperaturen.

Het kan allemaal wel, maar het is er echt niet goed voor.

@Darkbullet Is inderdaad nog steeds aan de hoge kant, maar dat is nog wel acceptabel. Weet niet precies hoe het met deze kast zit, maar zo'n glasplaat voor de ventilatoren, hindert de airflow meestal gigantisch.
Probeer eens wat er gebeurt als je de voorkant even van de kast afhaalt.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 04-11-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
@WEBGAMING Zonder overclock geen temp meting gedaan.
Met overclock dus 96, zet de fan gewoon op 100% en dan koelt die prima.

Het is echt niet zo dat hij niet hoger mag worden als bijvoorbeeld 80 graden hoor.
Tuurlijk hele hoge temps is niet goed voor het product, maar goed.. ga niet zelf aan dat ding knutselen om thermal pads of whatever erop te zetten. en wil toch gamen he, dus dan maar hoge temps.

En als die ooit bij mij stuk gaat haal ik wel weer een nieuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
@WEBGAMING

Dat ga ik vanavond even doen. De glasplaat op zich ziet er erg mooi uit in de afwerking maar heeft weinig toegevoegde waarde.

Zou het nog een verschil maken om de videokaart verticaal te plaatsen en daarmee de warme lucht naar boven afvoeren of is dit verschil niet noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbr_22
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-09 23:37
Darkbullet schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:56:
@WEBGAMING

Dat ga ik vanavond even doen. De glasplaat op zich ziet er erg mooi uit in de afwerking maar heeft weinig toegevoegde waarde.

Zou het nog een verschil maken om de videokaart verticaal te plaatsen en daarmee de warme lucht naar boven afvoeren of is dit verschil niet noemenswaardig.
Nee dat zou ik niet doen, kaart wordt dan miss zelfs warmer tov horizontaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:14
Juist die fan aan de achterkant blaast veel warme lucht de kast uit.
Als het mogelijk is zeker gebruiken.

Word het glas warm van de case?
Zo ja dan is de warmte afvoer niet goed

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkbullet
Het glas wordt zeker warm. Ik heb een andere kast gekocht voor een betere airflow.

Als het goed is komt deze volgende week binnen. Heb de lian li lancool 3 besteld met 6 extra fans voor boven en onder.

Erg benieuwd naar het resultaat en als alles up en running is post ik hier even de resultaten inclusief foto 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
radiator zou ik persoonlijk dat bovenin plaatsen en dus de achetrste fan als excaust,dat moet kunnen volgens mij ook met de huidige case
En dan ook nog een fan bovenin voor excaust.
En dus de 3 fans voorin zo behouden

Deze 4000x is minder qua airflow als mijn 5000D,maar dan nog zal het goed genoeg moeten zijn,met de juiste fan setup.

Heb je de fans heel langzaam staan,voor stilte?

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGufiOrziXwqL3khGuZECc1uQDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJcpk26sMVmXYFJMo5cKKqMU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe ik het nu heb. De rear fan is voor de radiator, wellicht dat ik deze kan verplaatsen naar boven in de nieuwe kast. Zou misschien in de toekomst ook wel voor custom watercooling willen gaan maar dat is nu nog niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
Deze temperaturen zijn prima. De temp word vastgezet in je bios als target. Die temps doen niets dan je fan speed regelen.

Je kan een lichte underclock probere met -150 mhz dit kan significante impact hebben op je temps en maar 1 a 2 fps schelen. Undervolten is een optie maar als leek zou ik daar gewoon niet meer klooien. de crashes en frustratie zijn het gewoon niet waard voor velen. Een underclock of 5% lagere power target halen hetzelfde uit mer geen potentiële problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
computerjunky schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:11:
Deze temperaturen zijn prima. De temp word vastgezet in je bios als target. Die temps doen niets dan je fan speed regelen.

Je kan een lichte underclock probere met -150 mhz dit kan significante impact hebben op je temps en maar 1 a 2 fps schelen. Undervolten is een optie maar als leek zou ik daar gewoon niet meer klooien. de crashes en frustratie zijn het gewoon niet waard voor velen. Een underclock of 5% lagere power target halen hetzelfde uit mer geen potentiële problemen.
Warmte blijft blijkbaar in de case hangen,het zou zeker wel beter moeten kunnen.
Als het glas warm word is dat een teken dat de airflow niet optimaal is,dat was ook het geval met mijn case(5000D).Dit aangepast en het is een heel stuk beter

Ik denk echt als je de Radiator al naar boven plaatst het al een stuk beter is

Maar een udervolt en underclock helpen ook heel goed tegen problemen qua hitte,zou ik zeker in verdiepen,dat scheelde bij mijn 3080ti ook enorm :) qua stroomverbruik en dus ook qua hitte daardoor

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
freaky35 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:21:
[...]

Warmte blijft blijkbaar in de case hangen,het zou zeker wel beter moeten kunnen.
Als het glas warm word is dat een teken dat de airflow niet optimaal is,dat was ook het geval met mijn case(5000D).Dit aangepast en het is een heel stuk beter

Ik denk echt als je de Radiator al naar boven plaatst het al een stuk beter is

Maar een udervolt en underclock helpen ook heel goed tegen problemen qua hitte,zou ik zeker in verdiepen,dat scheelde bij mijn 3080ti ook enorm :) qua stroomverbruik en dus ook qua hitte daardoor
Maar waar word het glas warm? Deze kaart weet ik uit eigen ervaring blaast 40-50 graden hete lucht direct tegen het glas aan onder full load. Nogal wieder dat het glas warm word. als je dit echt zou willen meten moet je even met een temp probe voor de intake fan van de gpu meten. Dat geeft de realistische waarden waarmee gekoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
computerjunky schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:31:
[...]

Maar waar word het glas warm? Deze kaart weet ik uit eigen ervaring blaast 40-50 graden hete lucht direct tegen het glas aan onder full load. Nogal wieder dat het glas warm word. als je dit echt zou willen meten moet je even met een temp probe voor de intake fan van de gpu meten. Dat geeft de realistische waarden waarmee gekoeld moet worden.
Dat doet die van mij ook(3080ti strix), echter de rest van het systeem warmt dan ook op,niet alleen de kaart.
Verder kan gewoon de airflow beter in de case van de TS, voor niets, waarom zou je dat niet aanpassen,denk ik dan :).TS kan het altijd uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
freaky35 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:46:
[...]

Dat doet die van mij ook(3080ti strix), echter de rest van het systeem warmt dan ook op,niet alleen de kaart.
Verder kan gewoon de airflow beter in de case van de TS, voor niets, waarom zou je dat niet aanpassen,denk ik dan :).TS kan het altijd uitproberen.
True, maar ik denk niet dat de JT een probleem is dus daar hoeft de TS zich geen zorgen om te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkbullet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r6fUwEV6n0k0STTK3bSqyN0lwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Qq6CMVKtmPbaP0SI2YKHOAi.jpg?f=fotoalbum_large

Goedenavond Allen,

De nieuwe kast is vandaag binnen gekomen! Stuk groter dan de voorganger maar merkbaar koeler en een betere airflow.

Instellingen call of duty op extreme met een resolutie van 3440x1440 met gemiddeld 120fps. Temperatuur is nog niet boven de 78 graden geweest.

Wat de airflow betreft deze is nog niet optimaal. Ik heb nog 6 lian li 120mm fans bij besteld, echter hebben deze een wat langere levertijd.

Zodra ik alles heb geïnstalleerd laat ik even weer van me horen met een foto 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
van 94c dus naar 78c,lol dat is niet een klein beetje verschil.Duidelijk dus dat de airflow niet goed was :) .
Mooi dat het opgelost is nu :)

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 07-11-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
@freaky35 moet zeggen dat de instelling van de gpu van 60 naar 100% ook zeker 9 graden geholpen heeft!

Al met al een prima resultaat!
Pagina: 1