Toon posts:

Apple Quadra 700, welk OS

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier net een quadra 700 staan, is het mogelijk op hier een nieuwere versie dan macos 7.7.5 op te zetten

en kan ik die dan downloaden doe nieuwe versie 8.* 9.*, of moet je die kopen,

dit is gen verzoek om illegale software maar ik dacht dat je upgrades gratis kon downloaden

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ligt aan je hoeveelheid RAM.

Aangezien het geen PowerPC is, kun je nooit verder gaan als Mac OS 8.1. Want > 8.1 vereist een PPC.
Er zit namelijk een 68040 in op 25 MHz.

7.5.3 is gratis te downloaden, en de update 7.5.3 -> 7.5.5 ook. Tot zover kun je dus gratis gaan.

7.6 (gratis download update tot 7.6.1) en 8.0 (gratis download update tot 8.1) moeten nog steeds officieel gekocht worden. Is niet zo gemakkelijk aan te komen, maar als je ze wilt hebben zou je http://www.tweedehandsmac.nl moeten checken of naar een Apple beurs gaan (http://www.klokhuis.nl)

Wat 7.6/7.6.1 betreft: Met minimaal 8 MB is dit bruikbaar. Waarschijnlijk heb je dat wel, al hoewel ik geloof dat de Quadra standaard met 4 MB onboard is uitgerust. Maar 7.6 is altijd beter t.o.v. 7.5.5, het is een stuk stabieler.

Wat 8.0/8.1 betreft: Dit Mac OS is een stuk gelikter en feature-rijker, maar ook een stuk zwaarder. Standaard na installatie valt het wel mee, maar met wat extensies er bij gaat het al gauw trager lopen. Als je 16 MB RAM of meer hebt, is het mogelijk. Als je 20 MB RAM hebt of meer, is het in ieder geval de moeite waard om het te proberen als je ergens een 8.0 of 8.1 CD-tje kunt lenen.

Toch gaan de meeste Mac gebruikers op zo'n machine voor 7.6
Ik heb een Mac laptop met vergelijkbare specs (68040LC 25 MHz, 20 MB RAM en 1 GB SCSI :7 ), maar ik draai er ondanks de hoeveelheid geheugen toch 7.6.1 op in plaats van 8, wegens de snelheid. 7.6.1 is net zo stabiel als 8.1.
Toevallig heb ik ook een Quadra 700 staan met 20 MB RAM. Ik draai er Apple/UX op, een of andere hele vage Unix die Apple ooit heeft gemaakt. Draait op enkele oude modellen, waaronder dus de Quadra 700. :)
Je kunt er ook nog Linux op draaien, maar dat is niet eenvoudig. Erg Linux vriendelijk zijn die oude Mac niet (en andersom geldt hetzelfde)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

7.7.5? ;) 7.5.5. bedoel je!

maar goed; een 680x0 daar moet je 7.6 opgooien als er genoeg RAM inzit, en anders 7.5.5.

Geen >= 8 gaan want je irriteert je alleen maar...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

edit:

Aangezien het geen PowerPC is, kun je nooit verder gaan als Mac OS 8.1. Want > 8.1 vereist een PPC.

jawel, 8.1 is de laatste die op non-ppc draait, 8.5 en hoger heeft een PPC nodig.

verder, ik zou gewoon voor 8 gaan, lekker OS, wel mulithreading, dus je hoeft niet te w8en tot alles gedaan is (tov. 0.98->7.5.5) mocht dit niet gaan, kun je altijd nog terug schakelen naar 7.5.3 wat imho een enorm lekker en enorm snel OS is. verder ben ik ook fan van 7.1 dus die kun je er ook altijd nog op proppen :-) voor als je echt snel wil werken.

maar wil je internetten ed. dan wordt t toch al sneller 8.1 vanwege de nieuwere browsers. (Netscape 3.0 gold rules!)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 29 augustus 2001 10:02 schreef Reflex het volgende:
edit:

jawel, 8.1 is de laatste die op non-ppc draait, 8.5 en hoger heeft een PPC nodig.
*zucht* Dat is toch precies wat ik zeg???
"> 8.1 vereist een PPC".. dat betekent dus - ff voor de mongolen onder ons - dat een HOGERE versie dan 8.1 een PPC vereist. 8.1 draait dus nog op non-PPC, maar daar boven, en de eerst volgende is 8.5, en hoger heeft een PPC nodig.
maar wil je internetten ed. dan wordt t toch al sneller 8.1 vanwege de nieuwere browsers. (Netscape 3.0 gold rules!)
Netscape draait sowieso niet supersnel op z'n bakje, of je nou System 7 of Mac OS 8 gebruikt, Netschaap is zwaar.
Het maakt geen donder uit voor Netscape of je 7.6.x of 8.x gebruikt, want de recentere reeks 68K-netscapes gaan voor 7.6 of hoger.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Je kan misschien ook nog ergens een PPC upgrade voor de Quadra vinden (kijk maar op 2ehandsmac.nl of zo)
Deze upgrade loopt dan op 50 mhz.

Behalve A/UX zijn er ook versies beschikbaar van NetBSD misschien ook een optie, dan kan de machine nog als routertje dienen (met een xtra netwerkkaart).

veel plezier ermee.

Verwijderd

*zucht* Dat is toch precies wat ik zeg???
"> 8.1 vereist een PPC".. dat betekent dus - ff voor de mongolen onder ons - dat een HOGERE versie dan 8.1 een PPC vereist. 8.1 draait dus nog op non-PPC, maar daar boven, en de eerst volgende is 8.5, en hoger heeft een PPC nodig.
ok, rustig ik ff verkeerd gelezen.
Netscape draait sowieso niet supersnel op z'n bakje, of je nou System 7 of Mac OS 8 gebruikt, Netschaap is zwaar.
netscape niet zwaar, jah 6 ofzow,maar dat is crap. ( let de opensource movement flame me) 3 is zeer ligt en draait als een zonnetje op de 040 machines
Het maakt geen donder uit voor Netscape of je 7.6.x of 8.x gebruikt, want de recentere reeks 68K-netscapes gaan voor 7.6 of hoger.
ik vin persoonlijk dat als je 7.6 doet je net zow goed meten 8 kunt doen. 7.6 is overdreven zware versie. ga dan voor 7.5.3 of 8
en kan ik die dan downloaden doe nieuwe versie 8.* 9.*, of moet je die kopen
9 kan dus niet, maar is wel te koop, versie 8 is niet voor download beschikbaar, en ook niet meer te koop, nieuw dan, misschien heeft iemand nog een 2-e hands versie liggen...

Verwijderd

Topicstarter
ik had dus en hogere versie nodig voor een printer te kunnen installeren, een hp deskwriter 550c, maar daar zijn enkel drivers voor 8.* en 9.* vor te vinden
heeft iemand drivers voor deze printer voor 7.*?

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ben van plan om die quadra helemaal opniuw teinstallen, kun je en mac formatteren ofzo, of is dat niet mogelijk, met formatteren bedoel ik dan iets in de aard van ibm formattere natuurlijk

alvast bedankt

Verwijderd

vanaf OS 7.6 is daarvoor 'schijfbeheer' voor OS 7.6 is dat Apple HD SC Installatie. daarmee kun je de schijf initialiseren.

'schijfbeheer' kan ook een lowlevel format doen, als je daar zin in hebt.

verder, booten van een startup disk, hd selecteren en 'wis schijf' uit t speciaal menu. done.
Pagina: 1