Tijd voor een nieuw systeem, merk dat het huidige systeem prima functioneerde bij de baas. Maar als afgedankt werkstation is die hier toch wel redelijk traag ondanks een verse installatie.
Huidige installatie:
Intel Xeon CPU E5-1620 3,5Ghz
16GB geheugen
HD Quadro K2200
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal het vaakst gebruikt worden met thuiswerken, dat is door middel van virtuele desktopomgevingen.
Daarnaast:
Basis fotobewerking met Adobe Lightroom
Fotoboeken samenstellen met software van Albelli
Videobewerking met Adobe Premiere
Games zoals Cities Skylines en Factorio. Nu loopt mijn pc vol na 3à4 uur speeltijd en het vergroten van de stad/omgeving etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000 voor de onderdelen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige randapparatuur:
iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 als primair scherm (4K resolutie)
HP E241i als secundair scherm op full HD (wellicht wordt deze nog vervangen voor een 2e iiyama)
Basis (bedraad) toetsenbord en een verscheidenheid aan draadloze logitech muizen.
Daarnaast heb ik nog een relatief nieuwe kast staan, de Sharkoon VS4-V
Als primaire schijf de Samsung 850 EVO 500GB
Als secundaire schijven een 3-tal HDD varierend van 500GB tot 1 TB, worden vooral gebruikt als extra opslag indien nodig. Voornamelijk wordt de NAS gebruikt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voeding
Moederbord incl netwerkpoort (bekabeld aansluiten)
Grafische kaart denk ik?
Voldoende geheugen (voornamelijk voor Cities Skylines)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, komt toch in een dichte kast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Of dit een beetje een prima build is die ook weer wat jaren mee kan gaan, daarnaast of het de moeite waard is om toch een andere kast aan te schaffen. Daarnaast heb ik geen rekening gehouden met aanvullende koeling buiten de 2 fans die nu in de kast zitten, achter en zij.
In mijn pc van jaren terug heb ik destijds gekozen voor een wat nieuwere CPU en moederbord, en daar door de jaren heen een keer de grafische kaart vervangen. Daardoor altijd gedacht dat die hierdoor wel lang meeging. Wellicht is dat nu ook een verstandige keuze?
Huidige installatie:
Intel Xeon CPU E5-1620 3,5Ghz
16GB geheugen
HD Quadro K2200
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal het vaakst gebruikt worden met thuiswerken, dat is door middel van virtuele desktopomgevingen.
Daarnaast:
Basis fotobewerking met Adobe Lightroom
Fotoboeken samenstellen met software van Albelli
Videobewerking met Adobe Premiere
Games zoals Cities Skylines en Factorio. Nu loopt mijn pc vol na 3à4 uur speeltijd en het vergroten van de stad/omgeving etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000 voor de onderdelen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige randapparatuur:
iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 als primair scherm (4K resolutie)
HP E241i als secundair scherm op full HD (wellicht wordt deze nog vervangen voor een 2e iiyama)
Basis (bedraad) toetsenbord en een verscheidenheid aan draadloze logitech muizen.
Daarnaast heb ik nog een relatief nieuwe kast staan, de Sharkoon VS4-V
Als primaire schijf de Samsung 850 EVO 500GB
Als secundaire schijven een 3-tal HDD varierend van 500GB tot 1 TB, worden vooral gebruikt als extra opslag indien nodig. Voornamelijk wordt de NAS gebruikt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voeding
Moederbord incl netwerkpoort (bekabeld aansluiten)
Grafische kaart denk ik?
Voldoende geheugen (voornamelijk voor Cities Skylines)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, komt toch in een dichte kast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Of dit een beetje een prima build is die ook weer wat jaren mee kan gaan, daarnaast of het de moeite waard is om toch een andere kast aan te schaffen. Daarnaast heb ik geen rekening gehouden met aanvullende koeling buiten de 2 fans die nu in de kast zitten, achter en zij.
In mijn pc van jaren terug heb ik destijds gekozen voor een wat nieuwere CPU en moederbord, en daar door de jaren heen een keer de grafische kaart vervangen. Daardoor altijd gedacht dat die hierdoor wel lang meeging. Wellicht is dat nu ook een verstandige keuze?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 405,- | € 405,- |
| 1 | Moederborden | ASRock H670 PG Riptide | € 164,90 | € 164,90 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6 | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V550 Gold-V2 | € 64,90 | € 64,90 |
| Totaal | € 1.018,70 | |||