2 monitoren aansluiten aan laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 08:24
Goedenavond,

Excuus alvast voor het gebrek aan mijn technische kennis, maar ik heb een vraag over het volgende: Ik wil voor mijn thuiswerkplek graag 2 monitoren aanschaffen. Nu hebben monitoren in mijn prijsklasse (<€200). Mijn werklaptop (Dell Latitude 5420) heeft 2 USB-C poorten (waarvan 1 voor het opladen), 2 USB A poorten en een HDMI poort.

Ik heb extreme voorkeur om de monitoren zo aan te sluiten, zodat ze maar 1 poort van mijn laptop in beslag nemen. Ik zou dus graag de monitoren aan elkaar 'linken'. Ik las al wat over 'daisy-chaining', maar ik las dat de monitoren dan beiden 2 Displayports moeten hebben, terwijl mijn laptop die überhaupt niet heeft. Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de monitoren aan elkaar te linken middels de Displayports, en dan vervolgens 1 monitor aan mijn laptop te linken middels HDMI?

Nu ben ik benieuwd wat jullie de beste oplossing lijkt:

- Bovenstaande (als dat mogelijk is)
- Een 'Hub' aanschaffen waarmee ik 2 HDMI omzet naar 1 USB-C
- Iets anders?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55
Je laptop heeft wel Displayport, dat komt namelijk uit de USB-C-uitgang. Die ondersteunt Thunderbolt en daarmee 2 video-signalen.

Met een usb-c naar Displayport-kabel kun je er dus een monitor aanhangen. Als die monitor daisy-chaining ondersteunt, dan kan die het signaal voor de 2e monitor doorgeven. Je hebt dus maar 1 monitor nodig die daisychainen ondersteunt.

Wel moeten ze allebei via Displayport aangesloten worden.
De 1e via Displayport aansturen en de 2e via HDMI of zo kan dus niet.

HDMI ondersteunt geen meerdere signalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop een hub/dock met meerdere HDMI en sluit die aan via USB-C. Heb je 1 stekker voor laden, beeld en muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
White Feather schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:46:
Je laptop heeft wel Displayport, dat komt namelijk uit de USB-C-uitgang. Die ondersteunt Thunderbolt en daarmee 2 video-signalen.

Met een usb-c naar Displayport-kabel kun je er dus een monitor aanhangen. Als die monitor daisy-chaining ondersteunt, dan kan die het signaal voor de 2e monitor doorgeven. Je hebt dus maar 1 monitor nodig die daisychainen ondersteunt.

Wel moeten ze allebei via Displayport aangesloten worden.
De 1e via Displayport aansturen en de 2e via HDMI of zo kan dus niet.

HDMI ondersteunt geen meerdere signalen.
En je bedoeld met 1 monitor die daisychainen ondersteunt dat die monitor 2 displayports heeft toch? Aangezien ik dan 1 van de 2 ports moet aansluiten op de laptop.

Ik kan tot nu toe niet echt betaalbare monitoren vinden met 2 displayports, maar misschien moet ik nog even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
jadjong schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:52:
Koop een hub/dock met meerdere HDMI en sluit die aan via USB-C. Heb je 1 stekker voor laden, beeld en muis.
Ja misschien wel het beste. Alleen zijn die dingen zo aan de prijs, heb maar een beperkt budget om een thuiswerkplek in te richten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55
WatcherZ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:57:
[...]

En je bedoeld met 1 monitor die daisychainen ondersteunt dat die monitor 2 displayports heeft toch? Aangezien ik dan 1 van de 2 ports moet aansluiten op de laptop.

Ik kan tot nu toe niet echt betaalbare monitoren vinden met 2 displayports, maar misschien moet ik nog even verder zoeken.
De monitor moet inderdaad 2 Displayportaansluitingen hebben, maar in ieder geval 1 ingang en 1 uitgang.

Je kunt bij monitoren kiezen om te filteren op Aansluitingen en dan kun je kiezen voor uitgangen. Daar kun je dan kiezen voor Displayport.

Dat zou (in theorie althans) moet resulteren in een lijst met monitoren die te daisychainen zijn:

categorie: Monitoren

Uiteraard goed checken bij de fabrikant/reviews voordat je tot koop overgaat.
Pagina: 1