Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-11-2024
Hey iedereen, ik heb onlangs een Dell XPS 15 (9520, i7-12700H, GeForce RTX 3050 TI 16gb ram) gekocht, maar sta op het punt hem terug te sturen. De CPU throttling is enorm bij CPU intensieve games (victoria 3, Cities Skylines, Europa Universalis 4,...), na een tweetal minuten valt de cpu terug naar rond de 1Ghz, via ThrottleStop wat aanpassingen proberen doen, maar dat limiteert de CPU zodanig dat het throttlen wel stopt maar ook de performance tijdens de games de deur uit is. Ook 16 Gb ram is te weinig merk ik nu bij Cities Skylines.

Wat ga je met je laptop doen?
Grotendeels gamen en programmeren (compilen), dus zeker cpu is belangrijk, gpu moet niet per se top of the line zijn maar dat helpt wel. Het grootste issue zal dus temperatuur zijn.

Wat is je budget?
de XPS was 2700 btw incl, dus zou dat als maximum nemen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik werk praktisch fulltime van thuis uit, maar om de zoveel weken komen we met de collegas samen, dus zou denken rond de 2,5kg max, maar dat is geen harde limiet

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur

Ik dacht als alternatief aan de HP Omen 16, maar zou dit een verbetering zijn? Of stoot ik op hetzelfde probleem?

Beste antwoord (via ddbc op 06-11-2022 13:26)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:56

Thomg

Aww yiss

Je kan in de TPL menu je turbo boost window extenden, ik zou beginnen met de turbo op oneindig te zetten.

Als ik turbo performance enable op mijn laptop en de turbo unlock trekt de 12800H constant 60-65W, dat is wat de laptop koeling blijkbaar aankan.

https://i.snipboard.io/PftvK5.jpg

Mogelijk dat dit helpt met performance, maar ik vermoed dat de CPU TDP flink omlaag omdat de GPU vermogen wegsnoept van de CPU.
https://www.anandtech.com...tech-and-advanced-optimus

Als je tevreden bent met de performance van de CPU als de GPU niet onder load is ga je wat hebben aan een andere laptop, anders word het wat lastiger.

Of je moet de GPU wat ontlasten zodat er meer vrijkomt voor de CPU, iets als fps limit...

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 04-11-2022 19:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:10
Al eens naar de Best Buy Guide gekeken?

uitvoering: Acer Swift X SFX14-41G-R6J5 voldoet denk ik aan je eisen. Kun je het RAM geheugen nog upgraden naar 32GB en zit je ruim binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ddbc schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:23:
Hey iedereen, ik heb onlangs een Dell XPS 15 (9520, i7-12700H, GeForce RTX 3050 TI 16gb ram) gekocht, maar sta op het punt hem terug te sturen. De CPU throttling is enorm bij CPU intensieve games (victoria 3, Cities Skylines, Europa Universalis 4,...), na een tweetal minuten valt de cpu terug naar rond de 1Ghz
Uhh... Dit is natuurlijk niet normaal. Heb je de laptop nog? Dit klinkt meer als een defecte laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24
Thomg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:25:
[...]

Uhh... Dit is natuurlijk niet normaal. Heb je de laptop nog? Dit klinkt meer als een defecte laptop...
Dat is redelijk normaal voor bij laptops in kleine form factor. De behuizing is te kleine, en kan de warmte niet kwijt. Ik heb een hp elite book, vrijwel standaard in throttle.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ymoona schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:56:
[...]

Dat is redelijk normaal voor bij laptops in kleine form factor. De behuizing is te kleine, en kan de warmte niet kwijt. Ik heb een hp elite book, vrijwel standaard in throttle.
Throttle ja, 1GHz nee.
Ik heb zelf ook een XPS (9570) en deze throttlet zeker ook, maar richting de 3GHz range, niet 1GHz...
Idem voor mijn werk Precision 5570, deze zou aardig vergelijkbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
Thomg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:58:
[...]

Throttle ja, 1GHz nee.
Ik heb zelf ook een XPS (9570) en deze throttlet zeker ook, maar richting de 3GHz range, niet 1GHz...
Idem voor mijn werk Precision 5570, deze zou aardig vergelijkbaar moeten zijn.
Net even alles teruggezet naar de originele instellingen en moet inderdaad toegeven dat het throttlen naar een minimum van 1,75Ghz dus wel iets hoger dan 1Ghz, maar qua performance is dit toch een een zeer zware drop.

Zoals Stef_Venner hierboven aangaf, had ik inderdaad ook de BBG bekeken, maar met de slim form factor van de Swift X vrees ik dat ik op hetzelfde probleem zal stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ddbc schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:23:
[...]

Net even alles teruggezet naar de originele instellingen en moet inderdaad toegeven dat het throttlen naar een minimum van 1,75Ghz dus wel iets hoger dan 1Ghz, maar qua performance is dit toch een een zeer zware drop.

Zoals Stef_Venner hierboven aangaf, had ik inderdaad ook de BBG bekeken, maar met de slim form factor van de Swift X vrees ik dat ik op hetzelfde probleem zal stoten.
Ik ben toch overtuigd dat hier iets niet goed gaat, kan je even throttlestop laten zien als de laptop onder load is?
Temperatuur en TDP wil ik graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
Thomg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:28:
[...]

Ik ben toch overtuigd dat hier iets niet goed gaat, kan je even throttlestop laten zien als de laptop onder load is?
Temperatuur en TDP wil ik graag zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQUHknHy1CnlWVxd1mX_qkxQ-RA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r92tTGel7sUmAeQEPjNt0HXJ.png?f=fotoalbum_large

TDP zie ik niet meteen ergens terug komen, heb je met bovenstaande genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ja, je CPU throttlet vanwege de lage power limit. De 12700H is een 45W processor, niet 25W van wat ik zie in throttlestop.

Iets verlaagt je TDP, zet in Dell Power Manager eens ultra performance mode?

Edit: Wacht even, dit is met je CPU niet meer onder load, kan je nog een screenshot maken waar het wel onder load is?

[ Voor 23% gewijzigd door Thomg op 03-11-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
Thomg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:55:
Ja, je CPU throttlet vanwege de lage power limit. De 12700H is een 45W processor, niet 25W van wat ik zie in throttlestop.

Iets verlaagt je TDP, zet in Dell Power Manager eens ultra performance mode?

Edit: Wacht even, dit is met je CPU niet meer onder load, kan je nog een screenshot maken waar het wel onder load is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqdmsAO4wctFv5RClfGE72yF6tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NubzzgyFYEGvVV9C0wTK4qU5.png?f=fotoalbum_large

Hier een spel opgestart, laten draaien en deze screenshot genomen. De waarde naast PKG Power start wel op 45 W maar gaat al snel lager, om te throttlen neem ik aan? Of is dit niet de waarde die je aan het aflezen bent?

Ultra performance mode heb ik gisteren reeds aangezet, en dus niet meer afgezet sinds dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Lastig te zeggen als je geen screenshot van throttlestop maakt onder load.

Dit hoeft niet ingame te zijn, je kan ook TS Bench starten.

Fyi, niet naar snelheid kijken in task manager. De FID zegt dat je P cores op 2.19GHz draaien op het moment dat je de screenshot maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
Thomg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:50:
Ok, de turbo werkt, CPU trekt 116.5W, is 100°C en draait op 3.85GHz, dat klopt wel aardig.
Vrij netjes eigenlijk.

Nog wat langer draaien om te kijken tot hoe laag het gaat.
Anders kan je het ook forceren met iets als disable turbo dacht ik, maar wat is atm precies het probleem dan?
Net even 2 minuten laten draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Catd9MflXhq4Gqs_rfqHZ8wQm6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NuYqVGXdSUAajkLKQstjqIR.png?f=fotoalbum_large

Dus hij throttlet hier al heel wat minder, deze benchmark is enkel CPU load zie ik. Het probleem lijkt dus echter, als ook de videokaart belast wordt, de CPU nog veel meer throttlet tot onder de 2Ghz (door de extra warmte?). Wat tijdens het gamen zeker gebeurt.

[ Voor 67% gewijzigd door ddbc op 03-11-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ok, de turbo werkt, CPU trekt 99.2W, is 100°C en draait op 3.85GHz, dat klopt wel aardig.
Vrij netjes eigenlijk.

Anders kan je het ook forceren met iets als disable turbo dacht ik, maar wat is atm precies het probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
Thomg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:50:
Ok, de turbo werkt, CPU trekt 99.2W, is 100°C en draait op 3.85GHz, dat klopt wel aardig.
Vrij netjes eigenlijk.

Dus de combinatie CPU + GPU zal moeilijk te verwerken zijn qua warmte, ik vermoed door de slim size factor. Daarmee dat ik eerder op zoek zou gaan naar een meer 'dedicated' gaming laptop zoals de HP Omen 16 zoals in de originele post, die zou gelijkaardige specs moeten hebben, maar kan hopelijk een betere verwerking van de warmte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:45
Is er een managementprogramma van Dell meegeleverd? Op mijn XPS 15 9570 is dat "My Dell".

Ik had er namelijk last van dat het standaard gebalanceerde temperatuurschema de ventilator net niet hard genoeg liet draaien standaard waardoor deze gelijk heel hard begon te blazen bij enig gebruik (in plaats van constant iets harder wat ook het probleem oploste). Daar is het bij mij ook mogelijk om stillere profielen te stellen die ook de CPU wat limiteren (want voor langer dan een klein piekje boosten naar de maximale 4.80 GHz in deze laptop is ook wel een beetje kansloos). Deze profielen werken mogelijk beter dan zelf aan limieten gaan klooien omdat hier (denk ik) enigszins over nagedacht is vanuit Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
skimine schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:04:
Is er een managementprogramma van Dell meegeleverd? Op mijn XPS 15 9570 is dat "My Dell".

Ik had er namelijk last van dat het standaard gebalanceerde temperatuurschema de ventilator net niet hard genoeg liet draaien standaard waardoor deze gelijk heel hard begon te blazen bij enig gebruik (in plaats van constant iets harder wat ook het probleem oploste). Daar is het bij mij ook mogelijk om stillere profielen te stellen die ook de CPU wat limiteren (want voor langer dan een klein piekje boosten naar de maximale 4.80 GHz in deze laptop is ook wel een beetje kansloos). Deze profielen werken mogelijk beter dan zelf aan limieten gaan klooien omdat hier (denk ik) enigszins over nagedacht is vanuit Dell.
Heb dit inderdaad ook gezien, een alternatief profiel is 'cool' als dit geactiveerd is gaan de fans harder blazen, maar wordt er evenveel getrottled. De temperatuur blijft dus wel effectief lager (+-65C), maar er is geen performance gain. Dus het lijkt er op dat het wel mogelijk zou moeten zijn om op dat moment de cpu iets harder te laten draaien, maar dat gebeurt dus niet. Verander ik opnieuw naar 'ultra performance' dan verlaagt de fan opnieuw en wordt de laptop weer warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik probeer hier vooral te voorkomen dat je een andere laptop koopt die exact hetzelfde gaat performen omdat je verwachtingen van een mobile gaming experience niet in lijn zijn met de praktijk.

Dell laptops zijn dan niet perfect omdat ze portability en looks ook belangrijk vinden, maar ze zijn zeker ook niet slecht.
https://i.snipboard.io/Fcp4NT.jpg
Disable turbo en geef even door hoeveel er verbruikt word.

Als alternatief kan je ook ingame kijken wat je limit reasons zijn ingame (indien van toepassing ofc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
Thomg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:16:
Ik probeer hier vooral te voorkomen dat je een andere laptop koopt die exact hetzelfde gaat performen omdat je verwachtingen van een mobile gaming experience niet in lijn zijn met de praktijk.

Dell laptops zijn dan niet perfect omdat ze portability en looks ook belangrijk vinden, maar ze zijn zeker ook niet slecht.
https://i.snipboard.io/Fcp4NT.jpg
Disable turbo en geef even door hoeveel er verbruikt word.

Als alternatief kan je ook ingame kijken wat je limit reasons zijn ingame (indien van toepassing ofc).
Dat is inderdaad ook wat ik wil vermijden. Misschien is het gewoon onmogelijk om deftige resultaten te krijgen voor deze soort games op een laptop en moet ik gewoon beginnen uitkijken voor een desktop. Het vervelende is ook dat alle reviews ofwel enkel CPU performance ofwel GPU performance benchmarken (en als het op games aankomt, zijn dat vrijwel allemaal shooters of race games, die niet zo intensief de CPU belasten) waardoor je dus nooit weet of de laptop de combinatie van de twee aan kan.
Anyway, zonder boost krijg ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CHEzyKcuQO1rRI2jD2ThcuNpfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKnC4DVR43y0qdweXeOK1ZUt.png?f=fotoalbum_large

Dus helemaal geen throttling te zien hier.

Zonder boost maar met gpu belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RBnKUg3gPNiO8AaFCHgwBYkprA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13Oxm1yUznzqSM6WAHJIJCzZ.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt PL1 aangeduid als de limit reason

[ Voor 12% gewijzigd door ddbc op 04-11-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Net gecontroleerd bij mijn 12800H, als ik disable turbo doe valt de CPU terug op een TDP van 35W, bij mijn Dell is de TDP dus geconfigureerd naar Minimum Assured Power van 35W.

In de 1e afbeelding staat de benchmark uit, dus geen load.

In de 2e lijkt er ook geen load te zijn op de volledige CPU, enkel op 2 cores, maar de benchmark staat wel aan.
Weird.

Het lijkt wel alsof de GPU alle vermogen wegsnoept van de GPU, maar dit zou niet betekenen dat de load van de CPU zo laag is.

Kan je high-performance, speed shift en disable turbo weer ticken?

Heb je een 90 of 130W adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddbc
Thomg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:04:
Net gecontroleerd bij mijn 12800H, als ik disable turbo doe valt de CPU terug op een TDP van 35W, bij mijn Dell is de TDP dus geconfigureerd naar Minimum Assured Power van 35W.

In de 1e afbeelding staat de benchmark uit, dus geen load.

In de 2e lijkt er ook geen load te zijn op de volledige CPU, enkel op 2 cores, maar de benchmark staat wel aan.
Weird.

Het lijkt wel alsof de GPU alle vermogen wegsnoept van de GPU, maar dit zou niet betekenen dat de load van de CPU zo laag is.

Kan je high-performance, speed shift en disable turbo weer ticken?

Heb je een 90 of 130W adapter?
Alles uitgevinkt, enkel CPU belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQmlOQ9MMdCO3uP7jtc0AEMxSq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNcSTtj8a7g0f2IRQIAjWHAs.png?f=fotoalbum_large

Zelfde als hierboven + GPU load
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAJgkFpVX1ENnUzCygd_1NJVW5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kn7UL96xVKQggERiPVFWJ6br.png?f=fotoalbum_large

Dit is inderdaad met de bijgeleverde 130W adapter.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan in de TPL menu je turbo boost window extenden, ik zou beginnen met de turbo op oneindig te zetten.

Als ik turbo performance enable op mijn laptop en de turbo unlock trekt de 12800H constant 60-65W, dat is wat de laptop koeling blijkbaar aankan.

https://i.snipboard.io/PftvK5.jpg

Mogelijk dat dit helpt met performance, maar ik vermoed dat de CPU TDP flink omlaag omdat de GPU vermogen wegsnoept van de CPU.
https://www.anandtech.com...tech-and-advanced-optimus

Als je tevreden bent met de performance van de CPU als de GPU niet onder load is ga je wat hebben aan een andere laptop, anders word het wat lastiger.

Of je moet de GPU wat ontlasten zodat er meer vrijkomt voor de CPU, iets als fps limit...

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 04-11-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ddbc
Wou nog even een update geven.

De laptop retourneren kan niet, die is zakelijk aangekocht en megekko wil hem niet meer terug nemen, dus ik zit er nu sowieso mee.
Ik heb ook een laptopstand met ventilator besteld, en die helpt echt enorm met het koelen. Dat in combinatie met wat je zei over mijn graphic settings lager te zetten, zo vraagt de GPU minder vermogen en wordt minder warm. Resultaat is dat de cpu niet meer throttled, ook niet na een langere game sessie van 30+ minuten.

Daarmee is het deels opgelost voor mij, wil wel zeggen dat dit enkel een oplossing voor thuis is, ik zie die laptopstand niet meenemen onderweg.
Pagina: 1