[HA] lichtschakelaars smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRerink
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 14:06

GRerink

Do or do not. There is no try!

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil graag mijn gewone schakelaars slim maken aangezien medebewoners met enige regelmaat de lampen aanlaten staan op zolder of de badkamer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Home Assistant op een Raspberry Pi 4B.
- Conbee II voor zigbee
- Diverse wifi enabled devices zoals Bosch thermostaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de sonoff wifi+RF serieschakelaar en de Fibaro dubbele inbouwschakelaar gezien.
Werken deze goed in HA? Dan kan ik deze bijvoorbeeld na 23.00 max 15 min aanlaten.
Of werkt het beter met een bewegings-sensor? Of combi van beide?

Ik begin net de boel smart te maken en ben nog lerende.

Common sense is like deodorant. The people who need it most never use it.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:30
Ligt eraan wat je wilt. Ik heb een mix van zaken op beweging ( gang en overloop) en een slimme schakelaar door er een zigbee switch achter te plaatsen van ofwel sonoff of robbshop. Werkt mooi. Schakelaars zijn met de hand gewoon te bedienen, maar ook vanuit home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 14:58
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Griffin2k op 03-11-2022 22:48 . Reden: Dubbel ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 14:58
Zoveel verschillende manieren!

Ik heb zelf in twee kamers de tijdelijke situatie om smart-lamoen te nemen. Die kun je er zo in draaien en configureren.

Nadeel voor sommige mensen, als je ze niet flashed met Tasmota, dan ben je gebonden aan de cloud

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:04
GRerink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:50:
Mijn vraag

Ik wil graag mijn gewone schakelaars slim maken aangezien medebewoners met enige regelmaat de lampen aanlaten staan op zolder of de badkamer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Home Assistant op een Raspberry Pi 4B.
- Conbee II voor zigbee
- Diverse wifi enabled devices zoals Bosch thermostaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de sonoff wifi+RF serieschakelaar en de Fibaro dubbele inbouwschakelaar gezien.
Werken deze goed in HA? Dan kan ik deze bijvoorbeeld na 23.00 max 15 min aanlaten.
Of werkt het beter met een bewegings-sensor? Of combi van beide?

Ik begin net de boel smart te maken en ben nog lerende.
Ik heb goede ervaringen met de fibaro schakelaars en dimmers. Je kan de achter bestaande schakelaar plaatsen zodat je die ook kan gebruiken.
Wel heb je een zwave module nodig.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik heb goede ervaringen met shelly. Ik heb in mijn situatie de dimmers gebruikt omdat ik die wilde hebben. Zijn desgewenst te gebruiken zonder cloud connectie en integreren goed in HA; via de shellily integratie, maar eventueel ook gewoon via mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRerink

GRerink

Topicstarter
Dank voor jullie bijdragen.

Kort gezegd zijn er de mogelijkheden met sonoff, robbshop, fibaro en shelly.
Ik bedenk me alleen dat bijv in de badkamer bewegingsmelder beter gaat werken omdat er vele personen in/uit gaan. Andere ruimtes kan ik uitvoeren met eerder genoemde merken schakelaars hetzij op zigbee of zwave.

Zijn er voor Zigbee en/of zwave meerdere centrale punten/hubs nodig in een groter huis om het goed dekkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 19:48

Rannasha

Does not compute.

GRerink schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:35:
Zijn er voor Zigbee en/of zwave meerdere centrale punten/hubs nodig in een groter huis om het goed dekkend te krijgen?
Zigbee is een mesh-netwerk. Dat betekent in dit geval dat ieder Zigbee apparaat dat niet op batterijen werkt als router / extender van het netwerk optreedt. Dus zolang je coordinator (de Conbee II in jouw geval) maar binnen bereik is van 1 of meer apparaten, dan kunnen die het netwerk doorzetten naar de rest.

Zigbee apparaten die op batterijen werken (voornamelijk sensoren) hebben geen router-functionaliteit, want daarmee zou de batterij veel te snel op gaan. Maar zaken als slimme schakelaren en relays zitten gewoon aan de netstroom en kunnen prima als doorgeefluik dienen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 15:04

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

GRerink schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:35:
Kort gezegd zijn er de mogelijkheden met sonoff, robbshop, fibaro en shelly.
Ik bedenk me alleen dat bijv in de badkamer bewegingsmelder beter gaat werken omdat er vele personen in/uit gaan. Andere ruimtes kan ik uitvoeren met eerder genoemde merken schakelaars hetzij op zigbee of zwave.
Dan wel zorgen dat deze goed afgesteld/geplaatst is want je wilt niet elke keer met je armen moeten zwaaien als je lekker onder de douche staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRerink

GRerink

Topicstarter
Hurricane schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:12:
[...]

Dan wel zorgen dat deze goed afgesteld/geplaatst is want je wilt niet elke keer met je armen moeten zwaaien als je lekker onder de douche staat.
Hahaha ik heb nu al een beeld voor me dat ik mn vrouw of kinderen zie staan zwaaien >:)
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRerink

GRerink

Topicstarter
Rannasha schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:05:
[...]

Zigbee is een mesh-netwerk. Dat betekent in dit geval dat ieder Zigbee apparaat dat niet op batterijen werkt als router / extender van het netwerk optreedt. Dus zolang je coordinator (de Conbee II in jouw geval) maar binnen bereik is van 1 of meer apparaten, dan kunnen die het netwerk doorzetten naar de rest.

Zigbee apparaten die op batterijen werken (voornamelijk sensoren) hebben geen router-functionaliteit, want daarmee zou de batterij veel te snel op gaan. Maar zaken als slimme schakelaren en relays zitten gewoon aan de netstroom en kunnen prima als doorgeefluik dienen.
Top, dat idee had ik al maar had me er nog niet in verdiept. Werkt zwave ook op deze manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:04
GRerink schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:49:
[...]

Top, dat idee had ik al maar had me er nog niet in verdiept. Werkt zwave ook op deze manier?
Zwave werkt op dezelfde manier.

Laurens-Jan Merkx

Pagina: 1