Nieuwe Hifi Set aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredkroket2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Beste Tweaker Leden,

Ik wil binnenkort mijn Beolab 5 speakers gaan inruilen voor 2 nieuwe speakers. Ik vind het geluid fantastisch maar ik ben laatst op de Dutch Audio Event geweest in veldhoven geweest (voor het eerst, ik ben totaal geen audiofiel, meer een muziekliefhebber) en daar ontdekte ik meerdere luidsprekers die toch nog aangenamer klonken. Dit lag natuurlijk ook aan de vaak geoptimaliseerde ruimtes maar de techniek heeft natuurlijk ook niet stil gestaan. Ik heb zelf erg weinig verstand van luidsprekers en zou dus graag van jullie horen wat jullie zouden aanschaffen.

Budget: 8-10k (ligt eraan wat ik voor mijn oude set krijg)
Zo min mogelijk poespas dus ik denk aan een actief systeem.
Ik heb al een streamer die ik weer wil gaan gebruiken

Heb zelf zitten kijken naar:
KEF LS60
Focal Sopra (moet nog een versterker bij)

Ik laat me graag adviseren!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:32
Ik zou met dat budget een leuke Hifi winkel instappen en eens goed gaan luisteren. Het is uiteraard grotendeels smaak, en het oog wil soms ook nog wat. Gewoon lekker A/B luisteren.

Ik heb zelf een set Sonus Faber's staan die ik binnenkort wil upgraden naar de Olimpica Nova lijn bijvoorbeeld. Recentelijk kunnen luisteren i.c.m Arcam en McIntosch versterker, en dat klonk waanzinnig. Maar voor ieder wat wils.

Mijn enige harde voorkeur zou zijn dat ik zelf liever (vanwege upgradebaarheid en nieuwe technieken) graag de speakers en versterkers apart houdt van elkaar. Dus niets actiefs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Fredkroket2 Aankoopadvies doen we in Beeld en geluid koopadvies. Je topic is daarheen verplaatst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04
De techniek in luidsprekers is minder voorruit gegaan dan die in electronica de afgelopen decennia - ik zou opppassen voor de val van upgraditis, zeker om dat die B&O's toppers zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 03-11-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik vraag me af of je de KEFs echt een upgrade gaat vinden, de plaatsing van de speakers in de zuil zijn niet echt goed gekozen, zeker niet als je de speakers iets scheef zet naar de luister omgeving. Verder zijn de woofers best wel klein, dus mooie, diepe bassen zal het niet geven.

De Focal is wat dat betreft echt veel beter, maar allemachtig, wat zijn die zuilen lelijk met die knik er in!

Zoals anderen aangaven: ga veel verschillende dingen luisteren, maar pas op dat je niet veel geld over de balk smijt en opgescheept zit zonder of minimale verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:05
De Beolab 5 luidsprekers worden aangeboden voor 5 a 6 duizend euro, is dit meegenomen in het budget ?

Ik zou in ieder geval de mogelijke nieuwe luidsprekers thuis goed testen, het zou niet makkelijk zijn om echt betere luidsprekers te vinden.

Is alleen een actieve luidspreker een optie, bij passief moet er uiteraard ook een versterker bij. Wat gebruikt je als bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:35
Fredkroket2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:01:
Beste Tweaker Leden,

Ik wil binnenkort mijn Beolab 5 speakers gaan inruilen voor 2 nieuwe speakers. Ik vind het geluid fantastisch maar ik ben laatst op de Dutch Audio Event geweest in veldhoven geweest (voor het eerst, ik ben totaal geen audiofiel, meer een muziekliefhebber) en daar ontdekte ik meerdere luidsprekers die toch nog aangenamer klonken. Dit lag natuurlijk ook aan de vaak geoptimaliseerde ruimtes maar de techniek heeft natuurlijk ook niet stil gestaan. Ik heb zelf erg weinig verstand van luidsprekers en zou dus graag van jullie horen wat jullie zouden aanschaffen.

Budget: 8-10k (ligt eraan wat ik voor mijn oude set krijg)
Zo min mogelijk poespas dus ik denk aan een actief systeem.
Ik heb al een streamer die ik weer wil gaan gebruiken

Heb zelf zitten kijken naar:
KEF LS60
Focal Sopra (moet nog een versterker bij)

Ik laat me graag adviseren!

Alvast bedankt!
Geweldige show die Dutch audio event. Een misvatting rechtzetten: hotelkamers zijn geen geoptimaliseerde luisterruimtes, maar ze zijn eerder een hindernis voor goede sound. Dit soort evenementen worden in hotels georganiseerd omdat je veel verschillende stands erin kwijt kan zonder last van elkaar hebben, maar niet omdat het acoustisch zo geweldig is. Dat komt omdat de rechthoekige kamers staande golven genereren en het lastig is om de speakers goed te plaatsen.l Als je in een dergelijke ruimte een top sound hoort, dan is dat wat je mooi vind. Go for it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sowieso eerst een vraag: heb je ook versterking nodig? Die beolabs zijn toch actief?

Vorig jaar en dit jaar ook op de DAE geweest. Hoop gekkigheid gezien, maar had er een paar die er uit sprongen. Dat waren de Ilumnia Magister MK2 (a 22,5k het paar echt de moeite waard maar dubbel budget) en de Dynaudio Focus. Verder vorig jaar de Driade model 3s goed gehoord en die is ook erg goed. Alle drie allesvreters en een vrij lineaire weergave.
Qua bookshelves kan ik je aanraden naar Acelec te kijken. Ook die zijn heel erg lineair. Moet wel een sub bij, maar dat red je qua budget denk ik wel.

Maar je moet ze echt horen met je eigen muziek.
Bij mij is dat zelfs een probleem. Ik hou zelf nogal van jaren 90 spul en das meestal niet echt heel goed gemasterd. Op een topspeaker kan dat behoorlijk slecht klinken :X

Helaas hoor ik op een DAE eigenlijk voornamelijk tingel tangel meuk, en geen Paul Elstak, The Prodigy of psytrance :/

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 04-11-2022 22:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je Beolab 5's zijn uniek in het opzicht dat ze horizontaal een zeer brede afstraling hebben. Andere luidsprekers hebben dat minder. Het tegenovergestelde vind je in grote hoornluidsprekers van bijvoorbeeld Klipsch. Dat levert een ander 'soort' geluid op. Het is een kwestie van smaak wat je mooier vindt, de focus van een smalle afstraling of het omgeven worden door geluid van de brede afstraling.

Met je budget komen de Kii Audio Three en Dutch & Dutch 8c ook in beeld. Dat zijn technisch vooruitstrevende luidsprekers. Ze zijn uniek in dat ze hun afstraling zelfs tot in de lage middentonen relatief constant houden, zodat het geluid meer een eenheid is.

[ Voor 70% gewijzigd door TBTL op 05-11-2022 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredkroket2
Bedankt voor al jullie opmerkingen! Dutch & Dutch 8c heb ik al vaker voorbij horen komen. Hier hoor ik goede verhalen over. Ik ben voor me zelf een lijstje aan het maken van verschillende speaker modellen. Heb de Kii en D&D hieraan toegevoegd. Ben afgelopen week nog bij een B&O winkel geweest maar die hebben mij niet kunnen overtuigen. Ik vind het design mooi maar ik vind mijn Beolab 5 speakers vele male beter klinken dat de speakers die zie daar hadden staan. Ik wil echt een stap maken op het muzikale gebied en niet zo zeer op design. Ik wil wat andere audiozaken gaan bezoeken om me te laten adviseren. Hebben jullie nog aanbevelingen hiervoor? En misschien ook zaken die ik absoluut moet mijden?

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou in elk geval iedere verkoper die je meteen een "bijpassende" receiver/versterker wil verkopen "omdat die combinatie zo mooi klinkt", mijden en puur gaan voor het luisteren. Ik had destijds bij Stassen een fijne luisterruimte tot mijn beschikking en ik wist niet welke speakers er achter welke knop aangesloten waren. Daar heb ik echt op mijn gemak kunnen luisteren. Ook bij iEar geweest en daar wilde de verkoper liever zelf aan de knoppen draaien, maar ook daar heb ik goed kunnen vergelijken.

Wat mis je nu aan het geluid waardoor je het gevoel hebt dat je duurder/beter/anders wilt? Want als je dat weet, dan kun je dat ook bij de winkel aangeven.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredkroket2
@Jorgen Goede vraag, vind het moeilijk te beschrijven maar zoals ik aangaf heb ik naar wat systemen mogen luisteren die "aangenamer" klonken. Weet niet echt hoe ik dat verder moet beschrijven. Moet wel zeggen dat ik het ook erg aangenaam vind als ik zware basses inzitten. Ik kijk er ook films mee dus dat is wel een pre. Mijn beolab 5's gaan heel erg laag. Je schets mijn ervaring met hifi dealers aardig goed. Ze hebben natuurlijk snel in de gaten dat iemand er niet heel veel verstand van heeft en kun je hem dus al snel een bijpassende kabel etc bij verkopen. Stassen ben ik nooit geweest ziet er goed uit. Ga een afspraak maken. Nog meer aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Fredkroket2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:38:
@Jorgen Goede vraag, vind het moeilijk te beschrijven maar zoals ik aangaf heb ik naar wat systemen mogen luisteren die "aangenamer" klonken. Weet niet echt hoe ik dat verder moet beschrijven. Moet wel zeggen dat ik het ook erg aangenaam vind als ik zware basses inzitten. Ik kijk er ook films mee dus dat is wel een pre. Mijn beolab 5's gaan heel erg laag. Je schets mijn ervaring met hifi dealers aardig goed. Ze hebben natuurlijk snel in de gaten dat iemand er niet heel veel verstand van heeft en kun je hem dus al snel een bijpassende kabel etc bij verkopen. Stassen ben ik nooit geweest ziet er goed uit. Ga een afspraak maken. Nog meer aanbevelingen?
Misschien dat een andere/betere subwoofer ook nog iets kan doen in combinatie met deze huidige of nieuwe speakers.

Dit zijn de twee winkels waar ik voor mezelf geweest ben destijds. Ben jaren later met mijn broer nog bij Hifi Klubben in Rotterdam geweest. Daar is hij ook fijn geholpen.

Qua merk ben ik erg blij met Focal. Ik heb de Aria 926. Ruim onder jouw budget, maar ze klinken werkelijk fantastisch. Misschien dat je dus ook nog geld in je zak kunt laten zitten. 😉👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Ken ze zelf niet maar de Neumann KH420 schijnen erg goede actieve speakers te zijn.
Pagina: 1