Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:37
Ik heb een laptop (Asus Vivo Pro) met een GTX1650 en i5-11 series Intel processor.

Nu game ik daar af en toe op, maar merk dat de GPU zijn beperkingen heeft en ook nogal snel en luid begint te blazen. Nu vond ik op internet dat het mogelijk is om extern een GPU te koppelen, bijvoorbeeld via de Razer Core x. Ik zou er dan een RTX3060 in willen zetten.

Totale upgrade kosten zijn dan ongeveer 225 + 425 = €650.

Vinden jullie het waard om mijn laptop van iets meer juice te voorzien om zo nu een dan een spelletje te spelen met betere graphics? Ik denk dan bijvoorbeeld aan Elden Ring en later Hogwarts legacy. Of is het dan toch verstandiger om dat geld in een duurder model laptop te steken?

Beste antwoord (via bakkerjangert op 06-11-2022 11:25)

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:32
Ik vind 650 euro erg veel geld om een RTX 3060 te plaatsen voor een laptop met slechts 4 cores en 8 threads. Ben bang dat (liggend aan de game) dat je i5 een bottleneck gaat zijn. De vraag is nu trouwens waarom deze laptop gaat blazen, is dat vanwege de belasting op zowel de processor als de videokaart of slechts een van beide. Je kunt ook kijken naar een oplossing die de airflow bevordert.

Ik las dit trouwens nog op de Razer website "Systems require a Thunderbolt™ 3 or Thunderbolt™ 4 port with external graphics support. Please check with your laptop manufacture to confirm if your laptop supports Thunderbolt external graphics." Dus controleer dat ook zeker.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:32
Ik vind 650 euro erg veel geld om een RTX 3060 te plaatsen voor een laptop met slechts 4 cores en 8 threads. Ben bang dat (liggend aan de game) dat je i5 een bottleneck gaat zijn. De vraag is nu trouwens waarom deze laptop gaat blazen, is dat vanwege de belasting op zowel de processor als de videokaart of slechts een van beide. Je kunt ook kijken naar een oplossing die de airflow bevordert.

Ik las dit trouwens nog op de Razer website "Systems require a Thunderbolt™ 3 or Thunderbolt™ 4 port with external graphics support. Please check with your laptop manufacture to confirm if your laptop supports Thunderbolt external graphics." Dus controleer dat ook zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:37
Dank voor de reactie, de Thunderbolt aansluiting en bottleneck van de cpu ga ik zeker checken voordat ik iets ga kopen. Alternatief zou zijn om een console te kopen voor gamen, deze is goedkoper en werkt gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
bakkerjangert schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:36:
Dank voor de reactie, de Thunderbolt aansluiting en bottleneck van de cpu ga ik zeker checken voordat ik iets ga kopen. Alternatief zou zijn om een console te kopen voor gamen, deze is goedkoper en werkt gegarandeerd.
De cpu is 11th gen en dus niet per se slecht qua ipc voor gamen maar sommige games gaan inderdaad liever voor hogere core counts. Neemt niet weg dat je prima een potje kan gamen ermee.

Je laptop heeft TB4, dat staat ook hier in de specs bij Tweakers. Je zou dus een eGPU kunnen koppelen en vaak werkt dat aardig out-of-the-box in mijn ervaring. Het nadeel is wel dat je de beste performance haalt op een extern scherm en dat zelfs die beste performance vaak maar 80% van de externe GPU is in het beste geval. Hoe hoger de SKU van de GPU, hoe meer verlies meestal.

Als je het geen probleem vindt om op een vaste plek te gamen (met extern scherm) en snapt dat dit nooit de beste performance kan zijn en toch het geld er voor over hebt dan is dit een manier om te kunnen gamen met je laptop.
Je zou ook voor 400 euro een pc in elkaar kunnen zetten van tweedehands spul (bv een 10400f met goedkoop moederbord en 16 GB ram, goedkope ssd, kast en PSU) waarna je er een 3050 in plaatst. Zelfde budget met waarschijnlijk meer (stabiele) performance en een beter upgradepad.