Betonnen fundering voor schuur maken, vorstrand nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03 16:23

krazzer

Tijd is een illusie

Topicstarter
Ik heb een houten schuur besteld van 7,72x3,5 meter. Dit zal voor opslag van gereedschap en tuinspullen zijn + een overkapping waar de fietsen komen te staan.

Deze wil ik op een betonnen fundering plaatsen.

Ik heb al een gat gegraven van 30cm diep en 15cm zand er in gestort.

Ik had een offerte opgevraagd om de rest te laten doen maar dat was dusdanig hoog dat ik besloten heb om het zelf te gaan doen.

Ik wil nu dus de bekisting gaan maken, de bewapening er in leggen en dan beton storten.

Ik heb ook gelezen over een vorstrand, maar de een zegt dat het niet nodig is, de ander wel, ik kan er geen goed antwoord op vinden.

Wat vinden jullie? Is een vorstrand hier nodig? En als ik geen vorstrand zou doen, en het zou toch door vorst gaan scheuren, is dat heel erg? Is het ergst wat kan gebeuren dat het gaat scheuren? Een scheur zou vrij eenvoudig weer opgevuld kunnen worden, lijkt me.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 13:15
Een vorstrand voorkomt dat de grond onder de fundering bevriest en daardoor uitzet.
Door dat uitzetten wordt de vloer omhoog gedrukt en komen er scheuren in de vloer en muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Ik heb hier een soort zelfde schuur gebouwd 2 jaar geleden zonder echte vorstrand(daarop circa 40cm metselwerk daarna hout). Maar wel de fundering circa 60cm diep, niet helemaal bekist maar de grond strak uitgestoken, en bekleed met plastic.

[ Voor 37% gewijzigd door Bakema op 05-11-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:38

mb1

Twee zaken:
Voor een houten opbouw zal het minder kritisch zijn dan voor een gemetselde, deze gaat gewoon scheuren!
Afgelopen jaren hebben we nouwelijks vorst gehad..

Normaal gesproken wordt 80 cm aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
Ik zou altijd een vorstrand doen. Een vorstrand voorkomt ook nog dat er ongedierte onder je vloer kan graven.

En 60cm vanaf maaiveld is dan echt al ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:16
En nog een tip, graaf hem strak uit, dan folie er in. Hoef je geen bekisting te maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Tip naar schuur toe, zorg dat het hout hoog genoeg boven de grond begint, regendruppels spatten vlot tot 30cm omhoog en zorgen dat de onderrand rot. Randje metselen van 50cm hoog zorgt dat je schuur veel langer overleeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1