Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vervangen electra + slim maken appartement

Pagina: 1
Acties:

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-11 14:43
Goedmiddag allen,

Mijn vriendin en ik staan op het punt om een appartement te kopen waarin alle elektra in de muur vervangen moet/gaat worden. De reden hiervoor is dat de stopcontacten nog opbouw zijn en deze ook niet geaard zijn.

Nu heb ik in mijn ouderlijk huis mijn kamer draaien op HA icm met wat philips hue lampen, ikea stopcontacten en wat aqara wandschakelaars (op batterij). De lampen en schakelaars zijn verbonden met een Conbee 2 en alles van ikea via de tradfri hub.

Dit wil ik graag overnemen naar het appartement en ook uitbreiden, vriendinlief vindt het ook leuk om met de scenes te spelen en google om van alles en nog wat te vragen.

Nu ben ik van plan om de lampen die aan de plafonds komen "dom" te houden. Dus alleen schakelbaar via de wandschakelaar. Ik lees dat je hiervoor een shelly, robb smart zigbee schakelaar, sonoff etc kan gebruiken. De philips hue lampen wil ik gaan gebruiken in los staande lampen als sfeerverlichting.

Welke tips hebben jullie voor het aanleggen voor dit systeem?
Zijn er dingen waar rekening mee moet worden gehouden bij het trekken van nieuwe kabels. (aarde, fase, nul etc)

Welke schakelaars raden jullie aan? (zigbee/wifi)
En welke zijn het beste voor mijn use case?

Ik zie zoveel verschillende soorten waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie.

Alle tips zijn welkom!