Toon posts:

Restore mailbox van verwijderd gebruikersaccount O365

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Dus.. Sinds 1 oktober ben ik werkzaam bij een nieuwe werkgever en daar is het een zooitje.. Dat even voorop gesteld. MAAR, in mijn eerste week, ben ik in Microsoft 365 bezig geweest en met mijn direct leidinggevende, gebruikersaccounts opgeschoond (want, uit dienst).

De direct leidinggevende, liet me zo'n 14 useraccounts verwijderen. Ik zo braaf als ik ben, ga de discussie niet aan en heb de delete knop ingedrukt. Want, weg = weg en schoon = schoon, love it.. taak 1 voltooid.

Nu, een maandje later, komt de directeur bij me langs, of ik mailbox van "Pietje" nog kan terughalen, de mailbox van "Pietje" is dus exact een van de mailboxen die ik in mijn eerste week heb verwijderd want, licentie zat eraan gekoppeld etcetera, en het ruimde mooi op. Tuurlijk kan dat, gaf ik hem aan, hij staat nog in de "Deleted users" van Microsoft.

Ik braaf als ik ben, restore de gebruiker, krijgt zijn licentie terug. Mailbox restored en klaar is kees. dus niet! De mailbox is aangemaakt weer, maar is 3MB en dus LEEG ;w

Ik heb me al suf ge-googled, ge-binged, noem het maar op maar kan niet achterhalen waarom deze user geen mailbox restore krijgt 8)7 - Is er ergens nog iets mogelijk om naar voren te toveren? Zou eDiscovery / een ComplianceSearch werken bijvoorbeeld?

Of moet ik de grote baas vertellen, dat hij pech heeft. :D

Beste antwoord (via Tweakez op 03-11-2022 14:28)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tweakez schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:42:
Ik heb me al suf ge-googled, ge-binged, noem het maar op maar kan niet achterhalen waarom deze user geen mailbox restore krijgt 8)7
Zoals ik het lees heb je 30 dagen de tijd... Daar zit je net overheen..
When you delete a user account, the corresponding Exchange Online mailbox is deleted and removed from the list of mailboxes in the EAC. After the user account is deleted, it's listed on the Deleted Users page in the Microsoft 365 admin center. It can be recovered within 30 days after being deleted. After 30 days, the user account and mailbox are permanently deleted and not recoverable.
https://learn.microsoft.c...lete-or-restore-mailboxes

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Weet je zeker dat Pietje niet voor vertrek zelf alle mails verwijderd heeft?

En aangezien het een zooitje is: vast geen backup beschikbaar?

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04
Als je een retention policy gebruikt, is de kans aanwezig dat de data nog via eDiscovery of ComplianceSearch te herstellen is. Ik heb de functie al een tijd niet meer gebruikt, maar vroeger werd het dan een .pst bestand die je daarna kon importeren. De mailbox structuur was dan wel een beetje vernaggeld.

Misschien is dat tegenwoordig wat beter geregeld.

Stel dat het niet lukt, dan kun je vertellen dat de baas pech heeft, maar dat je het in de toekomst wel kunt voorkomen met de genoemde retention policies en misschien nog een third party backup, zodat je bij een groter issue de hele mailbox/tenant extern beschikbaar hebt.

[Voor 27% gewijzigd door hmmmmmmmmmpffff op 03-11-2022 11:57]

• Tweakez
  • Niet online
SVMartin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:52:
Weet je zeker dat Pietje niet voor vertrek zelf alle mails verwijderd heeft?

En aangezien het een zooitje is: vast geen backup beschikbaar?
Pietje heeft zeker niet voor vertrek alle mails zelf verwijderd. Er was namelijk iemand in de organisatie die toegang had tot de mailbox op het moment dat deze verwijderd werd, en er stond mail in.
Er is inderdaad geen backup beschikbaar :( er loopt wel iets van een backup, maar dat is voor hele andere zaken, daar is O365 niet in meegenomen. 8)7

• Tweakez
  • Niet online
hmmmmmmmmmpffff schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:56:
Als je een retention policy gebruikt, is de kans aanwezig dat de data nog via eDiscovery of ComplianceSearch te herstellen is. Ik heb de functie al een tijd niet meer gebruikt, maar vroeger werd het dan een .pst bestand die je daarna kon importeren. De mailbox structuur was dan wel een beetje vernaggeld.

Misschien is dat tegenwoordig wat beter geregeld.

Stel dat het niet lukt, dan kun je vertellen dat de baas pech heeft, maar dat je het in de toekomst wel kunt voorkomen met de genoemde retention policies en misschien nog een third party backup, zodat je bij een groter issue de hele mailbox/tenant extern beschikbaar hebt.
Ja, dat was dus één van de zaken dat ik dacht, even loeren. Maar helaas, retention policy is niet ingeschakeld. Er ligt zoveel te doen hier, dat ik daar niet direct naar heb gekeken. wel heb ik nu voor in de toekomst een retention policy ingeschakeld :D - Biedt voor de toekomst in ieder geval meer mogelijkheden.

Maar inderdaad, ik vrees dus dat het niet anders is dan de directeur vertellen dat hij de inhoud van de mailbox als verloren zal moeten beschouwen.. :| Gelukkig ben ik uit mijn proeftijd :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tweakez schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:42:
Ik heb me al suf ge-googled, ge-binged, noem het maar op maar kan niet achterhalen waarom deze user geen mailbox restore krijgt 8)7
When you delete a user account, the corresponding Exchange Online mailbox is deleted and removed from the list of mailboxes in the EAC. After the user account is deleted, it's listed on the Deleted Users page in the Microsoft 365 admin center. It can be recovered within 30 days after being deleted. After 30 days, the user account and mailbox are permanently deleted and not recoverable.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tweakez
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:57:
[...]

[...]

Nu je het zegt... inderdaad... Heb even opnieuw de kalender erbij gepakt. Als ik ongeveer 4 oktober / 5 oktober aanhoudt dan is gisteren / vandaag de dag dat het exit is. 8)7 handig! Ik wist van de 30 dagen inderdaad, maargoed, geen retention policy en/of backup van de mailboxes elders, dus de baas heeft pech ;w

[Voor 11% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2022 13:39]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Van de nood een deugd maken en dan voorstellen om de mogelijkheden te gaan onderzoeken of er mogelijk M365 back-ups gemaakt moeten worden.

Als voorbeeld, een Synology kan dat out of the box.

• Tweakez
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:46:
Van de nood een deugd maken en dan voorstellen om de mogelijkheden te gaan onderzoeken of er mogelijk M365 back-ups gemaakt moeten worden.

Als voorbeeld, een Synology kan dat out of the box.
Ja dat was inderdaad direct mijn eerste idee... ware het niet dat we alleen een synology DS416 hebben en daar dus Active Backup M365 niet op geïnstalleerd kan worden |:(

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:31
Volgende keer de mailboxen van de user omzetten naar sharedmailbox en de user blokkeren; niet verwijderen. :)

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-03 16:56
holygame schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:35:
Volgende keer de mailboxen van de user omzetten naar sharedmailbox en de user blokkeren; niet verwijderen. :)
Als je via de Wizzard een user mailbox omzet naar een Shared, is hij vanzelf disabled. En kost geen licentie meer :-)

Runs everything...

• Tweakez
  • Niet online
holygame schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:35:
Ik gebruik normaliter altijd de functionaliteit van Microsoft met omzetten naar Shared Mailbox en leidinggevende eventueel als gedelegeerde instellen. Echter was in dit geval, mijn eigen leidinggevende die zei, die zijn al een jaar weg, verwijder maar :)

Maar toch bedankt voor je aanvulling :*)

[Voor 4% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2022 14:42]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tweakez schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:05:
Maar inderdaad, ik vrees dus dat het niet anders is dan de directeur vertellen dat hij de inhoud van de mailbox als verloren zal moeten beschouwen.. :| Gelukkig ben ik uit mijn proeftijd :+
Wees niet bang, hoort erbij. En weet je gelijk in wat voor organisatie je terecht bent gekomen :) Plus: werk zat op dit moment.

Is er bij jullie een iso 27001?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee