Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
Vorig jaar heb ik mijn gaming desktop een upgrade gegeven in het kader van Battlefield2042, Cyberpunk en dergelijke wat vlotter te kunnen spelen. Volgende voornaamste onderdelen heb ik er momenteel in zitten.

AMD Ryzen 5 5600x
X570-plus TUF mobo
RTX 3060ti

Toch merk ik door slechte optimalisatie van Battlefield en ook wel het veeleisende Cyberpunk niet echt fantastische frames krijg (80-100fps op 1080p resolutie). Ook in WoW (vooral tijdens raids dan), drops van 140fps naar 80 ofzo (voor een spel dat al 17 jaar oud is).

Zelf was ik eens aan het kijken om de CPU te upgraden aangezien met de NVIDIA overlay het toch vaak naar de 90-95% CPU usage gaat. Hier had ik gedacht om de upgrade naar een Ryzen 9 5950x te maken. Ik had mijn licht al eens opgestoken bij Tones en deze vertelde me dat enkel CPU upgraden niet veel ging uitmaken aangezien de videokaart ook te zwak is en dat ik best meteen de stap zou zetten naar een 3080. Kan wel zijn natuurlijk want ik ben geen IT wonder maar wou toch eens de mening weten van andere techneuten hier want het blijft wel een verkoper natuurlijk die me de dubbele upgrade aanraadt :P

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Welke benchmarks heb je zelf al bekeken die de GPU performances vergelijkt op 1080p voor die games? Dan zie je wat je kunt halen met je huidige kaart of na een upgrade op die resolutie als je CPU niet de bottleneck is.

Zo kun je zelf een antwoord vinden op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
Hann1BaL schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:44:
Welke benchmarks heb je zelf al bekeken die de GPU performances vergelijkt op 1080p voor die games? Dan zie je wat je kunt halen met je huidige kaart of na een upgrade op die resolutie als je CPU niet de bottleneck is.

Zo kun je zelf een antwoord vinden op de vraag.
En hoe weet ik zeker dat de CPU niet de bottleneck is maar de GPU? Welke sites hanteer ik daar best voor. Want die benchmarks zijn dan enkel gebaseerd op de GPU en niet de combinatie met een bepaalde CPU neem ik aan? Zoals ik al zei, WoW een spel van 17 jaar zou ik met een 3060ti op max settings toch wel vlotjes mogen draaien denk ik dan. Na wat rondlezen lees ik dat BF en WoW best wel CPU intensieve games zijn. Vandaar mijn gedachtegang van de CPU upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39
Enige zinvolle CPU upgrade is de 5800X3D en niet de 5950x die eigenlijk bijna net zo snel als de 5600x is in games. Echter ik betwijfel net als @Hann1BaL of het wel de CPU is. Draai eens MSI Afterburner tijdens games. Daarna wil je waarschijnlijk enkel de GPU upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwb1988
Djarune schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:14:
Enige zinvolle CPU upgrade is de 5800X3D en niet de 5950x die eigenlijk bijna net zo snel als de 5600x is in games. Echter ik betwijfel net als @Hann1BaL of het wel de CPU is. Draai eens MSI Afterburner tijdens games. Daarna wil je waarschijnlijk enkel de GPU upgraden.
En wat check ik dan juist met de MSI afterburner? Zal het vanavond eens uitproberen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39
Mwb1988 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:18:
[...]

En wat check ik dan juist met de MSI afterburner? Zal het vanavond eens uitproberen (y)
Je checkt dan FPS, CPU gebruik (per core en totaal), GPU usage, RAM gebruik en temperaturen.

Zie bijvoorbeeld YouTube: How to monitor FPS,CPU,GPU and RAM usage with MSI Afterburner 2018 -...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Toevallig is vandaag de Intel A770 test online gezet, ze vergelijken die Arc met de 3060 TI. In Testmethode en testveld testen ze hem met de Ryzen 9 5950X. Ik neem aan dat de 3060 TI met dezelfde testbench is gedaan.

Cyberpunk resultaten laten zien dat jouw 3060 TI 86-110 fps haalt (oke, technisch gezien de Founders Edition maar dat zou niet uit moeten maken).

MAW, jouw 3060 TI zal niet heel veel beter presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mwb1988 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:12:
[...]

En hoe weet ik zeker dat de CPU niet de bottleneck is maar de GPU? Welke sites hanteer ik daar best voor. Want die benchmarks zijn dan enkel gebaseerd op de GPU en niet de combinatie met een bepaalde CPU neem ik aan? Zoals ik al zei, WoW een spel van 17 jaar zou ik met een 3060ti op max settings toch wel vlotjes mogen draaien denk ik dan. Na wat rondlezen lees ik dat BF en WoW best wel CPU intensieve games zijn. Vandaar mijn gedachtegang van de CPU upgrade.
Door jouw FPS te vergelijken met die van benchmarks op dezelfde settings. Die benchmarks worden gedaan met systemen waarbij voorkomen wordt dat de CPU de bottleneck is.

Als een game in benchmarks op dezelfde FPS draait als jij ervaart, dan is de GPU de bottleneck.
Als game benchmarks een veel hogere FPS scoren dan jij doet met jouw systeem met de 3060, dan is de CPU de bottleneck.

Er zijn nog wel wat mitsen en maren, maar in grote lijnen is dit het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacore
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ligt heel erg aan de game. WoW wil een snelle (gaming) CPU, dus daar zou je met bv een 5800x3D veel winst boeken (heb ik zelf ook meegemaakt en ik speel op 3840x1600). Bij Cyberpunk zal een snelle CPU minder uitmaken en ga je meer winst boeken met een snellere GPU.

Mijn mening? Op 1080p zit je goed zat met een 3060 Ti. Als je dan echt iets wil upgraden, dan CPU doen. Maar als je toch al minimaal 80-100fps krijgt vraag ik me af of je dat verschil echt gaat voelen. Mijn insziens is upgraden het niet waard op het moment tenzij je een monitor met hogere resolutie dan 1080p gebruikt. Wil je toch upgraden, zul je denk ik meer winst boeken met een 5800x3D omdat je op 1080p speelt en zoals je merkt ben je dan sneller CPU-bound.
Pagina: 1