Voorzetwandje maken - hoe isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:32
Wij gaan onze zolder een beetje opknappen, en onderdeel daarvan is het maken van een voorzetwandje. Die moet een deel van de gevelbinnenmuur afdekken, waar een oud rookkanaal heeft gezeten. Er zit een spouw tussen buiten- en binnenmuur, die te dun is, en teveel cementbaarden, om zinvol op te vullen.

Het voorzetwandje biedt natuurlijk wel de mogelijkheid om van binnenuit te isoleren. Het dak zelf is van buitenaf al geïsoleerd, dus dat hoeven we verder niet aan te pakken. Ik denk aan een simpel houten skelet dat we gaan opvullen met steenwol of glaswol, en afdekken met houten latten of platen. Nothing fancy, het hoeft niet gestuct.

De opbouw wordt dus als volgt, vanaf de buitenmuur gezien:

buitenmuur - spouw - binnenmuur - isolatie in houtskelet - houten afwerking.

Waar doe ik folie, en welk type heb ik nodig?

Hoor graag! Foto's kunnen nog maar voegen weinig toe ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je doet dampremmende folie (rode folie) tussen je houtskelet en je plaatafwerking.

https://www.isolatiemateriaal.nl/folie/dampremmende-folie

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kijk, een helder antwoord - dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:45

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens zou ik er gewoon 12mm gips tegen aanzetten ipv hout. Het is goedkoper en imo makkelijker te verwerken. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Standeman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:23:
Overigens zou ik er gewoon 12mm gips tegen aanzetten ipv hout. Het is goedkoper en imo makkelijker te verwerken. :)
Denk dat wij met hout gaan werken. Hebben we in slaapkamers ook gedaan en we houden wel van die uitstraling. Makkelijk schilderen ook. To each his own O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nu ik jullie toch aan de lijn heb - wat voor balkjes zouden jullie pakken? 44x69 mm voor het skelet ofzo? Lijkt me niet veel zwaarder te hoeven. Vloer en plafond zijn van hout dus daar schroeven we het zo aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gramser schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:35:
Nu ik jullie toch aan de lijn heb - wat voor balkjes zouden jullie pakken? 44x69 mm voor het skelet ofzo? Lijkt me niet veel zwaarder te hoeven. Vloer en plafond zijn van hout dus daar schroeven we het zo aan vast.
ik zou metalstud gebruiken. maar als je hout wil kan 44x69 prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
twain4me schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:43:
[...]

ik zou metalstud gebruiken. maar als je hout wil kan 44x69 prima.
Ik ben een eigenwijze knijter en voel me prettiger bij hout. Is overigens ook maar een vrij klein oppervlak dus goed te doen. Denk vloerbreedte max 3 meter en 2,75m hoogste punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
PIR platen zouden ook kunnen. je hebt ze ook met gips of met hout erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Is een overweging maar denk dat die PIR-platen de boel wel meteen een stuk duurder maken. Ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53
Standeman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:23:
Why not both?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Gramser schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:08:
Is een overweging maar denk dat die PIR-platen de boel wel meteen een stuk duurder maken. Ga me er eens in verdiepen.
Ik heb zelf houten regels met glaswol en gips erop maar heb daar spijt van. Als je kijkt hoeveel arbeid dat is geweest en hoe netjes het resultaat is. Pir platen zin. Makkelijker en isoleren veel beter. Je doet het maar 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zie het niettemin wel zitten, maar dank voor de waarschuwing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08 13:47
Mijn ouders hebben het gedaan. Voordeel van gipsen afwerking en houten ondergrond als je spul moet ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Maar aan alleen hout kan ik ook dingen ophangen. Ik heb geen gips nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:09
Gramser schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:09:
Maar aan alleen hout kan ik ook dingen ophangen. Ik heb geen gips nodig.
Dan doe je toch hout, sommige mensen willen een strakke gladde muur, sommige houden van het robuuste van hout met een kleur erover.

Prima toch, het is een zolder en een voorzetwand, doe er mee wat je wil :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 16:32

Dutch_guy

WYSIWYG

Als de dikte van je muur niet uit maakt, dan is glaswol/ steenwol prima. Als je zo dun mogelijk wilt isoleren, dan PIR. Gaat er ook nog elektra in, dan is glaswol/ steenwol iets makkelijker. 44x69 is prima en veelgebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutch_guy op 03-11-2022 15:22 ]

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
KillaZ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:15:
[...]

Dan doe je toch hout, sommige mensen willen een strakke gladde muur, sommige houden van het robuuste van hout met een kleur erover.

Prima toch, het is een zolder en een voorzetwand, doe er mee wat je wil :+
Was niet kwaad bedoeld hoor :> … dat robuuste van houten planken vinden we leuk, dus dat wordt ‘m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:35:
Niet doen.

Die balkmaat past veel te weinig isolatie tussen.
30 jaar geleden werd er al 8cm isolatie in de gevels gedaan :+
Zonde van de tijd die je er in steekt.

Als je serieus wilt isoleren dan kies je minimaal 12cm pir-isolatie. Met glas en steenwol heb je meer dikte nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

nokiaan958GB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:08:
[...]

Niet doen.
Die balkmaat past veel te weinig isolatie tussen.
het is een voorzetwand, als je die vergenoeg van de muur zet past er een meter isolatie in en daar hoeven de balken geen meter voor te zijn (liever niet zelfs) :+

meer is altijd beter, maar 8cm minerale wol als zonde van de tijd bestempelen gaat wel een beetje ver. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:49:
[...]

het is een voorzetwand, als je die vergenoeg van de muur zet past er een meter isolatie in en daar hoeven de balken geen meter voor te zijn (liever niet zelfs) :+

meer is altijd beter, maar 8cm minerale wol als zonde van de tijd bestempelen gaat wel een beetje ver. ;)
Ik zou nooit 80mm wol tussen 69mm balkjes doen. Je moet geen isolatie samendrukken want dan verlies je isolatiewaarde.

Als jij tevreden bent met de isolatiestandaard van 30 jaar geleden so it be O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

H-W

En gebruik geen PIR isolatie om dit te isoleren. Je loopt een grote kans op vochtproblemen omdat je een dampdichte isolatie gebruikt in een verder niet naar buiten geventileerd systeem. Ik zou eerder klimaatfolie gebruiken icm glaswol dan een dampremmende folie. Wel een beetje dikte dan, isolatiewaarde zo rond 3.0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

nokiaan958GB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:04:
[...]

Ik zou nooit 80mm wol tussen 69mm balkjes doen. Je moet geen isolatie samendrukken want dan verlies je isolatiewaarde.

nogmaals, voorzetwand.. de dikte van de balkjes heeft weinig te maken met de dikte van de isolatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@twain4me snapt het. Ik ga geen isolatie in elkaar drukken - en dit huis is bijna 90 jaar oud dus een standaard van 30 jaar terug zou al pure winst zijn 😅

Overigens ga ik het ook niet té dik maken, want er zit nog een klein raampje in. Dat komt anders wel in een heel diep kozijn te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:03

mjl

Ugh

Ik zou metalen profielen zetten en 17cm glaswol met folie aan de binnenkant. Dan afwerken met gips platen of in jou geval hout. Zorg dat er geen ruimte tussen de glaswol en binnenkant buitenmuur zit, anders tocht de warmte daar weg.

Mbt tot je raam: overweeg het gat aan de binnenzijde groter te maken en dan schuin af te werken, meer licht en optisch minder benauwend (eventueel de onderkant/ vensterbank wel recht, kan je wat in je raam zetten).

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 03-11-2022 20:59 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Goede tips. Geen ruimte tussen isolatie en binnenmuur gaan we zeker ter harte nemen, net als het schuin afwerken van het raam 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Gramser schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:38:
@twain4me snapt het. Ik ga geen isolatie in elkaar drukken - en dit huis is bijna 90 jaar oud dus een standaard van 30 jaar terug zou al pure winst zijn 😅

Overigens ga ik het ook niet té dik maken, want er zit nog een klein raampje in. Dat komt anders wel in een heel diep kozijn te zitten.
elke cm meer is beter, maar tegelijk is alles relatief. Als je 8 cm ruimte hebt is 8 cm een prima verbetering en zeker niet zonde van de tijd, uiteraard liever iets meer, maar dat is niet altijd mogelijk/gewenst. zorg er wel voor dat je geen spijt krijgt.

90 jaar, dus dan jaren 30? heb je een spouw? indien je die niet hebt let dan wel op bij steens muren waar balken door de isolatie gaan steken, dat is HET aandachtspunt bij dat type muur.
edit: ik had er overheen gelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jaren 30 inderdaad, maar mèt spouw (zie topicstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

bij steens muren waar balken door de isolatie gaan steken
Waar moet je dan op letten?

[ Voor 4% gewijzigd door mjl op 03-11-2022 21:06 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik neem aan koudebrug en/of vochtdoorslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Gramser schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:01:
Goede tips. Geen ruimte tussen isolatie en binnenmuur gaan we zeker ter harte nemen, net als het schuin afwerken van het raam 👍🏻
Ook goed kitten/purren rond het raamkozijn, zorg dat alle tocht voorkomen wordt.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mjl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:05:
[...]

Waar moet je dan op letten?
Probleem is dan dat het condensatie punt in de balk (of bij de oplegging) komt te liggen. en je dus houtrot kan krijgen in je draag constructie, de beste manier om dat te voorkomen is loskoppelen (dat wil zeggen de voorzetwand dragend maken en de balk doorzagen ) Dit zodat de balk niet meer doorloopt naar "buiten" en niet meer op de koude stenen ligt. de 2 alternatieven zijn klimaat folie heel erg goed tapen en hopen dat het genoeg is, of de balk (koude brug) verwarmen indien er condensatiegevaar is. (ik heb begrepen dat dat wel eens bij monumenten is gedaan) maargoed dat is doorgaans niet aan de orde bij spouwmuren zoals TS die heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

twain4me schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:14:
[...]

Probleem is dan dat het condensatie punt in de balk (of bij de oplegging) komt te liggen. en je dus houtrot kan krijgen in je draag constructie, de beste manier om dat te voorkomen is loskoppelen (dat wil zeggen de voorzetwand dragend maken en de balk doorzagen ) Dit zodat de balk niet meer doorloopt naar "buiten" en niet meer op de koude stenen ligt. de 2 alternatieven zijn klimaat folie heel erg goed tapen en hopen dat het genoeg is, of de balk (koude brug) verwarmen indien er condensatiegevaar is. (ik heb begrepen dat dat wel eens bij monumenten is gedaan) maargoed dat is doorgaans niet aan de orde bij spouwmuren zoals TS die heeft.
Bedankt voor de uitleg! Ons huis is van 1910. Wel dubbel steens maar geen spouw :)

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 16:32

Dutch_guy

WYSIWYG

nokiaan958GB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:04:
[...]

Huh, dus als je 20cm dik gaat isoleren, dan moet je balken van 20cm dik nemen? Gewoon die wand iets verder van de muur, 44x69 is prima.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
H-W schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:19:
En gebruik geen PIR isolatie om dit te isoleren. Je loopt een grote kans op vochtproblemen omdat je een dampdichte isolatie gebruikt in een verder niet naar buiten geventileerd systeem. Ik zou eerder klimaatfolie gebruiken icm glaswol dan een dampremmende folie. Wel een beetje dikte dan, isolatiewaarde zo rond 3.0.
Dit is lariekoek en dus een slecht advies. In dergelijke situaties wordt juist een dampdichte laag aan de binnenzijde toegepast.
Dutch_guy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:23:
[...]

Huh, dus als je 20cm dik gaat isoleren, dan moet je balken van 20cm dik nemen? Gewoon die wand iets verder van de muur, 44x69 is prima.
Ik heb geen idee wat voor constructie jij voor ogen hebt en hoe stevig het moet worden.

Ja, dat is dus wel handig. Het hoeven geen balken te zijn.
Ik zie bij glaswol vrijwel altijd sls/cls als staanders gebruikt worden op een afstand waar de isolatie precies tussen past.
https://dehoutboer.com/sls-afm-38x140mm-lengte-270cm.html deze past bijvoorbeeld perfect 14cm PIR tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:17

Wuursj

want worst is al bezet

Zeker met Pir, kan je ook isoleren tussen staanders en de muur in. Scheelt koudebruggen. Hier is dit het plan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9dmi8nZ.png
Met die 50mm dikte is nog wat te spelen, ik kwam hier op uit als ik de isolatiewaarde van bouwbesluit voor nieuwbouw aan hou (wat mij een prima waarde lijkt voor mijn 1913 huis). Ik heb echter geen spouw.
Ik twijfel wel nog over een kleine spouw tussen stenen muur en laag pir.

Gemakkelijker:
Een andere optie is om eerst een laag pir tegen de muur te zetten en het framewerk van de wand op te vullen met een wol (steen/glas/houtwol). Vind ik persoonlijk prettiger om een framewerk mee op te vullen dan met PIR. Snijden en klemmen ipv zagen en purren.
Omdat de laag PIR (met alu) al dampdicht is, is er geen folie nodig tussen staanders en beplating. Het condensatiepunt zit ver genoeg uit de laag wol. Dat werk ook handig met stopcontacten etc.

Dit kost wel wat isolatie waarde bij gelijkblijvende dikte (of meer wanddikte natuurlijk, door de laag pir dikker te kiezen):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/61fvkwx.png

In beide gevallen zou een wandje met 44x44 zou ook kunnen als je dat sterk genoeg vind. Daar wordt het totaalpakket iets dunner van als je de isolatiewaarde van het geheel gelijkt houdt.

[ Voor 52% gewijzigd door Wuursj op 04-11-2022 22:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gramser
Mijn vraag over een klein voorzetwandje wordt in elk geval Tweakerwaardig opgepakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 22:02
“ ik twijfel wel nog over een kleine spouw tussen stenen muur en laag pir.”

Ik niet, dat is het slechtste wat je kunt doen. Je zou zelfs met een wol kunnen beginnen tussen muur en pirplaat ivm uitvlakken van de muur.

Je kunt het ook biobased oplossen door een klimaatfolie aan te brengen en de ruimte vol te blazen met cellulose. Is je hele detaillering ook goed en geeft het minste probleem.

Bedenk jezelf goed dat door de stenen muur uit het warme deel van je huis te halen je warmtemassa verliest en je huis dus kouder kan gaan aanvoelen?

diskeltische lurker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-08 12:50
technopeuter schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:27:

Ik niet, dat is het slechtste wat je kunt doen. Je zou zelfs met een wol kunnen beginnen tussen muur en pirplaat ivm uitvlakken van de muur.

Je kunt het ook biobased oplossen door een klimaatfolie aan te brengen en de ruimte vol te blazen met cellulose. Is je hele detaillering ook goed en geeft het minste probleem.

Bedenk jezelf goed dat door de stenen muur uit het warme deel van je huis te halen je warmtemassa verliest en je huis dus kouder kan gaan aanvoelen?
Een spouw is helemaal geen slecht idee maar zorg ervoor dat dit geventileerd wordt door stootvoegen. Ik heb zelf de gevels van onze woning voorzien van onderstaande oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m06PSP8aZuim9spcktlg_JL-zCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tOg0AU48sCrkHSIpFKEXp1XJ.png?f=fotoalbum_large

Door ventilatie latten op de muur te bevestigen is het eenvoudig om daarna de PIR te bevestigen. Vervolgens heb ik daar met metal stud een voorzetwand voor gemaakt met daarin glaswol. Door dit te doen kan je eenvoudig leidingen aanbrengen en spullen ophangen in de toekomst zonder de waterdichte laag te doorboren. Een oude steensmuur is best bewerkelijk om uit te vlakken en op deze manier ondervang je dat met de voorzetwand.

Edit: hier een aantal foto’s van de opbouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rX4J_NkUB4AZgcUx_1CNEDKRbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZgghyuzbASQ5yQXqROvH2mG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsGSaTsRWaXgR1mJRKt41mqWDAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hXKczpw15sLbMtJwJmybuTS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMX8TcSCmF5qRmERh5jTShVs2C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ax4DBc189OJtlGlnwiCzK6xW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgb7IXiyLyBoNk6LZRmYBRIWuSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAYbqH9DJS8IV4Gac172MMf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7nsYjR5cNCZFU-a0ktaG_csjyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UphYXiGAqH5GEeSWaP17CdWB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door colvano op 05-11-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
“Een spouw is helemaal geen slecht idee maar zorg ervoor dat dit geventileerd wordt door stootvoegen…”

Als het alleen nutteloos gebruik van ruimte was had ik het nog goed kunnen vinden. Maar… bij een spouwmuur is bewezen dat de buitenmuur voor 90% uitdroogd door de muur zelf ipv gebruik te maken van de spouw dus een spouw is sowiezo nutteloos ( tenzij de buitenmuur dampdicht is) dat we het in NL ondanks de onderzoeken gewoon mee door blijven bouwen laat de starheid in de bouw zien.

Jou spouw is gevaarlijk omdat je sterk ventileerd en dus vochttransport toestaat aan de koude kant, dat zal dus neerslaan op het koudste punt en rot/issues veroorzaken. Daarnaast lijkt het verleggen van de warmteschil naar binnen ( die begint achter de spouw) link met detailleren. Je had voor meer effect ook de ruimte kunnen opvullen met een dunne steenwolplaat.

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
technopeuter schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:07:
“Een spouw is helemaal geen slecht idee maar zorg ervoor dat dit geventileerd wordt door stootvoegen…”

Als het alleen nutteloos gebruik van ruimte was had ik het nog goed kunnen vinden. Maar… bij een spouwmuur is bewezen dat de buitenmuur voor 90% uitdroogd door de muur zelf ipv gebruik te maken van de spouw dus een spouw is sowiezo nutteloos ( tenzij de buitenmuur dampdicht is) dat we het in NL ondanks de onderzoeken gewoon mee door blijven bouwen laat de starheid in de bouw zien.

Jou spouw is gevaarlijk omdat je sterk ventileerd en dus vochttransport toestaat aan de koude kant, dat zal dus neerslaan op het koudste punt en rot/issues veroorzaken. Daarnaast lijkt het verleggen van de warmteschil naar binnen ( die begint achter de spouw) link met detailleren. Je had voor meer effect ook de ruimte kunnen opvullen met een dunne steenwolplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v6YyyzoiSELdVywJLUH5xfAoRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcL5U1eu6vIxIDbMwdO7Gp5e.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.joostdevree.nl/shtmls/voorzetwand.shtml

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INaNckmIHL35KcDYZJqv6bjgG1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7atwouchcnGPFCg0eH62Yiuo.jpg?f=fotoalbum_large
https://renoverendoejezo....wand-plaatsen-buitenmuur/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_r9auizn-L-4-qYnumCTDNSN3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05SfVKBTdss8xGPF51DDZbqM.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTnG32c1oWy57uriVyxw4BoRlao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdSEO1oXoF99RA20ZYiUXYNb.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.duurzaammbo.n...l/na-isolatie-voorzetwand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKeeZXynrCTGVMVFEe-vDnV3Cds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIXY1m6mDowchY9FoNFJg4Ba.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.jandeisolatie...atie/voorzetwand-isolatie

Etc….

Ik ben benieuwd waar jij jouw uitspraken op baseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:25
colvano schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:03:
[...]

Een spouw is helemaal geen slecht idee maar zorg ervoor dat dit geventileerd wordt door stootvoegen. Ik heb zelf de gevels van onze woning voorzien van onderstaande oplossing:

[Afbeelding]

Door ventilatie latten op de muur te bevestigen is het eenvoudig om daarna de PIR te bevestigen. Vervolgens heb ik daar met metal stud een voorzetwand voor gemaakt met daarin glaswol. Door dit te doen kan je eenvoudig leidingen aanbrengen en spullen ophangen in de toekomst zonder de waterdichte laag te doorboren. Een oude steensmuur is best bewerkelijk om uit te vlakken en op deze manier ondervang je dat met de voorzetwand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Je hebt voor glaswol gekozen (naast de PIR isolatie) omdat dit eenvoudiger is te verwerken mbt leidingwerk? Of waarom? Ik heb het enkel met PIR gelaten en vraag me nu af of dat raar is of niet :P (overigens ook met spouw tussen de PIR en steensmuur (1910).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:39
Als je gaat behangen maakt het niet uit wat je gebruikt, maar als je een voorzetwand plaats doe het meteen goede isolatie en beknibbel daar niet op.

Zelf zou ik voor gipsplaten gaan en gipsvezel als je spul wil ophangen.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2022 12:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Mijn kennis komt van https://kennisinstituutke...raal-bouwen-en-renoveren/
Waarbij ik dezelfde vraag stelde en je zag de docent denken... hoe ga ik dit duidelijk maken dat het niet slim is?

Jij komt met enkele websites aan... (waaronder mensen die ik zeer waardeer) als tweaker moet je toch weten dat je bij alles je vraagtekens moet zetten? Dus blijf mij bevragen. Ik ben ook benieuwd waarom je denkt dat een steensmuur vochtdoorslag zou kunnen hebben?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

einz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:26:
[...]

Je hebt voor glaswol gekozen (naast de PIR isolatie) omdat dit eenvoudiger is te verwerken mbt leidingwerk? Of waarom? Ik heb het enkel met PIR gelaten en vraag me nu af of dat raar is of niet :P (overigens ook met spouw tussen de PIR en steensmuur (1910).
in de "leidingspouw" met leidingen (en zeker tussen metalstud) werkt "wol" makkelijker. anders moet je de metalstud frames eigenlijkvol spuiten met pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
einz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:26:
[...]

Nee dat is helemaal niet raar hoor. Ik heb hiervoor gekozen om meerdere redenen. Het is makkelijker om nu en in de toekomst leidingen door de wol heen te voeren. Als je nu iets op gaat hangen dan zit je niet meteen door de damp dichte folie te boren. Daardoor blijft die in stand. Ik heb radiatoren aan de wanden hangen. Ik heb het metal stud plaatselijk versterkt met osb om dit goed om te kunnen hangen. Door de metal stud toe te passen op deze manier kan ik eenvoudiger gordijnen ophangen aan de profielen.

Dus een hoop praktische redenen maar heeft niet met de isolatie zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wuursj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:08:
Zeker met Pir, kan je ook isoleren tussen staanders en de muur in. Scheelt koudebruggen. Hier is dit het plan:
[Afbeelding]
Met die 50mm dikte is nog wat te spelen, ik kwam hier op uit als ik de isolatiewaarde van bouwbesluit voor nieuwbouw aan hou (wat mij een prima waarde lijkt voor mijn 1913 huis). Ik heb echter geen spouw.
Ik twijfel wel nog over een kleine spouw tussen stenen muur en laag pir.

Gemakkelijker:
Een andere optie is om eerst een laag pir tegen de muur te zetten en het framewerk van de wand op te vullen met een wol (steen/glas/houtwol). Vind ik persoonlijk prettiger om een framewerk mee op te vullen dan met PIR. Snijden en klemmen ipv zagen en purren.
Omdat de laag PIR (met alu) al dampdicht is, is er geen folie nodig tussen staanders en beplating. Het condensatiepunt zit ver genoeg uit de laag wol. Dat werk ook handig met stopcontacten etc.

Dit kost wel wat isolatie waarde bij gelijkblijvende dikte (of meer wanddikte natuurlijk, door de laag pir dikker te kiezen):

[Afbeelding]

In beide gevallen zou een wandje met 44x44 zou ook kunnen als je dat sterk genoeg vind. Daar wordt het totaalpakket iets dunner van als je de isolatiewaarde van het geheel gelijkt houdt.
toon volledige bericht
Tja, met twee lagen haal je je wel extra werk op de hals maar het kan dan inderdaad met kleinere balkjes. Hier was op zolder de vertikale afstand van vloer tot zolder cica 3,5 meter en zou ik de constructie met dergelijke balkjes te gammel vinden :+

Vraag: bij optie 2 moet een dampwerende laag aan de binnenkant worden toegepast. Is de toegepaste OSB dampwerend genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

nokiaan958GB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:51:
[...]

Tja, met twee lagen haal je je wel extra werk op de hals maar het kan dan inderdaad met kleinere balkjes. Hier was op zolder de vertikale afstand van vloer tot zolder cica 3,5 meter en zou ik de constructie met dergelijke balkjes te gammel vinden :+

Vraag: bij optie 2 moet een dampwerende laag aan de binnenkant worden toegepast. Is de toegepaste OSB dampwerend genoeg?
De eerste aluminium laag van de pir is dan de damremende laag mits de pir genoeg isolerend is. En dat is ongveer 2 keer de rc waarde van de leidingspouw (voor de echte waarde moet je rekenen) En dan heb je veder helemaal geen dampremende laag nodig, dus ook geen osb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:36
technopeuter schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:27:

Mag ik hier even op terugkomen? Want in deze redenatie is, in het geval van een oude steensmuur, een voorzetwand uitvullen met wol altijd beter dan met PIR? Want PIR zal nooit zo goed aansluiten als wol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:00:
[...]

Mag ik hier even op terugkomen? Want in deze redenatie is, in het geval van een oude steensmuur, een voorzetwand uitvullen met wol altijd beter dan met PIR? Want PIR zal nooit zo goed aansluiten als wol.
Als je isoleert met PIR dan zou ik altijd een PUR-spuit aanschaffen.
Daarmee kun je naden perfect vullen.
Naden na de droogtijd van de PUR vlaksnijden en afplakken met Alu-tape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
D-e-n schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:00:
[...]

Valse spouw
Wanneer harde isolatieplaten in de spouw niet goed aansluit, ontstaat een valse spouw waardoor de thermische isolatie aanzienlijk vermindert; zie de afbeelding verderop. Een valse spouw kan bijvoorbeeld optreden wanneer er geen vlakke begane grondvloer is, of er is geen vlakke buitenzijde van het binnenblad, of er steken kozijnankers uit het binnenblad of er worden teveel vulplaatjes gebruikt bij brackets van geveldragers e.d.
Om dergelijke valse spouwen te vermijden kan bijvoorbeeld minerale wol worden toegepast, die is flexibeler en beter te vormen; handig is de minerale wol met één "harde" zijde (aluminiumfolie), denk aan Rockwool Rockfit Mono Silver of de Isover Multimax 30
bron: https://www.joostdevree.nl/shtmls/spouwmuur.shtml

je zou dus de muur kunnen uitvlakken met wol, uitvullen en daar platen tegenaan zetten of je gebruikt spouwlatten maar die keuze is aan jou. Ik raad aan het uit te vullen, dan is je steensmuur ook deel van de isolerende constructie en verhoog je de isolatiewaarde. Aan de buitenzijde schoonmaken en impregneren is dan wel aan te bevelen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Inmiddels ben ik zover dat ik de glaswol met folie aan het aanbrengen ben. Binnenkort ga ik de naden tapen. Maar: tape ik ook de overgang van het houten rachelwerk naar de isolatie? Of alleen de naden van het folie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53
Alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Prima, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-08 21:08
Een voorzetwand bij een steensmuur heeft andere aandachtspunten dan bij een dubbele muur met spouw.

Bij een steensmuur ruimte laten tussen muur en isolatie om zo een spouw te creëren en daarbij zorgen voor open stootvoegen is zeker aan te raden ivm het afvoeren van vocht.

In dit geval betreft het een muur met spouw. Als je dat op dezelfde manier doet dan heb je dus een dubbele spouw. De bestaande spouw is ventileren. De nieuw gecreëerde spouw zal een niet ventilerende spouw zijn. Als vocht niet afgevoerd kan worden dan is het beter om (voor zo ver mogelijk) luchtdicht te bouwen.

Voorzetwanden worden doorgaans geplaatst bij steensmuren dus tips vragen bij webshops zonder de situatie uit te leggen zal niet perse goed advies opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Snaba schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:09:
Een voorzetwand bij een steensmuur heeft andere aandachtspunten dan bij een dubbele muur met spouw.

Bij een steensmuur ruimte laten tussen muur en isolatie om zo een spouw te creëren en daarbij zorgen voor open stootvoegen is zeker aan te raden ivm het afvoeren van vocht.
Volgens mij zijn de meningen over de spouw nogal verdeeld. @technopeuter zegt hierboven eigenlijk het tegenovergestelde.

De bouwkundige die ik er over sprak had voor zover ik het begreep begrip voor beide opties maar raadde het in mijn eigen situatie (steens borstwering onder kozijn) eigenlijk af vanwege de aansluiting met de bestaande kozijnen (wat weer extra tocht op zou kunnen leveren).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHNVMCwcpTIEGgMNZI3dFJS-Vk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vIS3xdaSU06ibJBMcGzj8Pg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMKvKW6CBbxbD2d8vtxXJ2_bA5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIXjrPkb79DtHNKsO4cbKO4n.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels al bijna klaar, maar toch nog even wat plaatjes. Meteen maar extra stopcontacten geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
technopeuter schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:14:
[...]
je zou dus de muur kunnen uitvlakken met wol
Sorry, mag ik hier toch nog eens op terugkomen? In dat geval moet je toch wel weer waterkerende damp open folie tussen je glaswol en je wol aanbrengen? Anders zou de wol vochtig kunnen worden en voor zover ik weet kan dat spul daar niet tegen. Dan krijg je van buiten naar binnen: steensmuur-damp open folie-wol-PIR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 10:24

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

D-e-n schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:58:
[...]

Sorry, mag ik hier toch nog eens op terugkomen? In dat geval moet je toch wel weer waterkerende damp open folie tussen je glaswol en je wol aanbrengen? Anders zou de wol vochtig kunnen worden en voor zover ik weet kan dat spul daar niet tegen. Dan krijg je van buiten naar binnen: steensmuur-damp open folie-wol-PIR
Klopt. In de situatie in de post boven die van jou zie je steenwol-dekens waarbij één zijde doorgaans dampopen is en één zijde met een soort aluminium-folie, dit is zowel dampdicht als warmte reflecterend.
Je kunt inderdaad ook losse glaswol aanschaffen, zowel op rol als in geperste platen. (Tip: die platen verwerken veel gemakkelijker).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je eigenlijk nog wel folie nodig als je werkt met steenwol van Rockwool?
ROCKWOOL rotswol is dampopen en voorkomt condensatie. Waterdamp vindt moeiteloos een weg naar buiten door dampopen rotswol, zonder te condenseren in het materiaal. Dampopen bouwen is een belangrijke manier om gebouwen te verwezenlijken met een goede luchtkwaliteit.

Rotswol isolatiemateriaal is niet alleen dampopen en waterafstotend, maar ook kiemvrij en anorganisch. Dankzij al deze eigenschappen vormt rotswol geen voedingsbodem voor bacteriën en schimmelvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
sloth schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:02:
Heb je eigenlijk nog wel folie nodig als je werkt met steenwol van Rockwool?

[...]
In de documentatie van Rockwool Sono geven ze, weliswaar bij een halfsteens baksteen gevel, nog wel waterkerende folie aan.

• Gramser
Was bijna vergeten dat ik dit topic had gestart. Hetverheugt mij te kunnen mededelen dat binnenkort de "grand opening" van de vernieuwde zolder op de rol staat!

Dan is er niet alleen een voorzetwandje geplaatst, maar is alles geschilderd (of eigenlijk gespoten, lang leve de Lidl verfspuit!), zijn de resterende gaten naar de spouw gedicht, is er laminaat gelegd, hebben we een veiliger trapopgang met leuning gemaakt, zijn er inbouwschuifkasten gemaakt, een bureau geïntegreerd, en is er volwaardige elektra (leuke klus, beetje vonken trekken)!

De zitzak voor zoonlief is al binnen, hij weet alleen nog niet dat er ook een hangmat voor hem komt te hangen. En hiermee wordt meteen zijn huidige slaapkamer een goede logeerkamer. Win-Win. Winwinwin.

Tot gauw, met foto's!

Oh ja, ons zoldervliegenprobleempje lijkt ook opgelost. Bij warmer weer kwamen die blijkbaar via de spouw naar binnen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:39
De eerste isolatielaag is het belangrijkste, zo rond 2 - 2,5 waarde valt de meeste winst te behalen, daarna zwakt het behoorlijk af.

Dus zeg maar steen/glaswol van minstens 8cm is al prima.

Let ook even op met die oude huizen want er kan asbest in zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 13:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
colvano schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je een detail van je afwerking bij de strijkbalk? PIR doorgetrokken tot dakbeschot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
einz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:01:
[...]

Heb je een detail van je afwerking bij de strijkbalk? PIR doorgetrokken tot dakbeschot?
Nee, helaas geen detail. Het is overigens geen strijkbalk maar gewoon een dakbalk die ongeveer 10 cm van de gevel af zat. De PIR isolatie is dus tussen de gevel en de dakbalk geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
colvano schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Nee, helaas geen detail. Het is overigens geen strijkbalk maar gewoon een dakbalk die ongeveer 10 cm van de gevel af zat. De PIR isolatie is dus tussen de gevel en de dakbalk geplaatst.
Helder, dat heb ik dus ook (dacht dat dat een strijkbalk was, maar die hebbben dan kennelijk nog een verbinding richting de muur?). En in de buitenmuur heb je dan om de xx meter stootvoegen gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
einz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Helder, dat heb ik dus ook (dacht dat dat een strijkbalk was, maar die hebbben dan kennelijk nog een verbinding richting de muur?). En in de buitenmuur heb je dan om de xx meter stootvoegen gemaakt?
Ja, inderdaad om de paar meter een stootvoeg gemaakt. De balken liggen op niet-buitenmuren. Één is woning scheidend en andere ruimte scheidend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Geinig om te zien hoe mijn simpele vraag over de opbouw van een voorzetwandje aanleiding heeft gegeven tot allerlei discussie!

Niettemin wilde ik jullie het eindresultaat niet onthouden, een volwaardige zolderslaapkamer voor onze zoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgtLX9U912NsPQ9soWv6o5uoqy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aa5tHWwTmgWKVherj9TX7H6g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN2VKl-q4vAEqAtrCOXLffoDqKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es42mLo5YmenW55st7h2yP3u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOpVOkctJ57nwfbRDzmeC2OFNvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gs9MTkf3siZM0p14Dy4QPbXl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP_1TZImHtixf2F-sgsmmQcC2dg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1cD7DOV5IwVfwzOoCQ28pkc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZqbs-M9VHng1eN5vGmh1sZWSAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABBTYMHDDG7jAHZSnjFIvcNJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db69E18g18IbCFk87MpfEfO03KM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RpM6ZuSPlR7XTnG9sDKPMt0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1flz6yFW-_Cq2FwRre35eS8lNaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8WbtSLycDTTVTmcWPU7SfOg.jpg?f=fotoalbum_tile

Met dank aan de Lidl voor hun briljante verfspuit en accu-LED-bouwlamp.

De kamer heeft dus nieuwe elektra (met hotelschakeling, sjieiieieiek!!), nieuw laminaat, is volledig in de verf gezet, een nieuw traphek, nieuwe plafondspots (prima spul van Ikea), een vast bureau gemaakt van een bureau dat op school gratis werd weggegeven… en dus die voorzetwand, waar het mee begon…

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 19-02-2023 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Leuk topic en ziet er goed uit! Zit zelf met dezelfde overweging. Mijn buitenmuur spouw is echter gevuld met UF schuim (spouw 7-9cm) en onderzoek nu de opbouw van een voorzetwand. Met name dus of ik direct tegen de binnenmuur begin met isolatie of een luchtspouw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jhveldhuis schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:28:
Leuk topic en ziet er goed uit! Zit zelf met dezelfde overweging. Mijn buitenmuur spouw is echter gevuld met UF schuim (spouw 7-9cm) en onderzoek nu de opbouw van een voorzetwand. Met name dus of ik direct tegen de binnenmuur begin met isolatie of een luchtspouw maken.
Als je al een spouw hebt dan kun je gelijk tegen je muur aan isoleren. Er is dan normaliter geen kans op vocht doorslag van buiten naar binnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
No Hands schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Als je al een spouw hebt dan kun je gelijk tegen je muur aan isoleren. Er is dan normaliter geen kans op vocht doorslag van buiten naar binnen.
Zelfs als deze gevuld is? Mogelijk niet helemaal meer 100% intact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jhveldhuis schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Zelfs als deze gevuld is? Mogelijk niet helemaal meer 100% intact
Ja zelfs dan, dat heeft geen enkele invloed op je voorzetwand. Dat is een hele op zichzelf staande isolatie maatregel die normaliter de gevulde spouw vervangt en nu dus alleen maar complementeerd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Ok dank interessant, zijn hier ook meer ervaringen/websites/adviezen over? Aannemer kwam namelijk met luchtspouw voorstel.
Pagina: 1