Advies Desktop Upgrade/Nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb afgelopen weekend nog eens Skyrim geinstalleerd en de STEP Guide doorlopen, en dacht, nu wil ik wel eens Skyrim met alle toeters en bellen kunnen spelen, dus niet de aller zwaarste nieuwe games, mr wel al de rest op het hoogst mogelijke.
Ik heb 7-8 jaar geleden men eigen desktop samengesteld, als complete noob, en ben er eigenlijk nog altijd tevreden over. Maar het ding is te oud aan het worden, ik gebruik hem niet meer om te gamen. Maar zou dat dus wel weer willen doen. Evt ook om eens een poot in editting te steken.

Ik heb reeds een voorstel van een build door een kameraad gekregen, maar wou hier eens aftoetsen of er nog interessante meningen over zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget rond de 1200 a 1400 is zeker ok. Men build 7 jaar geleden was 800, toen al niet het nieuwste van alles, maar ik ben er toch zeer lang mee toegekomen. Het budget kan wel wat naar boven of onder. Men kameraad had ik gevraagd rond de 1200 a 1400, en dat is momenteel 1430 geworden zonder extra's zoals een toren of scherm of ... maar voor bv 1500 zou ik men hand niet omdraaien. Als dat effectief een grote meerwaarde kan zijn in levensduur of kwaliteit. Net zoals het budget naar onder bijstellen ook mogelijk is, als er iets op zit dat eigenlijk weinig biedt tov iets goedkoper.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet per se. Ik heb een scherm, muis en toetsenbord. De case zal ik wellicht ook houden.
Mijn huidige build is de volgende

Intel Core I5
8 GB DDR3 Ram
MSI H97 PC Mate moederbord
AMD Radeon R9 200 GPU

Midi Cooler Master toren van 7 jaar geleden. Die zal nog wel dienen. Maar ik ben niet tegen een upgrade.

Wellicht zal de rest in het nieuw gestoken worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Nieuw moederbord, meer ram, nieuwe gpu. Alles wat opgefrist voor de komende x aantal jaar. Ik ben geen zware gamer of producer of iets dergelijks.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen voorkeuren. Maar ik heb hier wel de voorgestelde build door die vriend van me.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 V2 OC Edition met LHR€ 608,99€ 608,99
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 32GB, DDR4, 3200 MHz€ 133,10€ 133,10
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 172,-€ 172,-
Totaal€ 1.309,-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, ik vertrouw er wel op.
Het ding moet werken. Ik ben zelf bekwaam en geinteresseerd genoeg om zelf nog zaken op te zoeken of dingen in elkaar te flansen op een correcte manier. Dus alles kan en mag.

Ga je overklokken?
Geen idee hoe ik dit moet doen en wat de meerwaarde ervan kan zijn.
Als het niet nodig is te klooien met men instelling, hoeft dat niet. Als dat een meerwaarde kan bieden zonder risico, wil ik er wel over bijlezen.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie eens bekijken wat men huidige voorstel is en of er opmerkingen over zijn, of of dat er met mogelijks slechts kleine verhogingen van het budget bv de levensduurte of nood aan vervangingen een pak verlaagd kan worden. Het hoeft dus niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Gewoon een goeie midbudget pc waar ik niet opnieuw 7 jaar mee hoef te doen, maar wel enkele jaren als een gamer die graag met zen zaken bezig is. Niet als content creator. Dus bang for my buck binnen de huidige prijsklasses van pc builds.

Extra vraag:

Er zitten nog 3 harde schijven in, 2x SSD en 1 x HDD. En dan nog een externe HDD die continu aangesloten is. Ik heb nu wel gezien dat je van die SSDs hebt die precies op een kaart lijken. Die kan je ergens in slotten? En extra vraag daarbij: hoe simpel is het om je bestuurssysteem van schijf te veranderen? Want mss is het interessant er een iets grotere bij te steken en daar de pc essentials op te zetten, want nu staan die op een SSD van 256 Gb, maar die zit altijd snel vol en dan moetk vanalles verplaatsen. En ik zou misschien ook graag die externe HDD willen kunnen vervangen. Die is ook 7 jaar oud, super bulky, moet apart in het stopcontact zitten, 3 Gb. Niet heel handig. Mr zou wel handig zijn om op men tv aan te sluiten voor series en films.

Enorm bedankt, ik apprecieer alle feedback. Denk dat de voorgestelde build al wel mooi is.

[ Voor 34% gewijzigd door Mattheus op 03-11-2022 10:53 . Reden: Pricewatch tabel toegevoegd; budget bij budget gezet ]

Beste antwoord (via Mattheus op 04-11-2022 15:44)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-07 14:53
Extra vraag:

Er zitten nog 3 harde schijven in, 2x SSD en 1 x HDD. En dan nog een externe HDD die continu aangesloten is. Ik heb nu wel gezien dat je van die SSDs hebt die precies op een kaart lijken. Die kan je ergens in slotten? En extra vraag daarbij: hoe simpel is het om je bestuurssysteem van schijf te veranderen? Want mss is het interessant er een iets grotere bij te steken en daar de pc essentials op te zetten, want nu staan die op een SSD van 256 Gb, maar die zit altijd snel vol en dan moetk vanalles verplaatsen. En ik zou misschien ook graag die externe HDD willen kunnen vervangen. Die is ook 7 jaar oud, super bulky, moet apart in het stopcontact zitten, 3 Gb. Niet heel handig. Mr zou wel handig zijn om op men tv aan te sluiten voor series en films.
Besturingssystemen migreren van schijf naar schijf is niet super eenvoudig, maar het kan wel. Je moet dan een image maken van je huidige opstart schijf en die image kun je dan later weer schrijven naar de nieuwe schijf, vergelijkbaar met het maken van een installatie usb stick. Je nieuwe schijf staat dan wel geformatteerd op het formaat van de oude. Dus als de oude schijf 256 GB was, dan doet de nieuwe zich ook voor als 256GB met (in het geval van een 1TB SSD) ~750GB ongepartitioneerde ruimte.
maar dan klik je in windows op "schijfbeheer" en daar kun je de partitie vergroten naar de volle 1TB.

De vraag is alleen of je dat moet willen. Meestal is het beter om windows volledig opnieuw te installeren op de nieuwe computer. Moet je even bekijken hoe je windows de vorige keer hebt geactiveerd en of je de licentie eventueel over kunt zetten naar de nieuwe pc. Daar heb ik minder ervaring mee, maar ik weet wel dat daar manieren voor zijn, dus google is je vriend in dat geval.

Dan, over de hardware:
Ja, je hebt tegenwoordig m.2 SSD's. Dat zijn die kaartjes die jij bedoelt. Daar zitten sloten voor op elk modern moederbord.
Dat ziet er dan zo uit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://basic-tutorials.com/wp-content/uploads/2020/04/M2.png

De 5800X is denk ik meer mans dan de Hyper 212 black aan kan op stil geluidsniveau, dus overweeg een iets dikkere koeler. Het zal de 212 denk ik wel lukken, maar reken dan wel op fan snelheden van ongeveer 1400-1600 rpm tijdens het spelen van games, terwijl het met een grotere koeler met 900-1200 rpm lukt
uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C
uitvoering: Scythe Ninja 5
uitvoering: Scythe Fuma 2 Rev. B
uitvoering: be quiet! Shadow Rock 3 Zwart
uitvoering: be quiet! Dark Rock 4
Twee vrienden van mij hebben een 5800X met daarop een Dark Rock 4 en die zijn erg tevreden over het geluidsniveau en de temperaturen.

Zo'n dikke voeding is niet nodig. Een RTX 3070 is niet zo'n groot verbruiker en de R7 5800X ook niet. Ik link onderaan wel een grafiekje ter indicatie. Ik zal een paar relatief voordelige, maar betrouwbare en efficiente voedingen hieronder linken.
uitvoering: Corsair TX650M (2021)
uitvoering: Corsair TX750M (2021)
uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2

Wat goedkoper, maar gelijkwaardig, geheugen met positieve reviews van andere AMD Ryzen gebruikers.
uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2124/bench/Power-p.webp
Bron: https://www.techspot.com/review/2124-geforce-rtx-3070/

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 03-11-2022 11:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Extra vraag:

Besturingssystemen migreren van schijf naar schijf is niet super eenvoudig, maar het kan wel. Je moet dan een image maken van je huidige opstart schijf en die image kun je dan later weer schrijven naar de nieuwe schijf, vergelijkbaar met het maken van een installatie usb stick. Je nieuwe schijf staat dan wel geformatteerd op het formaat van de oude. Dus als de oude schijf 256 GB was, dan doet de nieuwe zich ook voor als 256GB met (in het geval van een 1TB SSD) ~750GB ongepartitioneerde ruimte.
maar dan klik je in windows op "schijfbeheer" en daar kun je de partitie vergroten naar de volle 1TB.

De vraag is alleen of je dat moet willen. Meestal is het beter om windows volledig opnieuw te installeren op de nieuwe computer. Moet je even bekijken hoe je windows de vorige keer hebt geactiveerd en of je de licentie eventueel over kunt zetten naar de nieuwe pc. Daar heb ik minder ervaring mee, maar ik weet wel dat daar manieren voor zijn, dus google is je vriend in dat geval.

Dan, over de hardware:
Ja, je hebt tegenwoordig m.2 SSD's. Dat zijn die kaartjes die jij bedoelt. Daar zitten sloten voor op elk modern moederbord.
Dat ziet er dan zo uit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://basic-tutorials.com/wp-content/uploads/2020/04/M2.png

De 5800X is denk ik meer mans dan de Hyper 212 black aan kan op stil geluidsniveau, dus overweeg een iets dikkere koeler. Het zal de 212 denk ik wel lukken, maar reken dan wel op fan snelheden van ongeveer 1400-1600 rpm tijdens het spelen van games, terwijl het met een grotere koeler met 900-1200 rpm lukt
uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C
uitvoering: Scythe Ninja 5
uitvoering: Scythe Fuma 2 Rev. B
uitvoering: be quiet! Shadow Rock 3 Zwart
uitvoering: be quiet! Dark Rock 4
Twee vrienden van mij hebben een 5800X met daarop een Dark Rock 4 en die zijn erg tevreden over het geluidsniveau en de temperaturen.

Zo'n dikke voeding is niet nodig. Een RTX 3070 is niet zo'n groot verbruiker en de R7 5800X ook niet. Ik link onderaan wel een grafiekje ter indicatie. Ik zal een paar relatief voordelige, maar betrouwbare en efficiente voedingen hieronder linken.
uitvoering: Corsair TX650M (2021)
uitvoering: Corsair TX750M (2021)
uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2

Wat goedkoper, maar gelijkwaardig, geheugen met positieve reviews van andere AMD Ryzen gebruikers.
uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2124/bench/Power-p.webp
Bron: https://www.techspot.com/review/2124-geforce-rtx-3070/

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 03-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus
Beste,

Hartelijk bedankt voor dat antwoord al.

Dat zijn idd de kleine suggesties waar ik naar op zoek ben, en waarbij de prijs niet zoveel uitmaakt gezien het niet de grote kosten zijn.

Over Windows overplaatsen, misschien ook niet nodig, als ik al men andere programma's en bestanden kan overplaatsen op een ingebouwde SSD en die windows schijf verder vrij kan houden. Zou je zo een ingebouwde SSD aanraden? En zijn er daar betere merken in? Of zitten daar nieuwe dingen aan te komen die dit systeem snel obsoleet zullen maken waardoor ik die ingebouwde SSD bv niet ga kunnen overdragen naar men volgende build.

De voeding, momenteel iets te zwaar, dat had ik ook al doorgekregen van men kameraad dat daar nog wel bespaard kon worden, maar is die minder zware nog voldoende als ik nog wat wil upgraden bv binnen 2 jaar? Of is die marge al wat te klein?

Die ram is een goede, want had over mijn voorstel ergens gelezen dat die niet altijd perfect was voor de AMD Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ik zou zo'n ingebouwde SSD zeker aanraden. Ze zijn op dit moment de snelste. Zoals met alle SSD storage, is Samsung het A-merk, maar WD is bijvoorbeeld ook een goede optie.
Dit is mijn go-to suggestie:
uitvoering: Samsung 980 1TB

Obsolescence zou ik me niet druk over maken met m.2 SSD's. Ze werken via een PCIe x4 interface/aansluiting. Het mooie aan PCIe is dat wanneer ze van versie veranderen, dus 3.0 naar 4.0 naar 5.0, dat oudere componenten het gewoon doen in nieuwe sloten en andersom. Ze gaan dan gewoon werken op de laagste versie die moederbord en SSD allebei supporten. Dus je kan hem altijd meenemen, maar hij wordt niet magisch sneller als je volgende moederbord hogere snelheden support, net als vroeger met HDD's.
De naamgeving even uitleggen.
PCIe 4.0 x4
De 4.0 staat voor de generatie en de x4 voor het aantal pinnen.
Een PCIe 3.0 x4 SSD werkt wel in een 4.0 x4 slot en andersom ook
Als het getal na de x maar groter is bij het slot dan bij het apparaat dat erin moet, dan gaat het werken

Houd wel rekening met het feit dat windows een beetje rot kan gaan doen als je zo veel van de pc hardware verandert. Je hebt nu een bestaande installatie, maar je gaat eigenlijk alle hardware veranderen behalve opslag. Dat betekent dus dat je in 1 klap compleet andere drivers nodig hebt. Het verwijderen van GPU en moederbord drivers kan nog wel eens onvolledig gebeuren en als je daar dan je nieuwe drivers overheen installeert, kan dat leiden tot instabiliteit en performance problemen. Om die reden raad ik mensen altijd aan een nieuwe pc altijd helemaal schoon te installeren.

Met bijvoorbeeld een 750 watt voeding zit je nu ongeveer op maximaal 50% belasting onder je zwaarste taken. Als de videokaart voluit gaat en de cpu er op halve kracht achteraan hobbelt (gamen)
Met een 750 watt voeding kun je in theorie zelfs een RTX 4090 icm je huidige CPU of zelfs een i7 13700K, die flink wat stroom trekt. Dan belast je hem wel stevig, maar hij kan het 24/7 aan, want dan zit je nog binnen zijn opgegeven continu vermogen van 750 watt.
850 watt is wel aan te raden voor de 4090 bijvoorbeeld, vanwege marge en efficientie curve. Bij 100% belasting is een voeding wat minder efficient en vrij warm.
Maar als je bijvoorbeeld in de toekomst weer naar een RTX 4070 of RTX 5070 wil, dan gaat dat prima lukken. ook met een zwaardere CPU.
650 is voor de huidige pc ook een goede optie en houdt ook ~300 watt onder load over, dus dan moet je er rekening mee houden dat al je toekomstige upgrades maximaal 300 watt meer mogen verbruiken dan een R7 5800X met RTX 3070. Dat is geen heel grote beperking in de praktijk, tenzij je videokaarten wil gaan kopen van 900 euro.

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 03-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus
Top, interessant.
Dan zal ik idd de voeding terugschalen. Ik zie mezelf niet in de nabije toekomst zwaar te investeren en nog eens een nieuwe GPU. Daarmee dat ik deze build wat in orde wil hebben.

Verder had hij nog aangeraden om misschien te kijken naar beter MOBO, dat dat eventueel wel interessant kon zijn, voor een meerkost van rond de 100 euro. Zie je bij deze MOBO iets dat je zegt: "tof ding, maar die extra investering is het wel waard op termijn?"

Bij het schoon installeren van men pc. Op zich geen probleem mee. Maar hoe zit het met programma's die bv op de andere schuiven staan? Want ik weet niet hoeveel tijd ik kan committen.
Maar ok dit kan ik wellicht ook wel zelf makkelijk op google vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Mattheus op 03-11-2022 12:28 . Reden: Vraagje schoon installeren pc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Je huidige mobo is een beetje karig, maar in principe kan hij alles wat een bord moet kunnen voor jouw usecase. Dus in principe niets mis.
Persoonlijk zou ik deze overwegen uitvoering: Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2
Of zonder wifi erop
uitvoering: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2

Wireless connectivity (bij de AX), veel fan aansluitingen en hele goede voltage regulatie met goede koeling. Volgens de specs is ook de onderste m.2 SSD aansluiting van dit bord sneller dan van het ASRock bord uit je lijst.

4,5 ster uit 49 reviews is ook mooi meegenomen. Dit bord wordt veel gekocht, ik vermoed mede omdat hij nog wel eens in de BBG voorkomt

Mocht je een SSD kopen waar een heatsink op zit (staat erbij in de pricewatch, maar je herkent het aan de dikke klont metaal die over de hele printplaat geplakt zit) dan kun je die er beter op laten zitten. Niet loshalen zodat je de heatsink kunt gebruiken die bij je moederbord zit. (op die gigabyte moederbord foto's in de PW zie je 2 van die rechte zwarte blokken metaal op het moederbord zittentussen de videokaart sloten) De meegeleverde heatsink van bijv een
uitvoering: WD Black NVMe SSD SN750 1TB (met heatsink)
of
uitvoering: Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB
is in de regel effectiever dan de universele die gigabyte op je moederbord mee levert.

Maar koop je er een zonder heatsink, zoals de standaard samsung 980 die ik eerder linkte, dan kun je daar mooi die moederbord heatsink overheen monteren als je een moederbord koopt die die dingen meelevert

[ Voor 60% gewijzigd door youridv1 op 03-11-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus
Ok top, nogmaals enorm bedankt.

Dan is de laatste, de hamvraag nog, deze GPU, bang-for-buck? Mogelijks iets goedkoper, iets duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dat ligt eraan. Wil je raytracing games spelen? Zo ja, dan is de RTX 3070 prima. Als je niet per se ray tracing aan hoeft te hebben of met een standje lager overweg kan en je in ruil daarvoor meer fps voor je euro wil in alle niet raytracing omstandigheden, kies dan de AMD RX6800

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2463/bench/1440p-p.webp
https://www.techspot.com/review/2463-amd-radeon-6950xt/

[ Voor 62% gewijzigd door youridv1 op 04-11-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus
Heb je een korte uitleg wat ray-tracing is? Of in wat voor games dat een dingetje zou zijn?
Want ik ben het aan het opzoeken, maar daar ben ik niet volledig mee mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:04
Mattheus schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:32:
Heb je een korte uitleg wat ray-tracing is? Of in wat voor games dat een dingetje zou zijn?
Want ik ben het aan het opzoeken, maar daar ben ik niet volledig mee mee.
YouTube: Ray Tracing ON vs OFF // Graphics Comparison #1
https://www.rockpapershot...acing-and-dlss-games-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
de korte versie is dat raytracing een nieuwe techniek is voor het regelen van de verlichting in games. Schaduwen, zonlicht, lampen, alles.

traditioneel doen we dit met een techniek genaamd rasterization. Hier hoef je weinig van te weten behalve dat het kneiter effiicient is en dat game ontwerpers er super goed in zijn geworden de afgelopen jaren, waardoor ze je laten geloven dat er echt licht aanwezig is in de game.

raytracing is letterlijk simuleren hoe licht werkt. lichtstralen in real time laten weerkaatsen door levels/werelden om zo de belichting te bepalen. dit is een soort uitgekleedde versie van hoe de echte wereld werkt.
het klinkt als heel rekenwerk en dat is het ook. nvidia was er iets eerder bij en pionierde real time raytracing in games met de RTX 2000 serie en verbeterde het in de RTX 3000 serie en nog verder in de RTX 4090.

AMD ligt ~1 generatie achter. RX 6000 beschikt over AMD's eerste versie van raytracing en is een stuk minder efficient dan nvidia daarin.

Games die raytracing supporten, hebben altijd de toggle in de graphics settings om het te disablen en gewoon rasterization te gebruiken, dus wat dat betreft zit je goed.

In deze review van 2 jaar terug kun je er wat over lezen https://www.techspot.com/review/2160-amd-radeon-6900-xt/ als je even ctrl+f op ray tracing performance

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 04-11-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus
Hey Youri,

Ik heb gisteren de build besteld en kijk ernaar uit om hem in elkaar te steken.
Het is uiteindelijk deze geworden

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 V2 OC Edition met LHR€ 608,99€ 608,99
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 109,16€ 109,16
1VoedingenCooler Master V750 Gold-V2€ 91,25€ 91,25
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,21€ 97,21
Totaal€ 1.393,62

Ik ben een eeuwige twijfelaar, en heb na vandaag nog wat meer op te zoeken besloten dat ik er toch niet uit zal geraken of ik die RTX3070 of AMD interessanter zal vinden. Je vindt voor alles wel een uitleg pro of con. Puur qua fps gaan ze beide kunnen wat ik wil. Qua futureproof is die 16 Gb VRAM op AMD wel interessant, maar die Geforce zit dan weer met die raytracing en ook iets betere prijs, en mss ook wel meer support.
Dus ben op de Geforce blijven zitten.

Verder wel veel suggesties meegenomen, dus wil je van harte bedanken. Het was leerrijk en ik kijk ernaar uit om em te testen.
Pagina: 1