Monitor met één kabel (voeding + beeld)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
Hoi,

We gaan voor een nieuwe kantoorinrichting en we gaan meteen ons verouderd IT materiaal vervangen (dat werd hoog tijd na >7 jaar). Alles schreeuwt "design" en "minimalisme", dus een hoop kabels die op je clean desk rondslingeren willen we natuurlijk niet meer.

Muis en toetsenbord zijn draadloos. Maar een monitor heeft (voor zover ik weet) twee kabels nodig, één voor de voeding en een ander voor het beeldsignaal (typisch HDMI). Of kan dat tegenwoordig toch via USB-C (zoals bij laptops)?

Voor alle duidelijkheid, zoek ik zoiets:
* USB-C dock (met alle randapparatuur) - die plaatsen we uit het zicht;
* Eén (USB-C) kabel naar de laptop -> dit kan natuurlijk (mits laptop/kabel/dock aan de juiste specs aangaande PD, DisplayPort,... voldoen);
* Eén (USB-C?) kabel naar het beeldscherm, voor zowel PowerDelivery als beeldsignaal. Bestaat dit? Indien ja, waar moet ik op letten bij aankoop?

Als ik online zoek, kom ik artikels tegen die de werking van één kabel naar je laptop toelichten, maar over het beeldscherm wordt niets gezegd.

Bedankt!

Dries

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FreakNL

Well do ya punk?

Elke monitor heeft voeding nodig.

Maar er zijn prima manieren om dat weg te werken.

Ga op zoek naar monitoren met kabelmanagement.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 03-11-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
FreakNL schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:19:
Elke monitor heeft voeding nodig.
Dat klopt. Net zoals een laptop. Maar een laptop kan via dezelfde kabel (USB-C) voeding ontvangen en een beeldsignaal versturen.

Daarom vroeg ik me af of zoiets bestaat voor een scherm (via USB-C voeding én beeld ontvangen).

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DriesA schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:44:
[...]

Dat klopt. Net zoals een laptop. Maar een laptop kan via dezelfde kabel (USB-C) voeding ontvangen en een beeldsignaal versturen.

Daarom vroeg ik me af of zoiets bestaat voor een scherm (via USB-C voeding én beeld ontvangen).
Ja, die schermen zijn er. Vooral veel van die 15" mobiele schermen die op die manier werken. Maar ik betwijfel of dat is wat je zoekt. Als het gaat om het formaat van een desktop monitor (dus 24" of groter) dan zal alles gewoon een eigen voeding hebben. Gezien die schermen toch altijd op dezelfde plek staan, is er niet echt een reden om dan geen voeding te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou het andersom doen je scherm als voeding gebruiken en dan de laptop opladen via het scherm.

Hier is een filter die zou kunnen werken: categorie: Monitoren

[ Voor 43% gewijzigd door Damic op 03-11-2022 13:35 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-09 13:03
Damic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:31:
Ik zou het andersom doen je scherm als voeding gebruiken en dan de laptop opladen via het scherm.

Hier is een filter die zou kunnen werken: categorie: Monitoren
Jouw filter toont nu ook schermen met een externe voeding (maar ze kunnen ook beeld krijgen via usb-c.)
Als hij een docking gebruikt kan dat zeker een optie zijn. Maar dan zit TS nog steeds met 2 kabels (voeding + usb kabel)
Deze filter : categorie: Monitoren
toont enkel schermen zonder voeding (= voeding komt uit de usb-c)
Je zal dus merken dat er geen extreem grote panelen bestaan (max 16")

[ Voor 5% gewijzigd door Boermansjo op 03-11-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Boermansjo dat is mijn bedoeling ook. Als je toch schermen voorziet kan je beter deze als vast materiaal opzetten en daar je laptop in prikken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-09 13:03
Damic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:59:
@Boermansjo dat is mijn bedoeling ook. Als je toch schermen voorziet kan je beter deze als vast materiaal opzetten en daar je laptop in prikken.
Ja, na het goed lezen, zag ik dat je andersom wil werken. Jou optie is zeker goed om minder kabels te hebben.

Ik beantwoorde de vraag :
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:34
Je hebt ook verstelbare monitorhouders waar de kabel in weggewerkt wordt.

Hier ook monitor, draadloze muis en toetsenbord. We werken dan wel via een Thin cliënt. Dus geen enkele kabel te zien op t hele bureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:28

D4NG3R

kiwi

:)

Niks zo oncomfortabel als een 'design' kantoor dus even over een andere boeg;

Hebben jullie al fatsoenlijke monitorarmen? Daar zijn prima mooie oplossingen voor te vinden waarin de kabel perfect verstopt kan worden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 00:03
Waarom zou je twee USB-C kabels willen hebben?

Is het niet veel logischer om het beeldscherm op de USB-C dock aan te sluiten en het beeldscherm gewoon te voeden met een eigen voeding? Het zijn dan wel twee kabels naar de monitor toe maar dit zijn twee kabels die je kan laten zitten en mooi kan wegwerken.

Mijn inziens zou je je niet perse willen focussen op minder kabels maar vooral op minder kabels die ergens in en uit moeten gaan (lees in en uit de laptop moeten).

[ Voor 26% gewijzigd door CCJJVV op 03-11-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
Op het kantoor waar ik ICT verzorg, heb ik gekozen voor Philips UW schermen, 1 stroom snoer, en 1 USB-C naar de laptop. In het scherm zitten 4 usb-a connectors, voor bv keyboard/muis, netwerk is draadloos.
Hele nette, cleane desktop.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hoi allen,

Bedankt!

Ik onthoud dat er niet direct een oplossing is voor mijn vraag, tenzij ik naar draagbare monitoren kijk, maar dat was, zoals jullie al vermoedden, niet wat ik zocht.

De andere suggesties vind ik zeker ok. Ik kan de laptop via het scherm opladen, en zo heb je ook weinig kabels. Alleen hangt het hele zootje peripherals dan aan je scherm zelf, daarom dat ik dat via een USB-C docking uit het zicht wou houden.

Waarschijnlijk ga ik voor de optie om twee kabels te 'tolereren' naar het scherm, die dan, zoals terecht opgemerkt, ook nooit meer ergens in/uit moeten gaan. Dan kan ik nog steeds met een USB-C docking station werken waar de rest aan hangt. De kabels zijn idd wel weg te werken dmv goed cable mgmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:31
[...]

Lol, als die laptop op een monitor aangesloten is en de monitor levert stroom aan de laptop, hoe krijgt de monitor dan stroom?
Eh, van de 220 uit het stopcontact.

Wil je je monitor via 1 enkele usb-c-kabel aansluiten op je laptop, prima. En waar gaat de laptop dan zijn stroom vandaan halen?

Uit een adapter. (Al zou theoretisch gezien een Qi-lader met een ontvanger onder de laptop nog kunnen werken.)

Dan moet het natuurlijk wel in het bureau ingebouwd zijn, anders heb je alsnog kabels: https://www.theverge.com/...laptop-charger-date-price

Dus nog steeds 2 kabels. Waarbij bovendien iedere laptop die niet genoeg stroom kan leveren het scherm niet aan de praat krijgt en je dus nooit zonder adapter kunt werken, want dan trekt je scherm de laptop leeg.

Geen goed idee dus.

Het is dan ook niet voor niets dat er alleen maar portable schermen zo aangesloten kunnen worden en meestal hebben die ook nog dramatische kleurechtheid. Zo’n ding moet immers heel erg zuinig zijn.

Het is dus veel logischer om de kabels te hebben op de plek waar ze niet verplaatst worden. (Zoals bij de adapter van je laptop) Dus gewoon een monitor zoeken met Powerdelivery voor de laptop en de voedingskabel van de monitor wegwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 03-11-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
White Feather schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:38:
[...]
Lol, als die laptop op een monitor aangesloten is en de monitor levert stroom aan de laptop, hoe krijgt de monitor dan stroom?
Eh, van de 220 uit het stopcontact.
Ja, zover was ik mee. Mijn vraag was ook niet dat de laptop en scherm 'elkaar' zouden voeden. Het idee was dat een USB-C docking station beide toestellen zouden voeden, waarbij ook het beeldsignaal zou doorgegeven worden. Maar ik heb ondertussen begrepen dat dit niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DriesA welke kabels zouden er dan nog naar het scherm moeten lopen?
en een usb c dock kan het video signaal doorgeven, alleen heb je dan zo'n kleine dongle tussen scherm en pc hangen, dat word er niet beter op.

De meeste schermen hebben een usb hub ingebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DriesA schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:30:
Hoi allen,

Bedankt!

Ik onthoud dat er niet direct een oplossing is voor mijn vraag, tenzij ik naar draagbare monitoren kijk, maar dat was, zoals jullie al vermoedden, niet wat ik zocht.

De andere suggesties vind ik zeker ok. Ik kan de laptop via het scherm opladen, en zo heb je ook weinig kabels. Alleen hangt het hele zootje peripherals dan aan je scherm zelf, daarom dat ik dat via een USB-C docking uit het zicht wou houden.

Waarschijnlijk ga ik voor de optie om twee kabels te 'tolereren' naar het scherm, die dan, zoals terecht opgemerkt, ook nooit meer ergens in/uit moeten gaan. Dan kan ik nog steeds met een USB-C docking station werken waar de rest aan hangt. De kabels zijn idd wel weg te werken dmv goed cable mgmt.
Waarom kiezen jullie niet voor draadloze muizen en toetsenborden? Ik werk al een jaar op een kantoor met een redelijke "design" instelling, en daar is alles qua randapparatuur gewoon draadloos. Volgens mij een Logitech Marathon muis (meerdere jaren op 2 AA batterijtjes qua accuduur) en een wireless Logitech toetsenbordje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Hoeveel randapparatuur heb je wel? Een monitor waarop je laptop met USB-c is aangesloten zodat de laptop wordt opgeladen en je de USB devices aansluit op de monitor, is toch veel properder dan nog een extra toestel(docking station)?

Je hebt dan alsnog maar 1 stekker nodig(voor de monitor, als je maar 1 monitor zet). Meestal kan je op die monitoren ook nog via Displayport out een extra monitor aansluiten(ok die heeft dan wel weer stroom nodig)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Ik zou het dan andersom doen; pak monitoren die je op USB-C aansluiten en een KVM hebben ingebouwd, en 65W PD leveren over diezelfde USB-C. Dan sluit je je laptop aan op de monitor, en de voeding van de monitor werk je netjes weg in het bureau.

Lijkt mij overigens een hel om op kantoor met een draadloze muis en toetsenbord te werken die deel zijn van de kantoorinrichting. Heeft iedereen wel z'n eigen toetsenbord? Anders lijkt het me ook nog eens heel smerig.
Maar daarnaast zou ik ook eens uitzoeken of dat lekker gaat werken, tenzij je een protocol als Logitech's Bolt gebruikt dat hier specifiek op is berekend heb je grote kans dat je heel veel storing gaat hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Oon op 04-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 10:24
Jeroenneman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:24:
[...]

Waarom kiezen jullie niet voor draadloze muizen en toetsenborden? Ik werk al een jaar op een kantoor met een redelijke "design" instelling, en daar is alles qua randapparatuur gewoon draadloos. Volgens mij een Logitech Marathon muis (meerdere jaren op 2 AA batterijtjes qua accuduur) en een wireless Logitech toetsenbordje.
Heeft ie toch al?
Muis en toetsenbord zijn draadloos.
Verder OT: 2 kabels beetje fatsoenlijk bij elkaar binden met tie-wraps en je ziet echt het verschil niet tussen 1 of 2 kabels. Evt doe je er een mantel omheen. Gewoon langs de voet laten lopen.. De power cable frommel je onder het bureau in hetzelfde stopcontact als waar je voeding voor je laptop/docking station in zit.

Op je bureau heb je dan alleen maar je docking station (tenzij je die ergens netjes wegwerkt maar zolang het praktisch blijft imo) en je laptop + randapparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 04-11-2022 13:27 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 19:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Damic schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:18:
en een usb c dock kan het video signaal doorgeven, alleen heb je dan zo'n kleine dongle tussen scherm en pc hangen, dat word er niet beter op.
Je kan een langere USB-C kabel/een USB-C verlengkabel gebruiken tussen dock/hub en notebook. Dan kan je het dock/hub ergens onzichtbaar wegwerken, samen met alles wat je daarop aansluit.

Algemener:
Met de juiste arm kan je schermkabels volledig onzichtbaar wegwerken. Dan maakt het je niet uit hoeveel kabels naar het scherm gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 04-11-2022 13:27 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:53

Pazo

Mroaw?

Ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt, en ook de keuze erg beperkt qua monitoren.
Ik zit hier op mijn werk met 3 stuks 24 inch wide monitoren aan 1 arm. En ik zie geen enkele kabel, want die lopen netjes achter de monitorsteun langs (keurig bij elkaar geboden en met klipjes vast aan de steun aan de achterkant). Thin client onder het bureau. Ik zie alleen draadje van de telefoon, voor de rest clean :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Oon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:21:
[...]
Ik zou het dan andersom doen; pak monitoren die je op USB-C aansluiten en een KVM hebben ingebouwd, en 65W PD leveren over diezelfde USB-C. Dan sluit je je laptop aan op de monitor, en de voeding van de monitor werk je netjes weg in het bureau.
Dit is ook de setup die ik heb hier thuis. Er loopt een USB-C kabel vanaf mijn prive-PC naar mijn scherm en een USB-C kabel naar mijn werklaptop (voor data en power). Met een druk op de druk schakel ik van de een naar de ander.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
@DriesA

Wij hebben sinds een jaar de volgende oplossingen voor elke werkplek;

Voor de laptoppers een Humanscale M8.1 met daarin een dockingstation verwerkt, zodat ze met 1 USB-C alles kunnen koppelen.

Voor de desktoppers een Humanscale M8.1 met daarin oplaadpunten verwerkt voor draadloze muizen etc..

Beide voeten op het bureaublad zien er als onderstaand uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.ergodirect.com/images/Humanscale/19113/large/Humanscale_MConnect_2_USB_3.0_Docking_Station_lg_1549293168.jpg

Wij hebben dit met een bolthrough gedaan, zodat de kabels achter de voet door een gat in het tafelblad gaan, zo de kabelgoot in verdwijnen. Dit is niet zoals het plaatje hierboven.

Dit in combinatie met een MX Keys, MX Mouse en een Samsung 49" curved is het wel heel erg strak en opgeruimd :-). Ook in het zwart verkrijgbaar trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 04-11-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

zzzzz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:26:
[...]

Dit is ook de setup die ik heb hier thuis. Er loopt een USB-C kabel vanaf mijn prive-PC naar mijn scherm en een USB-C kabel naar mijn werklaptop (voor data en power). Met een druk op de druk schakel ik van de een naar de ander.
Ja precies, ik heb thuis een dock waar ik met USB-C mijn laptop op aan sluit, die laptop hang ik aan de muur. Op kantoor hebben we overal docks waar ik ook m'n laptop gewoon aan hang. Als ik naar kantoor ga hoef ik dus echt alleen m'n laptop mee te nemen, en ik kies er zelf voor om ook mijn eigen muis en toetsenbord te gebruiken (ipv de glibberige goedkope rommel die ze daar hebben).

Werkt heel fijn, want je steekt een enkel kabeltje in en je bent klaar. Schijnt wel dat zowel de USB-C kabels als USB-C poorten in laptops de laatste jaren erg vaak ter reparatie worden aangeboden bij de IT afdeling :)
Pagina: 1