Excel Tekst waarde op blad1 WAAR kopiëren naar blad 2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyhoi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-11-2022
Hallo.

Ik heb een excel bestand met informatie van objecten (Blad1).
Informatie en grootte etc staat in A,B,C etc.
Het volgende object staat in 2,3,4 beschreven.

Aan het einde in de kolom ' I ' staat "Wel" of "Niet"

Indien hier "Wel" staat wil ik de gehele rij van bijvoorbeeld nummer 3, verplaatsen naar Blad2.

Heb al meerdere dingen probeert maar kom er niet uit.

Iemand de formule hiervoor?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via dannyhoi op 03-11-2022 14:37)

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 16:19
Hoi Danny,

Dit lukt ook met de formule die ik heb aangegeven, alleen moet je die formule in alle cellen op Blad2 zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gARV3QDUh_XrQsmqqpvF3ADDXJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AbAtehfpZTXPdaIJl1IW5QA4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcls9q94omvQr01S9o0czEckS70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wvovWHdAg7JKGgzxjroRJHNd.png?f=fotoalbum_large

Je kan dan in Blad2 met een filter de lege cellen eruit filteren.

Vervang in jouw IF met ALS, mijn Excel staat op Engels. Dan zou het dichtbij moeten komen van hetgeen je zoekt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Hoi Dannyhoi,

Wil je het verplaatsen of wil je het op het andere blad laten zien?

Als je het wil verplaatsen zou je het denk ik alleen via een macro kunnen doen.

Als je het op het blad 2 wil laten zien kan je een formule maken met een ALS(Blad1"I$2"="Wel";Blad1"A2";"").

Deze moet je dan wel in alle cellen van Blad 2 zetten. Waarbij A2 dus verandert naar hetgeen je wil laten zien. Dus dit wordt B2, C2, D2 etc. dit kan je door de formule door te trekken naar opzij en naar beneden.

Je kan dan als alles gevuld is, kan je met de headers van je tabel de lege cellen eruit filteren.

Met formules is dit denk ik de enige manier, anders moet je een macro maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyhoi
@Dave1989 Allereerst bedankt voor je snelle antwoord. Voor de beeldvorming heb ik een voorbeeld Excel bestandje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB26vFBOTxMsyIqOEPIjD_fg5Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7loJbG3KXgLwIcm9WzH05QX.jpg?f=fotoalbum_large

Indien mogelijk zou ik dan de hele selectie van kolom 2,4 en 5 naar 'Blad2' willen, omdat (zoals eerder beschreven) hier een 'Wel' bij kolom ' i ' staat.

Ik hoop dat dit wat meer verduidelijking schept.

Nogmaals dank
Danny
Dave1989 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:05:
Hoi Dannyhoi,

Wil je het verplaatsen of wil je het op het andere blad laten zien?

Als je het wil verplaatsen zou je het denk ik alleen via een macro kunnen doen.

Als je het op het blad 2 wil laten zien kan je een formule maken met een ALS(Blad1"I$2"="Wel";Blad1"A2";"").

Deze moet je dan wel in alle cellen van Blad 2 zetten. Waarbij A2 dus verandert naar hetgeen je wil laten zien. Dus dit wordt B2, C2, D2 etc. dit kan je door de formule door te trekken naar opzij en naar beneden.

Je kan dan als alles gevuld is, kan je met de headers van je tabel de lege cellen eruit filteren.

Met formules is dit denk ik de enige manier, anders moet je een macro maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Hoi Danny,

Dit lukt ook met de formule die ik heb aangegeven, alleen moet je die formule in alle cellen op Blad2 zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gARV3QDUh_XrQsmqqpvF3ADDXJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AbAtehfpZTXPdaIJl1IW5QA4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcls9q94omvQr01S9o0czEckS70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wvovWHdAg7JKGgzxjroRJHNd.png?f=fotoalbum_large

Vervang in jouw IF met ALS, mijn Excel staat op Engels. Dan zou het dichtbij moeten komen van hetgeen je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11

Reptile209

- gers -

dannyhoi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:57:
[...]
Indien mogelijk zou ik dan de hele selectie van kolom 2,4 en 5 naar 'Blad2' willen, omdat (zoals eerder beschreven) hier een 'Wel' bij kolom ' i ' staat.
[...]
Je geeft geen antwoord op de hamvraag: wil je die regels verplaatsen of is het voldoende om ze te laten zien? Als ze ook echt moeten verdwijnen van Blad1, dan ontkom je niet aan een macro.

Als het puur om de weergave gaat, dan werkt de oplossing van @Dave1989 prima. Sterker nog: dan kan je ook gewoon een filter aanzetten op Blad1 en naar keuze in de laatste kolom de 'Wel' of de 'Niet' regels tonen.

Nog een alternatief is om op Blad1 een volledige master-lijst te maken (zoals je nu hebt), en dan op Blad2 een lijst met filter op 'Wel' en op Blad3 een lijst met filter op 'Niet', op basis van de gegeven formule bijvoorbeeld. Dan heb je de twee schone lijstjes, als je dat nodig hebt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyhoi
@Dave1989 nogmaals bedankt. Echter krijg ik het zelf gewoon niet voor elkaar om het werkende te maken.
Ik heb een voorbeeld bestand gemaakt zou jij in tekst neer kunnen zetten hoe jij dit weg schrijft, gaat dan om de gehele rij I nogsteeds.

Voorbeeld excel bestand

Ik zie in jouw excel code dat je alleen maar refereert naar blad1 echter sta je op blad twee? Misschien zie ik de logica van de code ook momenteel niet meer in.

@Reptile209 Ik snap jouw idee echter is dit weer gelinked aan wat anders dus een extra sheet maken dan wel een keuze menu maken zit er niet in.
Wel is al het loos tussen de getallen in wel wenselijk, dit zou dan ook mijn volgende probleem zijn.

Dank
Dave1989 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:37:
Hoi Danny,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11

Reptile209

- gers -

Reptile209 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:57:
[...]
Je geeft geen antwoord op de hamvraag: wil je die regels verplaatsen of is het voldoende om ze te laten zien? Als ze ook echt moeten verdwijnen van Blad1, dan ontkom je niet aan een macro.
[...]
Beantwoord dit nou, @dannyhoi

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyhoi
Daadwerkelijk verwijderen van het eerste 'Blad1' ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
dannyhoi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:10:
[...]

Daadwerkelijk verwijderen van het eerste 'Blad1' ja.
Ha Danny, ik heb de oplossing in je sheet gezet. Die werkt, maar is niet meer dan een heel omslachtige filter.
Om ze ook uit blad1 te verwijderen, moet je een Macro gebruiken.

Ik raad je af hier aan te beginnen, gezien dit vrij complex is. Je bent volgens mij nog relatief nieuw in Excel

Filter Sheet 1gewoon, en knip en plak de rijen handmatig. Lijkt me de beste oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door Dave1989 op 03-11-2022 14:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyhoi
Dave1989 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:17:
[...]

Ha Danny, ik heb de oplossing in je sheet gezet. Die werkt, maar is niet meer dan een heel omslachtige filter.
Om ze ook uit blad1 te verwijderen, moet je een Macro gebruiken.

Ik raad je af hier aan te beginnen, gezien dit vrij complex is. Je bent volgens mij nog relatief nieuw in Excel

Filter Sheet 1gewoon, en knip en plak de rijen handmatig. Lijkt me de beste oplossing.
Dankjewel voor je tijd en oplossing. Ik snap nu ook waarom het omslachtig is, en weer een beetje geleerd van hoe het over te zetten naar een nieuwe sheet.

Nogmaals mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
@dannyhoi,
is het misschien een optie om telkens bij het kiezen van "Wel" in kolom i, de betreffende rij meteen automatisch naar blad2 te laten verplaatsen? Het kiezen van 'Wel' of 'Niet' kun je eenvoudig maken met gegevensvalidatie.

[ Voor 19% gewijzigd door dix-neuf op 03-11-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
De hamvraag is meer hoeveel data het betreft en wat je met de gegevens wil doen.
Maar als het om een shipping list opdracht gaat is de nettere oplossing een draaitabel.

Dan krijg je meteen van de verschillende namen de aantallen in beeld en wil je de details dan kan je snel doorklikken waarna er een nieuw tabblad geopend wordt.
Pagina: 1