Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaProd
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Beste tweakers,

Hierbij enkele vragen over mijn gemaakte plan voor wtw ventilatie in ons renovatie jaren 50 huis. Bijgevoegd zijn snelle schetsen voor het ventilatie plan. Ik ben helaas digitaal nog niet zo handig met tekenen.. Alles is nog aan te leggen (en evt aan te passen). Excuus dat het iets verwarrend is op de tekening doordat de rode marker doordrukt in het papier, ik hoop alsnog voldoende duidelijk.. 
Situatie: jaren 50 rijwoning met uitbouw ong 300m3. 3 personen, mogelijk ooit een vierde. Begane grond goed (na)geïsoleerd, 1e verdieping: 4cm gevulde spouw en 5cm steenwol voorzetisolatie, bovenverdieping goede isolatie in dak en dakkapel. Volledige beneden verdieping heeft nieuw gestorte geïsoleerde betonvloer met vloer verwarming. 1e verdieping heeft vloerverwarming op badkamer. Alleen slaapkamer 2 (kinderkamer) radiator. Boven verdieping/kantoor verwarmd met Jaga convectoren. Geheel verwarmd met warmtepomp. 
Ventilatie plan: WTW (wellicht Ocron Maxcomfort 300 of BUVA EcoStream) tegen achtergevel onder dak geplaatst in te maken technische ruimte. 160mm (of 180?) standpijpen toevoer en afvoer over achterwand door oud weggeslagen rookkanaal naar begane grond.
Begane grond aanvoer via instortkanaal (of koof) naar voorzijde met twee ventielen. Debiet 120. Ik denk aan 165x80 instortkanaal of 125mm Spiro via koof. Afvoer via 1 ventiel in woonkeuken en via overflow naar gang en wc (Spiro 125mm). Kookunit voorzien van recirculatie filter. Houtkachel voorzien van eigen luchtaanvoer vanuit buiten. Reden afvoer ook in keukendeel woonkamer: minder overflow naar gang die wat kouder mag blijven en mindere muurisolatie heeft.
1e verdieping aanvoer: via koof door badkamer naar slaapkamer 1en2 (110x55 of 125mm spiro?). Debiet 60 en 30m3. Afvoer via badkamer (Spiro 125) en wasruimte (110x55 kanaal).
2e verdieping: aanvoer via 2 ventielen in dakkapel 60m3 (evt terug te regelen op 30?). Afvoer via overflow deur naar overloop, 1 ventiel. 

Vragen:
*Lijkt dit een zinnig geheel qua formaten en debieten etc?
*Ik twijfel nog een beetje over een 2 zone systeem. Dit zou slechts een kleine aanpassing zijn in het plan. Voordeel zou zijn efficiëntere regeling en het kouder kunnen houden van hoofdslaapkamer en minder energieverlies omdat de 1e verdieping minder goed geïsoleerd is. 'S nachts trekken we dus niet de warmte uit de woonkamer en overdag niet de koude uit de slaapkamers. Nadeel: kinderkamer lift minder mee op warmte beneden, in de zomer minder effect op nacht verkoeling(?). Duurder en complexer.

NB rood in tekening is afgevoerde vuile lucht, geel is toevoer frisse lucht.

Ik hoor graag jullie feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOpyCt4ls4GU3oyQkTZE7NqT440=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eD8cfp2NReZzctDQh2gpGtY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBYo0KwJeCvJkjYK-Wj3mdW3IUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj26YKp3Go9IzaYEFYF499zi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h47ZD8Gxdr5PtAkzLQP7sosA2ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1CJYu9c0cIG8rJocIIaTPOW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door DaProd op 02-11-2022 23:55 ]

The bartender never get's killed