Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 18:24

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb een oude levensverzekering bij Nationale Nederlanden. Dit is een zgn PlusVier polis die ooit bij RVS is afgesloten en door een overname bij NN terecht is gekomen.

In het kort:
  • basisbedrag ooit ƒ 15000
  • jaarlijkse verhoging uit te keren bedrag 4% tov jaar ervoor
  • jaarlijkse verhoging premie ook 4% tov jaar ervoor
De verzekering keert een bedrag uit als ik op 1-6-2036 in leven ben en keert de helft van de opgebouwde waarde uit als ik voor die tijd omval. Hetzelfde voor mijn vrouw.

Lekker overzichtelijk en hij bevalt me verder prima. Nu krijg ik een brief van NN dat ze af willen van de samengestelde stijging en naar enkelvoudige stijging toe willen gaan. De nieuwe premiestijging zou dan niet 4% per jaar zijn maar worden vastgezet op het bedrag van dit jaar. Het kapitaal in de polis volgt dan dezelfde weg en wordt ook gefixeerd op de verhoging van dit jaar. In de brief staat: "We zorgen er ook voor dat het verzekerde bedrag bij overlijkden in de nieuwe situatie nooit lager is dan in de oude situtatie dus u gaat er nooit op achteruit"

Dat zullen we nog wel eens zien.

De polis staat nu op een waarde van €18900 en loopt nog tot 2036. Elk jaar 4% erbij komt op ruim €34000 en elk jaar een vast bedrag erbij (4% van 18900) komt op zo'n €30000.

Het eindbedrag is straks €4000 lager dan wat verwacht is. Ik ga ook minder premie betalen want die wordt ook gefixeerd, maar "u gaat er nooit op achteruit" is op zijn minst optimistisch.

Zie ik iets over het hoofd hier? Kan dit zomaar? Als ik NN schrijf dat ik dit niet wil, moeten ze dan de polis door laten lopen?

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26

Lordy79

Vastberaden

Hij loopt nog 14 jaar.
Je betaalt 14 jaar lang minder premie. Maar hoeveel minder?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ze willen je 14 jaar rente op rente door de neus boren. En dat scheelt flink omdat er flink meer in de pot zit dat je aan premie betaalt.

Benieuwd waar NN mee komt als je niet akkoord gaat. Ligt aan de voorwaarden maar ook aan de reden van de wijziging (puur financieel of/en administratieve vereenvoudiging).

* Rukapul heeft ook een oude RVS verzekering die bij NN loopt. Sindsdien nooit meer winstdeling gezien (ook logisch ivm rentestanden, zie ook financiele argument hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:34
Ik zou ze het voorleggen. Als ze schriftelijk kunnen garanderen dat je krijgt waardoor je hebt getekend, inclusief harde cijfers en berekeningen, dan zou ik er niet zo'n punt van maken. Anders weigeren

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ja, ik ga zeker even bellen om te zien hoe ze hun claim kunnen waarmaken. De verandering komt - volgens NN - omdat ze hun administratieve systeem gaan versimpelen; er zijn nu kennelijk te veel verschillende soorten polissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40

Croga

The Unreasonable Man

P_Tingen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:38:Het eindbedrag is straks €4000 lager dan wat verwacht is. Ik ga ook minder premie betalen want die wordt ook gefixeerd, maar "u gaat er nooit op achteruit" is op zijn minst optimistisch.
Ze zeggen niet dat je er nooit op achteruit gaat. Ze zeggen dat bij overlijden je er niet op achteruit gaat. Daar zullen ze dus wel wat specifieker over moeten zijn. Gaat de uitkering bij overlijden dan hoger worden dan 50% van de huidige waarde?
Rukapul schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:20:
Ze willen je 14 jaar rente op rente door de neus boren. En dat scheelt flink omdat er flink meer in de pot zit dat je aan premie betaalt.
Zoals ik het lees blijft de 4% rente gewoon overeind maar stopt de indexatie van de inleg. Daarmee wordt dus alleen de rente op de verhoogde inleg én de verhoogde inleg zelf gestopt.

Ofwel: Als @P_Tingen gewoon die 4% inlegverhoging in een ander product stopt, wat ook (minstens) 4% rente levert dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Croga schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:13:
[...]
Ofwel: Als @P_Tingen gewoon die 4% inlegverhoging in een ander product stopt, wat ook (minstens) 4% rente levert dan is er niks aan de hand.
Nu alleen nog zo'n product vinden. Ik heb nog niet gezocht, maar volgens mij gaat dat niet meevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

P_Tingen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:34:
[...]

Nu alleen nog zo'n product vinden. Ik heb nog niet gezocht, maar volgens mij gaat dat niet meevallen
Heb je ook het antwoord waarom ze je een ander aanbod willen/gaan doen.

Ik zit ook nog met wat restanten RVS in mijn portefeuille o.a. nog een ongevallen verzekering en heb ook een brief met een aanzegging van NN ontvangen. Dat ze die gaan stoppen, zo te lezen bij jouw situatie zijn ze de RVS erfenis aan het saneren.

Maar vraag me af of je RVS verzekering wel zo gunstig is, mijn ervaringen met RVS levensverzekeringen was dat ik een woekerpolis had. Dus dat is bij mij afgekocht door NN en heb daar quitte op gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:09

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als NN deze vragen niet helder kan beantwoorden, ga je simpelweg niet akkoord.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Barrycade schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:44:
[...]
Heb je ook het antwoord waarom ze je een ander aanbod willen/gaan doen.

Ik zit ook nog met wat restanten RVS in mijn portefeuille o.a. nog een ongevallen verzekering en heb ook een brief met een aanzegging van NN ontvangen. Dat ze die gaan stoppen, zo te lezen bij jouw situatie zijn ze de RVS erfenis aan het saneren.

Maar vraag me af of je RVS verzekering wel zo gunstig is, mijn ervaringen met RVS levensverzekeringen was dat ik een woekerpolis had. Dus dat is bij mij afgekocht door NN en heb daar quitte op gespeeld.
Ja, wellilcht heb ik die ook wel, heb ik me eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden. Ik had ooit wel een Beursspaarplan dat minder op heeft geleverd dan gedacht, maar die heb ik op zeker moment ook maar afgekocht. Ik heb me nu ingeschreven bij de consumentenbond voor de woekerpolisclaim. Ik ben altijd wat sceptisch tegenover dit soort dingen of het wel wat oplevert.
Falcon schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:50:
Als NN deze vragen niet helder kan beantwoorden, ga je simpelweg niet akkoord.
Kan inderdaad. Dan maar even uitrekenen hoe interessant het is. Ik betaal er best wel wat premie voor, realiseer ik me nu, zo'n kleine €100 / mnd. Nog 14 jaar x 12 maanden x 100 = € best veel. Tel ik dat op bij de huidige waarde van de polis dan scheelt dat zowat niks. Misschien kan ik beter die €100 / mnd in de hypotheek gooien.

Food for thought....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Croga schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:13:
[...]

Zoals ik het lees blijft de 4% rente gewoon overeind maar stopt de indexatie van de inleg. Daarmee wordt dus alleen de rente op de verhoogde inleg én de verhoogde inleg zelf gestopt.

Daar heb je mogelijk een punt.

Het is een vreemde formulering om uit te gaan van verhogingen op inleg en opbouw, in plaats van hoofdsom.

Lijkt erop dat we de startrente/startinleg/startopbouw ook zouden moeten weten om het hele product door te rekenen op rendement. Die wordt nu informeel benoemd op 4%>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Om het iets complexer te maken heb je als houder van de polis ook nog recht op winstdeling. Over de gehele looptijd van de polis tot nu toe is dat iets van €1200 op het eindbedrag. Die winstdeling varieert per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb de polis hier niet bij de hand, maar kan thuis wel wat details opduikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Uhh je bent in de gulden tijd begonnen gezien de 15000 gulden. Of was dat de initiële inleg?

Maar das minimaal 20 jaar geleden. Dus zou je potje puur op inleg van 100 euro p/m al 24k moeten zijn. Even zonder rente op rente.

Dus tenzij je beginnen bent met een lagere maandlinleg denk ik dat je hier ook gewoon even je polis moet scannen op % kosten die ze rekenen. En die zullen waarschijnlijk gelijk zijn aan je indexatie aka ruikt sterk naar woekerpolis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
De huidige premie van krap €100 / mnd is natuurlijk in de afgelopen 20+ (weet niet precies) jaar ook elk jaar met 4% verhoogd, dus ik ben met veel minder begonnen. Ik zal de polis er nog wel even bijpakken en dan in een Excelletje gooien wat ik in de loop van de jaren betaald heb.

Weet alleen niet of ik daar vrolijk van ga worden 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 12:30
Ík denk inderdaad dat je niet vrolijk gaat worden, want zelfs als je premie nu vast zou komen te staan op €100 / mnd dan betaal je over de komende 14 jaar €16800. Met inachtneming van de jaarlijkse 4% stijging van de premie ga je richting de €25000... Dat vind ik vrij fors gezien het bedrag dat je uitgekeerd gaat krijgen.
Pagina: 1