Winterbanden 9 jaar oud met droogtescheurtjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Zoals de titel al doet vermoeden heb ik relatief oude winterbanden (productiedatum week 31 2013). Ze hebben afgelopen 2,5 jaar in de opslag gelegen. Volgens de garage zagen ze er nog goed uit dus zijn ze voor de komende winter er maar weer eens onder gezet. Helaas binnen 24u een platte band. Ik heb nog geen lek kunnen vinden, maar zie met een zaklamp wel dat er in het loopvlak oppervlakkige droogtescheurtjes zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkvtAEeyfumg09YLsJdiB0Giykc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbRnfHpsX9nLYypnA8mqfqdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die kan vertellen of dit kwaad kan? Had bedacht om de winterset weer te gaan gebruiken ondanks dat ik minder rij dan voorheen, om zo de zomerset te sparen. Maar ik wil wel veilig van A naar B.

Alle reacties

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:46
Als je veilig wilt… rap nieuwe kopen, hier zou je niet meer mee moeten rijden.

Als de garage zegt dat dit nog prima kan… zou ik ook uitkijken naar een andere garage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
9 jaar is enorm oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-09 18:31
Inderdaad banden maar vervangen. Banden van negen jaar zijn over hun beste tijd heen (op zijn zachtst gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
Den_S85 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:37:

Als de garage zegt dat dit nog prima kan… zou ik ook uitkijken naar een andere garage.
Waarom zou ik hier niet meer mee moeten rijden? Ik geloof je direct hoor, maar wil het graag begrijpen. Zou me hoogst verbazen van deze toko, ben altijd te spreken over de service :o Ze hebben met deze wissel zelfs nog gratis aanvullende werkzaamheden uitgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03:27
Ik zou een andere garage gaan zoeken..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik zou er niet zo bang voor zijn in tegenstelling tot andere hier. Zelfs in een zwaar gereguleerd land als nl is leeftijd geen reden tot afkeur. Ook de anwb ziet geen problemen in banden van minder dan 10 jaar oud en ziet pas daarboven meer problemen 20 jaar oude banden zouden zij wel afraden. Link

De droogtescheuren lijken mij op de foto nogal oppervlakkig en beperkt. Dit is natuurlijk lastig oordelen vanaf een foto, maar als je garage houder dit heeft beoordeeld zou ik daar wel vertrouwen in hebben. (Mits ze altijd netjes opgeslagen zijn geweest en er verder ok uit zien)

Een platte band word meestal veroorzaakt door een spijker, schroef of ander scherp voorwerp in je band. Dit kan wel problematisch zijn. Als het in je wang of dicht bij de wang zit kun je je band afschrijven. In het loopvlak is zoiets vaak wel te repareren.

[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 02-11-2022 22:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik heb ooit een setje LMV van een kameraad overgenomen, met 7 jaar oude Vredestein winterbanden eronder. Profiel zat, maar die banden waren inmiddels spijkerhard geworden. Echt 0 grip, gauw vervangen door een set nieuw rubber.

Maar goed, ik zou zeggen: rijd er eens een rondje mee over een lokaal industrieterrein, even wat enthousiast de bocht door en een noodstopje vanaf 80, dan voel je vanzelf of het nog wat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Winterbanden zijn zachter dan zomerbanden (daarom rook je ze ook snel op als je er te lang mee door rijdt) zodat ze bij koudere temperaturen dezelfde grip en rolweerstand bieden als de "zomerband".

Als de weekmakers uit de band verdwijnen dan verhardt de band. Er komen droogtescheurtjes in, de lamellen die zich vastgrijpen werken minder goed, en je rolweerstand en grip holt achteruit.

Dat is met een jaartje of 10 wel bekeken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Ook al heb je nog profiel dat is maar een deel van hetgene wat een winterband anders heeft ten opzichte van een normale band.
De samenstelling van het rubber is ook heel anders.
Door de leeftijd heb je niet alleen het uitdrogen maar het rubber wordt ook harder.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
De droogtescheuren lijken mee te vallen en niet direct een reden voor een lekke band. Maar dat is wel enigzins verdacht. Kan overigens ook een ventiel zijn, druk die eens opzij en kijk of je dan wat hoort.

Maar goed, het gaat hier over winterbanden die profiteren in echt koude dagen van hun zachte rubber, wat allang niet meer zo zacht is. Dus het helpt ook niet meer als winterbanden.

Er lijkt dus niet echt een reden meer te zijn om verder te gaan met deze banden.

En nieuwe winterbanden zou ik ook niet kopen voor die paar dagen per jaar dat je er voordeel aan kan hebben.
Nu is het 20 graden met winterbanden, je hebt eigenlijk veel meer dagen dat je er nadeel (langere remweg) van ondervind dan een voordeel tegenwoordig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Met die droogtescheurtjes is weinig mis, dat valt nog mee zo op het oog. Een droogtescheur is ook pas APK afkeur als je het canvas in de band kunt zien.

Maar dat rubber is na 9 jaar zo uitgedroogd en hard geworden dat het als winterband niks meer toevoegt. Beter nieuwe kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 03-11-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Thijskoman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:22:
[...]

Waarom zou ik hier niet meer mee moeten rijden? Ik geloof je direct hoor, maar wil het graag begrijpen. Zou me hoogst verbazen van deze toko, ben altijd te spreken over de service :o Ze hebben met deze wissel zelfs nog gratis aanvullende werkzaamheden uitgevoerd.
Heel simpel, een band met scheuren kan gemakkelijker knappen tijdens het rijden (opwarming/wrijving etc). De zichtbare kleine droogtescheurtjes zijn een voorbode daarvan, kans op een klapband is dus verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
De ene band is de andere niet, verschillende soorten en kwaliteit rubber enzo... ook hoe er met de band is omgegaan en hoe deze is opgeslagen bepaald in grote mate of een band na 9 jaar nog goed is.

Die oppervlakte scheurtjes zouden in principe geen probleem mogen zijn, maar dat ligt er ook wel weer aan wat de algehele staat van de band is... die scheurtjes kunnen ook heel snel erger worden, maar kan ook niet zo zijn... zal je in de gaten moeten houden.

Maar zoals al eerder genoemd als het rubber van de band hard is geworden, oftewel uitgedroogd dan is de band niets meer waard als winterband, functioneert niet meer zoals bedoelt. Gevaarlijk om op te rijden? Niet perse, ze zullen niet ineens spontaan aan flarden gaan... maar je hebt winterbanden om een reden en als de band z'n werk niet meer goed kan doen heeft het ook niet veel zin om ze te gebruiken.

Andere garage zoeken... beetje overdreven lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:17
Lekker op doorrijden, oude banden zijn lekker slijtvast :). Heb ooit eens een auto met 12 jaar oude achterbanden gekocht (60k gelopen); en de banden gingen nog ruim 100k mee voordat de 2 mm profiel in zicht kwam.

Enige minpuntje was dat bij regen de kans bestond dat de achterkant compleet uitbrak. (360 graden spin op een rotonde anyone?)

Was mijn eerste auto en ik wist niet beter dan dat APK goedgekeurd==veilig. (Had ook niet door dat die banden wel erg slijtvast waren).

Gelukkig zijn er nooit ongelukken mee gebeurd, maar geen haar op mijn hoofd die nog in een auto zou stappen met zulke banden.

En voor de TS: de banden op mijn auto zagen er aanzienlijk minder ingedroogd uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:27

-tom-562

Oliesjeik

Vervangen, die droogtescheuren ontstaan niet zomaar, rubber is uitgehard en heeft dus echt veel minder grip. 9 jaar is echt te oud.

Overigens een slechte garage dan, ik had je een paar jaar geleden al nieuwe banden aangesmeerd :+

[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 03-11-2022 09:16 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:32

Spotmatic

Ken sent me

Maak eens een sopje van afwasmiddel en water. Breng dat aan rond het ventiel. Schuimt het? Dan is het ventiel lek.

Mijn VW T3 Syncro had banden van 26 jaar oud toen ik hem kocht en opnieuw bij de RDW liet keuren. Behalve dan dat het is alsof je op ijs rijdt (het rubber wordt zoals gezegd erg hard en dat gaat ten koste van de grip), eigenlijk weinig aan de hand (uiteraard heb ik ondertussen wel nieuwe banden).

Op mijn Suzuki Samurai (die ik nog niet zo lang heb) heb ik achterbanden van 18 jaar oud, met droogtescheuren op de wang en al. Komen binnenkort ook aan de beurt om vervangen te worden. Hoeft eigenlijk niet (kwam zo ook wel fluitend door de APK, 2 weken geleden), maar voor mezelf heb ik toch liever nieuwe bandjes.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Spotmatic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:24:
Maak eens een sopje van afwasmiddel en water. Breng dat aan rond het ventiel. Schuimt het? Dan is het ventiel lek.
Wat heeft dat te maken met oude banden? 8)7
Op mijn Suzuki Samurai (die ik nog niet zo lang heb) heb ik achterbanden van 18 jaar oud, met droogtescheuren op de wang en al. Komen binnenkort ook aan de beurt om vervangen te worden. Hoeft eigenlijk niet (kwam zo ook wel fluitend door de APK, 2 weken geleden), maar voor mezelf heb ik toch liever nieuwe bandjes.
Ik hoop niet dat je ooit een noodstop hoeft te maken incl. uitwijken, als het wegdek nat is.

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 03-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:59

lord_fh

PS5

Spotmatic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:24:

Mijn VW T3 Syncro had banden van 26 jaar oud toen ik hem kocht en opnieuw bij de RDW liet keuren. Behalve dan dat het is alsof je op ijs rijdt (het rubber wordt zoals gezegd erg hard en dat gaat ten koste van de grip), eigenlijk weinig aan de hand (uiteraard heb ik ondertussen wel nieuwe banden).

Even over je laatste alinea: "hoeft eigenlijk niet" want fluitend door de APK ?

De APK is echt een wassen neus. dat is toch niet leidend voor veiligheid ?! wanneer "hoeft het dan wel" ? als de band "18 jaar oud met scheuren in wang en al" geklapt is met alle gevolgen van dien (om nog maar niet te spreken de veiligheid van mensen om je heen die je evt. meeneemt) ?

Sorry, maar ik vind dit echt een verkeerde benadering. (wel goed dat je ze vervangt natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:45
Thijskoman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:22:
[...]

Profieldiepte is ook van toepassing, niet gebruiken in de winter bij minder dan 2,5mm wordt aangeraden.
Waarom ga je op veiligheid besparen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 14:16
Ik test dit altijd met een noodstop, glijden de banden en is er weinig grip, vervangen. Glij je soms in bochten? Vervangen.

Geen symptomen, eens even een goede remtest doen waarbij een vlak kantje (schuiven) eraan komt en daarna nog een kleinere remtest (net niet slippen) voelen of de remweg egaal is. Is dit het geval niet teveel zorgen maken over de band. Merk je verschil, vervangen. Bij verschil zit er namelijk tussen de buiten en de binnenlaag verschil. Verschil betekend delaminatie van lagen en daarmee blaren/vellen/stukken uit de band, gewoon niet veilig.

Kun je de droogte scheuren open knijpen en canvas zien? Vervangen.

Maar eigenlijk zou ik persoonlijk na 9 jaar niet meer op de banden rijden, puur omdat de eigenschappen echt af beginnen te wijken van de geproduceerde band. Dit heeft niet alleen met weekmakers te maken maar ook degradatie van het vulcanisatie process. Dit process is vrij stabiel, maar niet 100%. Onder invloed van uv, weer, zout, zuurstof, stoepranden enz vind er slijtage plaats die je zelf niet ziet.

Even sidenote: ben chemisch technoloog van beroep met een minor materiaalkunde.

[ Voor 4% gewijzigd door boombes op 03-11-2022 11:01 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oprijden, anders komen ze hier in Kuwait terecht (nou ja, ook als je ze wel oprijdt):
Afbeeldingslocatie: https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/XQfOM_ybSCrzSEHm6fDHpg--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTk2MDtjZj13ZWJw/https://s.yimg.com/os/creatr-uploaded-images/2021-08/06118f50-f341-11eb-9c59-86e095749b4b

[ Voor 6% gewijzigd door Juup op 03-11-2022 11:21 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Den_S85 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:37:

Meer dan deze reactie heb je eigenlijk niet nodig @Thijskoman neem ajb geen risico's met datgene dat je voertuig veilig op de weg houdt/moet houden.

Zelf zoon zijnde van een automecanicien en garagehouder op rust heeft die me steeds geleerd dat banden die lang stilgelegen hebben een percentage van oliën en andere chemicaliën verliezen die in het rubber zitten, elk rubber doet dit trouwens, en hebben niet meer de rijkwaliteiten en veiligheidskwaliteiten als ze hadden toen ze nieuw waren, zéker als je al zichtbare erosieschade hebt ===> niet meer gebruiken.

Zeker als winterband wil je een band met relatief zacht rubber, banden die 9 jaar liggen eroderen hebben zullen best hard aanvoelen en dus quasi geen grip meer bieden op een glad(der) wegdek.

Edit: de oppervlaktescheurtjes in het loopvlak op de foto zullen niet echt het probleem zijn denk ik, die zijn nogal minuscuul. Het risico ligt bij deze banden eerder aan het verlies van hun rij/rem/kwaliteiten. Als ik naar de foto kijk -kan ook aan de belichting liggen- lijkt het rubber wel te glanzen en als dat niet de belichting van de foto is, kan het een teken zijn dat de band al hard geworden is, wat me na 9 jaar echt niet onmogelijk lijkt.

[ Voor 28% gewijzigd door PinusRigida op 03-11-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Een kleine zoekactie op het internet leert dat banden ongeveer 10 jaar oud mogen zijn.

Naarmate ze ouder worden veranderd de samenstelling van het rubber een beetje waardoor de prestaties steeds verder afnemen. Ja, ze lijken er nog wel goed uit te zien maar nee ze zijn niet veilig meer en je zult dit merken op het moment dat je ze nodig hebt. (langere remweg, minder grip, etc).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Neem ook even het element "overige verkeersdeelnemers" mee in je afweging, laten we elkaar niet onnodig in gevaar brengen :> .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Mijn boerenverstand zegt dat als een garage 4 banden aan een klant kan slijten dat ze dat zeker zullen doen. Dus als garage zegt dat ze goed zijn zou ik ze geloven. Sterker ik zou ze waarschijnlijk wantrouwen wanneer zeggen dat ze slecht zijn.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dit is iets wat je normaal alleen bij caravans/campers ziet, een dergelijk oude band met voldoende profiel. Bij normaal gebruik ben je voor die tijd al door je profiel heen. Die rijden ook amper en als gevolg slijt de band enkel op basis van uitdroging. Er zijn geen officiele regels voor, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een Bovag (niet langer dan 6 jaar gebruiken) of Michellin (maximaal 10 jaar) is het borderline onverantwoord om met dergelijk oude band nog de openbare weg op te gaan.

Dat laatste is weer relevant voor je verzekeraar om te helpen als je langs de kant van de weg staat of een ongeluk krijgt/veroorzaakt. Want die hanteert vaak of de band 'weg-waardig' is, en dan hoeft criteria van bijvoorbeeld alleen de APK niet per se stand te houden, en kan zo'n 6 of 10 jaars leeftijd quote uit de kast getrokken worden.

Trouwens: als je zo enorm weinig rijdt, waarom dan geen all season band? Alleen al kijkend naar wat je betaald zal hebben aan opslag (vaak 50 euro elk half jaar) en kosten om de band te wisselen (zo 50 euro per keer). Dan ben je zo 200 euro/jaar kwijt, dus als je allseasons het langer dan pakweg 1,5-2 jaar volhouden ben je goedkoper uit. Als bonus hoef scheelt het je dan ook veel tijd omdat je geen bandenwissels meer hoeft toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:59

lord_fh

PS5

Xanaroth schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:57:
Dit is iets wat je normaal alleen bij caravans/campers ziet, een dergelijk oude band met voldoende profiel. Bij normaal gebruik ben je voor die tijd al door je profiel heen. Die rijden ook amper en als gevolg slijt de band enkel op basis van uitdroging. Er zijn geen officiele regels voor, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een Bovag (niet langer dan 6 jaar gebruiken) of Michellin (maximaal 10 jaar) is het borderline onverantwoord om met dergelijk oude band nog de openbare weg op te gaan.

Dat laatste is weer relevant voor je verzekeraar om te helpen als je langs de kant van de weg staat of een ongeluk krijgt/veroorzaakt. Want die hanteert vaak of de band 'weg-waardig' is, en dan hoeft criteria van bijvoorbeeld alleen de APK niet per se stand te houden, en kan zo'n 6 of 10 jaars leeftijd quote uit de kast getrokken worden.

Trouwens: als je zo enorm weinig rijdt, waarom dan geen all season band? Alleen al kijkend naar wat je betaald zal hebben aan opslag (vaak 50 euro elk half jaar) en kosten om de band te wisselen (zo 50 euro per keer). Dan ben je zo 200 euro/jaar kwijt, dus als je allseasons het langer dan pakweg 1,5-2 jaar volhouden ben je goedkoper uit. Als bonus hoef scheelt het je dan ook veel tijd omdat je geen bandenwissels meer hoeft toe te passen.
All season is idd dan ook een optie maar kosten is denk ik niet perse relevant bij wisselen tussen zomer/winter. Als je ze in de schuur legt kost het je geen opslag, en even zelf wisselen met een krik en dan is het ook gratis :) + als je dikke velgen hebt dan wil je misschien liever winterbanden dan die klere pekel in je mooie zomervelg }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

FastFred schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:25:
[...]
Wat heeft dat te maken met oude banden? 8)7
Ik hoop niet dat je ooit een noodstop hoeft te maken incl. uitwijken, als het wegdek nat is.
Ik dacht dat-ie wel zou willen weten waarom de band plat ging. :)

Sowieso worden de banden van mijn Suzuki vervangen, wees maar niet bang. Ik heb geen zin in schade en gezeur. Natuurlijk ook geen letsel bij anderen of ikzelf. Bovendien ben ik zelf in deze auto mijn airbag. Op een Suzuki Samurai zit 0,0 aan veiligheid (buiten de gordels echt helemaal niks). Geen ABS, geen ESP, geen gordelspanners of verstevigingen in de deuren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

lord_fh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:31:
[...]

Even over je laatste alinea: "hoeft eigenlijk niet" want fluitend door de APK ?

De APK is echt een wassen neus. dat is toch niet leidend voor veiligheid ?! wanneer "hoeft het dan wel" ? als de band "18 jaar oud met scheuren in wang en al" geklapt is met alle gevolgen van dien (om nog maar niet te spreken de veiligheid van mensen om je heen die je evt. meeneemt) ?

Sorry, maar ik vind dit echt een verkeerde benadering. (wel goed dat je ze vervangt natuurlijk ;) )
Je kunt je afvragen waarom een APK keuring nog de noemer "veiligheidskeuring" heeft als niemand wat zegt over 26 jaar oude banden. Waarom is de leeftijd van een band in Nederland eigenlijk geen APK afkeurpunt? Hoe is dat historisch zo gekomen? Een beetje speling in de stuurkogels of te grote roestgaten etc. is meteen afkeur, maar oude banden niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Spotmatic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:14:
[...]

Je kunt je afvragen waarom een APK keuring nog de noemer "veiligheidskeuring" heeft als niemand wat zegt over 26 jaar oude banden. Waarom is de leeftijd van een band in Nederland eigenlijk geen APK afkeurpunt? Hoe is dat historisch zo gekomen? Een beetje speling in de stuurkogels of te grote roestgaten etc. is meteen afkeur, maar oude banden niet?
Omdat het te simplistisch is, een oude nooit-gebruikte band die optimaal bewaard is zou net zo goed kunnen zijn dan een splinternieuwe.

Om een oude band echt te gaan beoordelen moet je er al de specificaties van de fabrikant bijnemen en dan nog zal de beoordeling nooit objectief genoeg zijn... niet te doen in de praktijk.

Makkelijkste lijkt mij nog om een of andere test op een rollenbank uit te vinden... vliegt de auto in het decor bij een noodstop dan wordt hij afgekeurd 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
Bedankt voor de reacties, ik ga de zomerwielen er weer onder zetten. Dit past gewoon niet binnen mijn definitie van veilig rijden. Nieuwe set komt er niet, bij sneeuw werk ik wel thuis.

Een andere garage zoeken, dat ga ik ook niet doen.
Pagina: 1