Schimmel in de badkamer: hoe kan ik oplossen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste allen.

Ik heb nu een dilemma, dat er schimmel in de badkamer is.

De eigenschap van het systeem:
- Water stroom is heel sterk
- Ik heb een grotte AVITAL regendouche douchekop gekocht in 2018, de 50 tot 90 kleine gaten van dit douchekop geven een gevoel van regen, het is erg fijn om te gebruiken, maar misschien de schimmel begint makkelijk te bestaan ook sinds 2018.
- MAAR in de winter het warme douchen naar 7 minuten maakt de badkamer al veel vochtig (vergelijkbaar aan een humiditeit van 98%)

- Huidige ventilateur met vochtsensor is van type Plafond (inbouw): op de plafond van de 1e verdieping, hij pompt de licht naar boven via een afvoer kanaal van rond 2.5 m long, naar de opening op het dak van de 2e verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ge3C6qIOCUIm6te5NhNxqyjaGM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzaqEzXPjNaHFzkMv8VlfHmS.jpg?f=user_large

- De ventilateur heeft maar 98m3/uur als capaciteit, is beetje net onder de benodigd capaciteit van een badkmer van 2m x 2.2m x 2.5m (het formula is Breedte x Diepte x Hoogte x 10 = 110 m3/uur)

- Huidige Afvoer kanaal is van diameter 100mm, de buis is van papier. Leeftijd van dit papier buis is ergens tussen 7 - 20 jaar.

Mijn inschatting van mogelijk redenen van schimmel:

1) Door de te sterk water stroom, moet ik een kleinere douchekop gebruiken <--- 98% humiditeit na 7 minuten van max openen is niet normaal ???

2) Er is een lekkage op de papier buis van de afvoerkanaal, die makt het afvoeren van de vocht niet effectief <--- ik zie op de muur rond de afvoerkanaal (2e verdieping) ook een soort van water lekkage, maar ben niet zeker van waar

3) Ik moet een ventilateur van hogere capaciteit hebben. Maar voor een buis van 100mm is 140m3/uur de beste dat ik kan vinden. Gisteren heb ik dit 134 m3/uur ventilateur gekocht en overweeg om te installeren https://www.ventilatiesho...rventilator-zwart-330001/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwt_YwtQ7bLhnayDklnZe3sxkFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/69NoTsnOo0zkytkvL5NcEEsI.jpg?f=user_large

4) Een rooster maken op de deur (op dit moment is dit nog dicht). Kosten rond 200 euro inc. arbeid.

5) Er moet een andere ventilatie systeem zijn (dit wil ik niet, de vorige eigenaar heeft al jaren hier gewonen zonder badkamer schimmel).

Wat denken jullie ?
Groeten.

[ Voor 22% gewijzigd door noucmen op 02-11-2022 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:44

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Of een rooster op de deur helpt, kun je natuurlijk testen door hem op een kier te zetten.
Overigens maakt het hier ontzettend verschil hoe warm het in de badkamer is voor ik ga douchen of de badkamer wel of niet heel vochtig wordt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
thunder7 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:29:
Of een rooster op de deur helpt, kun je natuurlijk testen door hem op een kier te zetten.
Wat betekent "op een kier re zetten" ?

O dit moment de enige snelle oplossing is om na een warme douche de deur te openen en een extra ventilateur op de badkamer vloer te zetten die de vochtige lucht naar die deur te pompen.
Overigens maakt het hier ontzettend verschil hoe warm het in de badkamer is voor ik ga douchen of de badkamer wel of niet heel vochtig wordt.
Voor het douchen: droge lucht met temperatuur rond 18-20 graden.

Na het douchen: druppels van water op de badkamer muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
Kwestie van meerdere dingen,
in de win
  • ter zet ik 's morgens de deur naar het balkon op een kier. Zowel om de lucht te verfrissen, als om tijdens het douchen droge buitenlucht het huis in te laten.
  • Na douchen, nog even verwarming aan, dan kan de lucht meer warmte opnemen en sneller drogen.
  • Als het tegen een buitenmuur, of met raam is, dan raam openzetten.
Vocht weghalen is een kwestie van of, drogen door verwarming, of drogen door veel ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zou een mechanische ventilator box niet veel krachtiger zuigen en ook continu blijven afvoeren?
en dan gecombineerd met een verwarmingselement.

schimmel die al is gevormd behandelen met anti schimmel spray.

~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je ook aanvoer van ‘verse’ lucht?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is with @ZeRoC00L

Je kunt zoveel afzuigen als je wilt, maar als er niet evenveel lucht bij kan komen, gebeurt er niet zoveel :) Probeer inderdaad eerst de deur op een kleine kier te zetten. Niet te wijd, want dan heb je weer te veel lucht. 1 centimeter lijkt mij aardig overeenkomen met een deurrooster.

Als je merkt dat dit het probleem oplost, plaats je een deurrooster. Kost nog geen 10 euro en is nog geen half uur werk. 200 euro lijkt mij dan ook royaal betaald.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ZeRoC00L schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:07:
Heb je ook aanvoer van ‘verse’ lucht?
Alleen via een rooster, of het groot open maken door de dag (is niet praktisch want hij blokkeert een andere deur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:07
noucmen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:37:
[...]

Wat betekent "op een kier re zetten" ?
Kier = crack, een deur of raam oid een klein stukje open zetten, ook bij planken in vloeren en schuttingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ajar is een betere benaming.

Rooster in raam heeft niet veel zin, je wil juist de lucht uit de woning afvoeren via de badkamer. Die kleine ventilatortjes hebben als nadeel dat ze vaak alleen draaien als het licht aanstaat of nog 10 minuten nalopen. Als je de reguliere ventilator van de woning erop zet, heb je veel meer capaciteit en een continue afzuiging.

Tikje Wonen >>> Bouwen en Klussen

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Stook je wel voldoende in de badkamer? Als het veelal een koude ruimte is met daarbij ook enkele buitenmuren, moet je heel hard en lang ventileren om het vocht te verdrijven en zal de relatieve luchtvochtigheid in die ruimte altijd hoger dan andere ruimtes in je huis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen30
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 17:44
Zit de schimmel op een witte muur? Schilder de muur opnieuw met een mengsel van witte verf en een flinke scheut bleekmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

frennek schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:52:
Stook je wel voldoende in de badkamer? Als het veelal een koude ruimte is met daarbij ook enkele buitenmuren, moet je heel hard en lang ventileren om het vocht te verdrijven en zal de relatieve luchtvochtigheid in die ruimte altijd hoger dan andere ruimtes in je huis zijn.
Dit, warme lucht houdt meer waterdamp vast en wordt dus beter afgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Allen

Met rooster bedoeld ik op de deur naar de binnen kant van de woning.

De huidige ventilateur heeft een vochtsensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zit die afzuiging in de douche? Of ergens op de eerste verdieping? En... Hoe lang blijft de ventilator afzuigen nadat je stopt met douchen?

Ik heb zelf een ventilator in de douchecabine zelf. Zo wordt stoom eigenlijk direct afgezogen. Ik moet wel zeggen dat ik geen regendouche heb (die dingen verspillen enorm veel water). Maar een gewone douche.
In de badkamerdeur zit een rooster, zodat verse lucht wordt aangezogen. Na het douchen staat de badkamerdeur open, en de ventilator blijft nog even doordraaien.

Maar... Ook ik moet af en toe de HG schimmelreiniger gebruiken om de douchecabine te ontdoen van narigheid. Maar als je dit bijhoudt is het prima te doen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Badkamer is 200 cm x 300 cm (en 25cm hoog, 15 m3 dus), douche kabine is 90 cm x 90cm, ventilateur is op een randje op de plafond, op 30 cm van de douche cabine.

[ Voor 10% gewijzigd door noucmen op 04-11-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autoexec.bat
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-05 21:52
Koop een luchtontvochtiger (groot apparaat met stekker) en zet deze in de badkamer. Aanzetten tijdens het douchen en daarna nog een tijd laten draaien. In het opvangreservoir komen liters water wat dat apparaat uit de vochtige lucht haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Autoexec.bat schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:40:
Koop een luchtontvochtiger (groot apparaat met stekker) en zet deze in de badkamer. Aanzetten tijdens het douchen en daarna nog een tijd laten draaien. In het opvangreservoir komen liters water wat dat apparaat uit de vochtige lucht haalt.
Een mooie oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Beste allen,

Is er een manier om te testens of de afvoerbuis van de elektrische ventilateur lek is ?

De ventilateur zuigt nog, maar ik weet niet of wat hij pompt, volledig naar het dak komt of terug naar de badkamer door lekkage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzEpCLxqhyZClw8HalU2IpOt9jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9ixFP17oO9Te0XcdyBn0grs.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de flexibel buis, diameter 100mm, met geel kleur, is 6-20 jaar oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCTP8M7-P58QXT0kM-2hiyel7XA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C54xhYXgNvsy3LYcjdXevTjL.jpg?f=user_large

Dit is de ventilateur, capaciteit 98m3/uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ge3C6qIOCUIm6te5NhNxqyjaGM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzaqEzXPjNaHFzkMv8VlfHmS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:43
noucmen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:25:
Beste allen,

Is er een manier om te testens of de afvoerbuis van de elektrische ventilateur lek is ?

De ventilateur zuigt nog, maar ik weet niet of wat hij pompt, volledig naar het dak komt of terug naar de badkamer door lekkage.

[Afbeelding]

Dit is de flexibel buis, diameter 100mm, met geel kleur, is 6-20 jaar oud.
[Afbeelding]

Dit is de ventilateur, capaciteit 98m3/uur
[Afbeelding]
Geef eerst eens antwoord op de vragen die eerder gesteld zijn, voordat je je volledig gaat focussen op het ventilatiesysteem:
- Heb je invoer van schone lucht?
- Stook je je badkamer warm?

Als het antwoord op een/beide van die vragen ‘nee’ is: pak dat eerst eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sito schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:44:
[...]

Geef eerst eens antwoord op de vragen die eerder gesteld zijn, voordat je je volledig gaat focussen op het ventilatiesysteem:
- Heb je invoer van schone lucht?
- Stook je je badkamer warm?

Als het antwoord op een/beide van die vragen ‘nee’ is: pak dat eerst eens aan.
- Schone lucht? Nee, geen raam, dus schone lucht heeft die niet tijdens het douchen. Na het douchen open ik de badkamer deur groot genoeg. Maar omdat de vocht gegenereerd van de sterke regendouche te veel is, het open maken van de deur (na de douche) is niet genoeg: er zijn water druppels op de muur tegels
- Badkamer is verwarmd, de radiateur is direct naast de douche cabin en direct onder de ventilateur.

[ Voor 12% gewijzigd door noucmen op 06-11-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Als het gaat om een oude woning waarbij de doucheruimte later is ingebouwd omdat die er eerst niet in zat (huizen jaren 20/30/40), dan is ventileren vaak een probleem. En niet alleen in de ingebouwde doucheruimte.
Schimmel ligt op de loer, vooral bij wijzigingen die in wezen bedacht en ontworpen zijn voor moderne woningbouw.
Jouw badkamer is volledig ingesloten, zie ik op de tekening. Ik ken een vergelijkbare situatie, waarbij een inloopkast in een huis jaren 30 is omgebouwd tot doucheruimte. Ventilatie via een ventilator en een openstaande deur biedt niet echt genoeg verversing, behalve als die deur een buitendeur is, wellicht.
Ik schat in dat de douchekop te ambitieus is voor je situatie.
Naast verbeterde ventilatie - indien al mogelijk - wellicht een bescheidenere douchekop, korter douchen en wellicht minder heet. Past wellicht momenteel ook beter in je huidige energiebudget.
(De beste oplossing is uiteraard: koud douchen. Goedkoop en zeker niet verkeerd voor lichaam en geest. 😎)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mijn badkamer is volledigningesloten, dat klopt, maar met veel woningen in NL is het zo.

Ik heb in 7 woningen in NL gewonen: bouwjaar tussen 1900 en 2007, de enige woning met een raam is van de bouwjaar 1983.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csM1J1Adn3uQrccNFHNq9IxQ_hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTmHMQ90SCSVIQFjsHR6EZKu.jpg?f=fotoalbum_large

Het klopt dat de douchekop te ambitieus is, vooral met een heel sterk water stroom. Ik ga een kleine douchekop gebruiken. Kouder douchen is ook een goed idee, alleen mijn vrouw wilt het niet.

Maar nu: is het makkelijk om te testen of de afvoer lekt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCTP8M7-P58QXT0kM-2hiyel7XA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C54xhYXgNvsy3LYcjdXevTjL.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door noucmen op 06-11-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
Recente(re) woningen hebben mechanische ventilatie (bv. van Daalderop). Het huidige huis van mij is van 1996 en heeft dat ook. Die ventilatie kan de -inderdaad totaal afgesloten - badkamer gemakkelijk aan, want die ventilatie is berekend op het hele huis.

(Maar kouder of helemaal koud douchen is een kwestie van gewenning en geeft een prima kick. Heet douchen is niet eens goed voor de huid. De diepe overdekte, publieke zwembaden in NL zijn 25 graden of lager, dus ook geen 30 graden of hoger. Zeker momenteel niet bij de huidige tarieven. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mijn huis is in 1966 gebouwd, hij heeft nog geen mechanische ventilatie. Jammer,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

noucmen schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:28:
Mijn badkamer is volledigningesloten, dat klopt, maar met veel woningen in NL is het zo.

Ik heb in 7 woningen in NL gewonen: bouwjaar tussen 1900 en 2007, de enige woning met een raam is van de bouwjaar 1983.

[Afbeelding]

Het klopt dat de douchekop te ambitieus is, vooral met een heel sterk water stroom. Ik ga een kleine douchekop gebruiken. Kouder douchen is ook een goed idee, alleen mijn vrouw wilt het niet.

Maar nu: is het makkelijk om te testen of de afvoer lekt ?

[Afbeelding]
Als je badkamer vochtig is en je afzuiger zuigt en je 2e verdieping niet vochtig wordt dan lekt je flexibele buis niet. Je kan het ook vast stellen door met deo of aftershave even pufje bij afzuiger laten geven en zelf op de 2 e verdieping te ruiken.

Maar gezien al je topics en vragen de laatste tijd denk ik echt dat je op zoek moet naar een handige Harry, want no offence je lijkt 2 linker handen te hebben. Hopelijk kan die Harry je wat leren zodat 1 hand tenminste een rechter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stlgamer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 08:00
Je kan ook een pijpdakventilator overwegen (CVD-S) oid. Die heb ik in de douche. Nu beslaat de spiegel geeneens en makkelijk te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Barrycade schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:09:
[...]

Als je badkamer vochtig is en je afzuiger zuigt en je 2e verdieping niet vochtig wordt dan lekt je flexibele buis niet. Je kan het ook vast stellen door met deo of aftershave even pufje bij afzuiger laten geven en zelf op de 2 e verdieping te ruiken.
Heel goed idee,
Maar gezien al je topics en vragen de laatste tijd denk ik echt dat je op zoek moet naar een handige Harry, want no offence je lijkt 2 linker handen te hebben. Hopelijk kan die Harry je wat leren zodat 1 hand tenminste een rechter wordt.
Ik ga dit proberen, bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:07
1: flexible buis is niet ideaal. Deze is niet glad aan de binnenkant en daardoor ondervindt de lucht veel weerstand. Het maximale debiet van de ventilator wordt hierdoor omlaag gebracht. Vervang de buis dus (zo veel mogelijk) voor een gladde buis. Een klein stukje flexibele buis om een aansluiting op de dakdoorvoer te maken is niet zo heel erg. Maak bochten van maximaal 45 graden als je bochten moet maken.

2: gebrek aan luchttoevoer zorgt ook voor (nog meer) weerstand en daarmee voor een nog lagere luchtafvoer dan de opgegeven waarde van de fabrikant.
Er moet vrije luchtaanvoer mogelijk zijn. En dan niet alleen vanaf de hal/overloop naar de badkamer toe. Maar ook vanuit de omliggend kamers naar de hal toe. En vanaf buiten die omliggende kamers in. In de kamers met ramen moet je dus de ventilatierooster open zetten, of als die er niet zijn het raam een cm open zetten. Die buitenlucht moet vervolgens makkelijk naar de hal toe kunnen. Onder elke deur moet een opening van minimaal 1 cm hoog zijn over de volle breedte van de deur.
Bij de deur van de badkamer met een opening aan de onderkant zijn van minimaal 2 tot 3 cm hoog óf er moet een rooster in de deur geplaatst worden.

3: je moet condensatie op koude muuroppervlakken zo veel mogelijk voorkomen door al enige tijd voordat je gaat douchen (30-60 minuten vooraf) de verwarming in de badkamer aan te zetten. En laat de verwarming aan tot ongeveer een half uur na het douchen. Warme lucht neemt ook beter vocht op.

Probeer bovenstaande 3 punten eens uit. Ik weet vrijwel zeker dat hiermee een groot deel van je vochtproblemen wordt verholpen. Bij goede ventilatie zal zelfs met gebruik van een grote regendouche de badkamer niet volledig 'mistig' worden tijdens het douchen.

Tot slot helpt een gesloten douche cabine enorm. Een open inloopdouche is helemaal hip, maar doordat het open is, verspreid de waterdamp makkelijk door de hele badkamer. Bij een gesloten douchecabine is er veel minder verspreiding van waterdamp. Zeker wanneer de ventilator vlak boven de douchecabine in het plafond is geplaatst. De ventilator zuigt de vochtige lucht dan vlakbij de bron al weg, voordat het zich door de hele badkamer verplaatst. In ons vorige huis hadden wij een gesloten douchecabine met afzuiging daar direct boven. De spiegel bij de wastafel raakte nooit beslagen. Zelfs niet bij lang douchen. Nu hebben we een inloop douche. Ondanks dat de afzuiging juist is geplaatst (en goed werkt), hebben we nu altijd een beslagen spiegel bij de wastafel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien moet de ventilator (die je nu hebt) gewoon langer draaien?

Dat de vochtigheid in de winter zo hoog is na 7 minuten onder een warme douche is niet zo gek.

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 06-11-2022 13:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wat je zeg, heb ik veel geleerd.
Thks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Señor Sjon schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:38:
Die kleine ventilatortjes hebben als nadeel dat ze vaak alleen draaien als het licht aanstaat of nog 10 minuten nalopen.
De zwarte ventilator die @noucmen in zijn begin reactie heeft staan (Vent-Axia Svensa) kan ook permanent tussen de 800RPM en 2400RPM draaien. Ik weet het, want ik heb hem zelf ook. Hier staat die 24/7 inderdaad op 800RPM lichtjes te ventileren.

Verder heeft hij een vrij krachtige vochtsensor en luchtverplaatsing, zolang je maar voldoende lucht de badkamer in laat. Hier houdt hij de badkamer vrij van elk vocht in mijn jaren '30 huis.

Hoe ik die Svensa draai:
- Permanent op 800RPM
- Via schakelaar op 1250RPM met 15 min naloop timer (dat kan tot 60 min)
- Via vochtsensor op 2400RPM

Als we in bad gaan of douchen dan zetten we de schakelaar om zodat hij op 1250RPM gaat draaien. Hij is dan nog stil genoeg om comfortabel bij in bad te liggen. Als het echt moet, dan wil ik graag dat hij op volle toeren de badkamer ventileert, want dan is er echt teveel vocht in de badkamer.

Het debiet is hoog, dus zorg inderdaad voor een rooster in je deur of laat je badkamerdeur open staan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:09
Ik zou er een mechanische ventilatie tussen met een gewoon ventiel.

Daarnaast inderdaad de deur op een klein kiertje, niet te wijd. Krijg je veel kou, direct condenseren en daardoor schimmel.

Daarnaast heb ik een regendouche gehad in mijn vorige woning. Na het plaatsen ervan direct schimmel. Dingen hangen veel dichter op het plafond was mijn redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
CurlyMo schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:23:
[...]

De zwarte ventilator die @noucmen in zijn begin reactie heeft staan (Vent-Axia Svensa) kan ook permanent tussen de 800RPM en 2400RPM draaien. Ik weet het, want ik heb hem zelf ook. Hier staat die 24/7 inderdaad op 800RPM lichtjes te ventileren.

Verder heeft hij een vrij krachtige vochtsensor en luchtverplaatsing, zolang je maar voldoende lucht de badkamer in laat. Hier houdt hij de badkamer vrij van elk vocht in mijn jaren '30 huis.

Hoe ik die Svensa draai:
- Permanent op 800RPM
- Via schakelaar op 1250RPM met 15 min naloop timer (dat kan tot 60 min)
- Via vochtsensor op 2400RPM
Die van mij is Nedco Fresh Intellivent YouTube: Prezentare ventilator de baie Fresh Intelivent 2.0
Je Svensa Vent-Axia is door app gestuurd, toch, is beetje duurder dan die van mij

Ik heb die Nedco net gekocht en nog de handleiding aan het lezen ben

[ Voor 22% gewijzigd door noucmen op 06-11-2022 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 15:33
Weet niet hoe dit er in het echt uitziet maar zoals anderen al zeggen, die flexibele buis is not done.
Als je de mogelijkheid hebt, sluit een degelijk mechanische ventilator aan die de boel permanent ventileert.
Met een mooi afstandsbediening erbij waarbij je na een voor/na een douchebeurt even op standje 3 kan zetten.

Kier op een deur wil ook niet altijd werken. Als je huis potdicht is dan gaat die ventilator het wel heel moeilijk krijgen om lucht uit je hele woning te zuigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:30

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ben ik de enige die na het douchen de tegels droog maakt? Eerst met trekkertje dan nog met een doek. Vocht wat niet op de tegels zit hoeft ook niet te drogen. Daarnaast uiteraard de ventilatie nog een half uurtje laten nadraaien op standje 3 :Y

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
xah5kiDe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:31:
Ben ik de enige die na het douchen de tegels droog maakt? Eerst met trekkertje dan nog met een doek. Vocht wat niet op de tegels zit hoeft ook niet te drogen. Daarnaast uiteraard de ventilatie nog een half uurtje laten nadraaien op standje 3 :Y
En het kan niet vaak genoeg worden gezegd: max 5 minuten onder een minder hete/lauwe douche is win-win qua vochtproblemen en qua energiekosten. Daar kun je vandaag nog zonder schroevendraaier mee beginnen.
Zelfs 2 linkerhanden zijn geen enkele belemmering. Handige Harry hoeft niet te komen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Klopt, een win-win.
Ik begin om koud douche te nemen, vandaag. Wow, wat een ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 11:24
Kun je fysiek bij die buis komen?
Want dan zou het een idee kunnen zijn om een soort 'rookbommetje' in de badkamer te plaatsen. ventilatie te laten draaien en kijken of er een lek is...?
Pagina: 1