Branden de meterkast draden door met extra zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordawesome
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 12:25
Hallo, ik sta op het punt mijn tweede zonnepaneel omvormer aan te sluiten en ben bang dat ik misschien wat draden doorbrandt of automaten opblaas.
Hieronder heb ik schematisch getekend hoe ik het wil aansluiten. Zou dat kunnen? Ik vraag me met name twee dingen af:
1. Als de zon via de twee omvormers 30A (6900W) aan stroom levert EN we nemen 16A stroom af, gaat er dan 46A (30+16) door de aardlekschakelaar van 40A?
2. Als de zon via de twee omvormers 30A (6900W) aan stroom levert EN we nemen NIETS af, gaat er dan 30A (15+15) door de nuldraad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd7pJOkjHVyHtgoTcbm7y63cKzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoTZxueYm0yLJ7SgV8fan4r0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je tekening correct is:
lordawesome schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:04:
1. Als de zon via de twee omvormers 30A (6900W) aan stroom levert EN we nemen 16A stroom af, gaat er dan 46A (30+16) door de aardlekschakelaar van 40A?
Nee op L1 16A - 15A dus 1A
En op L2 dan -15A
En de nul dan gemiddeld iets onder de -15A (faseverschuiving)
2. Als de zon via de twee omvormers 30A (6900W) aan stroom levert EN we nemen NIETS af, gaat er dan 30A (15+15) door de nuldraad?
Ja Nee 15A door fase verschuiving, zie ook @hesselbeertje hieronder.

[ Voor 10% gewijzigd door Juup op 02-11-2022 21:44 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-05 00:16
Door dat je een 40A hoofdaansluiting hebt en 2x16A in kan voeren via je zonnepanelen dient de bedrading en aardlek schakelaars in de groepen kast daarop berekend te zijn.

Zie: https://new.abb.com/low-v...roepenkasten/pv-verdelers

Als jij dit zo wilt aan sluiten dient je bedrading en aardlekschakelaars (neem aan dat je er meer dan een hebt) dus geschikt te zijn voor 56A. Voor andere manier om het veilig aan te sluiten zie de site van ABB en de pdf op de site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Als je bang ben dat je het laat doorbranden of iets fout doe, laat het dan alsjeblieft door iemand uitvoeren die er wel verstand van heeft!!

Echter; Dan zet je toch je zonnepanelen op fase 2 en 3 en je binnen installatie op fase 1.
Door de faseverschuiving komt er op elke kabel dan max 15A of 16A voor je binnen installatie. Dit geld ook voor de 0.

Je zonnepanelen sowieso niet op dezelfde aardlek als je binnen installatie zetten. Zonnepanelen mits vast aangesloten en met een werkschakelaar mogen zonder aardlek en als je er toch 1 tussen zet op een 300mA anders klapt hij er bij het opstarten vaak al uit.

https://www.zonnefabriek....iliging-hoe-zit-het-toch/

Waarom teken je eigenlijk een 3fase+N aardlekschakelaar? Die gebruik je alleen als je daar een 3 fase automaat achter zet voor een 3fase apparaat.

Jij heb gewoon aardlekschakelaars voor 1 fase+N nodig waar je dan maximaal 4 automaten achter mag hangen.

[ Voor 50% gewijzigd door BBB-Nick op 02-11-2022 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 12:39

Vliegvlug

Flight Simple

@lordawesome Dit is de directe link naar het document van ABB waar @Christiaan676 het over heeft:
KENNISDOCUMENT: Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen

Lees dat eens goed door dan wordt het wel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uit hetzelfde document
Plaats van de PV-aansluiting in de installatie
Een PV-omvormer moet op een zelfstandige
eindgroep worden aangesloten, vóór alle andere
beveiligingen voor automatische afschakeling
van de voeding. Dit betekent dat deze afgaande
groep direct na de hoofdschakelaar moet worden
aangesloten
Je tekening mag dus al niet.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31
Nee. Faseverschuiving. Heb t niet nagerekend, maar zal zo'n 10A maximaal zijn.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maarrehhhh... wil je nou je hele huis op 1 16a groepje zetten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-05 22:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WULkyCEslu9i0T6Eo0E1QTnvoDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mb6FIkgvnxA0dTIMEEB9YJVp.png?f=user_large

Zo dus maar dan 3 fase en dan 2 aardlekautomaten voor de PV
Eventueel zonder voorbeveiliging voor de rest van je kast afhankelijk van de hoofdzekeringen en omvormer vermogen.

[ Voor 18% gewijzigd door DeHollander op 02-11-2022 20:06 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
BBB-Nick schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:20:
Echter; Dan zet je toch je zonnepanelen op fase 2 en 3 en je binnen installatie op fase 1.
Door de faseverschuiving komt er op elke kabel dan max 15A of 16A voor je binnen installatie. Dit geld ook voor de 0.
Over het algemeen klopt dat, maar niet als je op 1 of 2 van de drie fasen energie afneemt en op de andere fasen energie teruglevert.
Voorbeeld: als je 16 Ampere teruglevert op fase 2 en 3 en niets afneemt op fase 1, dan loopt er ook 16 A door de nul.
Als je dan 16 A energie gaat verbruiken op fase 1, dan loopt er 32 A door de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Volgens mij niet, als je 1 fase maximaal belast en op de zelfde fase maximaal terug lever dan kan er inderdaad 32A door de nul heen.

Als het echter op verschillende fases is kan er door de nul nooit meer Ampère dan de zwaarste belaste fase.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/65574

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
BBB-Nick schreef op donderdag 3 november 2022 @ 05:48:
Volgens mij niet, als je 1 fase maximaal belast en op de zelfde fase maximaal terug lever dan kan er inderdaad 32A door de nul heen.
Huh? In dat geval loopt er 16 A door je meterkast van de omvormer naar de gebruikers en 0 A richting het net. Ik zou niet weten hoe je dan ergens 32 A kunt laten lopen.
Als het echter op verschillende fases is kan er door de nul nooit meer Ampère dan de zwaarste belaste fase.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/65574
In die discussie gaat het alleen over belastingen, terugleveren komt niet aan bod. En dat is nu net de crux.

Andere manier om het duidelijk te maken:
a) Stel je een vectordiagram voor met 3 stromen van 16 A, 120 graden in fase gedraaid. De som (die dus door de nul loopt) is 0 A.
b) Als je in 1 fase de stroom naar 0 A brengt, is de vectoriële som van de 2 resterende stromen (en dus ook de stroom door de nul) gelijk aan 16 A. Dit klopt dus met de algemene regel dat je in een 3-fasen systeem nooit meer stroom door de nul hebt dan de maximale stroom door elk van de fasen. Zo lang je het alleen over afname hebt (en ook hogere harmonischen voor het gemak vergeet), klopt dat.
c) Als je in diezelfde fase nu 16 A gaat terugvoeden, dan is die stroom 180 graden gedraaid t.o.v. van de oorspronkelijke situatie (a) en telt die op bij de 16 A door de nul van situatie (b). Dus 32 A door de nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordawesome
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 12:25
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Het is toch geweldig dat mensen met kennis bereid zijn belangeloos mee te denken. Jullie zijn geweldig.
Pagina: 1