Sensor voor gebruik ter controle werking apparaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-06 20:09

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Alleen al de titel is een hoofdbreker maar de casus vrij simpel.
Voor een autonome afvoer pomp (dompelpomp) ben ik op zoek naar een simpele oplossing om te kunnen zien of de pomp zo nu en dan ingschakeld.

Zoals gezegd is de pomp autonoom (wordt geschakeld door een in de pomp gebouwde vlotter) en is de enige aansluiting op de pomp de 230V voedings kabel.
Gezien de pomp 1 keer in de 3 a 6 maanden vervuild komt het voor dat het reservoir wat hij moet afpompen overstroomd.
(U mag zelf de voorstelling ervan maken wat voor een vies klusje er daarop volgt).

Om de werking van de pomp te controleren zoek ik dus eigenlijk een soort van ampere tang meting waardoor ik kan zien of de pomp inschakelt (Kortom wanneer hij stroom trekt) en daar eventueel iets slims mee kan doen.
Iets slims kan variëren in een led die oplicht in mijn keuken zodra de pomp inschakelt / loopt tot iets klussen met een Arduino of ESP8266 zodat ik dit in een domotica omgeving kan opnemen (of simpel op een webserver van de ESP8266 waarin ik inschakel tijd en duur kan loggen).

Kan dus alle kanten op, maar doel is om op een makkelijke manier snel kunnen controleren of de pomp al dan niet zo nu en dan eens loopt.
De pomp en reservoir zitten in een niet makkelijk toegankelijke ruimte dus vandaar op zoek naar een manier om dit op afstand zichtbaar te krijgen.
Maar liefst wel met een simpele / goedkope oplossing.

(Zit te denken aan een stekker die ook verbruik kan meten maar ik heb juist om stroom te besparen al mijn domotica servertjes uitgezet dus liefst zoek ik iets simpelers).

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

SA007

Moderator Tweaking
Stekker die het verbruik meet kan je zo kant en klaar kopen. er is er een vam sonoff dacht ik.

Daar kan vaak alternatieve software op wat een led kan aansturen bijv of via een domotica systeem.

Ipv een domotica server kan dat natuurlijk ook wel aan 'iets' cloud geknoopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-06 00:54
Met een stroomtransformator kun je het stroomverbruik meten.
Daaruit kun je al wat uit het functioneren afleiden:
  • Als de pomp is uitgeschakeld of elektrisch defect dan loopt er geen stroom.
  • Als de pomp normaal loopt zal er stroom binnen een bepaald bereik lopen.
  • Als de pomp verstopt of geblokkeerd is zal de stroom hoog oplopen.
Dit zou je met een analoog metertje heel goed inzichtelijk kunnen maken.

Een andere optie is de waterstroom of het drukverschil voor en na de pomp meten.
Dan weet je direct of er effectief gepompt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 23:04
In domotica lijkt mij het mooiste en eenvoudigste. Mocht je dat echt niet willen zou je een relais mee kunnen laten schalen met de pompt, daar een houd contact op maken met een ledje?
Valt het stroomverbruik van domotica op een Pi niet heel erg mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:45:
Stekker die het verbruik meet kan je zo kant en klaar kopen. er is er een vam sonoff dacht ik.

Daar kan vaak alternatieve software op wat een led kan aansturen bijv of via een domotica systeem.

Ipv een domotica server kan dat natuurlijk ook wel aan 'iets' cloud geknoopt worden.
Ding is wil het zo simpel mogelijk houden heb al wat leuke dingen gezien idd om te bouwen met een ESP en een SCT013 maar dan ben ik ook weer afhankelijk van een werkende WiFi en Domotica omgeving.
Tis wel meest handige om details bij te houden dat weer wel.
In de cloud moet ook nog eens mijn internet verbinding werken wat weer VEUL meer componenten met zich mee brengt. Zie ik niet zo zitten.

@jeroen79
Neem aan dat je iets bedoeld als de SCT013 daar kun je idd nauwkeurig mee meten en meer info uit herleiden.Geinig maar niet perse nodig.
Waterstroom / drukverschil meten is geen optie dan moet ik meters in de leidingen gaan brengen en behalve dat het gaat om zwart water :-) Dus denk niet dat er sensoren zijn die daar heel blij van worden.

@Woudtwe Hoe zie je dat ? De pomp is een dompelpomp dus hermetisch gesloten (en schakelmeganisme met de vlotter zit dus ook in de behuizing van deze pomp).
Wellicht snap ik je niet goed maar een relais mee laten schakelen op basis van het magnetisch veld van de voedingskabel die ken ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
cyclone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:06:
[...]

Ding is wil het zo simpel mogelijk houden heb al wat leuke dingen gezien idd om te bouwen met een ESP en een SCT013 maar dan ben ik ook weer afhankelijk van een werkende WiFi en Domotica omgeving.
In de cloud moet ook nog eens mijn internet verbinding werken wat weer VEUL meer componenten met zich mee brengt. Zie ik niet zo zitten.

@jeroen79
Neem aan dat je iets bedoeld als de SCT013 daar kun je idd nauwkeurig mee meten en meer info uit herleiden.Geinig maar niet perse nodig.
Waterstroom / drukverschil meten is geen optie dan moet ik meters in de leidingen gaan brengen en behalve dat het gaat om zwart water :-) Dus denk niet dat er sensoren zijn die daar heel blij van worden.

@Woudtwe Hoe zie je dat ? De pomp is een dompelpomp dus hermetisch gesloten (en schakelmeganisme met de vlotter zit dus ook in de behuizing van deze pomp).
Wellicht snap ik je niet goed maar een relais mee laten schakelen op basis van het magnetisch veld van de voedingskabel die ken ik niet.
Ja dat zal niet lukken zonder gat in de behuizing. Die zou je evt weer dicht kunnen maken.

Misschien kan je iets met een master/slave stekkerdoos?

https://www.zelfenergiebe...master-slave-stekkerdoos/

Zoals ik het hier lees kan hij zowel in en uitschakelen. En dan toch weer icm houdcontact zodat je kan zien dat ie aan geweest is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

SA007

Moderator Tweaking
Als je echt voor simpel wil gaan kan je inderdaad een master/slave contactdoos pakken, de pomp in de master en een lamp in de slave.

Je hebt ook din-rail spul wat ongeveer hetzelfde doet (zoek naar stroomrelais) als je het wat netter wil afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

cyclone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:06:
[...]

Heb je geen wifi daar dan?

Anders zou een HomeWizard energy socket wel een oplossing zijn: https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-energy-socket/

Die slaan data op het apparaat op dus het is niet erg als je bereik niet super is, en je hebt verder geen domotica omgeving nodig. Ook te bereiken via lokale API als je het niet helemaal in de cloud wil, en er is naast de 3680W versie een goedkopere 1100W versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Ik geloof dat u allen niet weet wat Zwart water is :-)
Klinkt mooier dan het is, de pomp is al even in gebruik dus die raak ik met geen vinger meer aan en ga ik ZEKER geen gaten in maken.

De master slave contactdoos .. BRILJANT ..
Dat principe is Exact wat ik zoek DANK !
Oon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:41:
[...]
Heb je geen wifi daar dan?
Wifi is het probleem niet, ik wil een simpel systeem (o.a. zodat mijn vriendin / schoonouders e.d. het ook snappen) en zoals ik al schreef, ook wifi kan stoppen met werken zonder dat je er erg in hebt ..en dan sta ik weer met mijn handschoenen aan :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Ter referentie .. het is deze unit geworden.
Schakel ik nu 5v mee waarmee ik een led aanstuur die ik monteer naast de plek waar de kraan loopt en tevens kan ik die 5v later gebruiken als signaal om een ESP aan te sturen om de schakel momenten te loggen.

[ Voor 34% gewijzigd door cyclone op 03-11-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-06 00:54
Als je er een tweede bij neemt en die op een heel hoge stroom instelt dan kun je ook nog vaststellen wanneer die pomp het moeilijk begint te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@jeroen79
Ja zou kunnen maar dan zou ik eerder voor een stroommeting gaan m.b.v. domotica.
Dat gaat er ook nog wel eens komen maar daar heb ik botweg nu niet de tijd voor (maar staat wel op de todo list) dus voor nu keep it simple.

Dank allen voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Ha, toch nog een stroomtangachtig principe gevonden. Leuk om te zien dat zoiets bestaat. Bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
jeroen79 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:38:
Als je er een tweede bij neemt en die op een heel hoge stroom instelt dan kun je ook nog vaststellen wanneer die pomp het moeilijk begint te krijgen.
Dat los ik inmiddels anders op, schakeling werkt nu en kan dus nu heel simpel timen hoe lang de pomp loopt om een vol reservoir leeg te pompen.
Is 11 seconden.
Wat ik nu ga bouwen is met een Sonoff relais wat ik toch al heb liggen de ESP die on board zitten gebruiken om de schakel momenten te loggen, en indien de pomp langer dan 20 seconden loopt (verstopping oid) hem afschakelen. 60 seconden wachten nieuwe poging. Als deze ook mislukt pomp afschakelen en bericht naar mijzelf (mail of push moet ff kijken hoe ik dat ga fixen).

Wellicht later ook nog een max niveau meting op de ESP in het geval de pomp botweg niet meer werkt zonder spanning zit oid.
Gezien het een kunststof reservoir is kan dat mooi met deze : XKC-Y25-V 5-24V aan de buitenkant van het reservoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-06 13:16
Hum... Je bent eigenlijk een complete pompbesturing aan het realiseren. Je gaat nu de werking van de pomp controleren door spanning / stroomsterkte te meten. Is een aardige oplossing. Zelf zou ik kijken of je een losse vlotter kan gebruiken. Dan weet je zeker als het niveau te hoog wordt je een melding / alarm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
klopt, ik heb al wat ervaring met pompbesturingen vanuit mijn vorige woning en die dingen zijn razend duur en geven nauwelijks terugkoppeling en worden ook nog eens naast de pomp gemonteerd vaak op een zeer lastig toegankelijke ruimte.

In mijn vorige woning kon ik echter de pomp beter horen en hoorde ik ook beter wanneer het mis ging.

Mijn huidige oplossing is een autonome pomp die sowieso veel stiller is en ik dus nauwelijks hoor die zelf een vaste vlotter heeft en zoals gezegd geheel hermetisch gesloten is.
Het gaat om zwart water dus een additionele vlotter is niet echt een optie, je wil gewoon niet (of iig zo min mogelijk) in dat reservoir zijn.
Kortom 1 sensor die ik op de buitenkant van het reservoir kan monteren zoals ik hiervoor noemde op het niveau 2cm boven het niveau waarop de pomp normaal aan zou moeten slaan op een ESP waar ik ook nog eens het 5v signaal van de LED die ik nu heb gemaakt op gooi dan heb ik alles wat ik wil weten om daar vervolgens slimme acties op te ondernemen (al dan niet geautomatiseerd).

Dan voorkom ik de situatie die ik een tijd geleden had toen de pomp ruim een week niet had gelopen zonder dat er iemand erg in had.
Was een smerig klusje kan ik je melden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-06 13:16
cyclone schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:24:
Mijn huidige oplossing is een autonome pomp die sowieso veel stiller is en ik dus nauwelijks hoor die zelf een vaste vlotter heeft en zoals gezegd geheel hermetisch gesloten is.
Daar wil je inderdaad niets aan doen.
Het gaat om zwart water dus een additionele vlotter is niet echt een optie, je wil gewoon niet (of iig zo min mogelijk) in dat reservoir zijn.
Tijdje in de persriolering gezeten. We hadden gemalen / kleine huisgemaaltjes waar we 10 jaar niet geweest zijn. Die dingen hadden nooit onderhoud gehad. Het is ook: Hoe bereikbaar is het allemaal. Daar zal ook meer een probleem zitten :)
Kortom 1 sensor die ik op de buitenkant van het reservoir kan monteren zoals ik hiervoor noemde op het niveau 2cm boven het niveau waarop de pomp normaal aan zou moeten slaan op een ESP waar ik ook nog eens het 5v signaal van de LED die ik nu heb gemaakt op gooi dan heb ik alles wat ik wil weten om daar vervolgens slimme acties op te ondernemen (al dan niet geautomatiseerd).
Dat is inderdaad een goede mogelijke oplossing. Ben benieuwd! Leuk om te volgen.
Dan voorkom ik de situatie die ik een tijd geleden had toen de pomp ruim een week niet had gelopen zonder dat er iemand erg in had. Was een smerig klusje kan ik je melden :-)
Jep. dat is geen fijne klus. Dat zal nooit echt wennen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
RonnieKo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Tijdje in de persriolering gezeten.

[...]

Dat is inderdaad een goede mogelijke oplossing. Ben benieuwd! Leuk om te volgen.

[...]

Jep. dat is geen fijne klus. Dat zal nooit echt wennen. :)
Ik voel me opeens geheel begrepen, jij weet exact waar dit over gaat.

Tot op heden werkt het eigenlijk al 2 jaar volledig naar wens, op een paar incidenten na en dat wil ik graag voor zijn doormiddel van wat monitoring / sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zat eerder te denken aan een kelder die last heeft van een te hoge grond waterstand waardoor afpompen ook wel prettig is versus ondergelopen kelder .. dan wil je ook wel rap weten of de pomp nog werkt j/n
cyclone schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Ik voel me opeens geheel begrepen, jij weet exact waar dit over gaat.

Tot op heden werkt het eigenlijk al 2 jaar volledig naar wens, op een paar incidenten na en dat wil ik graag voor zijn doormiddel van wat monitoring / sturing.
Doet me denken aan wat ik ooit bij gemalen zag .. de afzuiging zat gescheiden via een scherm bij de "stort" plek. 1x per uur ofzo werd er een schraper langs het scherm gehaalt die alle grote delen deels in een container en/of het scherm in elk geval vrij maakte van grote verstoppende obstakels.

Dat voorkomt niet je vraag (in dit topic) maar maakt wellicht vervangen / veranderen sneller & eenvoudiger .. en dus iets minder prettig ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan want tijdens de wintersport werd ik redelijk geënthousiasmeerd voor Containers nu ik even de tijd nam om DockerCompose goed te begrijpen ;-)

Dus toch stiekem begonnen weer met Home Assistent dat werd na een week aangevuld met ESPHome en inmiddels heb ik een ESP op dezelfde 5volt voeding als de schakeling die de LED schakelt,
Dat is nog steeds handig, maar de 5v Voeding nu ook aan D1 van eens ESP gehangen en met ESPHome een Binary sensor van geklust.
Et voilla nu wordt in HomeAssistent precies bijgehouden hoe vaak de pomp draait en hoe lang hij aan staat en heb ik ook maar een automation geklust dat ik een berichtje krijg als hij langer dan verwacht (+20 seconden) draait want dan is er iets mis.

Had ook de HUE lampen nog op knipperen gezet maar dat vond weinig begrip bij mijn vriendin :-)
Nu nog een goed schakelbaar stopcontact vinden /bouwen met een fatsoenlijk relays dat ook om kan gaan met wat grotere stromen zodat ik hem ook nog kan afschakelen en dan ben ik helemaal weer het mannetje.

Home Assistant, ik had er eigenlijk direct mee moeten beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 23:07
jeroen79 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:38:
Volgens mij hangt het een beetje van het ontwerp van de pomp af, maar zolang de pomp zelf niet vast komt te zitten zie je niet heel veel verschil in stroomverbruik als de aanvoer verstopt is. De pomp heeft dan juist minder weerstand omdat er niks verplaatst word (de vloeistof draait alleen maar rond in de pomp) en zal sneller gaan draaien met hetzelfde vermogen. Dat is tenminste wat ik bij mijn vijverpomp zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Goz3rr schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:58:
[...]
. Dat is tenminste wat ik bij mijn vijverpomp zag.
Zoek even op wat zwart water is :-) Dan snap je dat er wel degelijk dingen klem kunnen komen te zitten.
Behalve dat zit er ook nog na de pomp een terugslagklep (ter voorkoming dat hetgeen opgepompt is terug het reservoir in loopt en die wil ook nog welleens vervuilen en klem zitten waardoor de pomp zijn druk niet kwijt kan.

Anyhow voor nu voldoet het timen van het lopen van de pomp, normaal pomp hij het reservoir leeg in 10 a 15 seconden. Als hij langer dan 20 seconden draait is er iets mis en wil ik hem afschakelen en een alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 23:07
cyclone schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:59:
[...]

Zoek even op wat zwart water is :-) Dan snap je dat er wel degelijk dingen klem kunnen komen te zitten.
Behalve dat zit er ook nog na de pomp een terugslagklep (ter voorkoming dat hetgeen opgepompt is terug het reservoir in loopt en die wil ook nog welleens vervuilen en klem zitten waardoor de pomp zijn druk niet kwijt kan.

Anyhow voor nu voldoet het timen van het lopen van de pomp, normaal pomp hij het reservoir leeg in 10 a 15 seconden. Als hij langer dan 20 seconden draait is er iets mis en wil ik hem afschakelen en een alarm.
Ik weet wat het is, in de vijver had ik vooral last met aanzuigen van kikkers en salamanders. Met de pomp zelf vastzitten bedoelde ik dat de bewegende delen niet meer kunnen ronddraaien, dan schiet het stroomverbruik omhoog en zal de pomp ook vrij snel stuk gaan zonder beveiliging. Als iets de aanvoer verstopt zal dat niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Deze pomp is dus gemaakt om te vermalen en heeft dus de kans om te verstoppen / vast komen te zitten wat dus de aanleiding is van dit project.
Eenmaal in de (thermische) beveiliging (geen idee hoe lang dit duurt maar zeker langer dan 20 seconden) betekend handmatig resetten (uit en aan schakelen of de vlotter handmatig naar de "uit stand" bewegen met een stok want je wil niet in dat reservoir als het vol zit met je blote handen.

Pomp zit nu rechtstreeks zonder schakelaar in een lasdoos aangesloten, dat wordt dus binnenkort ook veranderd naar een "slim stopcontact" of slimme schakelaar / sollid state relays.

Hiermee voorkom ik dus dat de thermische beveiliging moet intreden (lijkt mij gezonder voor de levensduur van de pomp) en ben ik direct op de hoogte zodat ik kan voorkomen dat het reservoir overloopt. Er is nog aardig wat capaciteit tussen het niveau dat de pomp inschakelt en het punt van overlopen.

Belangrijk wel is dat je daar tijdig bij bent :-) Als iemand doodleuk gaat douchen als de pomp in zijn beveiliging zit en niet inschakelt ben je snel te laat.

[ Voor 32% gewijzigd door cyclone op 31-01-2023 21:26 ]

Pagina: 1