Wat kan ik het beste upgraden voor beter gaming experience?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 11:16
Goedemiddag,

Ik speel inmiddels al twee jaar de nieuwe games met mijn PC, haal overal rond de 100-140 FPS per game.
Echter wil ik mijn PC wel eens een boost geven, alleen heb ik hier niet veel verstand van.

Wat kan ik het beste als eerste upgraden om een betere game beleving te krijgen?

Mijn systeem;

MPG Z390 Gaming Plus
Intel Core i5-9600 CPU @ 3.70 Ghz, 369 MHz, 6 cores, 6 logische processors
Nvidia RTX 2070
16 GB DDR4 3000 Mhz RAM geheugen
500 GB SSD harde schijf (systeem)
1 TB SSD harde schijf (voor games)

Game verder op een AOC 144 hz scherm.

Met vriendelijke groet,

Halfhuman

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als je GPU usage continue 100% is, dan de GPU.
Maar ik vermoed dat de CPU hier de bottleneck is.

144Hz op welke res? En welke spellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waar mis je vooral de performance? Welke games? Zijn dit momenten? Je kunt de PC het beste een boost geven, waar jij die het meeste nodig vindt. Kun je daarom aangeven waar je nu vooral tegenaan loopt? Dan kun je kijken of dat wellicht een oorzaak heeft, of dat je inderdaad iets kan upgraden aan de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
Thomg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:43:
Als je GPU usage continue 100% is, dan de GPU.
Maar ik vermoed dat de CPU hier de bottleneck is.

144Hz op welke res? En welke spellen?
1920x1080

CoD MW 2
Overwatch 2
Ghost Recon

Speel nu wel met game quality in het algemeen op low of normal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:38
Een kast en een voeding zullen je gamebeleving beter maken ;)

Kijk eens in-game via bijv. Taakbeheer of Afterburner wat er op 100% staat in game. Is het je CPU of je GPU?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
CH4OS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:46:
Waar mis je vooral de performance? Welke games? Zijn dit momenten? Je kunt de PC het beste een boost geven, waar jij die het meeste nodig vindt. Kun je daarom aangeven waar je nu vooral tegenaan loopt? Dan kun je kijken of dat wellicht een oorzaak heeft, of dat je inderdaad iets kan upgraden aan de PC.
Het is vooral een hapering, bijvoorbeeld;
Als de game bezig is met dingen verwerken krijg ik redelijk vaak framedrops naar 30/40 fps.

Eenmaal weer terug loopt hij goed, rond de 100-140 fps.
Alleen die drops komen steeds vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
Nat-Water schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:51:
Een kast en een voeding zullen je gamebeleving beter maken ;)

Kijk eens in-game via bijv. Taakbeheer of Afterburner wat er op 100% staat in game. Is het je CPU of je GPU?
CPU komt vaak het hoogst rond de 80 / 90 procent.
En kan hem in de BIOS nog boosten naar 4,6 GHz, alleen dan wordt de PC sneller maar de FPS ingame worden lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

halfhuman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:51:
Het is vooral een hapering, bijvoorbeeld;
Als de game bezig is met dingen verwerken krijg ik redelijk vaak framedrops naar 30/40 fps.

Eenmaal weer terug loopt hij goed, rond de 100-140 fps.
Alleen die drops komen steeds vaker voor.
Als de performance drops er eerst niet waren, maar nu steeds vaker, kan het helpen het systeem qua software en rotzooi op te schonen. Maar maak vooral benchmarks, zodat je kan zien wat er gebeurd: is de CPU die 100% gebruik heeft of toch de GPU bijvoorbeeld. Meten is weten, maar ook vergeten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

halfhuman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:52:
En kan hem in de BIOS nog boosten naar 4,6 GHz, alleen dan wordt de PC sneller maar de FPS ingame worden lager.
Ik zou echt de PC een keer gronding opschonen en updaten software technisch gezien. Als de CPU de bottleneck zou zijn, zou je juist meer FPS moeten krijgen immers wanneer de CPU sneller gaat. Als het dan geen gewenst effect heeft, moet je dus verder kijken. Ik denk niet dat het probleem hardwarematig is.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

halfhuman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:52:
[...]

CPU usage bekijken is niet heel zinnig tenzij het erg hoog is omdat games vrijwel nooit alle cores van de CPU kunnen belasten. Dat betekent dan niet dat je CPU niet de bottleneck is, maar dat het spel niet goed geoptimaliseerd is om om te gaan met de cores die je hebt -> betere single-core performance nodig -> CPU bottleneck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halfhuman
CH4OS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:55:
[...]
Als de performance drops er eerst niet waren, maar nu steeds vaker, kan het helpen het systeem qua software en rotzooi op te schonen. Maar maak vooral benchmarks, zodat je kan zien wat er gebeurd: is de CPU die 100% gebruik heeft of toch de GPU bijvoorbeeld. Meten is weten, maar ook vergeten. ;)
Zal zo thuis nog wel eens kijken voor een benchmark programma, zit nu nog op het werk.
Alvast bedankt voor de info, ik ga hier even mee aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09
Als je hoger clockt en lagere fps krijgt dan wordt je cpu mogelijk te warm en gaat hij terug naar veilige waardes.

Zorg dat koeling van cpu en gpu goed stofvrij is.probeer eventueel nieuwe koelpasta voor de cpu en kijk of hij dan wel sneller kan.

Max turbo is 4,6ghz, voor hoger heb je de 9600k nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door meljor op 02-11-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
Thomg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:56:
[...]

CPU usage bekijken is niet heel zinnig tenzij het erg hoog is omdat games vrijwel nooit alle cores van de CPU kunnen belasten. Dat betekent dan niet dat je CPU niet de bottleneck is, maar dat het spel niet goed geoptimaliseerd is om om te gaan met de cores die je hebt -> betere single-core performance nodig -> CPU bottleneck.
Met bijvoorbeeld de on-screen display van Afterburner kun je toch ook de belasting per core tevoorschijn halen?

Ik bedoel, dan kom je in ieder geval dichterbij een zinnig antwoord dan met het algemene percentage (dat idd niks zegt; 50% belasting kan ook 100% op de helft van je cores zijn terwijl de rest uit z'n neus vreet).

Afbeeldingslocatie: https://www.computerbase.de/forum/attachments/msi-afterburner-png.783549/

En dat van die thermal throttling wou ik inderdaad ook net noemen, die kans is niet heel groot maar als je gaat overclocken zonder adequate koeling zou het best kunnen gebeuren. En tja, dan gaat je totaalbeleving er niet op vooruit. Ook dát is overigens goed te peilen met zo'n OSD. ^

[ Voor 29% gewijzigd door SunsetSundae op 02-11-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
halfhuman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:58:
[...]

Zal zo thuis nog wel eens kijken voor een benchmark programma, zit nu nog op het werk.
Alvast bedankt voor de info, ik ga hier even mee aan de slag.
Op welke snelheid loopt het RAM? XMP staat aan?

BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
halfhuman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:58:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee een ingame benchmark bedoelt, want een random stresstest benchmark heeft natuurlijk weinig waarde :). Dan kan je elke cpu en gpu helemaal voltrekken naar 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:12
16GB ram kan net te weinig zijn. Toen ik nog 16GB had en bijvoorbeeld discord op de achtergrond draaide vulde in Warzone m'n ram tot 90% of hoger en als het boven de 92% ofzo kwam kreeg ik steeds harde stotteringen.
Alles op de achtergrond sluiten kan helpen. Niks aan achtergrond programma's laten starten bij het opstarten van Windows.
Dus hoever zit je ram vol bij het gamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 13:35
Kan voor een relatief klein bedrag je HDD inwisselen voor een 2,5" SSD. Qua performance niet super veel boost, maar dan laden al je spellen allemaal toch een stukje sneller.

Edit: ik las "harde schijf" direct als HDD maar ik zie dat er al 2 SSD's in zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Undeviginti op 03-11-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
br00ky schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:04:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee een ingame benchmark bedoelt, want een random stresstest benchmark heeft natuurlijk weinig waarde :). Dan kan je elke cpu en gpu helemaal voltrekken naar 100%.
Ja ingame inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
DannyXP1600 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:58:
16GB ram kan net te weinig zijn. Toen ik nog 16GB had en bijvoorbeeld discord op de achtergrond draaide vulde in Warzone m'n ram tot 90% of hoger en als het boven de 92% ofzo kwam kreeg ik steeds harde stotteringen.
Alles op de achtergrond sluiten kan helpen. Niks aan achtergrond programma's laten starten bij het opstarten van Windows.
Dus hoever zit je ram vol bij het gamen?
Hij verbruikt zet hem wel bijna vol.
Dan spelend MW2 met Discord op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
Uszka schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:45:
[...]

Op welke snelheid loopt het RAM? XMP staat aan?

BIOS van het moederbord up to date?
BIOS is up-to-date
XMP staat aan

heb 2x 8gb ram op 3000 mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
Hierbij de benchmark
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cENC8Y0_IWDR9OKpLhL729knOAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uSuev4eLtCBLNeXtVByM8gV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zie alleen niet zo snel welke voor GPU usage staat, ben je nu ingame en zie je een GPU usage van 55%?

Of anders, draai eens de interne benchmark, deze geeft aan waar de bottleneck zit.
That said, CPU load is hoger in multiplayer dus super betrouwebaar is het ook niet, maar het is een start.
Undeviginti schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:27:
Kan voor een relatief klein bedrag je HDD inwisselen voor een 2,5" SSD. Qua performance niet super veel boost, maar dan laden al je spellen allemaal toch een stukje sneller.
Waar zie jij een HDD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 13:35
Thomg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:22:
Ik zie alleen niet zo snel welke voor GPU usage staat, ben je nu ingame en zie je een GPU usage van 55%?

Of anders, draai eens de interne benchmark, deze geeft aan waar de bottleneck zit.
That said, CPU load is hoger in multiplayer dus super betrouwebaar is het ook niet, maar het is een start.

[...]

Waar zie jij een HDD?
Ik heb inderdaad te snel gelezen. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 18:10
halfhuman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:48:
[...]

1920x1080

CoD MW 2
Overwatch 2
Ghost Recon

Speel nu wel met game quality in het algemeen op low of normal
Denk dat je processor (CPU) de bottleneck is, grafisch moet denk ik wel op medium kunnen met een RTX 2070.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfhuman
stormbreaker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:54:
[...]

Denk dat je processor (CPU) de bottleneck is, grafisch moet denk ik wel op medium kunnen met een RTX 2070.
Zit dus nu te kijken naar een processor upgrade.
Op een MSI Z390 Gaming Plus, aanraders?

Is een LGA 1151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zet de percentages van power, fan speed, FB usage,... uit. Power wordt ook in Watt, fan speed in rpm,... getoond.

Als je GPU-load 55% is, dan kan je ofwel alle andere software afsluiten om met 6 cores en 16 GB te kunnen gamen. En je gaat volgend jaar kijken naar de afgeprijsde DDR5, Zen 4, Raptor Lake,...

Of je gaat voor meer snellere cores en 32GB RAM om programma's in de achtergrond open te laten staan tijdens het gamen.

16 GB was voor de hoeveelheid tabs in de browsers voor mij niet genoeg en met 32 GB kan ik leven.

Ik heb een oudere quadcore 4670K en moet altijd in de task manager wat processen killen voordat ik World of Warships zonder horten en stoten kan spelen.
halfhuman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:28:
[...]

Zit dus nu te kijken naar een processor upgrade.
Op een MSI Z390 Gaming Plus, aanraders?

Is een LGA 1151
Je kan met dat moederbord het geheugen verdubbelen en van 6 cores naar 8 cores gaan. 9700K is op eBay 300 euro. 2x 16 GB 3200MT/s CL16 is 105 euro.

Als je toch upgrade, dan kan je ineens voor een 5800X3D (369 euro) gaan en vanaf 130 euro voor moederbord met een goede VRM. In 3 weken kan je op Black Friday op koopjesjacht gaan.

Er is 200 euro verschil tussen Intel kon vele generaties niet mee met AMD Ryzen en een processor met 3D V-cache dat met de nieuwste generatie CPU's mee kan in gaming.
Pagina: 1