Door afvoerbuis geboord hoe te repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
Bij het boren van een gat voor een plug heb ik door de gezamenlijke afvoerbuis geboord van de badkamer, WM en toilet.

Het gat is 8mm breed.

Hoe valt dit te repareren? Alles uithakken en een nieuwe buis of deel van een buis er tegenaan lijmen of kan je ook een reparatiemiddel gebruiken als Soudal Aquaswell?

Op de zwarte buis staat PP en ‘niet verlijmbaar’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdO5aUnz3NvbeFdrNxfGDtXmMX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCJFt8VfHJ6eMc9a0UNrSlSa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

*knip*

We houden het serieus aub.

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 02-11-2022 18:34 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:02
Het probleem wat je hebt wat ik kan zien is dat je niet bij het gat in de buis komt. Je kan dus het boorgat wel vullen maar als de buis niet 100% strak in het beton zit dan lekt er alsnog water weg langs een andere kant. Als dit bijvoorbeeld een kanaalplaat / breedplaat vloer is dan ga je nooit het daadwerkelijke gat in de buis kunnen vullen door het boorgat af te dekken.

Je zou de toiletpot erboven nog kunnen verwijderen (mits geen hangend toilet) om te kijken of je zo bij de buis kunt die echt kapot is. Als de knik door de vloer loopt naar een hangend toilet dan heb je echt pech en is uithakken de enige echte duurzame oplossing om 100% garantie te hebben dat het lek echt dicht is.

[ Voor 29% gewijzigd door Davidshadow13 op 02-11-2022 15:26 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Uithakken en vervangen lijkt mij erg veel werk, genoeg weghalen om te lassen (verhitten) zou denk ik wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 08:37
Weet je zeker dat je in de afvoerbuis geboord hebt?
Is het geen water wat nog in een kanaal stond in het beton?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
Serpz0r schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:24:
Weet je zeker dat je in de afvoerbuis geboord hebt?
Is het geen water wat nog in een kanaal stond in het beton?
Dat weet ik zeker. Water in de wasbak gegooid en kwam er via het gaatje uit, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Oei, dat had een vriend van me ook eens gedaan. In het plafond geboord om een lamp op te hangen, maar boorde te diep en raakte de afvoer van de douche boven.

Oplossing: uithakken en stuk buis vervangen en weer dichtgemaakt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Uithakken en dichtplakken met wat epoxy geschikt voor PP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zijn wel manieren om het te repareren vanuit de binnenkant van de buis, maar dat moet je niet willen, evenals er een stukje buis aan de buitenkant tegenaan lijmen. In theorie zou je als dat net na een bochtje in die zwarte buis is, met een (kinder)hand aan de binnenkant een of ander vulmiddel kunnen smeren.

Enige goede oplossing is uitkappen en dan met een PVC koppelstuk netjes dat stuk vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:16
Zelf zou ik het sowieso willen uithakken, al is het maar om 100% zeker te weten dat het helemaal goed dicht zit.

Uiteindelijk ga je hier weer iets voor zetten. Dit soort ellende moet gewoon goed zitten, je wil dit niet weer los hoeven te halen ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Laatst online: 06-06 09:39

SPT

Epoxy is niet geschikt voor PP volgens mij. Volgens mij kan je het gat het beste voorzichtig uitboren totdat je voldoende ruimte hebt, en dan voorzichtig een stukje PP er op branden met een soldeerbout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 15:27
Richh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:04:
Zelf zou ik het sowieso willen uithakken, al is het maar om 100% zeker te weten dat het helemaal goed dicht zit.

Uiteindelijk ga je hier weer iets voor zetten. Dit soort ellende moet gewoon goed zitten, je wil dit niet weer los hoeven te halen ;)
Dat klinkt als een verstandige oplossing. Maar hak je dan niet teveel weg waardoor de constructie van het plafond in gevaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:53
ik heb even ingezoomd, is het dat gaatje links ? PP laat zich goed verhitten , je zou met een soldeerbout en een ander stukje pp het gat dicht kunnen smelten .

als het gat daar zit waar die druppel hangt wordt het sowieso eerst hakken. Dan zou ik toch kijken of je erboven bij kan komen . vVoer uithakken om bij pijp te komen , zou de vloer kunnen verzwakken .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Zien dat je er aan kunt, boor van 8.5 er door, draad in tappen m10, loctite voor schroefafdichting en boutje m10 voorzichtig vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
Cybersijp schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:32:
ik heb even ingezoomd, is het dat gaatje links ? PP laat zich goed verhitten , je zou met een soldeerbout en een ander stukje pp het gat dicht kunnen smelten .

als het gat daar zit waar die druppel hangt wordt het sowieso eerst hakken. Dan zou ik toch kijken of je erboven bij kan komen . vVoer uithakken om bij pijp te komen , zou de vloer kunnen verzwakken .
Het is bij het gaatje waar de druppel hangt. De afstand tussen het plafond en onderkant buis is ongeveer 4 a 5 centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:10
Niet helemaal je vraag, maar inboedelverzekering al geprobeerd? Die dekken wel per abuis boren in waterleidingen bijvoorbeeld. Of dit daar ook onder valt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Je kan wel relinen. Tubes Systems of Proline kan dat. Kost je wel gegarandeerd 1500 euro of meer en 14 weken wachten totdat ze tijd hebben.

Ook niet ideaal. Ik zou hier de buis op het verticale stuk loshalen en proberen om het van binnenuit dicht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:09:
Zien dat je er aan kunt, boor van 8.5 er door, draad in tappen m10, loctite voor schroefafdichting en boutje m10 voorzichtig vastzetten.
Vloeibare afdichting gebruiken met kunststof? Succes.... Met Loctite 55 zou het nog kunnen, maar electrolassen of een mof erop lijken me de enige juiste oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pepper92 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:22:
Niet helemaal je vraag, maar inboedelverzekering al geprobeerd? Die dekken wel per abuis boren in waterleidingen bijvoorbeeld. Of dit daar ook onder valt weet ik niet.
Ja de schade door het water. Niet het oplossen van de oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

bbbrumbrum schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:32:
[...]

Vloeibare afdichting gebruiken met kunststof? Succes.... Met Loctite 55 zou het nog kunnen, maar electrolassen of een mof erop lijken me de enige juiste oplossingen.
dat is teflon... Loctite heeft nog meer in zijn gamma: 5331 bvb, het is maar een oplossing in de afhankelijkheid hoe ver TS wil gaan ivm afbreken natuurlijk. Het is namelijk geen drukleiding en zo'n zwarte buis heeft toch meer dan 3mm dikte dus dat lijkt me wel mee te vallen.

wel beetje uitmeten dat het boutje niet door de buis steekt of dit wordt in de loop der jaren een kapstokje waar vuil aan blijft hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou denk ik met een kernboor van 35mm ofzo heel voorzichtig het gat in het beton uitboren tot aan de buis, en daarna uit een mof (want die heeft precies de goede kromming) een rond plakkertje zagen en dat er aan de buitenkant op plakken.

En ook vloeken, dat sowieso.

[ Voor 18% gewijzigd door eamelink op 02-11-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:56
Groter gat boren, zodat je erbij kunt, dan afkitten met silicoon en van buiten er PP overheen smelten. Wel eerst even goed droog zien te krijgen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 09:20
Ik zou het gat in het beton iets groter maken
Busje lijm halen 3M dp 8005 of 8010 dit is het enigste wat hecht op pp en Pe.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35
Pe moet je niet willen lijmen of kitten, dat blijft tobben. Lassen kan eventueel wel betrouwbaar mits je er bij kunt komen.

[ Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 02-11-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50
Dat wordt echt een klus, helemaal uithakken. PP verbind je met rubberen seals, dus je moet genoeg ruimte maken aan alle kanten om een mof te plaatsen, en dan ook weer aansluiten op de 90 graden bocht / T-stuk (?)

Kun je niet de buis onder het t-stuk / bocht loshalen, en dan van binnenuit een rubberen blindmoer plaatsen?
Zoiets als dit: https://www.bevestigingsm...epdm-64-115mm-250-st.html Door het geboorde gat een draadeind steken en met een moer en ring tegen het plafond het geheel strak trekken? Geen fraaie oplossing, maar wel veel sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:40

Illusion

(the art of)

Is Gewoon doorzagen een een overschuifmof erop zetten geen optie?
Evt een nieuw stukje buis ertussen zodat je geen last hebt van de huidige koppeling.
https://www.dyka.nl/binne...0-110-0930.html?#185=1433

Of een stuk rubber en een slangklem eroverheen. Ik heb servicemonteurs wel gekkerre dingen zien doen…

[ Voor 16% gewijzigd door Illusion op 02-11-2022 23:12 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:10
MikeyMan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:34:
[...]

Ja de schade door het water. Niet het oplossen van de oorzaak.
Op https://www.interpolis.nl...-lekkage-is-dit-verzekerd lees ik:
Je boort per ongeluk een gat in de waterleiding waardoor het water de muur uitstroomt. Het hak- en breekwerk en het repareren van de leiding is verzekerd. Ook de schade die het gevolg is van het uitstromend water is verzekerd.

Het netjes weer afwerken staat er dan weer niet bij. Is natuurlijk andere setting omdat water schade veroorzaakt zolang t niet gerepareerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:54
Dat is slechts bij een enkele verzekeraar gedekt, de meesten keren alleen gevolgschade uit. Controleer daarom eerst de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik lees een aantal reacties over openhakken maar ik zou wel even navragen bij een constructeur of dat niet de veiligheid van de kanaalplaat vloer aantast. Of wordt hier het openhakken vanaf de bovenkant bedoeld?

[ Voor 3% gewijzigd door WouterG op 03-11-2022 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mYpzaa
Bedankt voor alle suggesties. Heb er momenteel een plug in gedaan met lijm (niet de juiste) en dicht gekit voor de time being.

Ben van het weekend van plan om aan de onderkant een stukje uit te boren/hakken en er dan wat tegen aan te lijmen - met de juiste lijm of lassen.

Als eerst proberen te lassen op een proefstuk. Helemaal uithakken en vervangen zie ik zelf niet zitten.

Alle vaklui zijn super druk momenteel, daarvan ook nog niemand te pakken gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:31
mYpzaa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:51:

Alle vaklui zijn super druk momenteel, daarvan ook nog niemand te pakken gekregen.
Laat je niet gekmaken.

Ik heb afgelopen zondag een loodgieter geregeld die dinsdag een lekke afvoer heeft gefixed. Gewoon een appje naar mijn vaste CV man. Wel zondagmiddag een muur staan uithakken want dat deed hij niet.

Moraal van het verhaal: vaklui zijn beschikbaar als je het een beetje probeert bij lokale zelfstandigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:50

Managelorian

“This is the workflow.”

Ben van het weekend van plan om aan de onderkant een stukje uit te boren/hakken en er dan wat tegen aan te lijmen - met de juiste lijm of lassen.

Als eerst proberen te lassen op een proefstuk. Helemaal uithakken en vervangen zie ik zelf niet zitten.
Zo zou ik het ook doen. Als je bezig gaat dan is @zonnepaneelxl zijn tip misschien een goede:
zonnepaneelxl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:28:
Ik zou het gat in het beton iets groter maken
Busje lijm halen 3M dp 8005 of 8010 dit is het enigste wat hecht op pp en Pe.
Of dit spul van 3M letterlijk het enige is wat op PP en PE hecht weet ik niet, maar het lijkt in ieder geval wel goed spul te zijn. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Laatst online: 05-06 09:20
Andere optie kan zijn.

Pak een tap 1/8 en draai er dan een 1/8 stop erin met het juiste schroefdraad lijm.

Is eventueel een gasdichte rvs popnagel niet een optie?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
Ik heb wat dat betreft goede ervaring met Zoofy. Ben tot nu toe nog niet teleurgesteld in de mensen op dat platform, en hun beschikbaarheid.

offtopic:
Heb verder geen aandelen of belang in Zoofy

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:16
Dit dus niet. Dan heb je op de bodem van de buis een mooi uitstekend haakje en zien we volgend jaar het topic: "Afvoerbuis verstopt hoe op te lossen"

Mooiste oplossing is toch al genoemd: gat uitboren met een kernboor (al zou ik een grotere diameter nemen; zodat je voldoende werkruimte hebt; je wilt er met je hand bij kunnen).
En dan een stuk van hetzelfde soort kunststof er op bevestigen.

Hoe dat moet hangt af van wat voor kunststof de buis gemaakt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 16:28

lasharor

7 december 2004

Wat een suggesties :D, als ex-PM'er voor dit soort leidinssystemen zouden de meeste suggesties echt een no-go zijn.

Wat je moet doen is zagen en overschuifmoffen + stukje buis gebruiken om dit gaatje te repareren. Je mag PP niet lijmen/verhitten.

Ik zie het gat niet goed, maar je kan ook gewoon zagen en dan die overschuifmof gebruiken op die plek weer af te dichten. Dat is serieus de meest nette oplossing. Gebruik voor het schuiven etc wat zeep/water (geen WD-40 etc).

Zoiets: https://www.wildkamp.nl/p...manchet-komo-75-mm/290323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43
Ik denk eerst uithakken. Het gat dan omwikkelen met glasvezelmatten en een epoxy hars? Glasmatten wikkelen, tussendoor insmeren met epoxy, en verder afwikkelen. Dan even verwarmen met een fohn en klaar is kees. Weet niet of dit het beste idee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 01:00
En dan blijft vanaf nu al het toiletpapier in de buis hangen... Niet bepaald een geweldige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:24
van deze site:
https://lijmwebshop.nl/pp-lijmen/

Polypropyleen lijmen
Nu we weten wat polypropyleen eigenlijk is willen we natuurlijk ook weten of en hoe dit materiaal te lijmen is. Met een normale lijm zal dit lastig gaan. Zelfs met alleen het gebruik van een sterke secondelijm zal het resultaat te wensen over houden.
K+S Magnumbond vielzweck-kleber is een zeer sterke cyaanacrylaatlijm welke in combinatie met de speciale primer (polyolefinen) ingezet kan worden om PP te lijmen. Sterker nog: De combinatie van deze superlijm met de primer maakt dit lijmproduct zeer geschikt voor het lijmen van diverse moeilijke materialen: Polypropyleen (PP), elastomeren, PTFE, EPDM, siliconenrubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Gebanned schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:43:
[...]

Dit dus niet. Dan heb je op de bodem van de buis een mooi uitstekend haakje en zien we volgend jaar het topic: "Afvoerbuis verstopt hoe op te lossen"
OverSoft schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:59:
[...]

En dan blijft vanaf nu al het toiletpapier in de buis hangen... Niet bepaald een geweldige oplossing.
Daarom dat ik dit ook schreef in mijn 2de post:
Ligone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:14:
[...]

wel beetje uitmeten dat het boutje niet door de buis steekt of dit wordt in de loop der jaren een kapstokje waar vuil aan blijft hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

lasharor schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:51:
Wat een suggesties :D, als ex-PM'er voor dit soort leidinssystemen zouden de meeste suggesties echt een no-go zijn.

Wat je moet doen is zagen en overschuifmoffen + stukje buis gebruiken om dit gaatje te repareren. Je mag PP niet lijmen/verhitten.

Ik zie het gat niet goed, maar je kan ook gewoon zagen en dan die overschuifmof gebruiken op die plek weer af te dichten. Dat is serieus de meest nette oplossing. Gebruik voor het schuiven etc wat zeep/water (geen WD-40 etc).

Zoiets: https://www.wildkamp.nl/p...manchet-komo-75-mm/290323
(emphasis mine)

Maar besef je je dat het gaat om het gaatje dat je bovenin het beton ziet? En het dus gaat om een stuk buis waarschijnlijk net na een bocht in het beton? Het gaat niet om het stuk pijp dat zichtbaar is op de foto.

Als je het op de 'normale' manier wilt oplossen met twee overschuifmoffen en een stukje buis zal je al bijna een halve meter moeten uithakken om voldoende ruimte te hebben. Dat vind ik wel vrij heftig voor een 8mm gaatje ini een simpele rioolbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 16:28

lasharor

7 december 2004

eamelink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:40:
[...]

(emphasis mine)

Maar besef je je dat het gaat om het gaatje dat je bovenin het beton ziet? En het dus gaat om een stuk buis waarschijnlijk net na een bocht in het beton? Het gaat niet om het stuk pijp dat zichtbaar is op de foto.

Als je het op de 'normale' manier wilt oplossen met twee overschuifmoffen en een stukje buis zal je al bijna een halve meter moeten uithakken om voldoende ruimte te hebben. Dat vind ik wel vrij heftig voor een 8mm gaatje ini een simpele rioolbuis.
Ik snap de opstelling niet zo goed, Dit stukje buis wat hier zichtbaar is gaat direct in een bocht? Want het lijkt wel direct in een andere fitting te gaan.

Ik geef verder gewoon een oplossing volgens "het boekje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
Het is geen drukhoudende leiding dus deze oplossing sta in helemaal achter 👍. Slim en eenvoudig uit te voeren. Andere optie is vulcaniserende tape

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 10:06
Kwam toevallig deze tegen bij de wildkamp.

Openhakken, gat vergroten, stop erin en slangklem monteren

https://www.wildkamp.nl/p...-rioolbuis-50-mm/15001404

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:59

aap

coinman63 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:07:
Dat is slechts bij een enkele verzekeraar gedekt, de meesten keren alleen gevolgschade uit. Controleer daarom eerst de voorwaarden.
Mijn N=1 ervaring met de verzekering (Centraal Beheer) is, dat als ze maar enigszins het idee hebben dat hun risico op meer schade later groter wordt doordat iemand zelf gaat klussen, ze dan met alle liefde een vakman langs sturen.
En de verzekering heeft contracten met bedrijven die wel de volgende dag al langs kunnen komen.

Ik zou dus sowieso een belletje naar de verzekering doen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lasharor schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:58:
[...]

Ik snap de opstelling niet zo goed, Dit stukje buis wat hier zichtbaar is gaat direct in een bocht? Want het lijkt wel direct in een andere fitting te gaan.

Ik geef verder gewoon een oplossing volgens "het boekje".
Het zichtbare deel pijp is -als ik het goed zie- het staande deel, in de muur.

Het gaatje zit in het liggende deel, dat in het plafond zit.

Dus idd, bocht of T-Stuk...

Ik zou idealiter ook altijd uithakken, maar je gaat dan wel een enorm gat moeten maken in plafond/vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 14:14

Sebazzz

3dp

Lijmen is niet zo eenvoudig om ook voor de langer termijn houdbaar te zijn. Dit is wel een letterlijk geval van zachte heelmeesters maken stinkende wonden :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Het eerste wat ik dacht toen ik je bericht las was ; "Sjow...die heeft een probleem"

En dat is het ook direct, een probleem. PP is rotmateriaal om mee te werken bij lekkages. Normaliter gaat er een sok omheen welke gelast word aan de buis, alleen heb je daar flink de ruimte voor nodig. Daarnaast is dat specialistisch werk, je kan hiervoor dus het beste een rioleringsbedrijf voor inschakelen.
Verder word dit, voor zover ik terug kan lezen in de voorwaarden van verzekeraars, gedekt door de verzekering. In sommige gevallen kan er een manchet geplaats worden.

Hoofdlijn uit bovenstaande : Bel een erkend rioleringsbedrijf!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 21:22
PP wordt met moffen aan elkaar gezet, je kan als het goed is het stuk buis wat in het beton zit er gewoon uittrekken. Buis doorzagen, evt buis onderin ook inkorten voor de ruimte en dan nieuwe buis in de mof boven duwen en afhankelijk van het zaagwerk met een 2de mof koppelen aan de Buis die je nu op de foto ziet.

Niet met plak of repareerspullen werken bij PP wat je wegwerkt, dat gaat gegarandeerd een keer mis. Als het ooit goed opgebouwd is hoef je hier ook niet te breken maar dat is nu nog niet te beoordelen zonder de huidige Buis eerst los te maken.

Edit

Hmmm zie nu pas goed dat je waarschijnlijk het volgende stuk doorboort hebt en niet het rechtopstaande stuk. Dat wordt hakken of Liner laten aanbrengen (bedrijf nodig en niet goedkoop, maar misschien beter dan hakken... ).

[ Voor 17% gewijzigd door lqvd op 03-11-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
lqvd schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:54:
PP wordt met moffen aan elkaar gezet, je kan als het goed is het stuk buis wat in het beton zit er gewoon uittrekken. Buis doorzagen, evt buis onderin ook inkorten voor de ruimte en dan nieuwe buis in de mof boven duwen en afhankelijk van het zaagwerk met een 2de mof koppelen aan de Buis die je nu op de foto ziet.

Niet met plak of repareerspullen werken bij PP wat je wegwerkt, dat gaat gegarandeerd een keer mis. Als het ooit goed opgebouwd is hoef je hier ook niet te breken maar dat is nu nog niet te beoordelen zonder de huidige Buis eerst los te maken.
Het gat zit in het plafond, hoe wil jij die bocht (of misschien is het wel een T-stuk) eruit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 21:22
Je was m'n edit net voor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:16
Sebazzz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:50:
[...]

Lijmen is niet zo eenvoudig om ook voor de langer termijn houdbaar te zijn. Dit is wel een letterlijk geval van zachte heelmeesters maken stinkende wonden :+
Als je met kit of pur zorgt dat het gelijmde stuk niet kan verplaatsen hoef je niet bang te zijn voor oplossende lijm. Het is een drukloze leiding dus zodra er iets gaat zweten zorgt de kalk in het water wel dat de gaten dicht gaan zitten. (Dit werkt overigens niet als je ook de condensafvoer van je CV-ketel hebt aangesloten; daar zit en geen kalk in; en die is zo zuur dat al aanwezige kalk weer kan oplossen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB300
  • Laatst online: 07-04 16:53
Het is misschien een domme opmerking maar:

Als je bij het stuk kunt komen waar het gat in geboord is zou ik proberen deze te draaien zodat het gat aan de bovenkant komt en dus niet meer lekt.

Het zal -mits hij in gegoten beton zit- niet makkelijk gaan.

Misschien met een paar voorzichtige rake meppen en een klein spanbandje om de buis heen zodat je grip hebt om hem te kunnen draaien zou je het nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Je zou het kunnen kitten
PP Kit?

Mooiste zou zijn als je de WC er af haalt en dan iets op het gaatje plakt of op afstand druk houdy bij het kitten van onder.

Vraag zowieso even een installateur om advies, hoeft niet gratis he ;)
Pagina: 1