Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel veel Microsoft Flight Simulator (MSFS 2020). Dit doe ik nu via Shadow, een cloud-gaming VM-service. Dit werkt als "tussenfase" prima, maar na een aantal maanden worden de beperkingen wel enigszins zichtbaar. Zo is Shadow en mijn monitor (MSI Optix MPG341CQR) geen goede combinatie. Verder leveren (minieme) connectiviteitdrops vooral met online vliegen wel wat problemen op omdat voice-traffic dan vervormd raakt. Daarom voor mij reden om over te stappen op een eigen PC
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is circa 2000-2500 euro. Ik wil vooral een systeem kopen waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Als iets meer budget veel meer mogelijkheden biedt; dan sta ik hiervoor open.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, momenteel heb ik deze monitor: uitvoering: MSI Optix MPG341CQR Grijs
Shadow kan ik hier niet heel lekker mee omgaan (pixalated), dus dat is ook een belangrijke drijfveer om naar een eigen PC te kijken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nee, geen duidelijke merkvoorkeuren. Ik ben al een aantal weken aan het lezen en ook wat (gelijksoortige) topics aan het doorlezen. De uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed lijkt dankzij de 96mb cache een duidelijk voordeel te hebben bij MSFS.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen kijken met de keuzes die ik heb gemaakt. Uiteindelijk heb ik zoveel mogelijk geprobeert om alle informatie samen te voegen, maar ik hoor graag jullie mening.
Op basis van verschillende topics en bronnen heb ik het volgende systeem bij elkaar geklikt bij Azerty. Twijfel vooral nog over de GPU; wat is een goede combinatie tussen de 5800X3D en MSFS? Hieronde heb ik zowel de 3080 als de 3090 opgenomen. De 3080 lijkt volgens een bottleneck tool een aardige match, terwijl de 3090 wel een duidelijke bottleneck oplevert. Noot: de bottleneck wordt wel op basis van een 5800X berekend, niet specifiek op de 5800X3D die het met MSFS goed lijkt te doen.
Hoor graag jullie feedback op onderstaande samenstelling en suggesties (ook voor andere componenten).
Ik speel veel Microsoft Flight Simulator (MSFS 2020). Dit doe ik nu via Shadow, een cloud-gaming VM-service. Dit werkt als "tussenfase" prima, maar na een aantal maanden worden de beperkingen wel enigszins zichtbaar. Zo is Shadow en mijn monitor (MSI Optix MPG341CQR) geen goede combinatie. Verder leveren (minieme) connectiviteitdrops vooral met online vliegen wel wat problemen op omdat voice-traffic dan vervormd raakt. Daarom voor mij reden om over te stappen op een eigen PC
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is circa 2000-2500 euro. Ik wil vooral een systeem kopen waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Als iets meer budget veel meer mogelijkheden biedt; dan sta ik hiervoor open.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, momenteel heb ik deze monitor: uitvoering: MSI Optix MPG341CQR Grijs
Shadow kan ik hier niet heel lekker mee omgaan (pixalated), dus dat is ook een belangrijke drijfveer om naar een eigen PC te kijken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Ik heb niet het vertrouwen/ervaring om de PC zelf in elkaar te zetten. Dit vind ik voor deze bedragen te risicovol. Daarom ben ik van plan de PC in elkaar te zetten via bijvoorbeeld Azerty of Alternate. Helaas limit dit de onderdelenkeuze wel enigszins tot de verkrijgbare componenten bij de webshop.
- De 5800X3D schijnt zeer goed te presteren voor MSFS, dus ik denk dat dit een verstandige keuze is;
- Ik heb gelezen dat MSFS een CPU-heavy game is, maar dat voor een 1440p scherm een 12GB GPU aan te raden is.
Nee, geen duidelijke merkvoorkeuren. Ik ben al een aantal weken aan het lezen en ook wat (gelijksoortige) topics aan het doorlezen. De uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed lijkt dankzij de 96mb cache een duidelijk voordeel te hebben bij MSFS.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik geef weinig om vormgeving. RGB hoeft van mij niet, maar is ook niet erg. In zijn algemeenheid zou ik niet bij-betalen voor zaken als RGB-effecten.
- Ik heb een moederbord nodig met een WiFi adapter, omdat mijn kamer nu (nog) geen UTP-bekabeling heeft. Heb wel een goede kwaliteit WiFi netwerk. Voor volgend jaar wil ik ook UTP aanleggen, dus een moederbord moet beiden kunnen.
- Voor accesoires zou het fijn zijn om minimaal 4 USB-poorten te hebben op het moederbord.
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen kijken met de keuzes die ik heb gemaakt. Uiteindelijk heb ik zoveel mogelijk geprobeert om alle informatie samen te voegen, maar ik hoor graag jullie mening.
Op basis van verschillende topics en bronnen heb ik het volgende systeem bij elkaar geklikt bij Azerty. Twijfel vooral nog over de GPU; wat is een goede combinatie tussen de 5800X3D en MSFS? Hieronde heb ik zowel de 3080 als de 3090 opgenomen. De 3080 lijkt volgens een bottleneck tool een aardige match, terwijl de 3090 wel een duidelijke bottleneck oplevert. Noot: de bottleneck wordt wel op basis van een 5800X berekend, niet specifiek op de 5800X3D die het met MSFS goed lijkt te doen.
Hoor graag jullie feedback op onderstaande samenstelling en suggesties (ook voor andere componenten).
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Moederborden | Asus Prime B550M-A | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X with LHR | € 1.291,- | € 1.291,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3090 OC | € 1.319,- | € 1.319,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Air RGB Black TG Clear | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 2 Rev. B | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF436C18BBK2/32 | € 126,17 | € 126,17 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V850 Gold - V2 | € 113,- | € 113,- |
| 1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN750 2TB (zonder heatsink) | € 189,90 | € 189,90 |
| Totaal | € 3.682,77 | |||