CPU 5600X upgrade op MSI B450 - Boot alleen naar bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realidolownor
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Graag tips voor het volgende probleem.

Na het installeren van een nieuwe CPU AMD 5 5600X start de PC niet meer op, komt niet verder dan bios.
Fan gaat aantal keer op volle toeren draaien, lampjes op mobo gaan aan en uit, dan blijf BOOT branden en start BIOS op.

In de bios lijkt alles in orde, alles staat op default.

Hardware:
MSI B450 Gaming Plus, ATX, AM4, 4xDDR4
MSI Geforce RTX 2070, 8GB, Armor
Corsair RM650x 650W Modulair
Corsair Vengeance LPX 16GB(2x8GB)DDR4 32
Fractal Meshify C, ATX
MSI Optix MAG27CQ 27"
Samsung EVO 970 NVMe M.2
Corsair MX500 SSD

Software:
Bios versie: E7BB6AMS.1IO AMI BIOS 7B86v1I 2022-08-10
Chipset: MD Chipset Driver 4.07.13.2243 2022-09-27
Nvidia: Version: 526.47 WHQL Release Date: 2022.10.27
Windows Home 10

Wat heb ik geprobeerd?
- Voorafgaand aan upgrade alvast BIOS firmware flashed naar laatste versie.
- Ten eerste gekeken of CPU goed bevestigd was, dit moet oke zijn,
- Oude processor er weer ingezet (Amd 5 2600) 2x, pc start direct weer op zonder problemen.
- Meerdere keren via Jumper / Cmos batterij reset gedaan maakt niets uit.
- Met enkele geheugen module opgestart, geen effect.
- Geheugen op 3200 Mhz gezet in bios.
- Boot settings nagelopen, alleen andere proc zou niet uit moeten maken.

Kan ik nog andere dingen proberen?
Wellicht settings in de BIOS of zou CPU defect kunnen zijn...misschien andere/oudere bios firmwae?

Groet en alvast dank!

Niels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-FtAc4dL5_STB8C0T9qEvq33yE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KKdlXD0JFeuKd6JHSKrOrU6i.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YLlhZCR1j8C10mTZMn26VPcUX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/270k8reiPdx3RzJVfYQolhor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrS1e1sT9slbG-zOU8HFl4FL_eo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0JFr0zU2lwOJXDseBlC7oLKZ.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door realidolownor op 02-11-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
Heb je al een bios reset gedaan?

Dat wordt vaak vergeten na een bios-update en dat wil nog wel eens helpen. Anders heb je allerlei oude settings die conflicten kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realidolownor
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
White Feather schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:16:
Heb je al een bios reset gedaan?

Dat wordt vaak vergeten na een bios-update en dat wil nog wel eens helpen. Anders heb je allerlei oude settings die conflicten kunnen veroorzaken.
Ja set to default, batterijtje eruit, jumper etc…

Maar ik keek net naar advanced opties in bios menu windows OS configuration, zou UEFI moeten zijn. Maar koos CSM en warempel het ding start naar windows.

Crucial ssd met Windows is blijkbaar MBR net gechecked. Weet niet helemaal waarom ik daar destijds voor heb gekozen…

-Anyhow, ik vraag me sterk af waarom CPU vervangen hier impact op had want ik heb deze setting nooit gewijzigd.

Ik ben in elk geval weer stap verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
Als je de bios reset, dan gaan de instellingen naar standaard. Blijkbaar is de standaardinstelling dus UEFI en had je hiervoor die instelling op CSM staan.
Mooi dat je iig een stap verder bent (of misschien wel helemaal uit de problemen).