Vloer op zolder: welke ondervloer en wel/niet egaliseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-02 08:59
Op onze pas gerenoveerde zolder willen we een PVC vloer gaan leggen bovenop de houten dekvloer die er nu ligt. Dit omdat we zo veel mogelijk geluidsdemping willen hebben, en PVC is veel stiller dan hout/laminaat.

De ondervloer zal dan zo eentje op rol worden van een paar mm dik. Deze kan oneffenheden tot 2mm uit de vloer halen. Als je verschillen van meer dan 2mm tussen de planken hebt, moet je de vloer eerst egaliseren is mij al geadviseerd.

Zoals op de foto te zien, is de houten dekvloer niet meer in perfecte staat (85 jaar oud huis) en een paar planken zijn slecht en moeten er sowieso eerst uit. Over de rest betwijfel ik of het allemaal binnen die 2mm valt, dus ik wil voor de zekerheid eerst egaliseren.

Wat zou ik hier het beste kunnen doen? Eerst de hele vloer bekleden met OSB platen, dan ondervloer leggen en dan PVC leggen? Of ook nog eerst met egaliseermiddel bovenop de OSB platen? Of überhaupt iets anders om dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF9pTMfKU7m1dWjRh_btV48pAbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgO5EJvGIIP2i4OsZ7LYWeiY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afgezien van de oplossing, wat voor trapopgang heb je? Als het een normale trap is zul je bij het verhogen van de vloer rekening moeten houden met de opstaphoogte. En ja, zelfs een paar millimeter ga je merken, zeker bovenaan een trap kan dat gevaarlijk zijn.

Ik zou dit in ieder geval oplossen met klik-pvc en niet verlijmd. Verlijmd PVC vereist (voor een mooie ligging) véél kleinere marges, eigenlijk bijna een spiegel, je ziet echt alles terug in de uiteindelijke vloer.

Ik heb verder geen ervaring met PVC (en egaliseren) op hout, maar kan me voorstellen dat er sowieso ook iets tussen zal moeten omdat de houten vloer teveel werkt.

[ Voor 42% gewijzigd door pagani op 02-11-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Wij moesten verplicht Fermacel platen laten leggen voordat onze vloerenboer PCV op de houten vloer wilde leggen.

Een andere leverancier zweerde bij Jumpax maare dat schijnt op de lange termijn niet altijd 100% goed te blijven.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Ik zou Fermacell vloerelement 2E32 plaatsen om een zwevende vloer te creëren. Prima onderlaag voor pvc clicklaminaat of eenvoudig te egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zoals gezegd word : Fermacell vloerdelen plaatsen, dit egaliseert en zorgt voor een mooie ondergrond. Daarnaast dempt en isoleert het ook nog eens.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Op dit filmpje (vanaf 2m40s) zie ik ook dat ze eerst die honinggraatmatten leggen, die opvullen met korrels en dan pas de vloerdelen plaatsen. Hebben jullie ook met die honinggraatmatten en korrels etc. gewerkt of kan dit ook zonder?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
fermacell Vloerelementen

[ Voor 16% gewijzigd door Loekkiee op 02-11-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:41
Loekkiee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:57:
Op dit filmpje (vanaf 2m40s) zie ik ook dat ze eerst die honinggraatmatten leggen, die opvullen met korrels en dan pas de vloerdelen plaatsen. Hebben jullie ook met die honinggraatmatten en korrels etc. gewerkt of kan dit ook zonder?

[YouTube: fermacell Vloerelementen]
Ik heb enkel de korrels en daarboven op de fermacell platen. Geen honinggraad dus, werkt perfect.

Mocht je keus daar op vallen en je woont in het oosten, ik heb nog 4x 25 liter zakken met korrels over. Mag je ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Tux3.14 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:11:
[...]

Ik heb enkel de korrels en daarboven op de fermacell platen. Geen honinggraad dus, werkt perfect.

Mocht je keus daar op vallen en je woont in het oosten, ik heb nog 4x 25 liter zakken met korrels over. Mag je ophalen :)
Thanks, ik zal het onthouden! :) Woon zelf in het zuiden, maar misschien ben ik wel eens in de buurt. Hoe heb jij dit zonder die honinggraad trouwens gedaan dan? Alle korrels lopen je dan toch zo tussen de planken door of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:41
Loekkiee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:28:
[...]

Thanks, ik zal het onthouden! :) Woon zelf in het zuiden, maar misschien ben ik wel eens in de buurt. Hoe heb jij dit zonder die honinggraad trouwens gedaan dan? Alle korrels lopen je dan toch zo tussen de planken door of niet?
In mijn geval gingen de korrels op grote houten platen van 3 bij 2 per stuk. Deze staan strak tegen elkaar aan, dus er was niks tussen gevallen. Bovenop de korrels de fermacel platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Hoewel ik zelf fermacell platen heb en dit erg prettig vind zijn er wel wat kanttekeningen voor een zolder. Je verliest hoogte en het is behoorlijk wat massa die je toevoegt. Niet elke zolder is daarop berekend in combinatie met heel veel spullen er op zetten.

Wat je ook doet, als deze planken blijven liggen schroef ze dan over de volledige lengte vast op alle plekken waar ze nu gespijkerd zijn. Dan kraakt het in elk geval nu jiet nooit niet

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1