Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03 14:06
Hoi. Heb een vraag omtrent de snelheid van USB 3.0/3.2.

Hier bij ons op kantoor stel ik de pc's samen en bouw ik ze/voorzie ze van software.
Uiteraard is bijvoorbeeld een HP workstation of Mac computer stabieler (en zul je misschien dit probleem niet hebben), maar ik vind het leuk en heb er enige verstand van.
We maken films en werken met externe snelle usb schijven voor de grote data. Dit kunnen .png sequences zijn van duizenden 10mb bestanden, duizenden paar kb .xml bestanden en honderden 5 of 20 gb 4k .mxf bestanden.

Probleem: de ene keer synchroniseren twee usb schijven met ongeveer 20/30 mb/s.
De andere keer synchroniseren diezelfde usb schijven met 130 mb/s.

Probleem zit hem in de schrijfsnelheid van de schijf (in taakbeheer zie ik dat deze schijf aan 100% zit.

Maar.. ik heb al groene en rode stickers op de betreffende usb kabels gedaan. Week later blijkt dat de snelheid omgekeerd is.

In de praktijk is het iedere keer maar op de gok zien welke kabel en welke computer er even zin in heeft.

Ik heb nu bijvoorbeeld een nieuwe pc voorzien van schone Windows install met alle bijbehorende drivers.. super snel moederbord (en geheugen/processor). Dit past ook bij elkaar volgens fabrikant.
Toch schrijft hij bestanden maar tot 30 mb/s.
Bij herstart kan het zo maar 130 mb/s zijn.

Kent iemand dit probleem?

Groeten en dank, Joren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:48

ResuCigam

BOFH

Kleine bestanden gaan veel langzamer dan grote bestanden, dus kijk eens bij welke bestanden de schijven traag zijn.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-10 15:53
Zou je eventueel niet beter af zijn met een NAS?
kan je alle computers op koppelen en zit je niet elke keer met USB drives te knoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:44
Niet de virusscanner die roet in het eten gooit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ehm...

In een dergelijke productieomgeving is het veel fijner (en veiliger) om via een NAS/Server te werken. Hier moet je dan ook direct een backup schema voor opstellen voor extra zekerheid.
Om nu eerst lokaal de bestanden aan te maken en deze te kopieren naar externe opslag is omslachtig en onbetrouwbaar (USB opslag is nu eenmaal niet de meest betrouwbare).

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
jorenleferink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:32:
Toch schrijft hij bestanden maar tot 30 mb/s.
Bij herstart kan het zo maar 130 mb/s zijn.
Als dat reproduceerbaar is dan zou ik eens proberen om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Als je heel veel kleine bestanden moet wegschrijven kan het inschakelen van de write cache (betere prestaties) veel verbetering brengen bij het schrijven.
TenForums: How to Enable or Disable Disk Write Caching in Windows 10

Virus scanner kan inderdaad ook nog wel vertragen bij kleine bestanden, je zou dan bepaalde USB disks kunnen uitzonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:26
Over welke usb-schijven hebben we het hier überhaupt?

Het is nogal een verschil of dat een hdd, flashdrive of ssd is.

Zeker hdd en flashdrives zijn retetraag als er veel kleine bestanden gekopieerd moeten worden. Een ssd heeft daar minder moeite mee, die trekt die 130 MB/s wel vol.

De bottleneck zit ook niet in de kabel die je gebruikt (tenzij je nog wat USB 2 kabels hebt liggen ;) )

Die gaat in de praktijk maar tot 35-40 MB/s.

Zodra je USB 3 hebt maakt het allemaal niets meer uit, dan heb je in ieder geval 5 Gbit, wat 400+ MB/s zou moeten zijn. Zat dus voor die 130 MB die je schijf max doet.

[ Voor 36% gewijzigd door White Feather op 02-11-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Dank voor jullie reacties. Ik zal later op iedereen een individuele reactie geven. Voor nu een snelle.

Het gaat om alle schijven die bestaan: kleine 5400 rpm, grotere 7200, tot aan nieuwe nvme ssd.
Lacie, G-Drive, Western Digital, Seagate.. 10 jaar oud tot aan de net aangeschafte Samsung T7 Shield.

Ik kan het verkeerd hebben, maar in mijn ogen doet het er niet toe wat het merk, snelheid, of type schijf is. Want zoals ik al zo duidelijk mogelijk heb proberen te omschrijven: de ene keer schrijft hij constant alle type bestanden in 130 mb/s en duurt een data overdracht van een project 2 uur. De andere keer op exact dezelfde pc met dezelfde kabel duurt het 8 uur, want is het vier keer zo langzaam. Het enige dat de pc op dat moment doet is het kopieren van bestanden van USB schijf "1" naar schijf "2" (met soms windows verkenner kopieren, of de software syncback).

Verder dank voor het aanraden van een NAS. Hebben we al overwogen. Naast dat ik niet de laatste beslissing maak in investeringen, is dit niet de meest productieve weg. Want gisteren wilde ik een project van 2TB naar huis nemen om daar verder te monteren.. dat gaat niet met een NAS. Misschien wel met swappable schijven, maar dan moet iedereen bij ons ook op de thuiswerkplek een oplossing hebben...
Overigens wil ik persoonlijk graag naar een NAS.. maar ik ben niet de enige die die keuzes maakt.

En.. is dit Windows probleem niet gewoon op te lossen? Collega's hebben er op Mac nooit last van.. maar ik ben echt een Windows gebruiker dus om alleen daarvoor te switchen.. nee.

Tot slot: ik ga die windows defender settings checken, als ook de settings van de harde schijf i.c.m. Windows, zoals hierboven aangegeven.

Oh ps.. die T7 Shield haalde 300mb/s! Wat een techniek _/-\o_ . Wel jammer dat ik eerst drie aangesloten usb kabels moet proberen om die snelheid te halen 8)7 En ja.. ze zitten allemaal op een USB 3.1/3.2 aansluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door jorenleferink op 03-11-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:20
jorenleferink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:48:

Verder dank voor het aanraden van een NAS. Hebben we al overwogen. Naast dat ik niet de laatste beslissing maak in investeringen, is dit niet de meest productieve weg. Want gisteren wilde ik een project van 2TB naar huis nemen om daar verder te monteren.. dat gaat niet met een NAS. Misschien wel met swappable schijven, maar dan moet iedereen bij ons ook op de thuiswerkplek een oplossing hebben...
Overigens wil ik persoonlijk graag naar een NAS.. maar ik ben niet de enige die die keuzes maakt.

En.. is dit Windows probleem niet gewoon op te lossen? Collega's hebben er op Mac nooit last van.. maar ik ben echt een Windows gebruiker dus om alleen daarvoor te switchen.. nee.

Tot slot: ik ga die windows defender settings checken, als ook de settings van de harde schijf i.c.m. Windows, zoals hierboven aangegeven.

Oh ps.. die T7 Shield haalde 300mb/s! Wat een techniek _/-\o_ . Wel jammer dat ik eerst drie aangesloten usb kabels moet proberen om die snelheid te halen 8)7 En ja.. ze zitten allemaal op een USB 3.1/3.2 aansluiting.
Met een NAS is het niet nodig om je NAS mee naar huis te nemen. Als je op het werk een snelle internet-verbinding hebt (liefst glasvezel) en thuis ook snel internet kun je meestal direct inloggen op de NAS en je bestanden ophalen en weer verzenden. Dat zal in sommige gevallen een stuk sneller gaan dan over USB. Als ik je snelheden zo zie lijkt het er op dat je schijven ook nog eens traag en USB2.0 zijn. Dan gaat een glasvezelverbinding van werk naar huis toch echt een stuk sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-10 12:21
jorenleferink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:48:
Dank voor jullie reacties. Ik zal later op iedereen een individuele reactie geven. Voor nu een snelle.

Het gaat om alle schijven die bestaan: kleine 5400 rpm, grotere 7200, tot aan nieuwe nvme ssd.
Lacie, G-Drive, Western Digital, Seagate.. 10 jaar oud tot aan de net aangeschafte Samsung T7 Shield.

Ik kan het verkeerd hebben, maar in mijn ogen doet het er niet toe wat het merk, snelheid, of type schijf is. Want zoals ik al zo duidelijk mogelijk heb proberen te omschrijven: de ene keer schrijft hij constant alle type bestanden in 130 mb/s en duurt een data overdracht van een project 2 uur. De andere keer op exact dezelfde pc met dezelfde kabel duurt het 8 uur, want is het vier keer zo langzaam. Het enige dat de pc op dat moment doet is het kopieren van bestanden van USB schijf "1" naar schijf "2" (met soms windows verkenner kopieren, of de software syncback).

Mag ik vragen wat jullie doen met film? Want no-offence, het klinkt niet heel professioneel.

Als je al met films werkt van 2TB dan doe je dat toch niet met usb3.0 devices? Wat de rest ook al zegt is de meest logische keuze een NAS met lokaal 10Gb netwerk.

En als je dan per se iets mee moet nemen naar huis en daar is geen snelle verbinding gebruik je toch een thunderbolt ssd om dat te doen.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je data niet meer centraal opslaat, met redundancy en backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:12
Inderdaad, NAS met een glas verbinding en je kan vanuit thuis gewoon je bestanden ophalen en weer droppen.
Zeker met 4K bestanden etc. is het slepen van harde schijven echt niet meer te doen.

Tweede Nas eventueel elders voor de nachtelijke back-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik zie toch een hoop houwtje touwtje werk in je huidige opstelling. Daarnaast...wie neemt er nu in deze tijd nog fysiek 2TB aan werk mee naar huis voor verdere ontwikkeling?

Mijn advies blijft : Zet een goed netwerk op, met een NAS of Server, zo kan je alles veel beter managen, gaat alles automatisch en heb je de mogelijkheid om thuis online te werken aan je projecten.

Wat denk je dat er gebeurd als jij onverhoopt de schijf verliest? Dan zit je toch met een flink probleem.

Mijn advies :

Zet een intern netwerk op waarbij je de werkstations verbind met een productieserver/nas, daarnaast zet je een backup-schedule aan welke offsite je backups opslaat (bijv. cloudbased). Verder zorg je voor een goede RDP met VPN tunnel, waardoor je vanaf huis goed kan werken en de veiligheid nog waarborgt.
Dit hoeft geen gigantische investering te zijn, en geloof mij : elke investering in dit soort systemen is het geld waard! Je wil gewoon niet dat er iets gebeurd met het materiaal waar je jouw geld mee verdient.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Dank voor jullie nieuwe reacties. Ik ga het later even grondig doorlezen.

Antwoorden met betrekking tot aanschaf van een NAS lees ik ook door, maar parkeer ik als oplossing, want dat is helaas niet de beste oplossing in ons bedrijf.

@LittleKiller ik reageer niet snel op een soort opmerking die jij maakt.. maar ik vind het wel grappig dat je eerst vraagt wat we met film doen, om vervolgens zelf een conclusie te gaan trekken in dat het "niet professioneel" klinkt
no-offence verder ;)
Pagina: 1