Hey hallo en welkom in mijn topic. Ik hoop dat het goed gaat met jou als lezer daar.
Dit topic maak ik aan omdat ik op zoek ben naar ervaringen van andere programmeurs. Ik ben namelijk eigenlijk niet zo ervaren in het zelf zoeken van een baan: ik ben altijd aan het werk geweest door de "hulp" van recruiters.
In mijn geval ben ik dus praktisch altijd aan het werk geweest maar heb ik toch steeds pech gehad omdat het werk me zo tegen viel. Dat vergt veel energie, is niet leuk en laat je twijfelen aan je carrière als programmeur. Ik weet nu echter wat ik zoek en wil graag van koers veranderen. Ik heb alleen even jullie hulp nodig. Ik ben heel diep gefrustreerd en dat is natuurlijk niet goed voor mijn gezondheid.
Ik vind het geweldig om met PHP/Laravel toffe applicaties te maken voor de hobby en dat doe ik ook al heel lang. Ik heb wat voorbeelden om jullie als lezers een idee te geven waar ik in thuis ben.
Een videowebsite zoals YouTube.
Welke dingen weet ik nog niet of heb ik geen/weinig ervaring mee?
Mijn huidige werkgever
Het is duidelijk voor mij dat mijn werkgever waar ik onlangs begonnen ben niets voor mij is. Ze zitten enorm veel op de frontend en ik heb geen interesse om te beginnen aan Tailwind en React. Het boeit me namelijk niets en ik voel verzet vanuit mezelf. Dat is jammer en zonde. Ik laat tickets die er mee te maken hebben nu links liggen. Het idee dat ik er verplicht iets mee moet gaan doen laat me vanbinnen sterven.
Er werken een paar programmeurs die het vanaf 2013 opgebouwd heeft en merkbaar al jaren niemand hebben ingewerkt. We zijn nu met 4 inclusief mezelf. De code is overmatig complex en zit vol met XML-spaghetti om views op te bouwen. Ik wordt er echt moedeloos van en heb niet meer de motivatie om het te leren kennen.
Daarnaast moet ik iets over mezelf prijsgeven: ik ben niet echt een heel sociaal wezen. Ik ben het liefst de hele dag thuis met mijn katten en heb liever geen contact met collega's omdat het voor mij veel energie kost (autisme enzo). Ik ben dus een echte thuiswerker, maar ben wel een gezellige jongen die ook serieus en concreet is. Dat ik autisme heb zie je aan mij dus niet maar ik heb er zelf persoonlijk wel veel last van.
Ik zoek:
- Wat is dus het liefst zou willen is bij een kleinere ondernemer in vaste dienst komen. Dus zegmaar iemands persoonlijke programmeur zijn, waarbij het niet zo veel boeit dat ik Bootstrap 4 gebruik met Livewire. Het stukje testing en Docker leer ik mezelf op zeer korte termijn ook wel aan, want ik zie het belang ervan in en vind het leuk.
- Een langdurig dienstverband waarbij ik iets from scratch opbouw tegen een relatief laag salaris zie ik ook wel zitten. Mijn kennis van PHP en Laravel zijn verder namelijk goed op orde. Het salaris kan later altijd nog hoger worden zodra er resultaat zichtbaar is.
- Ik ben geen ondernemer maar ben wel bereid 40+ uur hard te werken aan iets dat mij energie en motivatie geeft.
- Uiteindelijk zou ik ooit graag met .NET willen werken om toffe dingen te maken. Roestige basiskennis van de taal is al aanwezig doordat ik ooit Head First C# van o'Reilly doorgenomen heb.
Maar hoe zou ik zoiets kunnen vinden en is het een realistisch idee? Heb je een baan vergelijkbaar met wat ik zoek? Dan ben ik heel benieuwd hoe je het gevonden hebt. Adviseer me alsjeblieft.

Dit topic maak ik aan omdat ik op zoek ben naar ervaringen van andere programmeurs. Ik ben namelijk eigenlijk niet zo ervaren in het zelf zoeken van een baan: ik ben altijd aan het werk geweest door de "hulp" van recruiters.
In mijn geval ben ik dus praktisch altijd aan het werk geweest maar heb ik toch steeds pech gehad omdat het werk me zo tegen viel. Dat vergt veel energie, is niet leuk en laat je twijfelen aan je carrière als programmeur. Ik weet nu echter wat ik zoek en wil graag van koers veranderen. Ik heb alleen even jullie hulp nodig. Ik ben heel diep gefrustreerd en dat is natuurlijk niet goed voor mijn gezondheid.
Ik vind het geweldig om met PHP/Laravel toffe applicaties te maken voor de hobby en dat doe ik ook al heel lang. Ik heb wat voorbeelden om jullie als lezers een idee te geven waar ik in thuis ben.
Een videowebsite zoals YouTube.
- - Met heel veel dagen werk heb ik de frontend redelijk tof kunnen krijgen.
- Met één of andere file uploader die ik toen gebruikte kreeg ik het voor elkaar video's te uploaden naar de backend. Dit kostte me redelijk veel moeite en ik heb weinig van de API's aangesproken die deze library ter beschikking stelde.
- Met Bootstrap 4 heb ik een frontend gemaakt die er best tof uit zag en goed werkte op allerlei apparaten. Ik doe echter wel gewoon de *.css refereren in de <head> en en gebruik gewoon de classes in mijn Blade views. Ik weet niets van SASS, compileren en andere voodoo.
- - Desondanks zag het er wel gewoon tof uit en werkte het prima.
- - De backend (verwerken naar database, het conversatieproces met ffmpeg en het opslaan werkte prima.
- Qua architectuur en design patterns zat het best redelijk in elkaar denk ik achteraf.
- -Testing ontbreekt.
- Vriendschappen tussen gebruikers, commentaar op posts en informatie kunnen zien en aanpassen. Wat je een beetje zou verwachten van zo'n site.
- Qua frontend hetzelfde als die video website. Met mijn weinige JavaScript-ervaring heb ik met jQuery mijn RESTful API's aangesproken. Met de server response doe ik in mijn MVC-achtige JS script vervolgens de DOM aanpassen zodat het er dynamisch/levend uit ziet.
- Qua backend ziet het er net als bij die videowebsite best wel netjes uit allemaal. Veel abstractie om dingen goed overzichtelijk en duidelijk te houden.
- - Momenteel volledig backend. Met Artisan commands kun je het proces wel simuleren.
- - Communicatie tussen twee servers/users is al mogelijk, inclusief DNS resolving.
- W.I.P.:
- - Uiteindelijk zal end-to-end encryptie een feature worden.
- - Ik wil een SSL-library gebruiken om geautomatiseerd certificaten aan te maken en te gebruiken.
- - Een "chat"-frontend die volledig aan de hand van Laravel Livewire en pure Bootstrap 4. Ik heb geen interesse in voodoo met JavaScript in de breedste zin van het woord.
Welke dingen weet ik nog niet of heb ik geen/weinig ervaring mee?
- Unit/feature testing. Ik weet echter wel wat het is en hoe essentieel en belangrijk TDD voor een serieus project is. Ik wil het z.s.m. op gaan pakken.
- Docker en Kubernetes. Daarentegen ben ik best ervaren met Linux en kan ik mijn eigen VPS opzetten en beveiligen.
- Ik weet hoe met Buddy.Works pipelines op kan zetten naar mijn VPS, zodat ik op staging en live kan deployen. Maar hoe ik scripts kan schrijven voor GitLab of Github? Echt geen flauw benul. Ik gebruik voor deployment dus een "hulpmiddeltje" van een derde partij. Op zich prima natuurlijk, maar het blijft tóch een soort afhankelijkheid die je creëert.
- Ik weet hoe je caching toepast op een webserver. Hoe je er een hele infra omheen creëert weet ik niet.
- Ik ben bijzonder roestig met MySQL. Tegenwoordig doe ik echt álles met een ORM zoals Laravel Eloquent. Ik weet hoe je een simpele MySQL server op moet zetten en hoe je hem beveiligt. Beheren doe ik met een GUI.
Mijn huidige werkgever
Het is duidelijk voor mij dat mijn werkgever waar ik onlangs begonnen ben niets voor mij is. Ze zitten enorm veel op de frontend en ik heb geen interesse om te beginnen aan Tailwind en React. Het boeit me namelijk niets en ik voel verzet vanuit mezelf. Dat is jammer en zonde. Ik laat tickets die er mee te maken hebben nu links liggen. Het idee dat ik er verplicht iets mee moet gaan doen laat me vanbinnen sterven.
Er werken een paar programmeurs die het vanaf 2013 opgebouwd heeft en merkbaar al jaren niemand hebben ingewerkt. We zijn nu met 4 inclusief mezelf. De code is overmatig complex en zit vol met XML-spaghetti om views op te bouwen. Ik wordt er echt moedeloos van en heb niet meer de motivatie om het te leren kennen.
Daarnaast moet ik iets over mezelf prijsgeven: ik ben niet echt een heel sociaal wezen. Ik ben het liefst de hele dag thuis met mijn katten en heb liever geen contact met collega's omdat het voor mij veel energie kost (autisme enzo). Ik ben dus een echte thuiswerker, maar ben wel een gezellige jongen die ook serieus en concreet is. Dat ik autisme heb zie je aan mij dus niet maar ik heb er zelf persoonlijk wel veel last van.
Ik zoek:
- Wat is dus het liefst zou willen is bij een kleinere ondernemer in vaste dienst komen. Dus zegmaar iemands persoonlijke programmeur zijn, waarbij het niet zo veel boeit dat ik Bootstrap 4 gebruik met Livewire. Het stukje testing en Docker leer ik mezelf op zeer korte termijn ook wel aan, want ik zie het belang ervan in en vind het leuk.
- Een langdurig dienstverband waarbij ik iets from scratch opbouw tegen een relatief laag salaris zie ik ook wel zitten. Mijn kennis van PHP en Laravel zijn verder namelijk goed op orde. Het salaris kan later altijd nog hoger worden zodra er resultaat zichtbaar is.
- Ik ben geen ondernemer maar ben wel bereid 40+ uur hard te werken aan iets dat mij energie en motivatie geeft.
- Uiteindelijk zou ik ooit graag met .NET willen werken om toffe dingen te maken. Roestige basiskennis van de taal is al aanwezig doordat ik ooit Head First C# van o'Reilly doorgenomen heb.
Maar hoe zou ik zoiets kunnen vinden en is het een realistisch idee? Heb je een baan vergelijkbaar met wat ik zoek? Dan ben ik heel benieuwd hoe je het gevonden hebt. Adviseer me alsjeblieft.