Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-11-2022
Hey hallo en welkom in mijn topic. Ik hoop dat het goed gaat met jou als lezer daar. :w

Dit topic maak ik aan omdat ik op zoek ben naar ervaringen van andere programmeurs. Ik ben namelijk eigenlijk niet zo ervaren in het zelf zoeken van een baan: ik ben altijd aan het werk geweest door de "hulp" van recruiters.

In mijn geval ben ik dus praktisch altijd aan het werk geweest maar heb ik toch steeds pech gehad omdat het werk me zo tegen viel. Dat vergt veel energie, is niet leuk en laat je twijfelen aan je carrière als programmeur. Ik weet nu echter wat ik zoek en wil graag van koers veranderen. Ik heb alleen even jullie hulp nodig. Ik ben heel diep gefrustreerd en dat is natuurlijk niet goed voor mijn gezondheid.

Ik vind het geweldig om met PHP/Laravel toffe applicaties te maken voor de hobby en dat doe ik ook al heel lang. Ik heb wat voorbeelden om jullie als lezers een idee te geven waar ik in thuis ben.

Een videowebsite zoals YouTube.
  • - Met heel veel dagen werk heb ik de frontend redelijk tof kunnen krijgen.
  • Met één of andere file uploader die ik toen gebruikte kreeg ik het voor elkaar video's te uploaden naar de backend. Dit kostte me redelijk veel moeite en ik heb weinig van de API's aangesproken die deze library ter beschikking stelde.
  • Met Bootstrap 4 heb ik een frontend gemaakt die er best tof uit zag en goed werkte op allerlei apparaten. Ik doe echter wel gewoon de *.css refereren in de <head> en en gebruik gewoon de classes in mijn Blade views. Ik weet niets van SASS, compileren en andere voodoo.
  • - Desondanks zag het er wel gewoon tof uit en werkte het prima.
  • - De backend (verwerken naar database, het conversatieproces met ffmpeg en het opslaan werkte prima.
  • Qua architectuur en design patterns zat het best redelijk in elkaar denk ik achteraf.
  • -Testing ontbreekt.
Een sociaal netwerk
  • Vriendschappen tussen gebruikers, commentaar op posts en informatie kunnen zien en aanpassen. Wat je een beetje zou verwachten van zo'n site.
  • Qua frontend hetzelfde als die video website. Met mijn weinige JavaScript-ervaring heb ik met jQuery mijn RESTful API's aangesproken. Met de server response doe ik in mijn MVC-achtige JS script vervolgens de DOM aanpassen zodat het er dynamisch/levend uit ziet.
  • Qua backend ziet het er net als bij die videowebsite best wel netjes uit allemaal. Veel abstractie om dingen goed overzichtelijk en duidelijk te houden.
Versleuteld communicatieplatform (mijn huidige privéproject die ook echt af gaat komen)
  • - Momenteel volledig backend. Met Artisan commands kun je het proces wel simuleren.
  • - Communicatie tussen twee servers/users is al mogelijk, inclusief DNS resolving.
  • W.I.P.:
  • - Uiteindelijk zal end-to-end encryptie een feature worden.
  • - Ik wil een SSL-library gebruiken om geautomatiseerd certificaten aan te maken en te gebruiken.
  • - Een "chat"-frontend die volledig aan de hand van Laravel Livewire en pure Bootstrap 4. Ik heb geen interesse in voodoo met JavaScript in de breedste zin van het woord.
Dus dit hierboven is een voorbeeld van projecten die ik nu doe voor de lol en hoe het een beetje in elkaar zit.

Welke dingen weet ik nog niet of heb ik geen/weinig ervaring mee?
  • Unit/feature testing. Ik weet echter wel wat het is en hoe essentieel en belangrijk TDD voor een serieus project is. Ik wil het z.s.m. op gaan pakken.
  • Docker en Kubernetes. Daarentegen ben ik best ervaren met Linux en kan ik mijn eigen VPS opzetten en beveiligen.
  • Ik weet hoe met Buddy.Works pipelines op kan zetten naar mijn VPS, zodat ik op staging en live kan deployen. Maar hoe ik scripts kan schrijven voor GitLab of Github? Echt geen flauw benul. Ik gebruik voor deployment dus een "hulpmiddeltje" van een derde partij. Op zich prima natuurlijk, maar het blijft tóch een soort afhankelijkheid die je creëert.
  • Ik weet hoe je caching toepast op een webserver. Hoe je er een hele infra omheen creëert weet ik niet.
  • Ik ben bijzonder roestig met MySQL. Tegenwoordig doe ik echt álles met een ORM zoals Laravel Eloquent. Ik weet hoe je een simpele MySQL server op moet zetten en hoe je hem beveiligt. Beheren doe ik met een GUI.
Nu komt dus de vraag: wat zoek ik precies als Laravel-programmeur die zich wel graag bezig houdt met dingen zoals hierboven en op zich heel veel kan waarmaken, maar dus niet alles weet?

Mijn huidige werkgever
Het is duidelijk voor mij dat mijn werkgever waar ik onlangs begonnen ben niets voor mij is. Ze zitten enorm veel op de frontend en ik heb geen interesse om te beginnen aan Tailwind en React. Het boeit me namelijk niets en ik voel verzet vanuit mezelf. Dat is jammer en zonde. Ik laat tickets die er mee te maken hebben nu links liggen. Het idee dat ik er verplicht iets mee moet gaan doen laat me vanbinnen sterven. :')

Er werken een paar programmeurs die het vanaf 2013 opgebouwd heeft en merkbaar al jaren niemand hebben ingewerkt. We zijn nu met 4 inclusief mezelf. De code is overmatig complex en zit vol met XML-spaghetti om views op te bouwen. Ik wordt er echt moedeloos van en heb niet meer de motivatie om het te leren kennen.

Daarnaast moet ik iets over mezelf prijsgeven: ik ben niet echt een heel sociaal wezen. Ik ben het liefst de hele dag thuis met mijn katten en heb liever geen contact met collega's omdat het voor mij veel energie kost (autisme enzo). Ik ben dus een echte thuiswerker, maar ben wel een gezellige jongen die ook serieus en concreet is. Dat ik autisme heb zie je aan mij dus niet maar ik heb er zelf persoonlijk wel veel last van.

Ik zoek:
- Wat is dus het liefst zou willen is bij een kleinere ondernemer in vaste dienst komen. Dus zegmaar iemands persoonlijke programmeur zijn, waarbij het niet zo veel boeit dat ik Bootstrap 4 gebruik met Livewire. Het stukje testing en Docker leer ik mezelf op zeer korte termijn ook wel aan, want ik zie het belang ervan in en vind het leuk.
- Een langdurig dienstverband waarbij ik iets from scratch opbouw tegen een relatief laag salaris zie ik ook wel zitten. Mijn kennis van PHP en Laravel zijn verder namelijk goed op orde. Het salaris kan later altijd nog hoger worden zodra er resultaat zichtbaar is.
- Ik ben geen ondernemer maar ben wel bereid 40+ uur hard te werken aan iets dat mij energie en motivatie geeft.
- Uiteindelijk zou ik ooit graag met .NET willen werken om toffe dingen te maken. Roestige basiskennis van de taal is al aanwezig doordat ik ooit Head First C# van o'Reilly doorgenomen heb.

Maar hoe zou ik zoiets kunnen vinden en is het een realistisch idee? Heb je een baan vergelijkbaar met wat ik zoek? Dan ben ik heel benieuwd hoe je het gevonden hebt. Adviseer me alsjeblieft. :P

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 14:02
Heb je hier al gekeken?
https://tweakers.net/carriere/it-banen/zoeken/
En welke baan zou het dichtste bij je wensen / skills in de buurt komen?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je verhaal klinkt alsof je wel een beetje het idee van programmeren snapt, maar weinig ervaring hebt. Op wat voor niveau zit je nu? Puur op dit topic zou ik je inschatten als een mooie kans voor junior back-end developer, mits het allemaal bij PHP blijft.

Ik mis ook vooral het stukje moderne technologie; SASS en JS zijn wel echt basiseisen voor front-end of allround, zeker omdat je voor compilen met bijv. Webpack ook een beetje kennis van JS nodig hebt.

Lijkt mij voor je persoonlijke ontwikkeling en carrière interessanter om gewoon bij een wat grotere organisatie te gaan/blijven werken, daar gebruik te maken van het studiebudget om eerst hoger te klimmen in je kennis. Livewire gebruiken is prima, maar als je de technologie erachter niet snapt dan kom je niet heel ver als je baas je ineens vraagt om iets te doen dat het niet kan, of als je bijv. 20 miljoen records moet renderen in een datatable omdat Blade er te lang over doet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
CodeAddicted schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:19:

Ik zoek:
- Wat is dus het liefst zou willen is bij een kleinere ondernemer in vaste dienst komen. Dus zegmaar iemands persoonlijke programmeur zijn, waarbij het niet zo veel boeit dat ik Bootstrap 4 gebruik met Livewire. Het stukje testing en Docker leer ik mezelf op zeer korte termijn ook wel aan, want ik zie het belang ervan in en vind het leuk.
- Een langdurig dienstverband waarbij ik iets from scratch opbouw tegen een relatief laag salaris zie ik ook wel zitten. Mijn kennis van PHP en Laravel zijn verder namelijk goed op orde. Het salaris kan later altijd nog hoger worden zodra er resultaat zichtbaar is.
- Ik ben geen ondernemer maar ben wel bereid 40+ uur hard te werken aan iets dat mij energie en motivatie geeft.
- Uiteindelijk zou ik ooit graag met .NET willen werken om toffe dingen te maken. Roestige basiskennis van de taal is al aanwezig doordat ik ooit Head First C# van o'Reilly doorgenomen heb.

Maar hoe zou ik zoiets kunnen vinden en is het een realistisch idee? Heb je een baan vergelijkbaar met wat ik zoek? Dan ben ik heel benieuwd hoe je het gevonden hebt. Adviseer me alsjeblieft. :P
Klinkt als: ik zoek een plek waar ik met mijn beperkte skills "de expert" ben en niet lastig wordt gevallen door iemand met meer ervaring, die me dingen wil laten doen die ik minder leuk vind.

Ik kan volgen dat je je niet thuisvoelt in een kleine onderneming met een paar mensen die al jaren op het project/product zitten, waar je je naar moet voegen, maar ik krijg ook niet echt het gevoel dat je heel goed bent in wat je doet en dat je op een gestructureerde manier beter wilt worden (en dat is niet "Het stukje testing en Docker leer ik mezelf op zeer korte termijn ook wel aan").

Ik zou eerder kijken naar een (detachering-)omgeving waar je veel kan leren (in-house of externe cursussen, afwisselende projecten), dan naar een positie waarin je in je eentje blijft "aanmodderen".

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
Oon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:37:
Je verhaal klinkt alsof je wel een beetje het idee van programmeren snapt, maar weinig ervaring hebt. Op wat voor niveau zit je nu? Puur op dit topic zou ik je inschatten als een mooie kans voor junior back-end developer, mits het allemaal bij PHP blijft.

Ik mis ook vooral het stukje moderne technologie; SASS en JS zijn wel echt basiseisen voor front-end of allround, zeker omdat je voor compilen met bijv. Webpack ook een beetje kennis van JS nodig hebt.

Lijkt mij voor je persoonlijke ontwikkeling en carrière interessanter om gewoon bij een wat grotere organisatie te gaan/blijven werken, daar gebruik te maken van het studiebudget om eerst hoger te klimmen in je kennis. Livewire gebruiken is prima, maar als je de technologie erachter niet snapt dan kom je niet heel ver als je baas je ineens vraagt om iets te doen dat het niet kan, of als je bijv. 20 miljoen records moet renderen in een datatable omdat Blade er te lang over doet.
Ik heb heus wel wat praktijkervaring, maar het is inderdaad weinig. De feedback die ik van senior programmeurs krijg die mijn code bestuderen is dat het van goed niveau is maar niet perfect. Dat is de reflectie die ik momenteel heb.

Ik weet overigens wel wat de limitaties van Livewire precies zijn en heb eerder beperkt met Datatables gewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30

hbsJR

All rounder

Wat je zou kunnen doen is gewoon kijken bij vacatures van grote bedrijven. Kijk ook eens naar Amerika, wat je zoal moet kunnen als je bijvoorbeeld senior front-end / backend developer bij Amazon / Facebook of Google wil worden.

Dan krijg je een behoorlijk goed beeld wat in de markt wordt verwacht en wat voor competenties zoeken. Dit kan je een enorm goede springplank zijn om je skills verder te ontwikkelen.

Voor een kritische noot wil ik ook direct in huis vallen. De baan die je zoekt bestaat niet of is heel zeldzaam. Wellicht kan je iets vinden en je als koning van het rijk lekker code kloppen. Dit stopt alles tot ze een tweede of vierde persoon nodig hebben die je code moeten reviewen.

Het klinkt alsof je bereid bent om salaris in te leveren zodat je niet te maken hebt met kritische mensen, wat naar mijn idee idioot klinkt. Je hebt altijd te maken met mensen en samenwerken met vakgenoten maakt je allemaal een betere programmeur van.

En om te weten wat je wil doen is er maar 1 optie, gewoon gaan solliciteren bij bedrijven die je boeiend lijken. Als het naar een jaar niks vind, gewoon elders gaan zoeken en daar aan de slag gaan. Soms kan je niet inschatten of een grote organisatie en/of een kleine organisatie bij je past. Je moet het soms ook meemaken en rondlopen in een bedrijf.

Zoals mijn manager altijd zei: Je moet het werk doen waar je plezier van krijgt en meer waarde kan toevoegen aan je cv.

[ Voor 4% gewijzigd door hbsJR op 02-11-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeAddicted
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:43:
[...]

Klinkt als: ik zoek een plek waar ik met mijn beperkte skills "de expert" ben en niet lastig wordt gevallen door iemand met meer ervaring, die me dingen wil laten doen die ik minder leuk vind.

Ik kan volgen dat je je niet thuisvoelt in een kleine onderneming met een paar mensen die al jaren op het project/product zitten, waar je je naar moet voegen, maar ik krijg ook niet echt het gevoel dat je heel goed bent in wat je doet en dat je op een gestructureerde manier beter wilt worden (en dat is niet "Het stukje testing en Docker leer ik mezelf op zeer korte termijn ook wel aan").

Ik zou eerder kijken naar een (detachering-)omgeving waar je veel kan leren (in-house of externe cursussen, afwisselende projecten), dan naar een positie waarin je in je eentje blijft "aanmodderen".
Bedankt voor je eerlijkheid, jammer om te horen dat het zo over komt. Ik wil echter wel degelijk op een gestructureerde manier nieuwe dingen leren en beter worden in wat ik doe. Maar ik ben wel bijzonder autodidact.

Ik heb niet de intentie ergens "de expert" uit te hangen en respecteer andermans skills gewoon. Ik heb alleen wel de voorkeur lekker alleen te werken en het beste uit mezelf te halen. De werkgever krijgt een solide geschreven backend.

Om te voorkomen dat jullie een verkeerde mening over mij vormen: ik vind de reflectie en mening van anderen heel belangrijk. Van de code reviews en reflectie die ik afgelopen jaren gehad heb, heb ik veel geleerd en heeft me veel waardevolle ervaring gegeven. Ik ben dus geen imbeciel die geen kritiek wil horen en niet wil leren van anderen. Dat zou bijzonder zijn.

Maar ik geef niets om frontend en zoek dus een baan die beter aansluit op mijn eigen stack. Dat is nu helemaal het geval niet. Ik wil gewoon graag enthousiast werken aan iets dat me boeit.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeAddicted op 02-11-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CodeAddicted schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:50:
[...]

Ik heb heus wel wat praktijkervaring, maar het is inderdaad weinig. De feedback die ik van senior programmeurs krijg die mijn code bestuderen is dat het van goed niveau is maar niet perfect. Dat is de reflectie die ik momenteel heb.

Ik weet overigens wel wat de limitaties van Livewire precies zijn en heb eerder beperkt met Datatables gewerkt.
Ik zeg ook zeker niet dat je niet kunt programmeren, kan prima dat je logische en analytische vermogen prima zijn en je code er netjes uit ziet. Dat is iets dat je met de tijd en in een team werken leert.

Maar je kan ook 20 jaar praktijkervaring hebben in één programmeertaal en nooit verder gekeken hebben, dan krijg je zo'n situatie waar jij in zit waar je horizontale kennis gewoon erg laag is. Verticaal (de diepte in) kunnen we niet echt beoordelen, maar het klinkt allemaal érg laagdrempelig.

Ik zou me dus in eerste instantie afvragen of je wel developer wil zijn, want het klinkt niet alsof het echt je passie is ofzo.
Als tweede stap (als het antwoord ja is) zou ik kijken naar in welke technologieën je je wil verdiepen, want qua skills sta je nog aan het begin van je carrière, dus voldoende tijd over om je verder te ontwikkelen.

Als je dat duidelijk hebt dan kun je vacatures gaan zoeken in dat gebied/die richting, en dan kun je daar weer wat meer expliciet uithalen welke kennis je mist.

Ik zou echt niet nu een richting gaan zoeken waarin je weinig reden hebt om meer te blijven leren, hoe makkelijk en leuk het ook klinkt. Als je over 10 jaar nog op precies hetzelfde punt staat als nu dan ga je daar spijt van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30

hbsJR

All rounder

CodeAddicted schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:58:
[...]

Bedankt voor je eerlijkheid, jammer om te horen dat het zo over komt. Ik wil echter wel degelijk op een gestructureerde manier nieuwe dingen leren en beter worden in wat ik doe. Maar ik ben wel bijzonder autodidact.

Ik heb niet de intentie ergens "de expert" uit te hangen en respecteer andermans skills gewoon. Ik heb alleen wel de voorkeur lekker alleen te werken en het beste uit mezelf te halen. De werkgever krijgt een solide geschreven backend.
Het kan voor de langere termijn ook goed zijn om te kijken hoe je "ik heb de voorkeur om alleen te werken" kan omzetten naar "Hoe kan ik plezierig met andere mensen werken?" . Het zijn onder vakgenoten kan juist iets zijn wat veel energie geven.

Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar ik steeds botste met de organisatie en ook met mijn vakgenoten. Na een wissel met een bedrijf met een gezonde cultuur viel alles meer op zijn plek. Soms ben jij niet het probleem, alleen is het bedrijf gewoon niet in staat jou in je kracht te zetten.

En, over je autisme. Ik heb in organisaties met best wat mensen gewerkt die ergens vielen in het autisme spectrum. Het zijn collega's met een iets langere handleiding. Wel zijn het altijd de collega's geweest die collega's hielp om de kwaliteit en het niveau naar iets hogers te brengen.

Jouw autisme kan ook iets zijn wat enorm waardevol is in de organisatie. Alleen is het even een puzzel hoe het bedrijf jou kan helpen zodat jij met plezier kan werken. Dat is een samenwerking die soms wat tijd kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28
Misschien juist eens op zoek gaan naar bedrijven die wel de technologie gebruiken die jij zoekt.

Ik heb een keer zinnige resultaten gehaald uit
https://publicwww.com/ .

Zet hier een goeie query in elkaar, maak een longlist, refine je longlist en stuur ze een berichtje. Leg je gehele situatie uit in je mail en je hebt binnen een maand een nieuwe baan. :)

Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:33
[...]

Ik vind het erg vervelend om te zeggen, maar door alleen te werken leer je precies niks. Ja, je leert de theorie als je Pluralsight filmpjes kijkt, maar niet de praktijk.

Het is zo belangrijk om met anderen te werken. Anderen komen met verschillende invalshoeken en oplossingen, waardoor je altijd een kwalitatief betere oplossing neer kan zetten dan dat je in je eentje werkt. Daarnaast leer je ook veel sneller. De theorie gaat jou niet vertellen wat misschien niet zo handig is in de praktijk. Geloof me, als je code reviews doet met seniors leer je bizar snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties.
Laat me alsjeblieft iets rectificeren: ik ben iemand die graag volledige verantwoordelijk heeft over een project. Ik wil graag een mooi product afleveren. Collega's zijn geen probleem en vind code reviews heel belangrijk; dat is hoe je uiteindelijk het mooiste resultaat bereikt.

Ik vind het echter lastig om in een team te werken. Mijn communicatie heeft de neiging gebrekkig te zijn, maar ik kan wel programmeren. Geef mij een duidelijke backlog en geef alles wat ik heb om wat moois te bouwen. Maar met meerdere mensen wroeten aan dezelfde feature vind ik lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeAddicted op 02-11-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VLQRT
  • Laatst online: 19:13
Ik snap je niet helemaal, kun je een paar dingen toelichten?
In mijn geval ben ik dus praktisch altijd aan het werk geweest maar heb ik toch steeds pech gehad omdat het werk me zo tegen viel. Dat vergt veel energie, is niet leuk en laat je twijfelen aan je carrière als programmeur.
Wat was het wat je niet beviel? Want 'Dus zegmaar iemands persoonlijke programmeur zijn' is niet echt een baan, jezelf ophangen aan 1 persoon is sowieso geen heel betrouwbaar carrierepad.
Ik heb wat voorbeelden om jullie als lezers een idee te geven waar ik in thuis ben.
Waarom voeg je overal toe dat het veel dagen werk heeft gekost? Is dat iets waar je moeite mee hebt of waar je juist trots op bent?

Daarnaast mis ik compleet je opleiding, compleet autodidact een MBO, HBO of WO opleiding ... of enige opleiding? Ik heb ook even je profiel op tweakers bekeken, maar dat strookt niet met het beeld wat ik hier krijg (Medior backend PHP-developer), dat kan ik moeilijk matchen met de skills die je vermeld.

Mijn tip: Wanneer je huidige baan niet bevalt, dat kan ... maar wanneer je al meerdere malen bent gewisseld en nog nergens je plekje hebt gevonden ga dan bij jezelf na waarom je niet op je plek bent. Mogelijk verwacht je te veel van jezelf, mogelijk is het lastig in een team werken door je persoonlijkheid.

Uiteindelijk is er maar 1 manier om beter te worden en dat is werken in een team, alleen door te leren van senior programmeurs leer je echt vooruit komen. Wanneer je solistisch je carriere wilt doorlopen wordt het een lang en moeilijk pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

CodeAddicted schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:54:
Laat me alsjeblieft iets rectificeren: ik ben iemand die graag volledige verantwoordelijk heeft over een project. Ik wil graag een mooi product afleveren. Collega's zijn geen probleem en vind code reviews heel belangrijk; dat is hoe je uiteindelijk het mooiste resultaat bereikt.

Ik vind het echter lastig om in een team te werken. Mijn communicatie heeft de neiging gebrekkig te zijn, maar ik kan wel programmeren. Geef mij een duidelijke backlog en geef alles wat ik heb om wat moois te bouwen. Maar met meerdere mensen wroeten aan dezelfde feature vind ik lastig.
Het lijkt me dan nuttiger om aan je communicatie skills te werken.

Geen zichzelf respecterend bedrijf zal een groot project op 1 dev laten steunen, dat risico is veel te hoog.
Voor hetzelfde geld kom je onder een bus of raak je ziek/neem je ontslag. En dan blijft het bedrijf achter met een niet onderhoudbare code voor de core van hun bedrijf.

Ook is het vaak de taak van een dev om de backlog te verduidelijken, klant weet niet altijd goed wat hij wil/hoe hij dat moet vragen. Dus ook daar blijft communicatie key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CodeAddicted schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:54:

Wroeten aan dezelfde feature of aan hetzelfde project (maar verschillende features/bugs) zijn natuurlijk wel wat andere zaken. In de wereld van een programmeur gaat het tegenwoordig juist vooral niet om de enige te zijn die weet heeft van de code. De code reviews zijn o.a. bedoeld om te kijken of een ander snapt wat jij doet als oplossing. Een project wordt niet meer opgezet door/voor 1 iemand alleen, dat maakt een te grote single point of failure en dat willen de bedrijven nu eenmaal niet, dus dat gaat dan nooit werken. Wil je dit wel, dan zul je achter de oren moeten krabben of programmeur / software engineering iets voor jou is.

Je hebt dit wellicht jezelf aangeleerd doordat je (net als ik overigens) autodidact bent in het programmeer wereldje. Maar zoals bij bedrijven die ik jou in DM gaf, gaat het vooral om samenwerking juist en om daar van elkaar te leren. Natuurlijk zal men niet in jouw vaarwater gaan zitten (omdat dat anders ook conflicten geeft) en wordt er maar door 1 iemand aan een feature of bug gewerkt, maar compleet in je eentje gaat hem echt niet worden, bij geen enkel bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-05 12:50
JBplap schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:10:
[...]

Geen zichzelf respecterend bedrijf zal een groot project op 1 dev laten steunen, dat risico is veel te hoog.
Voor hetzelfde geld kom je onder een bus of raak je ziek/neem je ontslag. En dan blijft het bedrijf achter met een niet onderhoudbare code voor de core van hun bedrijf.

Ook is het vaak de taak van een dev om de backlog te verduidelijken, klant weet niet altijd goed wat hij wil/hoe hij dat moet vragen. Dus ook daar blijft communicatie key.
Jammer genoeg zijn er wel bedrijven die het doen (Zit in zo'n geval.)
Maar ik raad het toch niet aan. Leuk om zelf je eigen ding te kunnen doen, maar dan moet je ook wel veel meer kunnen doen dan enkel php + laravel.
Hier komen ze al snel af met 'hey maak eens een landing page voor dit product' of 'kan je geen rapport maken in BI'. Dus voor je het weet is 'programmeren' plots heel breed en afwisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 01:28
JBplap schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:10:
[...]

Mwah, lijkt me een beetje onzin. Je kunt van een autist niet verwachten dat die aan zijn communicatieskills gaat werken. Wordt ook een heel frustrerend proces waar niemand blij van wordt. Dingen die bij niet-autisten automatisch gaan, bijvoorbeeld het lezen van emoties, kun je als autist alleen maar leren via workarounds en trucjes.

Beter zoek je een werkgever die wel met autisten om kan gaan waar juist hun krachten goed benut en benadrukt worden en niet hun zwakten.

Eerste 3 hits op google lijken me prima partijen om eens mee te praten:
https://www.google.com/search?q=autisten+in+de+it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VLQRT
Mwah, lijkt me een beetje onzin. Je kunt van een autist niet verwachten dat die aan zijn communicatieskills gaat werken. Wordt ook een heel frustrerend proces waar niemand blij van wordt. Dingen die bij niet-autisten automatisch gaan, bijvoorbeeld het lezen van emoties, kun je als autist alleen maar leren via workarounds en trucjes.
Ben toch benieuwd hoe jij ziet dat topic starter een autist is. Ik haal het nergens uit zijn eigen woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
VLQRT schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:44:
[...]

Ben toch benieuwd hoe jij ziet dat topic starter een autist is. Ik haal het nergens uit zijn eigen woorden.
Misschien de TS nog een keer iets beter lezen dan:
Daarnaast moet ik iets over mezelf prijsgeven: ik ben niet echt een heel sociaal wezen. Ik ben het liefst de hele dag thuis met mijn katten en heb liever geen contact met collega's omdat het voor mij veel energie kost (autisme enzo). Ik ben dus een echte thuiswerker, maar ben wel een gezellige jongen die ook serieus en concreet is. Dat ik autisme heb zie je aan mij dus niet maar ik heb er zelf persoonlijk wel veel last van.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VLQRT
Excuus je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
HenkEisDS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:41:
[...]

Beter zoek je een werkgever die wel met autisten om kan gaan waar juist hun krachten goed benut en benadrukt worden en niet hun zwakten.

Eerste 3 hits op google lijken me prima partijen om eens mee te praten:
https://www.google.com/search?q=autisten+in+de+it
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:46:
[...]

[...]
Toch heeft het ook voordelen.

Ik programmeer al sinds mijn twaalfde en heb bijna alles mezelf aangeleerd. Ook kan ik in een "hyperfocus" dagenlang de hele wereld om me heen vergeten en met langdurig extreem enthousiasme en focus aan iets werken. Het vergt alleen heel veel energie: ik ben geen superheld met oneindige lichamelijke bronnen. Dus na een dag of 4-5 ben je opgebrand en heb je een paar dagen rust nodig.

Ik heb dat alleen al lang niet meer gehad omdat werken voor een 'baas' heel anders is dan je volledig stortten op een privéproject waar je uit passie 's nachts over ligt te malen. Ik probeer mijn passie om te zetten in werk, maar ik heb nog geen werkgever kunnen vinden die mij enthousiast maken. Je komt immers praktisch altijd naar binnen als een soort conciërge die gaat werken aan iets dat al gemaakt is. Ik wil echter gewoon wat moois maken om trots op te zijn en ervoor betaald worden. :)

Er zijn veel dingen waar ik mee om heb leren gaan. Zoals ik al zei merk je aan mij niet dat ik autisme heb. Ik ga naar verjaardagen of een festival. Of ga gezellig winkelen. Dat zijn dingen die me vrij normaal lijken en kan ze makkelijk hebben.

Je ziet het dus niet, maar ik voel het zelf helaas wel.

Maar goed: dat zijn dus dingen die bij mij doorsijpelen naar werken in loondienst. Ik wil me graag vast bijten in iets waar ik razend enthousiast van wordt. Ik moet vooral aan mijn eigen features of project kunnen werken en wil overzicht houden. Dat lijkt me op zich niet eens heel gek. Wel zal een senior bij mij een vinger aan de pols moeten houden. Ik weet dat er heus wel bedrijven bestaan waar je gewoon zelf aan de slag kunt gaan aan je eigen project, maar waar er wel een team is dat met je mee kijkt. Het is alleen lastig om te vinden.

Er zijn echter wat dingen die bij mij nog recht getrokken moeten worden, zoals het toepassen van TDD en leren werken met Docker voor development en deployment.

Uiteindelijk heb ik toch de wens om volledig backend te doen, waarbij ik tevens ook in staat ben om iets heel tofs neer te zetten met Bootstrap en Laravel Livewire. Dat is waar ik nu goed in ben en zal naar zo'n functie moeten gaan zoeken. Eventueel met hulp van een (goede) recruiter.

Een gestructureerde manier van groeien en het krijgen/geven van feedback middels code reviews zijn voor mij dus bijzonder belangrijk. Laat daar geen misverstand over bestaan. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CodeAddicted op 03-11-2022 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:59
https://www.autitalent.nl/werkgever/detachering/

Kijk hier eens naar!

Genoeg mensen zoals jou die prima op hun plek zitten.

Detachering van medewerkers met autisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij grotere bedrijven heb je dedicated testers en dev-ops.
Dan hoef je als programmeur alleen te programmeren.

Persoonlijk zou ik een bedrijf in de buurt zoeken welke een cool product levert, waar je graag aan zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Joostje123 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:45:
https://www.autitalent.nl/werkgever/detachering/

Kijk hier eens naar!

Genoeg mensen zoals jou die prima op hun plek zitten.

Detachering van medewerkers met autisme
Dit inderdaad, dergelijke bedrijven hebben de juiste connecties om jou verder te helpen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Accretion schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:46:
Bij grotere bedrijven heb je dedicated testers en dev-ops.
Dan hoef je als programmeur alleen te programmeren.

Persoonlijk zou ik een bedrijf in de buurt zoeken welke een cool product levert, waar je graag aan zou werken.
Huh? Bedrijven die náást devops ook programmeurs hebben die alléén programmeren? Je snapt dat dev in devops staat voor development en dat dat dus het programmeren deel is van het werk? Devops zegt juist dat de programmeur ook verantwoordelijk is voor de system waar zijn applicaties(s) op draai(t)(en). Dan is het juist de bedoeling dat je beiden doet. Natuurlijk kun je enkel systeembeheerders en programmeurs hebben, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling om het dev danwel ops gedeelte erbij te gaan doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Dido

heforshe

Toch is wat je omschrijft exact de manier waarop (delen van) applicaties ontstaan waarvan alleen Pietje echt weet hoe ze werken, en dus is Pietje, tegen wil en dank wellicht, de expert.
En dat is precies de nachtmerrie in veel bedrijven / teams.
Het beste uit jezelf halen is niets mis mee, maar door dat samen met een ander te doen leer je een stuk meer en garandeer je dat de kennis gedeeld is.
Maar ik geef niets om frontend en zoek dus een baan die beter aansluit op mijn eigen stack. Dat is nu helemaal het geval niet. Ik wil gewoon graag enthousiast werken aan iets dat me boeit.
Ik geef ook niks om front-end, maar vasthouden aan je eigen "stack" maakt je ook weinig flexibel in de markt. Ik ben altijd meer back- dan frontender geweest, maar mijn stack is van Cobol via een van de AS/400 afkomstige 4G-tool naar .NET gemigreerd. En als het nodig is switch ik morgen naar Java :P

Als je werk wilt dat je boeit zou ik niet alleen naar de techniek kijken, maar ook (vooral) naar het domein. Wat wil je bouwen, in plaats van met welke tools wil je het bouwen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:37
Aantal dingen die ik opmerk:
- Je hebt geen moeite om je sterkte punten op te noemen
- Je hebt focus op het vermijden van je zwakke punten
- Je hebt een hele sterke mening wat betreft stack die je wil leren
- Je hebt een bepaald beeld van hoe werk zou moeten zijn

Punten dan afgaan komt het op mij over dat je inderdaad als een soort phoenix te werk gaat, prachtig voor 2 sec en dan opbranden. Als je het beste uit jezelf wil halen is begrijpen dat dat niet goed is een must. Hou jezelf met de voetjes op de grond. Consistentie is key. Lekker 8 uurtjes werken voor de baas en vervolgens naast je werk een leuk hobby projectje hebben, kun je lekker van context switchen en heb je dus variatie.

Iemand zei het al, die zwakke punten kun je ook aanpakken. Je zegt het beste uit jezelf te willen halen, dan vind ik zwakke punten vermijden tegenstrijdig over komen. Leer werken met mensen, sta open voor ze en je gaat nog veel van mensen leren. Zelfs al ben jij over 10 jaar een ervaren rot en komt de ander net kijken. Autisme gebruik je nu als een excuus, terwijl er voor haast niks een excuus is. Gebruik je autisme om te begrijpen hoe je het wel werkbaar kunt maken. Het is niet dat ik dit verzin, want er zijn legio autistische mensen die dit gelukt is.

PHP en vervolgens je neus ophalen voor react? Ik zou met de trends voor ogen nou juist dat erbij willen pakken als Php'er. Dat terzijde moet je in je handjes wrijven als je de exacte stack vind die je wil en zou ik liever een soort 80/20 regel willen voorstellen. Ga voor 80% van de stack en heb vrede met de rest. Je neus ophalen voor dingen kost je heel veel credits bij je werkgever, terwijl je enorm veel punten kunt scoren als je ook de minder leuke dingen met volle overgave doet. Zolang je maar goed communiceert dat je het absoluut niet leuk vind en niet altijd wil doen, laat je een ruggengraat zien.

Je bent nog jong (gok ik uit de toon van je reacties), ervaar met vallen en opstaan hoe het werk echt is, want die is nu toch wel echt fout. Een mooi product gaat over vele schijven en samenwerken is een must, lekker yolo te werk gaan doe je thuis. Met binnen zitten en thuiswerken ga je niet het juiste beeld krijgen en beter worden in het functioneren op de werkvloer. Nu heb je nou juist nog de energie, gedraag je niet als oud mannetje ;)

Mijn stiekeme gok: de gasten die je nu loath op je werk (die experts van het product), dat is nou de positie die ik als super geschikt zie voor je. De expert, de vraagbaak voor iedereen, de kennishouder. Dat helpen van mensen en beantwoorden van vragen kan enorm gemakkelijk zijn voor wat minder sociale typen. Je krijgt voldoening van hun dankbaarheid en mensen komen naar jou toe in plaats van dat jij op mensen af moet stappen. Schiet het af, gooi het idee nu bij het oud vuil, maar vergeet de optie niet zou ik zeggen!

Succes met leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CH4OS schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:34:
[...]

Huh? Bedrijven die náást devops ook programmeurs hebben die alléén programmeren? Je snapt dat dev in devops staat voor development en dat dat dus het programmeren deel is van het werk? Devops zegt juist dat de programmeur ook verantwoordelijk is voor de system waar zijn applicaties(s) op draai(t)(en). Dan is het juist de bedoeling dat je beiden doet. Natuurlijk kun je enkel systeembeheerders en programmeurs hebben, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling om het dev danwel ops gedeelte erbij te gaan doen. ;)
We hebben programmeurs; en een aantal programmeurs die ook tijd beschikbaar hebben voor de ops kant.

Dus ja, we hebben pure devs maar ook DevOps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hey hallo en welkom in mijn topic. Ik hoop dat het goed gaat met jou als lezer daar. :w

Dit topic maak ik aan omdat ik op zoek ben naar ervaringen van andere programmeurs. Ik ben namelijk eigenlijk niet zo ervaren in het zelf zoeken van een baan: ik ben altijd aan het werk geweest door de "hulp" van recruiters.

In mijn geval ben ik dus praktisch altijd aan het werk geweest maar heb ik toch steeds pech gehad omdat het werk me zo tegen viel.

(...)

Ik zoek:
Wat ik hier eigenlijk mis is: hoe zoek je nu en waarom werkt dat niet? Als ik "laravel vacature Rotterdam" in Google gooi dan heb ik meer dan genoeg leesvoer voor de rest van de dag. En op LinkedIn kan je behoorlijk gericht zoeken op bedrijven met bepaalde eigenschappen (zoals aantal werknemers). Heb je uberhaupt sollicitaties lopen, en zo ja, hoe gaan/gingen die?
Ik weet niets van SASS, compileren en andere voodoo.
(...)
jQuery mijn RESTful API's aangesproken.
(...)
Laravel Livewire en pure Bootstrap 4. Ik heb geen interesse in voodoo met JavaScript in de breedste zin van het woord.
(...)
Ze zitten enorm veel op de frontend en ik heb geen interesse om te beginnen aan Tailwind en React. Het boeit me namelijk niets en ik voel verzet vanuit mezelf. Dat is jammer en zonde. Ik laat tickets die er mee te maken hebben nu links liggen. Het idee dat ik er verplicht iets mee moet gaan doen laat me vanbinnen sterven. :')
(...)
Ik wordt er echt moedeloos van en heb niet meer de motivatie om het te leren kennen.
Zo'n negatieve houding tegenover alles wat niet exact jou dreamstack is i.c.m. een enigszinse verknochtheid aan best wel verouderde technologiën is nu niet echt iets wat je gaat helpen bij het vinden van een baan, of gewoon verder groeien in deze sector. Om het gewoon simpel te stellen: technologiën komen en gaan een stuk sneller dan developers, er is altijd vraag naar wat nieuw is en voor een hoop bedrijven die web development (bv webbureaus) doen is nieuwe tech gebruiken een crusiaal onderdeel van de business. Als ik iemand interview en die persoon wil alles enkel op zijn manier doen dat blijft het bij 1 gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 14:56
Ik zou het grootste bedrijf uitkiezen wat je kan vinden en je aanstaat. Ik vond persoonlijk die ervaring geweldig. Vaak is binnen een grote organisatie de communicatie tussen developers en andere afdelingen/locaties top geregeld.

Waar ik heb gewerkt hadden ze een slack. Als je vragen had, stelde je die en stonden er meteen een handje vol met ervaren mensen klaar om je vraag te beantwoorden. Dit werkt super top. Grote organisaties hebben ook mensen verspreid over de verschillende disciplines. Vragen over shell werk, PHP/Laravel/Symfony/Laminas, DevOps, Azure/GCP/AWS, Ansible/Terraform/Kubernetes, Vue/React/Angular niks te gek! Wat ik eigenlijk wel het mooiste vond was hoe open die lijntjes stonden en dat er enorm veel te leren viel van collega's. En mijn directe collega's waren hele goede spar partners.

Dat is ook iets wat vaak minder lekker klikt bij wat kleinere ondernemingen in mijn ervaring; vaak gebrek aan resources en talent omdat de "hoofdprogrammeur" (met alle juiste intenties uiteraard) helemaal opgaat in, vaak, dagelijkse operaties en daardoor weinig tot geen tijd voor zelf ontwikkeling heeft gehad. Ik heb dit helaas meermaals gezien en meegemaakt.

En grote bedrijven hebben vaak een persoonlijk ontwikkelbudget waar je uiteraard maximaal gebruik van moet maken. Niet alleen zal het bedrijf het waarderen maar tevens ook een kans voor je om je kennis diep te verrijken.

--

Edit:
Het is uiteraard al wel eerder aangehaald in dit topic maar ik raad je wel aan altijd met een open blik naar andere technologieen te kijken. Het is alleen maar goed om leergierig te zijn en meerdere frameworks/talen aan te leren. Uiteindelijk barst je van de kennis en pak je veel makkelijker de nieuwe trends op.

[ Voor 13% gewijzigd door Muna34 op 04-11-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:29

DevWouter

Creator of ThenNext

Los van LinkedIn en aan de slag gaan met een recruiter (serieus, zeker als starter zijn die mensen ontzettend handig) wil ik vooral op het bovenstaande reageren.

Software ontwikkelen is in tegenstelling wat veel mensen denken vooral een communicatief beroep. Het communiceren met je collega's is zeer belangrijk aspect van je werk want anders ga je elkaar in de weg zitten. Bij kleine bedrijven moet je vaak over verschillende schijven communiceren (zoals Sales en Support) terwijl je bij grote bedrijven juist vaak te maken heb met testers en managers (inclusief bijbehorende kantoorpolitiek).

Het opbouwen van technische kennis (ook een belangrijk aspect) is daar tegen het simpelst.

Wil je dus groeien dan zul je moeten leren communiceren. Dat zal zeker in het begin energie kosten, maar zie het als iets wat je nog moet leren en kijk wat werkt. Probeer in elk geval het "deep coding" of "in te zone" te vermijden als een argument om communicatie te vermijden (bovendien is het een broodje aap).

Verder is er een verschil tussen "communiceren" en "sociaal" zijn. Genoeg mensen die niet sociaal zijn maar wel kunnen communiceren en andersom. ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 09:45
Ik kan je wel in contact brengen met iemand die heel goed is in het begeleiden van studenten met autisme. Dan moet je me even een DM sturen.

Ook voor iemand met autisme is er plek in de IT, alleen samenwerken en communicatie hoort nou eenmaal bij het dagelijks leven. In je eentje achter je computer zitten lekker programmeren is natuurlijk heerlijk, maar meer weggelegd voor hobby projecten dan IT projecten in een professionele organisatie.

Desalniettemin zijn er best wel plekken waar je misschien juist wel goed tot je recht komt, zie ook dit artikel https://www.trouw.nl/duur...tristan-en-milka~b3ed30be

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeAddicted
Hallo,

Ik wil jullie allemaal graag bedanken voor de reacties en eerlijke mening. Ik heb er veel van opgestoken en dat is voor mijn ontwikkeling enorm goed.

Vandaag heb ik een gesprek gehad met mijn werkgever en hebben afgesproken uit elkaar te gaan. Het niveau lag te hoog voor me door mezelf aan te bieden als bijna-medior. De verwachting vanuit mijn werkgever was:

- Dat ik aan de hand van vragen vanzelf hun complexe CMS ga snappen.
- Dat er ook nog wel React met Tailwind bij kon

Maar daar kon ik dus onmogelijk aan voldoen. Dat komt duidelijk door een gebrek aan werkervaring, want ik denk dat iemand met veel werkervaring het vast sneller had opgepakt. Ik ben namelijk door verschillende projecten heen geloodst, en ik moest aan de hand van onderzoek en vragen stellen er achter komen hoe alles werkte. Voor mij was het echter veel te complex om het aan de hand hiervan te leren. Ieder project zag er ook weer totaal anders uit.

Ze hebben echter wel aangegeven dat beginnen met een oud project dat raar in elkaar zit niet zo handig was.

Het had voor mij beter geweest om eerst even een proefprojectje te maken en eerst het CMS goed te leren kennen. Aan de hand daarvan kan ik aan de slag na 3-4 weken met een eerste ticket. React had bij mij echt nog even geduurd. Daarbij moet gezegd worden dat collega's zelf zeiden dat het enorm complex is. Ik begreep gewoon écht niet hoe bijvoorbeeld de XML-relaties precies in elkaar zaten. Extreem onoverzichtelijk gewoon.

Een goede les dus, en ik wil nu meer werkervaring op doen door expres te solliciteren als junior.

Het is nu aan mij om een bedrijf te vinden waar ze de capaciteit hebben om gewoon dingen even rustig uit te leggen. Namelijk: hoe ziet de ontwikkelomgeving eruit? Waar kan ik vinden wat ik allemaal nodig heb? Vervolgens is het een kwestie van goed inwerken. Dat bestaat uit een leerproces met vallen en opstaan. Maar ik kan zo'n proces zeker goed aan.

Ik geloof echter zeker dat er een perfecte PHP backend positie voor mij moet zijn als junior waar ik kan groeien. Ik ben al gestart met zoeken naar een bedrijf dat meer in de hoek zit van API's en het schrijven van logica. Er zijn natuurlijk veel branches waar je in kunt werken met PHP en Laravel zonder gelijk kennis te moeten hebben van complexe frontend-frameworks.

Nogmaals dank! Ik ga op zoek naar een werkgever met normale voedingsbodem.

[ Voor 68% gewijzigd door CodeAddicted op 07-11-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeAddicted
Update: ik heb mijn CV aangepast. Recruiters vertelden mij dat ik hem 'op moest pimpen' en daar had ik naar geluisterd. Ik sta er echter totaal niet achter meer. Waarom zou ik in hemelsnaam 'pimpen' met een junior-CV?

Recruiters kunnen echt een stel cowboys zijn.

Hoe dan ook; zonder 'pimpen' heb ik een hele hoop leuke gesprekken gehad inmiddels en er komen er nog meer. Komt helemaal goed dit.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CodeAddicted schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:16:
Ik ga op zoek naar een werkgever met normale voedingsbodem.
Lastig te vinden, er is vast een 'common ground', maar die is heel basaal, voor de rest is het echt bedrijfspecifiek. De 'common ground' wordt dan weer gezien als basiskennis. Nu blijkt dat je toch nog meer junior bent dan medior, zie je ook gelijk een valkuil van jezelf. Je schatte jezelf iets te hoog in en dat uit je vervolgens naar anderen. Ik heb daar soms ook wel last van, maar door feedback van collega's ga ik daar nu al wat beter mee om. Maar door dit verschil (medior vs junior) weet ik niet of het bedrijf dat ik jou DMde een juiste plek voor jou heeft, gezien hun vacatures, zou ik zeggen van niet. Ik hoop dat je snel iets vindt dat beter bij jou past!

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 10-11-2022 09:08 ]

• CodeAddicted
CH4OS schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:05:
[...]
Lastig te vinden, er is vast een 'common ground', maar die is heel basaal, voor de rest is het echt bedrijfspecifiek. De 'common ground' wordt dan weer gezien als basiskennis. Nu blijkt dat je toch nog meer junior bent dan medior, zie je ook gelijk een valkuil van jezelf. Je schatte jezelf iets te hoog in en dat uit je vervolgens naar anderen. Ik heb daar soms ook wel last van, maar door feedback van collega's ga ik daar nu al wat beter mee om. Maar door dit verschil (medior vs junior) weet ik niet of het bedrijf dat ik jou DMde een juiste plek voor jou heeft, gezien hun vacatures, zou ik zeggen van niet. Ik hoop dat je snel iets vindt dat beter bij jou past!
Geen idee, daar kom ik morgen achter of ik bij ze pas. :)

Ik zou zeggen misschien wel, want mijn werkervaring is summier, maar wel degelijk aanwezig. Ook is er echt wel een hoop kennis en kunde aanwezig, maar het is echt even afstemmen met ze.

Als er geen ruimte is voor iemand met weinig werkervaring moeten beiden partijen verder zoeken. :P

Overigens heeft de cowboy in kwestie mijn CV doorgestuurd naar de partij waar ik vandaag heen ga, dus die geef ik vanmiddag de originele. Zullen ze vast waarderen ook...

[ Voor 7% gewijzigd door CodeAddicted op 10-11-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennis2024
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-07-2024
*knip* dit is niet toegestaan

[ Voor 101% gewijzigd door ZieMaar! op 17-07-2024 16:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.