Opknappen/renovatie badkamer (sociale huur)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-05 20:43
Aangezien de badkamer in mijn (sociale) huurwoning ondertussen een paar honderd jaar oud is met bijbehorende gele en groene tegeltjes wilde ik kijken wat er mogelijk zou zijn om deze wat op te knappen.

De badkamer functioneert nog prima en dus is er wat dat betreft de wooncoorperatie geen reden voor vervanging/vernieuwing.

Ik mag officieel niet verven/schilderen (omdat dit te makkelijk zou beschadigen), opnieuw betegelen zou wel mogen maar kosten/risicos voor jezelf en de kans dat je bij vertrek er weer iets mee zou moeten.

Zelf zou ik dus wel het liefst verven en ik oveweeg misschien het risico maar te nemen (badkamer moet sowieso vervangen worden als ik eruit ga, maar ja... ze kunnen natuurlijk alsnog moeiljk gaan doen tegen die tijd) omdat dat het eenvoudigst en snelst is. Natuurlijk niet het mooist, maar het gaat vooral om een eenvoudige en relatief voordelige manier van moderniseren en opknappen voor mij.

Opnieuw betegelen, dan zouden alle oude eraf moeten (of het moet er overheen wat ook niet echt ideaal is) maar ook vooral de vloer zou wel een dingetje worden aangezien die nu niet bepaald egaal is.

Aangezien ik hoop toch binnen enkele jaren te vertrekken (maar alleenstaande starter dus niet ideaal op het moment :+ ) wil ik er ook niet teveel aan kwijt zijn dus iemand inhuren, mwah. Aan de andere kant, als ik zelf ga klooien en het gaat mis ben ik natuurlijk nog duurder uit.

De badkamer is overigens vrij klein, 2 -2.5m2 oppervlak.

Zijn er opties die ik over het hoofd zie?
Hebben mensen ervaring met schilderen van de badkamertegels? (Zowel vloer als wanden?)
Andere tips? (Juist absoluut niet schilderen, gewoon tegels eroverheen, panelen, etc?)

Ik hoop hier overigens niet nog jaren te zitten, maar ach... stel dat het nog 1 of 2 jaar duurt voordat ik eindelijk iets te kopen vind zou het fijn zijn om een wat fijner gevoel bij de badkamer te hebben ;)

In de tussentijd toch nog maar eens met de wooncoorperatie contact openemen of de badkamer ondertussen niet te oud is en alsnog vervnagen kan worden (lees daar ook verscshillende verhalen over weer).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 17:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je al gevraagd wat de verhuurder van plan is om de komende jaren zelf te gaan doen aan de woning? En dan denk ik ook gelijk aan verduurzaming bijv.

Ik zou er geen geld in stoppen, dat doe je al genoeg dmv de huur.

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 02-11-2022 13:28 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Falcon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:27:
Heb je al gevraagd wat de verhuurder van plan is om de komende jaren zelf te gaan doen aan de woning? En dan denk ik ook gelijk aan verduurzaming bijv.

Ik zou er geen geld in stoppen, dat doe je al genoeg dmv de huur.
Gevraagd maar nog geen onderhoud gepland de komende tijd, wel opnieuw bevestigd gekregne dat alleen in geval van defecten/stuk er evt vervanging mogelijk is (als reparatie niet voldoende is)...

Deze medewerker vertelde trouwens wel dat verven toegestaan is, maar ik de woning evt wel in oorspronkelijke staat moet opleveren als ik vetrek. Maar mocht de verf er relatief eenvoudig weer af te krijgen zijn als dat nodig is, dan is dat wel een optie.

En veel geld wil ik er ook niet in stoppen nee, nu is het dus sociale huur dus in die zin heb ik niks te klagen over het bedrag. Zou er zelf niet meer dan een paar honderd (als in 300 ofzo) aan uit willen geven wat in geval van verf (en hertegelen, als zelf doen) prima binnen de mogelijkheden ligt ivm geringe oppervlak.

Gewoon net dat beetje leefplezier voor een klein bedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik zou gewoon aansturen op opknappen door woningbouw.

Als hij idd al zo oud is dan wordt het hoog tijd dat ze dit aanpakken lijkt mij.

Gewoon bellen en als ze het hebben de kwaliteitsinspecteur oid langs laten komen en zeggen kijk vriend dit is oude meuk, alles brokkelt af, kans op lekkage, misschien wat losse tegels her en der.

En ja ik spreek uit ervaring want zo ging het bij mij ook steeds melden, niks horen, nee doen we niet blabla.

Tot dat ik mannetje liet langs komen en aangaf dat dit echt niet meer van deze tijd is en niet gaat werken zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:18
Als de badkamer echt zo oud is moet er toch wel een reden te vinden zijn. Denk aan holle en losse tegels, scherpe randjes vanwege de ongelijke vloer, poreuze voegen.

Als het echter nog in een bouwkundige goede staat verkeert heb je weinig kans dat de woningbouw er wat mee gaat doen.

Verven zou ik eigenlijk niet gauw doen. Het is heel makkelijk om dat er lelijk uit te laten zien, en dan is het resultaat dat je je geld kwijt bent en alsnog in een lelijke badkamer zit. Ik zeg niet dat het niet kan, maar koop dan echt goed spul en ga zorgvuldig te werk.

Ook met tegelen kan je creatief te werk gaan, zeker omdat het oppervlak gering is. Ik denk dan aan een (al dan niet gratis) restpartij tegels van marktplaats, zelf erop plakken, en desnoods door een prof laten voegen en kitten als je dat niet aandurft.

Bovendien hebben veel woningcorporaties wel een regeling om bij bepaalde waardevermeerderende voorzieningen bij te springen in de kosten, of een deel te vergoeden als je vertrekt.

[ Voor 9% gewijzigd door jordje op 02-11-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Dank voor de tips tot nu toe!

Bijzonder genoeg is de badkamer nog best degelijk volgens mij. Ik kan misschien wel wat detailpuntjes aankaarten maar of dat dan voldoende is. Zou dan echt gaan om de voegen rond 1 vd tegels die wat brak is/lijkt... Best knap werk eigenlijk voor een badkamer van toch wel minstens 20 jaar oud ;)

Had eerder bedacht zelf te gaan tegelen, maar verven leek me vooral makkelijker/sneller... Zal het toch nog eens overwegen. Destijds berekend dat ik voor ~150-200 euro klaar zou zijn qua materiaal en dat is nu zo'n 50 euro duurder,inflatie in full effect, maar alsnog prima te doen natuurlijk.

Misschien een leuk projectje voor de kerstvakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je het gereedschap dan ook al, eventueel te leen?

(afhankelijk van de tegel heb je bijvoorbeeld een tegelzaag nodig, die heeft al een huurprijs van 150/week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
pagani schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:30:

(afhankelijk van de tegel heb je bijvoorbeeld een tegelzaag nodig, die heeft al een huurprijs van 150/week)
Moet ik me ook nog even in verdiepen, maar waarschijnlijk wel te lenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Je zou ook naar wandpanelen kunnen kijken, 1 grote plaat van 1m breed, snel te plaatsen. Niet perse goedkoper dan tegels etc, en met de vloer moet je dan nog wel steeds wat aan…

Heb in mijn 1e huurhuisje enkel de badkamer vloer nieuwe tegels overheen gelegd, icm andere meubels was dat weer een strak gezicht. Maar nu waren dat prima witte tegels op de wand, en geen groen/gele :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 17:28
zou zoiets erop plakken als het maar voor een paar jaar is, kan je daarna er afhalen zonder schade https://www.alleenmaarsti...Shops/64572337/Categories

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gewoon lekker kort douchen, dan heb je geen tijd om te kijken naar je badkamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
pagani schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:30:

https://www.praxis.nl/ger...tegelsnijder-40cm/5335663

€30?

Tegels waarvoor je zo'n zaag nodig hebt zou ik hier sowieso niet in gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Bakema Thanks, wandpanelen ook kort naar gekeken maar qua bevestigen weet ik niet wat handig is. Ook lopen de huidge tegels niet helemaal tot het plafond (hoogte is 2.2m en tegels gaan tot 1.8m ongeveer). Maar op zich zou tot die hoogte en dan rondom afkitten ook nog een optie kunnen zijn (alleen kijken wat dan weer handig is qua bevestiger ;) )

@twain4me Haha, ben sowieso geen lange doucher.. Maar ik moet me er ook in scheren, tandenpoetsen, etc en ik WEET hoe het eruit ziet ;)

@Toerq Zat daar toevallig ook net naar te kijken (op amazon dan, incl ervaringen/resultaten van users) en valt me 100% mee hoe het eruit komt te zien en hoe de ervaringen zijn. Zou wel alsnog ~500 stickers nodig hebben dus dat is alsnog wel wat (kan eerst een setje bestellen en kijken hoe ze bevallen en blijven zitten om daarna evt de rest te doen).

In bovenstaande gevallen alsnog de vloer natuurlijk, hoewel daar blikbaar ook folie/stickers voor bestaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
er zijn toch gewoon maximale leeftijden voor badkamers etc in huurwoningen ?

granted hier is die er ook na 35+ jaar pas uitgegaan :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
SMSfreakie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:50:
er zijn toch gewoon maximale leeftijden voor badkamers etc in huurwoningen ?

granted hier is die er ook na 35+ jaar pas uitgegaan :/
Niet helemaal duidelijk, las ergens dat als er geen defecten oid zijn er geen verplichting is tot vervanging... Begreep van de medewerker dat de 'gemiddelde' levensduur van een badkamer zo'n 25 jaar is (maar los van het feit dat hij er al minimaal 18 jaar in zit weet ik niet hoe oud deze is, kon ze me ook niet vetrellen) maar dat er dus niets gepland stond in ieder geval. (En ik in geval van issues wel een afspraak kon laten maken, iemand dit zou beoordelen, etc).

Ook betekent dat ~2 weken werk en er geen gebruik van kunnen maken, ook niet ideaal.

Ik vind het verder ook geen enkel probleem om er wat aan uit te geven en een weekendje te klussen, ben niet super handig maar ook neit heel onhandig. Wil het vooral niet helemaal fout laten gaan en dan met gezeik zitten (of achteraf gezeik krijgen als ik eruit ga).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoelang wil je nog blijven ? en hier hebben ze hem wel gerenoveerd.. dat was dus uiteindelijk onder de streep 3 weken geen gebruik kunnen maken van de badkamer (en ruim een week zonder normale WC)

maar dit is wel weer een extreme uitzondering geweest :') en moest alles door de vaklui die de verhurende partij geregeld had laten doen...

en het is ook net hoeveel moet er gebeuren.. is de tegelvloer deugelijk en kan je met een renovatie put op de oude tegels tegelen.. of moet de hele vloer er uit omdat er leiding werk in de vloer om moet.. etc etc ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Als er functioneel niets mis is en je binnen een paar jaar weggaat zou ik het lekker zo laten. Misschien opleuken met wat losse zaken die je straks ook weer zo weghaalt.

Ik typ dit overigens op zolder, waar de vorige bewoner een aantal wanden heeft bekleed met grote stikkervellen met een houtpatroon. Je trekt ze er zo af, zonder lijmvlekken. Misschien is dat iets? Gaat vast niet heel lang mee in een natte badkamer, maar dat lijkt in jouw geval ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@SMSfreakie Zo kort mogelijk ;)

Nah, ben al wel een jaartje aan het kijken op de huizenmarkt maar eigenlijk vrij kansloos... Ik woon hier qua locatie ok, qua ruimte ook voldoende maar gehorige flat en ach... wil wat voor mezelf. Zou dus zeggen minder dan een jaar of 2 a 3 als het meezit.

En het is dus puur hoe het eruit ziet wat me stoort, hij doet het gewoon nog ok... niks bijzonders verder, maar zeker geen problemen. Ik vermoed dat als de woningcoorperatie het zou doen ze het ook meteen grondig doen (oude ellende eruit, nieuwe erin) maar voor mezelf zou een quick n dirty (maar wel nette ;) ) oplossing dikke prima zijn.

Minimale middelen voor een acceptabel resultaat dus... Ik neig nu opeens naar die stickers eigenlijk. Denk dat ik gewoon een klein setje bestel en eens een muurtje (degene onder de douche, goede test meteen) doe en dan zien hoe het houdt en staat. Kan voor een paar tientjes testen en als het bevalt bijbestellen. Nog even verder zoeken en kijken eerst maar...

@NielsFL

Thanks, die stickervellen lijken inderdaad een reeele optie. Leek me niet dat dat zou werken maar als ik de algemene reviews op amazon lees en de resultaten zie lijkt het absoluut acceptabel. Inderdaad ook even zien wat er dan met de vloer moet nog, maar daar is vast ook nog wel wat voor te verzinnen.

[ Voor 13% gewijzigd door m0ridin op 02-11-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:38:
[...]

https://www.praxis.nl/ger...tegelsnijder-40cm/5335663

€30?

Tegels waarvoor je zo'n zaag nodig hebt zou ik hier sowieso niet in gaan zetten.
Snijder! = zaag, zoiets https://www.boels-huurser...egelzaagmachine-900mm-145

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Ja, maar normale badkamertegels kun je prima snijden, dus waarom dan een zaag.

Also: slijptol (ook niet erg duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhn
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-05-2024
je zou ook nog kunnen kijken naar panelen waterdicht die bevestig je met kit of pvc tegels met een klik en of plak systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

kijk even in de voorwaarden van je woningbouw vereniging. meestal zijn er termijnen genoemd wanneer iets toe is aan een update die dan door hun moet worden gedaan.

soms willen ze dit uitstellen tot mutatie maar als dat niet in het verschiet ligt kun je hier aanspraak op maken.

bij mijn oude huurbedrijf stond namelijk voor badkamer/keuken 15 jaar en dan vervangen/update.

je zou bij de huurdersbelangenvereniging kunnen informeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Splitinfinitive op 02-11-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Splitinfinitive Helaas niks over te vinden (behlave een algemene 'tenzij er mankementen zijn heeft u geen recht op een vervanging/vernieuwing'). Ook de medewerker kon niets concreets melden behalve dat 'de leeftijd in de gaten wordt gehouden'.

Hoe dan ook, ik denk dat ik voor een combi van stickers aan de muur en verven van de vloer ga.

Stickers muur vanwege makkelijk toepassen, makkelijk verwijderen en ziet er op basis van wat ik zo kan vinden best dikke prima uit.

Vloer verven vanwege oneffenheid vloer waardoor alternatieven een stuk lastiger zijn. Ik ga nog eens nameten/checken hoe oneffen het is en of dat niet alsnog handig op te lossen is, maar dit lijkt voor nu het handigst.

Komt dan in totaal op een 200-250 euro uit als ik het zo zie en eenvoudig zelf te doen... Voor een jaar of 2 (grove inschatting) de 'moeite' en het geld wel waard voor me zo op het eerste gezicht. Ik bekijk het nog even verder allemaal (ipv impuls aankoop acties) maar neig hier wel naar voor nu :)

*Edit*

Dat gezegd hebbende zojuist toch meteen maar de stickers besteld :+

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 03-11-2022 16:56 ]

Pagina: 1