Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:17
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy2a535VzOtq7rSKGQLtPTvgQNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QWc14mt9w0vQzO2mcmQ83g6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJpMY33-kAYaEFSJxu48QJmuuDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5izooRELNiw7hrcqKq6HckUB.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie bovenstaande foto's, er is ruimte voor 2 panelen, hellingshoek dak is 40 graden. Het rode vlak in de foto is toekomst uitbreiding voor zonnepanelen.
Schaduw
Zeker, zie onderstaande afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQZb29qpyPDzN8wLlThEgibKH8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AsqP3tSZ7HKD3xSTvpR98ZVT.jpg?f=user_large
Jaarverbruik
Huidige is 2700kwh maar hier komt nog een warmtepomp bij. Doet eigenlijk er niet zo heel erg toe gezien dak maximaal vol gelegd wordt
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase maar staan op de wachtlijst voor 3 fase
Budget en doel
Budget is er niet, het kost wat het kost. Ons doel is in ieder geval deel eigen vebruik op te vangen maar wij sluiten een SAP voor de zonnepanelen niet uit.
Wie gaat het project uitvoeren
Iemand anders
Bijhouden van data
Zo goed als mogelijk, we willen wel zo veel mogelijk voorbereid zijn om er een echt smart home van te maken dus apparatuur draait bij opbrengst etc.
Reeds verkregen offertes
2 stuks, lokale installateurs krijg je nagenoeg niets van dus hebben 2 grote aannemers gevonden, Zonneplan en Svea

Zonneplan
Offerte i mooi maar weinig detail in 1 oogopslag, hieronder tekstueel samengevat

12x 400WP DM400M10-54HBB/-V
1x SAJ (type staat er niet bij maar ik denk de 45--WP versie) R5-3K-S2

€ 5609 euro totaal dus 1,16 €/WP

Svea]
Ook een mooie offerte met nog minder detail

12 x 390Wp Full Black (Trina, Risen of vergelijkbaar)
1 x Goodwe GW4K-DT 3-fase omvormer

€ 5247,19 dus 1,12 €/WP

Qua prijzen maakt het per WP niet zo veel uit, totaal 350 euro verschil. Bij SVEA heb ik geen idee welk paneel je nu krijgt, garanties blijven allemaal hetzelfde. Je kan nog 400 euro bij betalen voor 20 jaar garantie op je omvormer.

Heb ook nog een offerte voor een Enphase systeem maar daar zie ik het nut niet zo van in. 7700 euro voor mijn dak voor diegene die het wilt weten.
Regio
Apeldoorn

Nu is het dus even de vraag of dit deze tijd een goede offerte is en wat zijn de ervaringen met de installateurs en panelen.

__/`\__/`\__

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit was in januari een goede offerte. Nu zijn ze beide heel erg goed.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Mistacal
Ondertussen nog een extra offerte gekregen, deze partij werkt alleen maar met optimizers.

Zonnepanelen
12‌ Trina Vertex Mono 390Wp‌
Omvormer 1 Solaredge SE5000 HD Wave Setapp
Optimizer ​12S440 Power Optimizers‌

Prijs is 5600 euro inclusief montage excl BTW, dit is dan 1,19/1,20 euro per WP maar dan volledig voorzien van Optimizers, is dit het geld waard?

__/`\__/`\__

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Gezien je aangeeft veel last vanachafuw te krijgen, ja.
Ga je ook op dat kleine dakje leggen? Want rest van dak lijkt geen last te hebben van schaduw...

• Mistacal
Nee het grote dak heeft 0,0 schaduw zover ik weet. Zou aan de achterzijde zijn dan maar die wil ik in eerste instantie nog niet volleggen met panelen.

Zijn de optimizers ook niet als vlamboogbeveiliging? Het verschil is 350 euro en krijg ik daar nog iets voor terug? Helpt het met vervuiling van de panelen bijvoorbeeld?

[ Voor 18% gewijzigd door Mistacal op 07-11-2022 09:19 ]

__/`\__/`\__

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mistacal schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:08:
Zonnepanelen
12‌ Trina Vertex Mono 390Wp‌
Omvormer 1 Solaredge SE5000 HD Wave Setapp
Optimizer ​12S440 Power Optimizers‌
Let op dit is een enkelfase omvormer, komt 23A op 1 fase uit dus als je straks over gaat naar 3 fase is dat niet ideaal.
Prijs is 5600 euro inclusief montage excl BTW, dit is dan 1,19/1,20 euro per WP maar dan volledig voorzien van Optimizers, is dit het geld waard?
Prijs is netjes voor een SolarEdge systeem, alleen zou ik zelf voor een 3 fase omvormer gaan (net als de twee andere offertes).

Schaduw optimalisatie is groot voordeel van SolarEdge maar bij jou niet van toepassing. Verder heb je individuele paneel monitoring tov de reguliere string omvormers.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Mistacal
blackd schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:28:
[...]

Let op dit is een enkelfase omvormer, komt 23A op 1 fase uit dus als je straks over gaat naar 3 fase is dat niet ideaal.
Wat is precies de impact hiervan? Waar loop ik dan tegen aan want inderdaad ga ik over naar een 3fase aansluiting

[...]
Prijs is netjes voor een SolarEdge systeem, alleen zou ik zelf voor een 3 fase omvormer gaan (net als de twee andere offertes).

Schaduw optimalisatie is groot voordeel van SolarEdge maar bij jou niet van toepassing. Verder heb je individuele paneel monitoring tov de reguliere string omvormers.
Zit er nog ergens een voordeel mbt de veiligheid?

__/`\__/`\__

• blackd
  • Niet online
Mistacal schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:34:
Wat is precies de impact hiervan? Waar loop ik dan tegen aan want inderdaad ga ik over naar een 3fase aansluiting
Normaal gesproken wil je met een 3x25A alle afgaande groepen op maximaal 16A afzekeren, dat kan niet met een 1 fase omvormer van 23A (selectiviteit, hele discussie maar daar ga ik even niet diep op in). Daarnaast ga je het net onevenredig belasten want op 1 fase ga je maximaal invoeden en de andere twee niet. Ook de meterkast ga je (deels) zwaar belasten (in theorie), die zal op 1 fase dan maximaal 25A van het net zijn, en 23A van de PV installatie, totaal richting 50A, daar zijn ze vaak niet op gemaakt (max 40A).
Allemaal argumenten om naar een 3 fase omvormer te gaan als dat kan. Zal wel iets duurder zijn verwacht ik.

Stel je pakt een 5kW omvormer 3 fase, dan zal je per fase 7 a 8A invoeden.
Prettiger voor het net, minder last op afslaan van de omvormer bij hoge netspanning, prettiger voor de meterkast.
Zit er nog ergens een voordeel mbt de veiligheid?
De optimizers geven maar 1V op het moment dat ze niet zijn aangesloten op de omvormer. Zie datasheet.

• Mistacal
blackd schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:00:
[...]

Normaal gesproken wil je met een 3x25A alle afgaande groepen op maximaal 16A afzekeren, dat kan niet met een 1 fase omvormer van 23A (selectiviteit, hele discussie maar daar ga ik even niet diep op in). Daarnaast ga je het net onevenredig belasten want op 1 fase ga je maximaal invoeden en de andere twee niet. Ook de meterkast ga je (deels) zwaar belasten (in theorie), die zal op 1 fase dan maximaal 25A van het net zijn, en 23A van de PV installatie, totaal richting 50A, daar zijn ze vaak niet op gemaakt (max 40A).
Allemaal argumenten om naar een 3 fase omvormer te gaan als dat kan. Zal wel iets duurder zijn verwacht ik.

Stel je pakt een 5kW omvormer 3 fase, dan zal je per fase 7 a 8A invoeden.
Prettiger voor het net, minder last op afslaan van de omvormer bij hoge netspanning, prettiger voor de meterkast.

[...]

De optimizers geven maar 1V op het moment dat ze niet zijn aangesloten op de omvormer. Zie datasheet.
Even nagevraagd, en onderstaande is het antwoord...

Helaas is het niet mogelijk in deze configuratie een 3 fase SolarEdge omvormer aan te bieden. Deze omvormer heeft een hogere opstartspanning en is pas mogelijk vanaf 15/16 zonnepanelen.
De 1 fase omvormer zal worden aangesloten op 1 van de 3 fases. De slimme meter regelt stroomverdeling over de 2 andere groepen. Qua terug levering en besparing maakt dit dus geen verschil.

Tijdens realisatie doen wij de check via een speciale installateursapp op welke van de 3 fasen wij de aansluiting het beste kunnen doen i.v.m. piekspanningen op het energienet.

__/`\__/`\__

• blackd
  • Niet online
Dat de installateur dat roept snap ik wel (15/16 zonnepanelen) dat zal voor de SE5K gelden, maar er zijn ook korte string varianten (SE5K-RWB) in 3 fase beschikbaar. Of dat technisch allemaal gaat passen en wenselijk is kan @Ronald wel wat over roepen. Het lijkt er op dat de installateur ze niet kent...

De slimme meter regelt overigens geen stroomverdeling, die meet alleen.
Als jij 23A gaat invoeden op 1 fase en tegelijkertijd 16A trekt uit beide andere fases is jouw netto afname 9A. Dat laatste zal de meter registreren op de betreffende verbruikstelwerken, maar hij zal niks gaan verdelen. Ik heb dat soort onzin zelf ook een keer eerder gehoord (ik meen bij Enie).

Nogmaals ik zou je afraden om met een 1 fase omvormer dergelijke vermogens aan te sluiten. Als de installateur geen 3 fase alternatief kan bieden zou ik vriendelijk bedanken. Je hebt twee mooie andere alternatieven klaar liggen.

• Mistacal
@blackd Nog even doorgevraagd en het lijkt er op dat ik niet het beste gevoel er aan over houdt bij deze aanbieder. Ik heb namelijk even nagevraagd of het allemaal wel aan de NEN1010 voldoet en het antwoord is dat ze de panelen afzekeren op 20A wat als gevolg heeft dat mijn hoofdzekering dus 35A moet zijn want de selectiviteit is 1,6 volgens de NEN.

Over de korte string heb ik nog niet gevraagd.

__/`\__/`\__

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Se is in jouw geval toch niet nodig ook. Onnodig complex. Vlambogen zijn alleen relevant als je het installeert of loskoppelt. Ik zou niet ingewikkeld doen hier…

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Het verhaal over selectiviteit in de NEN1010 is geen harde eis, de hele norm overigens niet, daarom is deze niet openbaar. Absoluut belachelijk maar waar.

Bij automaten is 1,6x niet selectief. Dat geld voor smeltzekeringen. Automaten is een onhaalbare bak meer nodig voor volledige selectiviteit. Selectiviteit is wenselijk omdat het fout diagnose helpt, maar de eigenaar mag gelukkig de afweging voor zichzelf maken… anders zou ik in mijn garage achter onderverdeler amper mijn telefoon kunnen laden.

Wat betreft 3 fase solaredge: de SE5K-RWB kan met 12 panelen werken. Kan misschien ooit met accu werken. De hardware zit er in, maar de software laat al lang op zich wachten… maar er stond hoopgevend geruis in de laatste nieuwsbrief.

Het is echter wel wat minder efficiënt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mistacal
@JvS Ok maar in het geval van kortsluiting kan vlamboog ook toch? Misschien klok en klepel alleen geen zin in een afgefikte keet.

@Ronald Zodra een installateur zelf zegt aan te leggen volgens de NEN is het een harde eis geworden en dus ook alles wat er mee samenhangt. Tenminste dat is in mijn vakgebied zo en dan hebben we het over een richtlijn die door bevoegd als eis wordt gesteld. Openbaar maakt het nog niet zo of eisbaar is of niet. Wel heb ik wat gehoord over Scope 12, maar goed dat gaat misschien dit wat te boven, ik wil het gewoon goed voor elkaar hebben elektrisch want daar heb ik gewoon minder verstand van.

De reactie van de installateur over de selectiviteit vind ik gewoon opmerkelijk.

Enige voordeel wat ik nu zie is dat ik elk paneel afzonderlijk zou kunnen uitlezen met het SolarEdge systeem en niet met de Goodwe. Ik kan nog vragen voor een RWB uitvoering maar dat maakt het prijsverschil alleen maar groter waardoor de meerprijs enkel is voor de individuele uitlezen. Als er verder geen meerwaarde zit aan het SE systeem lijkt me de SVEA offerte het beste.

__/`\__/`\__

• blackd
  • Niet online
@Mistacal de reactie van de installateur is een beetje omgekeerde wereld. Omdat we afzekeren op 20A moet de netaansluiting maar verzwaard worden naar 3x35A.

... en daar betaal jij dan nutteloos ~800 euro per jaar extra voor, capaciteit die je niet nodig hebt. Bedankt installateur ;-).

Beste oplossing voor jouw situatie is reguliere string omvormer, 3 fase.

SE individuele monitoring is leuk (hoe lang?) maar eens met @JvS in jouw situatie overbodig en onnodig complex. Dat is ook een factor die je niet over het hoofd moet zien, die optimizers kunnen ook stuk, en dan moet iemand het dak op om het spul te repareren.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mistacal schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:02:
@JvS Ok maar in het geval van kortsluiting kan vlamboog ook toch? Misschien klok en klepel alleen geen zin in een afgefikte keet.
Ok. Welk concreet risico zie je dan? Ik denk dat het goed is goed te snappen wat de concrete risico's zijn, voordat je een technische oplossing gaat bedenken daarvoor. Want "voor de zekerheid" is wel zonde als je daarmee een ander technisch onbalans introduceert en een duurder systeem hebt

"ik heb geen zin een afgefikte keet". Dan zou ik gewoon al je elektra uit je huis halen. :). Hele volksstammen hebben strings op hun huis liggen. Dat is gewoon een normale en veilige methode.

(en ok ok ok per paneel monitoring is gewoon leuk, ik heb micro's, me like per panel monitoring :), maar hier is echt de stringoplossing gewoon goed)

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 07-11-2022 20:04 ]

• Mistacal
@blackd & @JvS Hartelijk dank voor de adviezen.

Ik ben er zeker mee eens dat het niet onnodig complex moet worden. Ook de installateur kwam met het brandveiligheid ding dus vandaar mijn kritische blik want je hoort dat er nog wel eens wat cowboys rondlopen.

Die verzwaring heeft hij overigens niet als zodanig genoemd maar in het kader van de selectiviteit kwam ik daar wel op uit. Nu blijkt dat wat @Ronald zei dus te kort door de bocht is. De verdieping hierin gaat mij net wat te ver want ik kom alweer uit op gedeeltelijke selectiviteit etc etc. te complex voor een werktuigbouwkundige :+

Toch vind ik dat selectiviteit vreemd, bij smeltzekeringen is het makkelijk 1,6x maar bij automaten kan je in sommige gevallen een 20A voor een 25A zetten omdat je met karakteristieken werkt.. bijzonder

Dan lijkt me de SVEA de beste uit de 2 ivm met de toch wel bekende GoodWe

[ Voor 19% gewijzigd door Mistacal op 07-11-2022 20:47 ]

__/`\__/`\__

• Mistacal
Nog even voor het vermaak, het antwoord van de installateur omtrent mijn opmerking over de selectiviteit in relatie met het afzekeren op 20A (en dus 35A hoofdzekering).

Omdat wij met een zonnepaneleninstallatie stroom terug leveren (distributiegroep) zijn wij hier een uitzondering op. Wij mogen zelfs 25A afzekeren op een 25A hoofdaansluiting. Dit valt ook onder de NEN norm

Reden genoeg deze installateur aan de kant te zetten lijkt me

__/`\__/`\__

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 20:22
nog een interessant video over optimizers Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)? laat zijn waarom optimizers bijna nooit nodig zijn. Misschien ook leuk om te delen met partijen die offeren met optimizers.

https://bettyskitchen.nl

Pagina: 1