Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 01:28

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Yamaha RX-V4a

Ik kom er ook met Googlen nu niet goed achter hoe het met versterkers en boxen zit. Ik wil mijn huidige Onkyo TX-SR608 vervangen voor de Yamaha RX-V4a.

Maar die Yamaha lijkt veel minder Watts te hebben maar is wel weer de gelijke Impedantie als die boxen.

Mijn vraag is dus heel simpel, past die versterker bij mijn boxen of moet ik toch een ander exemplaar gaan zoeken? Want ik vind eigenlijk weinig anders in mijn budget.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Beste antwoord (via MrMarcie op 03-11-2022 00:14)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 09:55
MrMarcie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:06:
Ik wil mijn huidige Onkyo TX-SR608 vervangen voor de Yamaha RX-V4a.
Naast dat je niet op vermogen hoeft te letten, zoals hierboven aan is gegeven, is de Pricewatch ook niet de plek om deze gegevens op te vragen. Pricewatch specificeert namelijk niet bij welke randvoorwaarden het vermeldde vermogen is gemeten. Zonder waardes als vervorming, bereik en weerstand ben je snel appels met peren aan het vergelijken omdat je niet de totale informatie ziet. Idem met zeggen dat een auto 1:20 rijdt maar dan niet specificeren of dit gemiddeld verbruik is of alleen in de binnenstad of alleen op de snelweg.

De 160 Watt van Onkyo genoemd in de Pricewatch is hoog maar je komt er pas achter bij het lezen van de handleiding dat dit is gemeten op één kanaal (1 ch driven), bij een pieptoon van 1000 Hz (1 kHz), op 6 Ohm en bij 10% THD.

De vermeldde 80 Watt van Yamaha uit de Pricewatch? Yamaha geeft ook drie keer vermogen op, alle drie op een andere manier gemeten;
  • Rated Output Power (1kHz, 1ch driven): 115 W (6 ohms, 0.9% THD)
  • Rated Output Power (20Hz-20kHz, 2ch driven): 80 W (6 ohms, 0.06% THD)
  • Maximum Effective Output Power (1kHz, 1ch driven): 145 W (6 ohms, 10% THD)
Duidelijk dat we hier dus appels met peren aan het vergelijken zijn als we naar de Pricewatch kijken. Vermogen van Yamaha is gespecificeerd op de nette manier gemeten; twee kanalen, een volledig bereik en een normale vervorming (<0,1%). Bij Onkyo is de methode gebruikt die alles behalve representatief is maar wel de manier die een hoog getal oplevert. Dat hoge getal is iets wat de gemiddelde consument sexy vindt (hoger is beter) en wordt daarom veelal zo gekozen te noemen.

De laatste uit de lijst van Yamaha is gelijk aan de methode die Onkyo heeft gebruikt om tot hun 160 Watt te komen. De 160 Watt van Onkyo zou je dan tegen de 145 Watt van Yamaha moeten zetten. Dan is het verschil nog maar 15 Watt en niet meer de helft (160 versus 80). Dan lijkt 15 Watt nog veel maar dat is het niet. De stap van 1 naar 2 Watt is bijvoorbeeld groter dan de stap van 145 naar 160. Waarbij die laatste vermogens niet eens bruikbaar meer zijn met zo veel vervorming.

/eind rant op de Pricewatch

Edit:
Om dan ook aan te vullen dat weerstand bij een speaker een nietszeggend iets is omdat de weerstand over het gehele bereik fluctueert en een versterker in deze vorm geen waarde van bijvoorbeeld 8 Ohm kent.

Lange verhaal kort: vergeet vermogen en weerstand, in de markt van het gewone consumentenspul is alles wel op elkaar aan te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 02-11-2022 11:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ja hoor, bijna alle receivers en luidsprekers kunnen met elkaar gecombineerd worden. 80 W is zat.

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 02-11-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ja, geen probleem.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 09:55
MrMarcie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:06:
Ik wil mijn huidige Onkyo TX-SR608 vervangen voor de Yamaha RX-V4a.
Naast dat je niet op vermogen hoeft te letten, zoals hierboven aan is gegeven, is de Pricewatch ook niet de plek om deze gegevens op te vragen. Pricewatch specificeert namelijk niet bij welke randvoorwaarden het vermeldde vermogen is gemeten. Zonder waardes als vervorming, bereik en weerstand ben je snel appels met peren aan het vergelijken omdat je niet de totale informatie ziet. Idem met zeggen dat een auto 1:20 rijdt maar dan niet specificeren of dit gemiddeld verbruik is of alleen in de binnenstad of alleen op de snelweg.

De 160 Watt van Onkyo genoemd in de Pricewatch is hoog maar je komt er pas achter bij het lezen van de handleiding dat dit is gemeten op één kanaal (1 ch driven), bij een pieptoon van 1000 Hz (1 kHz), op 6 Ohm en bij 10% THD.

De vermeldde 80 Watt van Yamaha uit de Pricewatch? Yamaha geeft ook drie keer vermogen op, alle drie op een andere manier gemeten;
Duidelijk dat we hier dus appels met peren aan het vergelijken zijn als we naar de Pricewatch kijken. Vermogen van Yamaha is gespecificeerd op de nette manier gemeten; twee kanalen, een volledig bereik en een normale vervorming (<0,1%). Bij Onkyo is de methode gebruikt die alles behalve representatief is maar wel de manier die een hoog getal oplevert. Dat hoge getal is iets wat de gemiddelde consument sexy vindt (hoger is beter) en wordt daarom veelal zo gekozen te noemen.

De laatste uit de lijst van Yamaha is gelijk aan de methode die Onkyo heeft gebruikt om tot hun 160 Watt te komen. De 160 Watt van Onkyo zou je dan tegen de 145 Watt van Yamaha moeten zetten. Dan is het verschil nog maar 15 Watt en niet meer de helft (160 versus 80). Dan lijkt 15 Watt nog veel maar dat is het niet. De stap van 1 naar 2 Watt is bijvoorbeeld groter dan de stap van 145 naar 160. Waarbij die laatste vermogens niet eens bruikbaar meer zijn met zo veel vervorming.

Edit:
Om dan ook aan te vullen dat weerstand bij een speaker een nietszeggend iets is omdat de weerstand over het gehele bereik fluctueert en een versterker in deze vorm geen waarde van bijvoorbeeld 8 Ohm kent.

Lange verhaal kort: vergeet vermogen en weerstand, in de markt van het gewone consumentenspul is alles wel op elkaar aan te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 02-11-2022 11:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wil je er ook een console etc. op aansluiten? De Yamaha RX-V4A is gelimiteerd tot 24 Gbps bandbreedte via HDMI 2.1 , het is een manke receiver wat dat betreft. Persoonlijk zou ik deze reeks (dus ook de RX-V6A) overslaan. Ik heb hem zelf gehad en geretourneerd om deze reden, Yamaha kan er ook niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:26

R-B

Blokkert

stin00 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:39:
Wil je er ook een console etc. op aansluiten? De Yamaha RX-V4A is gelimiteerd tot 24 Gbps bandbreedte via HDMI 2.1 , het is een manke receiver wat dat betreft. Persoonlijk zou ik deze reeks (dus ook de RX-V6A) overslaan. Ik heb hem zelf gehad en geretourneerd om deze reden, Yamaha kan er ook niets aan veranderen.
Wanneer heb je last van die bandbreedte beperking? Ik ben toevallig aan het oriënteren naar iets nieuws, de V6A bijv.

Ik heb geen next-gen consoles oid, die komen hier ook (voorlopig) niet.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:26:
[...]

Edit:

toon volledige bericht
Kijk, dat zijn nog eens antwoorden. Ik zit niet in deze materie dus volg het voor een groot deel maar niet helemaal. Maar de conclusie is helder. Ik hoef me geen zorgen te maken. Dank je voor je antwoord. (y)
stin00 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:39:
Nee, console doe ik niet aan. Alleen TV en eventueel BRspeler. En soms een Raspberry Pi.

[ Voor 8% gewijzigd door MrMarcie op 03-11-2022 00:17 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jkerkhov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 15:34
Ik zal mijn bronnen eens delen:

Ik gebruik altijd het duitse tijdschrift AUDIO (Bijvoorbeeld bij de Bruna te koop). In dit tijdschrift staat de zogenaamde bestenliste, de lijst met ranking van de geteste apparatuur (audio gerelateerd). Deze bestenliste bevat diverse categorieën, waaronder luidsprekers en versterkers en hier staat apparatuur in van eenvoudig tot referentieklasse, dus apparatuur in vele prijsklassen.

Voor elk van deze categorieën is de zogenaamde AUDIOKLANG (AK) vastgesteld. Indien de AK van de luidspreker gelijk of onder de AK van de versterker blijft, kan je de maximale dynamiek uit de set halen. Als ik het zo uit het hoofd goed heb, heb ik in een high-end audio winkel bv de linn classic i.c.m. de audio physic spark geluisterd (weet niet meer welke versie) eens nagezocht in deze lijst en de speaker en versterken voldeden perfect aan de voorwaarden zoals hierboven beschreven.

De lijst kan je op verschillende manieren helpen: bijvoorbeeld om 'de beste combinaties binnen een bepaald budget te zoeken'. Hiermee kan je op basis van deze AK bijvoorbeeld tot eur 5000 een aantal combinaties van versterkers en speakers samenstellen om die vervolgens ergens te gaan luisteren om 'te zien' of dat het geluid jou aanspreekt. Het is ook interessant om in deze lijst te zien dat duurder niet altijd beter is. Alhoewel je het in grote lijnen natuurlijk wel terug ziet.

Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor actieve luidsprekers i.c.m. een goede streamer. Je hebt daarmee uiteraard geen of weinig invloed meer op het geluid, maar over het algemeen zijn de versterker(s) in de actieve luidsprekers zo gekozen om het maximale aan dynamiek en kwaliteit uit de speakers te halen.

Maar mocht je dus - zoals er hier wordt gevraagd - een passende versterker zoeken bij jouw luidsprekers, dan kan je dat dus ook uit deze lijst halen (mits jouw luidsprekers in de lijst staan).

Een voorbeeld van deze bestenliste kan je hier bekijken.

Laatste tip: www.audio.de wordt nu doorgelinkt naar www.connect.de, waar je een redelijk actuele versie van de bestenliste kunt downloaden. Deze lijst wordt telkens geupdated, waarmee de lijst steeds langer wordt. Echter voorheen was het mogelijk om een betaalde versie van deze bestenliste te downloaden, waar alle geteste apparatuur staat (dus ook de inmiddels wat verouderde).

Veel (luister)plezier met deze leuke zoektocht.

Jeroen K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:57

DataGhost

iPL dev

jkerkhov schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:09:
Voor elk van deze categorieën is de zogenaamde AUDIOKLANG (AK) vastgesteld. Indien de AK van de luidspreker gelijk of onder de AK van de versterker blijft, kan je de maximale dynamiek uit de set halen.

[..]

Hiermee kan je op basis van deze AK bijvoorbeeld tot eur 5000 een aantal combinaties van versterkers en speakers samenstellen om die vervolgens ergens te gaan luisteren om 'te zien' of dat het geluid jou aanspreekt.
Ik moet zeggen dat ik het een klein beetje toondoof vind om TS richting een compleet nieuwe set te bewegen die 10x of 4.5k euro boven het budget ligt, kijkend naar de voorgestelde versterker en het feit dat er reeds een "budget"-speakerset in gebruik is.

Maar ik ben wel heel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat je op basis van een subjectief oordeel als "Klang" sets kan matchen voor "maximale dynamiek". Dat zie ik namelijk niet in de uitleg bij de lijst terugkomen, of heb ik iets over het hoofd gezien? Volgens mij staat er zelfs een disclaimer boven dat je op basis van alleen dat "Klang"-oordeel niet zomaar conclusies kan trekken over "compatibiliteit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Klang betekent ook alleen maar klank/geluid. Als een lijstje/artikel komt met deze speaker past bij deze receiver, want 'bla bla bla', dan weet je dat er een audiofiel naar gekeken/geluisterd heeft, ipv iemand met een reëel beeld van techniek, geluid en portemonnee.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
jkerkhov schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:09:
Ik zal mijn bronnen eens delen:

Ik gebruik altijd het duitse tijdschrift AUDIO (Bijvoorbeeld bij de Bruna te koop). In dit tijdschrift staat de zogenaamde bestenliste, de lijst met ranking van de geteste apparatuur (audio gerelateerd). Deze bestenliste bevat diverse categorieën, waaronder luidsprekers en versterkers en hier staat apparatuur in van eenvoudig tot referentieklasse, dus apparatuur in vele prijsklassen.

Voor elk van deze categorieën is de zogenaamde AUDIOKLANG (AK) vastgesteld. Indien de AK van de luidspreker gelijk of onder de AK van de versterker blijft, kan je de maximale dynamiek uit de set halen. Als ik het zo uit het hoofd goed heb, heb ik in een high-end audio winkel bv de linn classic i.c.m. de audio physic spark geluisterd (weet niet meer welke versie) eens nagezocht in deze lijst en de speaker en versterken voldeden perfect aan de voorwaarden zoals hierboven beschreven.

De lijst kan je op verschillende manieren helpen: bijvoorbeeld om 'de beste combinaties binnen een bepaald budget te zoeken'. Hiermee kan je op basis van deze AK bijvoorbeeld tot eur 5000 een aantal combinaties van versterkers en speakers samenstellen om die vervolgens ergens te gaan luisteren om 'te zien' of dat het geluid jou aanspreekt. Het is ook interessant om in deze lijst te zien dat duurder niet altijd beter is. Alhoewel je het in grote lijnen natuurlijk wel terug ziet.

Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor actieve luidsprekers i.c.m. een goede streamer. Je hebt daarmee uiteraard geen of weinig invloed meer op het geluid, maar over het algemeen zijn de versterker(s) in de actieve luidsprekers zo gekozen om het maximale aan dynamiek en kwaliteit uit de speakers te halen.

Maar mocht je dus - zoals er hier wordt gevraagd - een passende versterker zoeken bij jouw luidsprekers, dan kan je dat dus ook uit deze lijst halen (mits jouw luidsprekers in de lijst staan).

Een voorbeeld van deze bestenliste kan je hier bekijken.

Laatste tip: www.audio.de wordt nu doorgelinkt naar www.connect.de, waar je een redelijk actuele versie van de bestenliste kunt downloaden. Deze lijst wordt telkens geupdated, waarmee de lijst steeds langer wordt. Echter voorheen was het mogelijk om een betaalde versie van deze bestenliste te downloaden, waar alle geteste apparatuur staat (dus ook de inmiddels wat verouderde).

Veel (luister)plezier met deze leuke zoektocht.
toon volledige bericht
Mijn speakers zitten in de Oberklasse :*)
Maar zie niet hoe ik die kan 'koppelen' met die Yamaha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01x_AbSg9Ndjw4XUaFlNWd72fWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zi0itWeNBS3VybhuoGe4NZ1m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
MrMarcie schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:31:
[...]

Mijn speakers zitten in de Oberklasse :*)
Maar zie niet hoe ik die kan 'koppelen' met die Yamaha.
Speakeruitgang een beetje open draaien, beetje ontbloot speakerdraad in het gat prikken, weer dichtdraaien tot die klemt en je speakers zijn aangesloten op de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Anyway, dank voor de antwoorden. Vandaag is ie in de aanbieding bij Hobo. Redelijk goede prijs dus gelijk maar besteld. Over paar dagen weet ik meer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkerkhov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 15:34
Sorry gasOline, ik ben niet continu actief op tweakers, vandaar mijn late reactie. Selecteren is vrij eenvoudig: het AK getal van deze speaker is 67. Als je een versterker bijzoekt, kom je bijvoorbeeld op de Elac EA101EQ-G die eenzelfde AK-getal heeft. Je zou zo enkele versterkers met een kloppend AK getal kunnen selecteren en vervolgens gaan beluisteren en op eigen gevoel een keuze maken.

Jeroen K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
jkerkhov schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:48:
Sorry gasOline, ik ben niet continu actief op tweakers, vandaar mijn late reactie. Selecteren is vrij eenvoudig: het AK getal van deze speaker is 67. Als je een versterker bijzoekt, kom je bijvoorbeeld op de Elac EA101EQ-G die eenzelfde AK-getal heeft. Je zou zo enkele versterkers met een kloppend AK getal kunnen selecteren en vervolgens gaan beluisteren en op eigen gevoel een keuze maken.
Dank je, maar zoals je boven jouw reactie ziet heb ik die Yamaha RX-V4a al aangeschaft. Werkt tot nu toe prima :*)

Pagina: 1