Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Onewire, sensoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:58
Ik ben in de beginfase van het bouwen van een huis. Het plan is om redelijk wat domotica in mijn huis te gaan bouwen, waaronder ook sensoren natuurlijk.

Bij het lezen van Femme zijn artikel dacht ik onewire is de way to go voor mijn sensoren.

Maar ik ben al een tijdje het internet aan het afschuimen, maar buiten temperatuur sensors (DS18B20) vind ik geen andere sensoren die direct op onewire gaan. Dus nu is mijn vraag, ben ik gewoon verkeerd aan het zoeken of bestaan er geen andere sensoren meer voor onewire?

Ik ben vooral nog opzoek naar sensoren zoals een contactsensor voor in een vensters, luchtkwaliteitsensoren, ...

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik denk dat 1-wire niet zoveel meer wordt toegepast, zeker niet in nieuwe installaties.

Het artikel van Femme is natuurlijk alweer bijna 8 jaar oud. Tegenwoordig is er een overvloed aan goedkope zigbee sensoren en actuatoren. Als je voor een tientje een betrouwbare zigbee deur/raam-sensor opplakt, waarom dan nog naar al je ramen en deuren buizen met een draad aanleggen? Daarnaast knopen we tegenwoordig dingen zoals de DS18B20, fijnstofsensoren, CO2-sensoren aan een ESP van een paar euro waardoor ze via wifi kunnen communiceren.

Als je bijvoorbeeld ziet wat je met 1-wire kan in een veelgebruikt pakket als Home Assistant, dan gaat het niet echt verder dan knopjes, temperatuur en luchtvochtigheid. En dat wordt ook nog eens nauwelijks gebruikt.

Bedrade installaties worden ook nog wel gedaan, maar dan eerder (voor zover ik weet, ben geen expert) op basis van KNX. Dat biedt veel meer mogelijkheden dan 1-wire.

Voor een meer up-to-date beschouwing van de verschillende mogelijkheden en protocollen: review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 02-11-2022 13:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:58
Ah top, dan ga ik KNX eens bekijken en dat artikel eens grondig lezen. Het is voor een nieuwbouw, dus mijn voorkeur gaat naar bedraade protocolen die ik op mijn Wago PLC kan aansluiten.