Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 11:01
Misschien niet helemaal de juiste omschrijving van mijn vraag maar ik zal uitleggen wat mijn vraag is.

Sinds vorig jaar ben ik overgestapt van SAT TV naar NLziet.
De content bekeek ik in het begin direct op mijn nu ruim 6 jaar oude Samsung UE55KS8000 Smart TV maar omdat zowel het opstarten als het switchen nogal erg traag verliep gebruik ik nu al enige tijd een Apple TV 4K (2021) en dat gaat als een speer.
Nu dat mijn Samsung TV af en toe wat kuren vertoond overweeg ik de huidige Smart TV te vervangen al vind ik ruim 6 jaar gebruiksduur wel erg kort.

In feite wil ik met de nieuwe TV zowel direct via de daarop beschikbare apps naar o.a. Netflix en NLziet kijken.
De vraag is alleen, gaat het opstarten van de streams en het switchen tussen de zenders beduidend sneller dan een ruim 6 jaar oude TV?

Mijn aanname is namelijk dat de snelheid door o.a. de processor en ingebouwd geheugen wordt bepaald, die zullen ongetwijfeld de laatste jaren significant zijn verbetert waardoor een nieuwe TV nagenoeg net zo snel is als het gebruik van de Apple TV, correct?
Zo ja, zit er dan tussen de merken, typen TV's nog duidelijke verschillen m.b.t. het steramen?

Het heeft mijn voorkeur om alles met één afstandsbediening op de Smart TV af te handelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 10:18

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het antwoord is "nee" , want de vertraging in opstarten en zappen tussen streams wordt veroorzaakt door het bufferen van data. Het kan zijn dat je Apple TV genoegen neemt met minder data in de buffer, maar dat heeft niets met de snelheid van de chips te maken. Als je snel wilt kunnen zappen moet je terug naar satelliet of een andere manier van DVB-televisie zoals kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:37
Op vlak van snelheid van huidige smartTV's zijn ze evenredig als streaming box toestellen, maar uiteindelijk zit je met een toestel dat trager kan gaan worden naarmate het OS dat je erop hebt staan minder efficient wordt of teveel vraagt van je TV. Veel budgettoestellen gebruiken goedkope quad core SoC's en vaak maar 2Gb geheugen, van opslag is het vaak ook maar net genoeg, maar je kan de opslag vaak gewoon uitbereiden door een externe HDD via de USB 3.0 te verbinden.
Het switchen gaat relatief vlot, maar zoals @dmantione zei, zit je met het bufferen van de data dat diensten zoals Netflix, Disney+, ... nodig hebben, dat gaat wel best vlot als je internet stabiel en snel is, maar veel hangt ook weer af van de hardware in de smartTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Helemaal helder en dat is ook wat ikzelf vermoedde.
Dus totdat de TV definitief de geest geeft blijf ik nog via de Apple TV 4K met 32 Gb geheugen kijken, dat gaat razend snel.
Nu heb ik op mijn woonadres voldoende Internet capaciteit, KPN koper 65/18 want zij hebben hier geen glasvezel, in onze regio heeft Caiway het monopolie.

Nog even een vraag naar de toekomst (volgend jaar).
Als ik mij dan op KPN TV abonneer dan heb ik het probleem toch ook niet omdat het bufferen dan op de KPN TV 4K ontvanger plaatsvind en niet op de Smart TV, correct?
Ik heb althans over de KPN TV Arris 5202 4K ontvanger geen slechte hieraan gerelateerde berichten gezien.
Zo kan ik misschien toch nog iets langer van mijn huidige TV gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is juist, dat soort ontvangers zijn gemaakt in de wetenschap dat de televisie niet over het openbare internet gaat. KPN kan op zijn eigen netwerk makkelijker garanderen dat de verbinding niet "stottert" en dus kunnen de ontvangers zo gemaakt worden dat ze minder bufferen.

Feit blijft dat DVB op dit punt inherent superieur is aan IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
De apps op mijn SmartTV hebben wel als ware een opstart tijd: het is niet zoals op je smartphone, dat ze vrijwel direct opgestart zijn. Maar daarvan af gezien werkt de hedendaagse ( Samsung Tizen) SmartTV wel goed hoor. Als je opstart tijd van apps een probleem zou vinden, kun je ook een Google Chromecast ofzo eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
@dmantione
Klopt, ik zou nog heel graag gebruik willen maken van de VU+ 4K (DVB-S2) ontvanger maar op het appartement waar wij tegenwoordig wonen kan ik geen schotel plaatsen, niet dat het niet zou mogen maar omdat ik vanuit de balkon niet op Astra 3 kan uitrichten.

@Marco-Peters
Er hangt nu ook een soort ‘Chromecast’ aan de TV want de huidige gebruikte Apple TV 4K doet hetzelfde en zelf nog meer dan de Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
Marco-Peters schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:27:
De apps op mijn SmartTV hebben wel als ware een opstart tijd: het is niet zoals op je smartphone, dat ze vrijwel direct opgestart zijn. Maar daarvan af gezien werkt de hedendaagse ( Samsung Tizen) SmartTV wel goed hoor. Als je opstart tijd van apps een probleem zou vinden, kun je ook een Google Chromecast ofzo eraan hangen.
Er zijn bepaalde truukjes om je "tragere" Android TV sneller te maken, maar dat houd in dat je om te beginnen zoveel mogelijk bloatware van dat ding moet halen en dan in "ontwikkelaarsmodus" kan je wat zaken aanpassen die je toestel wat responsiever doen aanvoelen alsook kan je het maximale aantal apps in de achtergrond beperken. Het is geen mirakelmiddel, maar een beetje een lapmiddeltje om je wat oudere smartTV sneller aan te doen voelen.
srna513006 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:40:
@Marco-Peters
Er hangt nu ook een soort ‘Chromecast’ aan de TV want de huidige gebruikte Apple TV 4K doet hetzelfde en zelf nog meer dan de Chromecast.
Modernere Android TV's hebben doorgaans een Chromecast ingebouwd en je kan ook gewoon de Apple TV app downloaden op Android en die doet net wat jouw AppleTV toestelletje doet, alleen staan de apps zoals Netflix en Disney+ of wat dan ook gewoon op de TV, maar je hebt wel niet die zaken zoals die apps waar je je foto's en albums kan bekijken via iCloud op een Android TV, dat werkt net iets anders.

Nog een voordeel van een modernere smartTV is dat je eARC/ARC hebt wil je een soundbar (of surround systeem) via de HDMI willen aansturen, dat zal op je oudere TV niet aanwezig zijn en zal via een coaxiale of optische moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
@Runaque
De laatste opmerking is inderdaad interessant want op mijn huidige TV zit wel HDMI-ARC en daarop heb ik een BlueSound Powernode N330 aangesloten en dat werkt perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
srna513006 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:24:
@Runaque
De laatste opmerking is inderdaad interessant want op mijn huidige TV zit wel HDMI-ARC en daarop heb ik een BlueSound Powernode N330 aangesloten en dat werkt perfect...
Tegenwoordig heeft elk toestel dat, maar zes jaar geleden was het nog niet zo bekend, het is pas echt héél bekend geworden toen iedereen door lockdowns en COVID-19 thuis is gaan zitten en de bioscoop in huis zijn gaan halen dat die toestellen op ARC/eARC echt populair geworden zijn, met name de soundbars.
Dus wel heel handig dat ARC al niet meteen een argument voor een nieuw toestel is! :+

[ Voor 6% gewijzigd door Runaque op 02-11-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
srna513006 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:40:
Klopt, ik zou nog heel graag gebruik willen maken van de VU+ 4K (DVB-S2) ontvanger maar op het appartement waar wij tegenwoordig wonen kan ik geen schotel plaatsen, niet dat het niet zou mogen maar omdat ik vanuit de balkon niet op Astra 3 kan uitrichten.
In mijn studententijd hadden ik goed contact met de nestor die een sleutel had die toegang had tot het dak van het gebouw. Daar een schotelinstallatie geplaatst en kabels getrokken naar de nodige studentenwoninkjes. Toestemming krijgen is immers lastiger dan vergiffenis krijgen ;) En ja, de gebouwbeheerder vond het wel prima, liever een schotel op het dak, dan allerlei schotels aan de balkons.

Maar ik kan de moeilijkheid snappen hoor. Tegenwoordig woon ik netjes in een rijtjeshuis en hangt de schotel aan de schuur. Lekker laag dat niemand 'm ziet en ik er makkelijk bij kan, want het is een misverstand dat schotels hoog opgehangen moeten worden. Vrijheid blijheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Toch nog even een aanvullende vraag...

Op sommige sites van TV leveranciers heb je selectiekeuzes waaronder o.a. de optie 'Optimaal gamen' en dan worden meestal da duurdere merken / versies voorgesteld.

Is mijn aanname correct dat deze TV's dan ook over betere hardware beschikken zodat deze sneller de apps opstarten en sneller tussen de TV kanalen switchen?

Of is dit een nergens op slaand verkoopargument?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
srna513006 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:40:
Is mijn aanname correct dat deze TV's dan ook over betere hardware beschikken zodat deze sneller de apps opstarten en sneller tussen de TV kanalen switchen?
Die aanname is onjuist. Het zal een tv zijn met een lage input lag want dat wil je niet hebben met gamen. Dat heeft niets te maken met sneller starten van apps of zappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Wederom helemaal duidelijk en op dit moment weet ik genoeg.
Pagina: 1