Mobiele hotspot / Mifi als vervanging bekabelt internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeP
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
Goedemorgen,

Mijn schoonouders wonen in een oude boerderij waar enkel een koperdraadje binnenkomt.
Internet via een koperdraadje is volgens de huidige provider (KPN) beperkt tot maximaal 5mbit/s
In de praktijk komt het met wifi dan op een snelheid van 1 / 2,5mbit/s, zeer zeer traag dus.
Aangezien ze de glasvezelaansluiting te duur vonden (€1500) hebben ze nu echter niet echt een bekabeld alternatief.

Nu dacht ik: sluit een mobiel internetabonnement af, gooi de modem eruit en leg een mobiel met hotspot in de plaats. Dan is het probleem soort van opgelost, behalve dat een mobiele hotspot niet bijster veel bereik heeft.

Mijn internettocht bracht me vervolgens bij 'Mifi' routers. Een router met mobiel internet abonnement.
Iemand ervaring hiermee?
Zaken waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

Roy

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-07 07:23

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Er zijn verschillende providers die internet over 4g aanbieden.
KPN ook:https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm
Dat lijkt me dan een betere optie dan een mobiele hotspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kunt denken aan Teltonika routers. Ik denk dat de 4g/5g dekking ter plekke de bottleneck zullen zijn. Kan je vooraf controleren.
Woon jij in de buurt? Een straaverbinding is een alternatief dat behoorlijk goed kan werken. Hier in de buurt heeft iemand dat naar volle tevredenheid al jaren draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-07 21:00

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Let op dat bij onbeperkte mobiel abbonnementen dit soort gebruik misschien niet toegestaan is. Sla er in ieder geval de algemene voorwaarden op na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoykeP
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
Dank voor jullie reacties.

Door Bensjero ben ik met KPN gaan bellen. De beste mensen hebben namelijk al een abonnement van KPN.

Lang verhaal kort: ze upgraden naar een nieuw 50mbit pakket van KPN. Daar zit een 4g router voor internet in buitengebieden. Uiteraard is dit alles wel duurder dan wat ze hadden.

Vrijdag ga ik de toestand aansluiten, hoop dat die 4g router een beetje bereik heeft in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RoykeP schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:06:
Dank voor jullie reacties.

Door Bensjero ben ik met KPN gaan bellen. De beste mensen hebben namelijk al een abonnement van KPN.

Lang verhaal kort: ze upgraden naar een nieuw 50mbit pakket van KPN. Daar zit een 4g router voor internet in buitengebieden. Uiteraard is dit alles wel duurder dan wat ze hadden.

Vrijdag ga ik de toestand aansluiten, hoop dat die 4g router een beetje bereik heeft in huis.
Mooi - maar voordat je 'ja' zegt, reken even totaalkosten over langere tijd door.

Glasvezel is eenmalig EUR 1500. Klinkt duur, maar als daarna de verbinding bijvoorbeeld EUR 10 per maand goedkoper is, dan heb je het er binnen 13 jaar uit, en vanaf installatie is het waardeverhogend voor de woning, dus waarschijnlijk is het vrijwel direct winstgevend als je dat meerekent. Betekent ook dat als je vreest dat ze geen 13 jaar meer op dat adres wonen, het toch zinnig kan zijn.

Komt bij dat ik vermoed dat een GPON/XGS-PON ONU + router minder stroom verbruikt dan een 4G router, maar dat hangt echt af van gebruikte apparatuur en zelfs signaalkwaliteit 4G (bij 4G zendt een client, in dit geval de router, maximaal uit met 2W netto, maar doet het met minder als met minder een goede verbinding te realiseren valt).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1