Eigen router achter Proximus Bbox3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandervba
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02-2024
Hallo,

Aangezien ik thuis nogal veel smart-home devices (60+ devices) heb staan met een eigen IP adres, merk ik dat de bbox3 dit niet aankan. Ik moet deze elke manueel bijna dagelijks herstarten en dan werkt het weer even goed. De bbox is ook al 2x vervangen en probleem blijft zich voordoen.

Mijn huidige config:
- Bbox3 met PPP + DHCP aan, Wifi uit.
- 2x Netgear Nighthawk R7000 ingesteld enkel als wireless AP.

Mijn goto config:
- Bbox PPP, DHCP, Wifi uit (bridge modus)
- 1 netgear Nighthawk met PPPoe en DHCP aan, Wifi aan. Andere netgear blijft als AP werken.

Ik heb dit reeds getest en dit werkt goed, maar ik blijf met een aantal problemen:

1.Decoder V5 mini zit achter de Netgear router en werkt niet => zou deze wel rechtstreeks in de bbox3 blijven werken?

2. De bbox staat in de garage, waar ook alle UTP kabels naar boven vertrekken en de netgear router staat in de living. Ik heb slechts 1 kabel van de bbox LAN poort 1 naar de WAN poort van mijn netgear router. Deze kabel zou ik eigenlijk ook moeten gebruiken voor het LAN verkeer terug te sturen naar de garage om zo door te takken naar boven. Gaat dit over dezelfde kabel of moet ik een kabel bijtrekken (niet handig). Kan ik bijvoorbeeld met een switch werken?

Mijn gedacht zou zijn om deze setup te maken, maar ik ben echt niet zeker dat het zal werken:

https://ibb.co/ChHf4JD

3. Binnen dit en paar maanden zal ik ook Gpon Fiber krijgen, zal deze setup blijven werken?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig om het onderliggend probleem scherp te krijgen. Die Netgear R7000 routers zijn hoogbejaard (ontwerp uit 2013) en technisch inferieur aan een moderne BBox, dus ik zou zeker niet zonder meer aannemen dat dat beter gaat werken.

Noodzaak tot reboots kan grof gezegd door twee dingen komen:
1) bugs in firmware. Dan heb je een ander type apparaat nodig. Gebeurt zeker (memory leaks...), maar dit wordt al te snel geconcludeerd.
2) problemen met netwerkverkeer (ARP-storms) waardoor de routing op gegeven moment helemaal vastloopt. In dat geval ligt het niet aal je BBox maar aan waar je het mee confronteert, en zal een andere router er ook last van hebben.

'Teveel IP adressen' is alvast niet oorzaak: je hebt een DHCP pool. Als die leeg is krijgt eerstvolgende apparaat geen IP-adres, maar router werkt vrolijk door.

Heb je al eens met bijv Wireshark gekeken naar het verkeer op je netwerk? Als je verzuipt in de ARP-pakketten is dat je probleem, niet je router. Dat kan komen door netwerklussen. Sommige IoT (Sonos speakers!) zijn berucht om het veroorzaken daarvan. Check dat eerst voordat je geld uit gaat geven of je netwerk op de schop doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandervba
Hi,
Bedankt voor je bericht, ik was niet bekend met Wireshark maar ben het net eens gaan testen ahv een paar youtube video's.

Als ik zo scan op ARP pakketten, krijg ik gemiddeld 2 hits per seconde ongeveer.
Meerendeel zijn broadcasts door de Sagem Bbox (192.168.1.1) en door de 2 netgear AP's (192.168.1.100 en 192.168.1.101).

Wat versta jij onder verzuipen in pakketten?
Tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 22:54
Volgens mij is je probleem dat je hetzelfde subnet gebruikt voor de LAN kant van de Bbox, de LAN kant van je Netgear router en dat deze aangesloten zijn via de WAN poort op de Netgear.

Er zijn in feite twee opties om dit juist te doen:
1) Alle apparaten in hetzelfde netwerk:
  • Geef de infra-apparaten (modem, router, switches, ...) elk een eigen (vast) IP-adres in hetzelfde subnet, 192.168.1.1-5/24 bijvoorbeeld.
  • Stel de Netgear in als DHCP-server voor een range in datzelfde subnet 192.168.1.100-200 bijvoorbeeld, en zorg dat de default gateway die uitgedeeld wordt verwijst naar de Bbox (192.168.1.1 bijvoorbeeld).
  • Schakel de DHCP-service uit op de Bbox.
  • Sluit alle apparaten aan via de LAN-poorten (ook tussen de Bbox en de Netgears).
2) Maak twee netwerken:
  • Geef je Bbox een eigen (vast) IP-adres in één range (192.168.1.1/24), en alle andere infra-apparaten een eigen (vast) IP-adres in een ander subnet (192.168.2.1-4/24).
  • Stel de Bbox in om als DHCP-sserver adressen uit te delen voor het ene subnet (192.168.1.100-200) en de Netgear voor het andere (192.168.2.100-200).
  • Verbind de WAN-poort van de Netgear met een LAN-poort van de Bbox, en verbind je decoder eveneens op de LAN-poort van de Bbox.
  • Op de eerste Netgear (die ook adressen uitdeelt) zou je de WAN-poort moeten instellen om als DHCP-client te fungeren zodat de Bbox gevonden wordt als next hop, maar dat lijkt me al te werken in je huidige setup.
  • Verbind de twee Netgears via de LAN-poorten (en zorg dat de DHCP-service uitgeschakeld is op de tweede Netgear)
  • Verbind alle andere apparaten via de LAN-poorten van je Netgear(s)
Daarnaast een aantal dingen om rekening mee te houden:
  • "Meng" nooit twee netwerken door ze aan te sluiten op dezelfde (domme) switch. Als je je netwerk aan het uitteken bent kan het helpen om je kabels en switches een kleur te geven. Alle kabels, switches en apparaten moeten dezelfde kleur hebben als je ze wilt kunnen koppelen.
  • De eerste opstelling is veruit de makkelijkste (alles in 1 netwerk) maar er is dus een kleine kans dat je decoder iets van de Bbox DHCP-server nodig heeft om te werken... probeer dat zelf eens uit.
  • Als je één kabel wilt gebruiken voor verschillende netwerken dat moet je managed switches aanschaffen en VLANs gebruiken. Op die manier kan je verkeer over dezelfde kabel toch onderscheiden als van verschillende netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Een BBox die het niet aan kan is heeel erg onwaarschijnlijk.

Meer waarschijnlijk is dat jij al die iot devices een eigen ipadres hebt gegeven en dat een of meer daarvan in de iprange van de dhcp server zitten.
Gevolg is dat je kans loopt dat er door die dhcp server een ipadres uitgegeven wordt die je al gebruikt hebt, met als gevolg dat de boel vast loopt.

Gewoon dat antieke netgear ding eruit en de boel goed configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandervba
Dag Kosty,
Bedankt voor je advies, ik reken inderdaad op scenario 1 en had dit al ingesteld zoals jij aangeeft, dit leek goed te werken.
Het voornaamste probleem is dat ik slechts 1 kabel heb tussen de Bbox en netgear router, waardoor ik deze oftewel voor de Bbox LAN naar Netgear WAN kan gebruiken, oftewel LAN naar LAN.

Dus ik begrijp goed dat ik met 2 managed switchen wel kan bereiken wat ik wens als ik de juiste VLAN config instel (nog geen ervaring hiermee).
Ik zal dat verder bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandervba
Dag Ben,

Bedankt voor je bericht.
Dat zou niet het probleem mogen zijn, ik heb enkel 2 vaste IP adressen gedefinieerd en gereserveerd in de bbox DHCP pool (192.168.1.100 en 1.101) voor de Netgear AP's.
Voor de rest heb ik de DHCP pool gezet voor IP adressen uit te delen tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.200.
Een IP conflict is het niet, daar heb ik ook met een aantal tools naar gezocht.

De performance van de Netgear is volgens mij wel goed, ookal is het oud. Het waren toch top producten in de tijd volgens Tweakers. Dus ik hoop deze nog niet te moeten vervangen. Ze gewoon weghalen is geen optie, want de wifi van de bbox rijkt bijlange niet ver genoeg...
Tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:03
Mss heb je hier iets aan bbox3 zou maar 60 ip adressen kunnen uitdelen.

https://www.reddit.com/r/...mited_to_60_internal_ips/

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandervba
Dag Dyckie,
De bbox deelt standaard maar 60 ip adressen aan, afhankelijk van welk model je hebt kan je deze range wel aanpassen. Dat heb ik ook gedaan, dus daar ligt het zeker niet aan.
Tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

alexandervba schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:34:
Hi,
Bedankt voor je bericht, ik was niet bekend met Wireshark maar ben het net eens gaan testen ahv een paar youtube video's.

Als ik zo scan op ARP pakketten, krijg ik gemiddeld 2 hits per seconde ongeveer.
Meerendeel zijn broadcasts door de Sagem Bbox (192.168.1.1) en door de 2 netgear AP's (192.168.1.100 en 192.168.1.101).

Wat versta jij onder verzuipen in pakketten?
Tx
2 hits per seconde is zeker niet verzuipen. Af en toe een ARP is normaal, dat is hoe apparaten achterhalen welk MAC bij welk IP hoort.

Vergelijkbare problemen kunnen optreden als je multicast IPTV gebruikt met switches (of R7000 routers die je als switch gebruikt) die geen IGMP ondersteunen/ingeschakeld hebben. Ik ken de Proximus TV-oplossing niet, maar 1) gebruik je TV van Proximus? en 2) merk je dat de vastlopers vooral gebeuren tijdens/na TV kijken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandervba
dion_b schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:40:
[...]

2 hits per seconde is zeker niet verzuipen. Af en toe een ARP is normaal, dat is hoe apparaten achterhalen welk MAC bij welk IP hoort.

Vergelijkbare problemen kunnen optreden als je multicast IPTV gebruikt met switches (of R7000 routers die je als switch gebruikt) die geen IGMP ondersteunen/ingeschakeld hebben. Ik ken de Proximus TV-oplossing niet, maar 1) gebruik je TV van Proximus? en 2) merk je dat de vastlopers vooral gebeuren tijdens/na TV kijken?
Dag Dion,

1) We kijken eigenlijk niet vaak tv via Proximus, misschien 1x per week. Van op andere forums specifiek over Proximus TV heb ik gelezen dat de decoder zowel een publiek IPV4 adres krijgt, als een intern IP van de bbox om correct te functioneren. Als het probleem hier ligt, zou ik de decoder gewoon weg kunnen doen en de TV app overal gebruiken via Chromecast. Echter werkt deze feature vaak met haperingen...
2) kan niet zeggen dat de issues voornamelijk optreden tijdens tv kijken, de decoder staat standard zelfs op full shut down (Eco-modus), omdat we hem niet vaak gebruiken. De grootste challenge na hem weg doen zal zijn mijn vriendin overtuigen dat alles nu via een app moet ;)
Pagina: 1