Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

(Planning) Airco aansturen wanneer er injectiestroom is

Pagina: 1
Acties:

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:37
Beste Medetweakers,

Intro

We wonen in het Belgische Limburg in een huurappartement met zowel centrale verwarming op aardgas, maar ook enkele airco en zonnepanelen. Het appartement is ongeveer 200m2 groot, bouwjaar is 2003 en er was een grondige renovatie in 2018.

Plan

Om ons gasverbruik te reduceren zou ik graag de airco’s aanschakelen als onze zonnepanelen stroom opwekken en/of op het net injecteren. (Bijkomende redenatie is dat ik tot 2024 een vast, en dus zeer gunstig, tarief heb voor elektriciteit en sinds kort een variabel tarief voor gas)

Hiervoor ben ik momenteel wat aan het inlezen en aan het plannen.

Ik heb dit plan opgedeeld in 3 grote delen en kan voor elk van de delen jullie advies gebruiken.

Zodra alle 3 de delen bevestigd zijn, zal ik overgaan tot de aankoop van de onderdelen.

1) Energieproductie en injectie monitoren
De beste optie is volgens mij de injectie de P1 bus van de slimme meter uit te lezen.
Gezien de meterkast echter in de kelder is en ons appartement op het 2e verdiep zijn WiFi dongles (zoals de Home Wizard) geen optie. Dit kan eventueel wel overbrugd worden met een powerline adapter. Een andere optie is om een UTP kabel via de schacht naar beneden te laten dalen en een P1 naar UTP lezer te bestellen.
Kennen jullie hier nog verdere alternatieven?

Een gemakkelijkere doch minder accurate optie is om de productie van de zonnepanelen binnen te halen. Onze installatie heeft een monitoringsysteem van solaredge. Dit houdt echter geen rekening met het verbruik van de andere toestellen, maar kan met een kleine offset van het sluimerverbruik redelijk eenvoudig toegepast worden.

2) De Airco’s aansturen
In de woonkamer staat een ingebouwd vloermodel van Daikin (FNA-A9) met momenteel een BRC1E53A bedrade afstandsbediening. Deze doet zijn communicatie via een prioritaire P1P2 connectie van Daikin.
Hiervoor zijn er 3 mogelijkheden om deze met het internet te verbinden.
a Ik vervang de BRC1E53A met een Madoka BRC1H81W controller
b Ik voeg een WiFi module BRP069A81 toe aan de binnenunit
c Ik gebruik een 3rd party P1P2 monitoring tool

Verder hangt er nog een unit van Mitsubishi in de keuken en in de slaapkamer, deze kan ik waarschijnlijk upgraden met Melcloud door een MAC-567IF module aan de interne CN105 poort te koppelen.

3) Integratie van het volledige systeem
Hier is nog wat opzoekwerk nodig, mogelijkheden zijn IFTTT en HomeAssistant op een NUC (Raspberry Pi is overal uitverkocht).

Voorbeeld logica:
indien winter en injectie voldoende en temperatuur < 21 °C start verwarming met airco (lucht-lucht warmtepomp)
indien zomer en injectie voldoende en temperatuur > 23 °C start koelen met de airco

Indien jullie advies, vragen of opmerkingen hebben, hoor ik het uiteraard zeer graag.
PS.
Gezien dit een huurappartement is, dat zodra wij uithuizen door de verhuurder waarschijnlijk verkocht zal worden, hoopte ik dit op het einde van onze huurperiode de aangekochte toestellen door te verkopen tegen de aankoopprijs. Research en installatiekost vallen dan dus voor de volgende koper/huurder weg. Lijkt dit voor jullie een eerlijke deal?

[ Voor 14% gewijzigd door AriGold op 05-11-2022 16:21 ]