Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:26
Beste medetweakers,

Ik heb al op internet gezocht en wat dingen geprobeerd, maar sinds gisteren krijg ik mijn pc niet meer geboot. De huidige status is als volgt: ik kan de pc aanzetten, deze komt dan echter niet verder dan het asrock scherm met de sneltoetsen naar de bios, instaflash etc. Deze toetsen werken echter niet, dus ik kan zowel windows als de bios niet in booten.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ik heb de cmos jumper gebruikt om deze te resetten, geen resultaat. Ook heb ik alle randapparatuur afgesloten, tevens geen resultaat.

Het betreft een z390m-itx/ac van asrock, met een i7 8086k erop aangesloten. Ik heb NIETS aangepast aan de pc of de software in tijden, dus het is geen foutgelopen update.

Mijn vraag: wat kan ik nog doen om te booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap wel waarom hij niet boot. Met alleen een moederbord en en cpu kom je niet ver :+. Dus, wat is het complete lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
I7 8086k
Z390m-itx/ac
Crucial ballistix ddr4 ram kitje (de populairste uit pricewatch :+ )
Msi rtx 3080 gaming x trio
Crucial mx500 ssd
Rm850x voeding
Nzxt kraken x63

Dit lijkt me het relevante spul, correct me if I’m wrong. Zitten geen fansplitters of iets anders geks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als ik kijk naar je lijstje, lijkt de GPU veel nieuwer dan de rest.
Ook maak ik uit je TS op dat je wel beeld krijgt, maar hij daarna niet verder gaat.
Is hij spontaan opgehouden met opstarten, terwijl hij het daarna met dezelfde hard- en software wel deed?

De meest voordehandliggende dingen om te proberen zijn:
- als je twee reepjes geheugen hebt: één verwijderen en weer proberen op te starten, en dat herhalen met de andere
- geheugen in andere bank stoppen
- GPU verwijderen en kabel naar de monitor aansluiten op het moederbord/iGPU.
- alle kabels/stekkers nalopen. Haal ze desnoods één voor één los en doe ze weer vast
- ander toetsenbord aansluiten op moederbord, of huidige op andere USB poort
- losse onderdelen in andere PC testen (indien beschikbaar) om te kijken of ze daarin wel werken.

Zo ben ik nog wel wat dingen vergeten, die je misschien wel in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan vinden. Die is misschien wat oud aan het worden, maar de principes die genoemd worden gelden nog wel.

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 02-11-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
gwystyl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:20:
Als ik kijk naar je lijstje, lijkt de GPU veel nieuwer dan de rest.
Ook maak ik uit je TS op dat je wel beeld krijgt, maar hij daarna niet verder gaat.
Is hij spontaan opgehouden met opstarten, terwijl hij het daarna met dezelfde hard- en software wel deed?

De meest voordehandliggende dingen om te proberen zijn:
- als je twee reepjes geheugen hebt: één verwijderen en weer proberen op te starten, en dat herhalen met de andere
- geheugen in andere bank stoppen
- GPU verwijderen en kabel naar de monitor aansluiten op het moederbord/iGPU.
- alle kabels/stekkers nalopen. Haal ze desnoods één voor één los en doe ze weer vast
- ander toetsenbord aansluiten op moederbord, of huidige op andere USB poort
- losse onderdelen in andere PC testen (indien beschikbaar) om te kijken of ze daarin wel werken.

Zo ben ik nog wel wat dingen vergeten, die je misschien wel in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan vinden. Die is misschien wat oud aan het worden, maar de principes die genoemd worden gelden nog wel.
Niks veranderd inderdaad, helemaal spontaan. Ander toetsenbord al geprobeerd. Ik kan het geheugen proberen, gpu eveneens. Maar in de basis zou het toch niet moeten zijn dat hij spontaan niet meer voorbij het moederbord splashscreen komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Haal ook eens de SSD los en kijk of je dan wel normaal kan booten en/of in bios kan komen?
Gebruik dan een USB stick met Windows setup of WinPE om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU ook met 3 losse PCIe kabels aangesloten ?
O nee, dat kan niet. in je inventaris staat 650w, die heeft maar 2 losse kabels

alles uitbouwen en buiten de behuizing testen

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 02-11-2022 11:20 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Hackus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:15:
GPU ook met 3 losse PCIe kabels aangesloten ?
O nee, dat kan niet. in je inventaris staat 650w, die heeft maar 2 losse kabels

alles uitbouwen en buiten de behuizing testen
Inventaris klopt niet meer volledig, is al sinds aankoop 3080 een 850 watt met drie losse kabels naar de gpu. Het geheel heeft sinds de eerste batch van 3080 gpus geleverd werden zonder aanpassingen vlekkeloos gedraaid, tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Goedenavond heren, dank voor de eerdere hulp, ik heb de boot ssd kabel eruit getrokken en…. Bios!
Helaas, na het vervangen van de sata kabel kreeg ik echter wel de bios, maar geen gedetecteerde (samsung) ssd, is de drive dood? Zou vervelend zijn als ik de data kwijt zou raken, maar niet het eind van de wereld natuurlijk, iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23
doebbalapoent11 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:09:
Goedenavond heren, dank voor de eerdere hulp, ik heb de boot ssd kabel eruit getrokken en…. Bios!
Helaas, na het vervangen van de sata kabel kreeg ik echter wel de bios, maar geen gedetecteerde (samsung) ssd, is de drive dood? Zou vervelend zijn als ik de data kwijt zou raken, maar niet het eind van de wereld natuurlijk, iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?
Andere kabel. Zou dan kunnen inderdaad. Op andere pc proberen. Maar je had een Crucial SSD toch?

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 02-11-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:33

_Apache_

For life.

doebbalapoent11 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:09:
Heb in het verleden regelmatig problemen gehad met SATA kabels. Heb je nog ergens een reserve kabel liggen, even die proberen?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
pennywiser schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:11:
[...]

Andere kabel. Zou dan kunnen inderdaad. Op andere pc proberen. Maar je had een Crucial SSD toch?
Dat was idd wat ik dacht, die heb ik ook, die herkent de pc gewoon, de samsung echter niet, wat mijn primaire en dus bootdrive blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
_Apache_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:17:
[...]

Heb in het verleden regelmatig problemen gehad met SATA kabels. Heb je nog ergens een reserve kabel liggen, even die proberen?
Jep, zelf andere satapoort geprobeerd, tevergeefs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
doebbalapoent11 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:17:
[...]

Dat was idd wat ik dacht, die heb ik ook, die herkent de pc gewoon, de samsung echter niet, wat mijn primaire en dus bootdrive blijkt te zijn.
Toch nog even andere kabel pakken, weer wat @_Apache_ ook zegt. Is het dezelfde soort/merk kabel? Dan even heel iets anders pakken, trek hem uit de andere pc waar je weet die dat die kabel werkt met die drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
doebbalapoent11 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:18:
[...]

Jep, zelf andere satapoort geprobeerd, tevergeefs
Dat geeft alleen maar aan dat of de kabel of de drive stuk is. Kabel helemaal uitsluiten, probeer er zoveel je kan. Ik heb ook stapels weggegooid door de jaren heen omdat ze allemaal problemen gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:33

_Apache_

For life.

Heb je ergens misschien nog een SATA HDD liggen, die op dezelfde kabel en port aansluiten, als die wel herkent word, is je drive dus kapot. Als die niet herkend word, is de kabel / connector rot. Maar aangezien het op een andere connector ook niet werkt, verdenk ik de kabel dan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
pennywiser schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:20:
[...]

Dat geeft alleen maar aan dat of de kabel of de drive stuk is. Kabel helemaal uitsluiten, probeer er zoveel je kan. Ik heb ook stapels weggegooid door de jaren heen omdat ze allemaal problemen gaven.
heb inmiddels ook al de hele stapel gebruikt, zal een drive probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
_Apache_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:28:
Heb je ergens misschien nog een SATA HDD liggen, die op dezelfde kabel en port aansluiten, als die wel herkent word, is je drive dus kapot. Als die niet herkend word, is de kabel / connector rot. Maar aangezien het op een andere connector ook niet werkt, verdenk ik de kabel dan.
jep gedaan, ik ga morgen een nieuwe drive bij een kennis halen, 1tb volledig schoon ssd'tje, windows erop en dan maar eens kijken of ik in windows nog bij mn oude bestanden kan komen op een of andere manier...

het is geen broodnood dat ik deze bestanden heb (belangrijke is toch al opgeslagen), maar het zou wel uitermate relaxed zijn om het te hebben natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door doebbalapoent11 op 02-11-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
doebbalapoent11 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:35:
[...]

jep gedaan, ik ga morgen een nieuwe drive bij een kennis halen, 1tb volledig schoon ssd'tje, windows erop en dan maar eens kijken of ik in windows nog bij mn oude bestanden kan komen op een of andere manier...

het is geen broodnood dat ik deze bestanden heb (belangrijke is toch al opgeslagen), maar het zou wel uitermate relaxed zijn om het te hebben natuurlijk
Welke Samsung was het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
het was een 860 evo 250gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Die gebruik ik zelf ook. Over het algemeen goede ervaringen met Samsung, hoor weinig dat ze stuk gaan maar kan natuurlijk wel. Ze willen nog weleens nieuwe firmware nodig hebben, heb je dit gedaan met Magician? Niet dat je daar je data mee terug krijgt maar kan eea verklaren mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
pennywiser schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:46:
[...]

Die gebruik ik zelf ook. Over het algemeen goede ervaringen met Samsung, hoor weinig dat ze stuk gaan maar kan natuurlijk wel. Ze willen nog weleens nieuwe firmware nodig hebben, heb je dit gedaan met Magician? Niet dat je daar je data mee terug krijgt maar kan eea verklaren mogelijk.
Ik heb hem wel een aantal keren geupdate idd, morgen maar eens kijken of ik iets kan fixen met een andere boot ssd erin (free of charge overigens). Mocht ie onverhoop worden gerevived, dan heb ik mooi weer 250gb opslag meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
iemand wel enige tips als ik mijn data zal moeten recoveren? Programma's die wel aan te raden zijn en programma's die niet aan te raden zijn?
Pagina: 1