Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op 3 oriëntaties met string-omvormer

Pagina: 1
Acties:

• Michiel_Strybol
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-11-2022
Ik heb sinds 6 weken 18 panelen op het dak. De panelen liggen op 3 oriëntaties (Oost 95°, Zuid 185° en West 275°), telkens 6 panelen. Mijn omvormer (Huawei) voorziet 2 kringen.
De Zuid-panelen liggen op 1 kring, de Oost en West panelen op de andere. Daarbij hebben de 6 Oost panelen elk een power optimizer.
Na 6 weken merk ik volgende zaken :
- Mijn 6 Oost panelen zorgen voor +/- 40% van de opbrengst (dat kan ik afleiden doordat ik de opbrengst per paneel kan zien bij de optimizers). Zuid heeft wellicht (?) een hogere opbrengst (geen schaduw), dus naar schatting 45% tot 50% (ik kan de aparte opbrengst Zuid / West wel niet afleiden uit de app). Maar dat betekent dus dat mijn West panelen sterk onderpresteren (<15%)?
- Mijn overall opbrengst ligt lager dan wat ik zou verwachten
- Ik merk telkens een vreemde piek in de curve (PV opbrengst, telkens kort na de middag). Deze piek keert dagelijks terug, vooral duidelijk op volledige zonnige dagen (geen wolken, …). Ik merkte wel dat 1 van de West panelen tot kort na de middag deels schaduw heeft van de schouw. Zie curve hieronder.
Kan het zijn dat de piek wordt veroorzaakt doordat er geen optimizers zijn op de West panelen en dus het volledige rendement van de 6 panelen daalt zolang er 1 schaduw heeft ?
Toch zouden dan de West panelen optimaal moeten presteren vanaf de middag waar ik vermoed dat ze sterk onderpresteren … Is de opzet waarbij enkel optimizers geplaatst worden op de panelen van 1 oriëntatie wanneer 2 oriëntaties op dezelfde kring zitten de beste approach ?
Dank voor jullie inzichten !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-BxrtzksTbEbrIiQH9foPzzqew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XxN7U3cWbnM1MA8ckDemzXZm.jpg?f=user_large