Toon posts:

Intel SE440BX-2 Motherboard op 83MHz?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Haai,
Ik zit een beetje met een probleem. Ik ben al enige tijd aan het pielen om mijn MB op te schroeven. dit doormiddel van het eeuwenoude afplakken van de slot1 cpu. nu krijg ik mijn moederbord alleen maar op de 66MHz of op 100MHZ, is er iemand die ervaring heeft met het overklokken van dit MB, of weet iemand hier of ik hem b.v. ook op 75 of 83MHz kan laten draaien, dit omdat ik nog niet in de gelegenheid ben geweest om een andere cooler te regelen voor dit plankie. ohw, ik heb de bios ook al geflitst, maar dit hielp niet, hij sprong gewoon weer over. Als iemand weet of dit helemaal niet mogelijk is hoor ik dat graag.

ThanXX J & Brop

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 21:17
Ik heb vandaag een Intel MU440EX ontvangen. En ik zit met hetzelfde probleem.. Dus is er iemand die raad heeft?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ja er is een optie, maar daarover zometeen meer.
Intel doet niet aan overclocken en heeft geen CPU's die standaard op 75 of 83 draaien. Daarom worden ook alleen de snelheden 66 en 100 ondersteund op Intel's eigen BX borden. Je zult tevergeefs zoeken naar BIOS opties of jumpers, die zijn er gewoon niet.

Dan nu je enige optie:
neem het programma SoftFSB en laat die iedere keer bij het starten van Windows de FSB omhoog zetten (softwarematig ja!). Voor de BX heb je daar geloof ik de opties 66/83/100/105/124/133. Voor de locatie van dat programma, gebruik de search of www.google.com

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Zoals jullie weten houd intel er niet van als je hun cpu's overklokt, het zou dus wel erg sterk zijn als intel overklokmogelijkheden in haar moederborden opneemt, toch?

Het is dus niet mogelijk om op een intelbord de busspeed op 75 of 83 te zetten, alleen de standaard 66,100 of 133 mist supported natuurlijk

• Da_Bink
Op dinsdag 28 augustus 2001 23:05 schreef limoentje het volgende:
ja er is een optie, maar daarover zometeen meer.
Intel doet niet aan overclocken en heeft geen CPU's die standaard op 75 of 83 draaien. Daarom worden ook alleen de snelheden 66 en 100 ondersteund op Intel's eigen BX borden. Je zult tevergeefs zoeken naar BIOS opties of jumpers, die zijn er gewoon niet.

Dan nu je enige optie:
neem het programma SoftFSB en laat die iedere keer bij het starten van Windows de FSB omhoog zetten (softwarematig ja!). Voor de BX heb je daar geloof ik de opties 66/83/100/105/124/133. Voor de locatie van dat programma, gebruik de search of www.google.com
Met softfsb is die kans ook niet zo groot, er zijn namelijk ook clockgenerators die slechts enkele busspeeds ondersteunen. Maar misschien heb je geluk, hier had ik zo snel niet aan gedacht, het zou misschien wel kunnen.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

die kans is wel groot want ik heb zelf nog een SE440BX-3 (vindt je niet op de site maar is eigenlijk versie 2B) liggen, die kun je met SoftFSB instellen op de snelheden die ik eerder noemde. Op de BX-2 zit dezelfde klokgenerator, ik geloof dat de SE440BX(-1) een andere klokgenerator gebruikt ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Da_Bink
Dan had ik het verkeerd, welke busspeeds kan je kiezen dan?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

lees mijn post ff die je zelf gequote hebt in je reactie :)

• Da_Bink
Ik dacht dat je daarin bedoelde dat dat standaard opties voor elk bxbord waren (lastig, moederbord en chipset met zelfde naam :) )

Verwijderd

Topicstarter
een maatvan mij heeft exact hetzelfde bord, dan van een andere fabrikant, zelfde indeling, zelfs zelfde types op _alle_ chips, maar die heeft een awd bios, is het link om die erin te stoppen of moet dat wel kunnen? dan wissel ik hem gewoon met een lege eprom, dan moet dat dus lukken... of niet? :?

Verwijderd

Ik heb dat mobo in een oude computer van me, maar dat ding is niet echt voor overclocken geschikt. Neem zo'n MSI Turbo bijvoorbeeld (als je een AMD cpu hebt), kan je lekker via je bios overclocken. :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 28 augustus 2001 23:16 schreef Da_Bink het volgende:
Ik dacht dat je daarin bedoelde dat dat standaard opties voor elk bxbord waren (lastig, moederbord en chipset met zelfde naam :) )
ah, now i get it :)
nee, dat zijn de opties die ik met SoftFSB kan instellen voor een P3 Katmai (slot1) dus in principe ook voor een Celeron of een P2.
Die optie van 105 kan nog wel eens een andere zijn, maar dit zijn ze wel ongeveer. De BX chipset zelf kan volgens mij in principe wel per MHz omhoog (dat kan een CPU ook), maar in de tijd van de BX deden mobo fabrikanten daar volgens mij nog niet aan. Heb zelf hier ook nog een Abit BE6-2 liggen, volgens mij kun je daar ongeveer dezelfde snelheden mee instellen maar dan wel in de BIOS.

Trouwens, het moederbord heeft niet dezelfde naam als de chipset :) Het moederbord heet Seattle, met de toevoeging 440BX(-1/2/3) en de chipset heet 440BX :)

• Da_Bink
Op dinsdag 28 augustus 2001 23:17 schreef Brop het volgende:
een maatvan mij heeft exact hetzelfde bord, dan van een andere fabrikant, zelfde indeling, zelfs zelfde types op _alle_ chips, maar die heeft een awd bios, is het link om die erin te stoppen of moet dat wel kunnen? dan wissel ik hem gewoon met een lege eprom, dan moet dat dus lukken... of niet? :?
Vroeger maakte intel vaak gebruik van op het moederbord gesoldeerde flash chips, die zijn dus niet verwisselbaar, ik weet niet of dat bij die nieuwere nog zo is. Of bedoelde je alleen de inhoud? dus ff opniew flashen?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 23:18 schreef surreal het volgende:
Ik heb dat mobo in een oude computer van me, maar dat ding is niet echt voor overclocken geschikt. Neem zo'n MSI Turbo bijvoorbeeld (als je een AMD cpu hebt), kan je lekker via je bios overclocken. :)
tegenwoordig kan je met 99,9% van alle moederkoeken met een awd.bios biosmatig opschroeven :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 28 augustus 2001 23:17 schreef Brop het volgende:
hetzelfde bord van een andere fabrikant, dan zou het dus een bord naar "Intel Reference Design" zijn. Die Award BIOS zou daar best op kunnen werken, maar link noem ik het wel :) Trouwens, volgens mij kan het helemaal niet, want op mijn SE440BX-3 zit de BIOS vastgesoldeerd op het moederbord in een veel kleinere chip dan een Award BIOS (helft van de grootte ofzo).

• Da_Bink
maar lijkt wel veel op elkaar :) S440BX en 440BX, daar lees je snel overheen...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

[compleet offtopic mode] DaBink, heb je die twee 9GB schijven in RAID zitten? anders vertragen die je 1400MHz systeem wel een beetje, of niet? [/compleet offtopic mode]

Verwijderd

Topicstarter
over dat vaste chippie: is zo'n verrot 4-kant phoenikswaard chippie, dat is trouwens het enige constructieverschil met dat andere bord, maar die moet toch gewoon te flitsen zijn?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- flashen zal je niet lukken omdat het een Phoenix/Intel chip is en dan zal het flashprogramma AWDFLASH zeggen: "U hebt geen Award chip, meneer!".
- ik dacht dat je de Award EEPROM van het andere bord wilde halen en in je eigen bord wilde stoppen, volgens mij moet je je zin een beetje anders formuleren :)

ik zou eerst eens proberen of je het met SoftFSB (die dan bij de windows boot opstart) voormekaar kunt krijgen om het systeem stabiel te krijgen op een hogere bussnelheid.

Verwijderd

Topicstarter
in dat geval; kent iemand een aggresiever proggie dan awdflash.exe???

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 28 augustus 2001 23:26 schreef Brop het volgende:
in dat geval; kent iemand een aggresiever proggie dan awdflash.exe???
volhardend ben je wel, maar dat kan dus niet. namelijk, de aansluitpunten van de Phoenix chip zijn waarschijnlijk compleet anders ingedeeld dan die van Award chip, en volgens mij is de capaciteit van de Phoenix chip ook nog eens anders (kwa aantal kilobits).

• Da_Bink
Ja, die zitten in RAID 0, maar per stuk trekken ze 10MB/s ik had er 1 sinds mijn BP6 met 2 cel333, heb er niet zo lang geleden een 2e bij kunnen krijgen en nu trekken ze samen ongeveer 18mb/s komt nog best mee dus :)

Zijn gewoon lekkere schijven :) kan er geen afstand van doen en meer dan 18gb heb ik eigenlijk niet nodig

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 28 augustus 2001 23:28 schreef Da_Bink het volgende:
Ja, die zitten in RAID 0, maar per stuk trekken ze 10MB/s ik had er 1 sinds mijn BP6 met 2 cel333, heb er niet zo lang geleden een 2e bij kunnen krijgen en nu trekken ze samen ongeveer 18mb/s komt nog best mee dus :)

Zijn gewoon lekkere schijven :) kan er geen afstand van doen en meer dan 18gb heb ik eigenlijk niet nodig
kijk, mooie argumenten en liefde voor hardware :) daar hou ik van :) een tweaker naar mijn hart :) :) :) (nee dit is geen aanzoek hahahahahaha)

• Da_Bink
:) :) :)

Verwijderd

Topicstarter
!!!!!!!!!!!!!!!!!!! P R O B L E E M !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Softfsb ondersteunt de i440bx chipset niet,ook niet na de plugin, wat nu????

• Da_Bink
Maar softfsb werkt ook niet op het chipset, maar op de clock generator. Die moet je selecteren, 1 van de chips op je mb is die chip :) vaak is het een ics, op de chip staat dan ook ics[typenummer]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

softfsb ondersteund absoluut wel de bx chipset en absoluut wel de klokgenerator van de se440bx-2/3 (eigen ervaring ;) Katmai P3-500 op 5 x 124 = 620 gekregen)

heb je wel een redelijk nieuwe versie? try here:

http://www.tweakfiles.com/processor/softfsb.html
http://www.tweakfiles.com/processor/softfsbplugins.html
http://www.3dcenter.de/downloads/softfsb.php3
http://home.nexgo.de/m-i-p/de/download.html

(weet niet zeker of dit de laatste versie is, de maker van het programma heeft support & download gestopt)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 23:42 schreef limoentje het volgende:
softfsb ondersteund absoluut wel de bx chipset en absoluut wel de klokgenerator van de se440bx-2/3 (eigen ervaring ;) Katmai P3-500 op 5 x 124 = 620 gekregen)

heb je wel een redelijk nieuwe versie? try here:

http://www.tweakfiles.com/processor/softfsb.html
http://www.tweakfiles.com/processor/softfsbplugins.html
http://www.3dcenter.de/downloads/softfsb.php3
http://home.nexgo.de/m-i-p/de/download.html

(weet niet zeker of dit de laatste versie is, de maker van het programma heeft support & download gestopt)
Welke versie heb jij dan, wij hebben versie 1.7final.

groeten ikke

Verwijderd

Topicstarter
Dom, Dom, Dom, ik weet het, maar ik kan nergens een chip vinden met een soortgelijk nummer, het zal wel aan het tijdstip liggen ofzo :Z

edit:

echt niemand een idee of een pic ofzoooooo???

Verwijderd

haaa broertje, is het al gelukt met dat andere proggie???
mail me effies die link ofzo, ben de naam kwijt :9

• Gallus
  • Laatst online: 20:54

Gallus

Cheesy

Ik heb een SE440BX-2 met een p3-450 draaien.

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/loekditadh/cpuid.jpg

Ik gebruik hiervoor CPUCooL, met de volgende clockgenerator.

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/loekditadh/cpucool.jpg

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 23:07

RRRobert

Fokker in ruste

Door deze oude topic (gevonden via search) opnieuw omhoog te kicken, hoop ik alsnog antwoorden te vinden op nog niet beantwoorde vragen.

Ik heb (ook) een pc met een Intel 440BX mainboard. Ik heb softFSB en Sisoft gedowned, maar ik kom zelf niet direct verder met het selecteren van de clock generator. Sisoft zegt dat mijn board een Generic PLL-IC_W0 clockgenerator heeft. Deze komt niet voor in de lijst van SoftFSB clock generators, net zoals mijn chipset er op voor komt. Weet iemand of ik alternatieve types kan selecteren?

Heeft er ook iemand ervaring met het afplakken van het B-21 pootje op de slot-1 zoals is gesuggereerd in dit artikel: http://www6.tomshardware.com/cpu/98q2/980514/index.html

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 23:07

RRRobert

Fokker in ruste

Sorry, nog een schop omhoog.

Limoentje? Brop? Weten jullie misschien (al) wat voor Clock generator er op de Intel SE440BX(1!) zit, of welke ik kan selecteren via SoftFSB? Ik heb al zeker een middag/avond zitten "google-en" zonder suc6. Knap frustrerend. Iemand anders misschien?

BTW: welke clock generator zit er eigenlijk op de 440BX2? de pic hierboven doet 't niet meer...

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

Pagina: 1