Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteitsopslag / verdeling op wijkniveau

Pagina: 1
Acties:

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-04 19:07
Ik ben met een aantal wijkgenoten bezig een visie te vormen over wat we in de komende paar jaar willen gaan doen om energie meer lokaal op te wekken en te gebruiken. Een deel hiervan zal moeten komen uit overcapaciteit van zonnepanelen op mensen hun daken, en een deel zal wellicht moeten worden ingekocht.
Doel is om met deze capaciteit de energiebehoefte op wijkniveau beter te kunnen spreiden (mensen zonder panelen bedienen door overcapaciteit van mensen met panelen bijvoorbeeld), en mogelijk electrische auto's op te kunnen laden buiten commerciele partijen om.

Is er iemand hier bekend met reeds bestaande concepten die hieraan voldoen? Ik besef me dat je een netbeheerder mee zal moeten krijgen voor het deel energietransport, en dat we lokale opslag zullen moeten doen met bijvoorbeeld een centrale "buurtbatterij". Ben benieuwd of hier al voorbeelden van zijn (die ik tot nu toe nog niet echt heb kunnen vinden).

Mogelijk relevante toevoeging is dat het om een wijk met +- 1200 huishoudens gaat, die ook aan een warmtenet zitten aangesloten waar eventueel een deel van deze energie ingezet zou kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Kingeling op 01-11-2022 22:25 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Warmteopslag in basalt al bekeken?
https://www.ecoplus-bouw....ecodorp-boekel-verwarmen/

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
Wat @Yaksa al zegt
Op wijkniveau of nog beter op stad of regio niveau zijn batterijen geen optie meer.
Dan kom je of uit op warmteopslag in basalt of zout. Maar je hebt al een warmtenet dus dat lijkt mij niet efficiënt. De betere optie is denk ik groter denken en naar electrolyse uitwijken om waterstof te genereren.

Maar waar dit meer onder valt is de noemer van het zogenaamde smart grid.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Als ik een tip mag geven: laat je niet verleiden tot waterstof, zolang je geen kunstmest maakt of hoogovens stookt kan je daar enkel geld mee verliezen.

Reken ook je business cases goed door, denk aan nuvellerende effecten.
vb Als er meer prijsverschil zit in piek/dal tarieven, is er meer te verdienen met batterijen, worden er meer geïnstalleerd en zal het prijsverschil dalen. De winst kan dus verdwijnen terwijl je er op staat te kijken, dat wil je niet uitleggen aan je buren.

In België kan je overschot van zonnepanelen verkopen aan anderen, weet niet hoe dat in NL zit. Mss kan dat gebruikt worden voor laadpalen, die enkel opladen als er overschot is?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 20:29

tijmeng

Panasonic 7J

H2 gaat geen sluitende business case geven (been there done that). Grote schaal batterij wel. Mits je hiermee ook gaat "traden" of balanceer services aan gaat bieden aan de netbeheerder.

Je kunt hiervoor mooi tweedehands batterijen gebruiken. Check bv het meest recente project van rwe en vdl maar eens.

Als particulier dit van de grond krijgen is nog een lastige verwacht ik. Heb je wel de juiste partijen voor nodig.

Andere optie is dit meer stand alone te doen. Een batterij kan een losstaande asset zijn. Vind een stuk grond regel een dikke net aansluiting. Let wat parkeerplaatsen aan voor EVs en laat vooral de batterij praten met de gebruikers thuis. De netbeheerder doet in principe dan niks. Jullie handelen onderling tussen de batterij en jullie huizen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

Tazzios

..

Kingeling schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:25:
Ik ben met een aantal wijkgenoten bezig een visie te vormen over wat we in de komende paar jaar willen gaan doen om energie meer lokaal op te wekken en te gebruiken. Een deel hiervan zal moeten komen uit overcapaciteit van zonnepanelen op mensen hun daken, en een deel zal wellicht moeten worden ingekocht.
Doel is om met deze capaciteit de energiebehoefte op wijkniveau beter te kunnen spreiden (mensen zonder panelen bedienen door overcapaciteit van mensen met panelen bijvoorbeeld), en mogelijk electrische auto's op te kunnen laden buiten commerciele partijen om.
De netten zijn van de netbeheerder met de dingen die je noemt zou je als wijk een eigen net gaan beheren. De kans dat je in aanmerking komt voor de wettelijke uitzondering is niet heel groot. Alle stroom loopt via de netbeheerder(fysieke laag) en energieleverancier (administratieve laag). Onderling stroom uitwisselen gebeurd daarbij al vanzelf.
Een buurtbatterij zal je als coöperatie exploiteren vraag is of het financiële plaatje is rond te rekenen.

Warmtenet zal ook een commerciele partij zijn, die waarschijnlijk niet zit te wachten op warmte leverantie van 1200 bewoners op het moment dat ze het niet nodig hebben.

Wat kun je wel doen:
  • Inkoopactie voor zonnepanelen, isolatie of zonnewering (tegen de warmte) organiseren
  • Mensen bewust maken dat het vraag en aanbod aan groene stroom elk uur varieert
  • Bij de buurman je auto opladen
  • Afhankelijk van hoe het warmtenet precies is aangesloten;Waterzijdig inregelen (scheelt niets in de portemonnee maar maakt het warmtenet wel efficienter)
Zeker een nobel streven hoor maar bij het waarom mis ik argumenten en zie ik nogal veel haken en ogen. Misschien ben ik te pessimistisch. ;)

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:16
Tazzios schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:15:
[...]

Wat kun je wel doen:
  • Inkoopactie voor zonnepanelen, isolatie of zonnewering (tegen de warmte) organiseren
  • Mensen bewust maken dat het vraag en aanbod aan groene stroom elk uur varieert
  • Afhankelijk van hoe het warmtenet precies is aangesloten;Waterzijdig inregelen (scheelt niets in de portemonnee maar maakt het warmtenet wel efficienter)
Zeker een nobel streven hoor maar bij het waarom mis ik argumenten en zie ik nogal veel haken en ogen. Misschien ben ik te pessimistisch. ;)
qua gezamenlijke inkoop ook misschien ledverlichting, douche-wtw en of warmtebeeldfoto's (om isolatielekken op te sporen) meenemen. Hoe minder energie de hele wijk verbruikt, hoe beter.
qua bewust maken zou je een dashboard kunnen maken hoeveel de wijk op ieder moment zelf opwekt: alle omvormer data aan elkaar knopen.

• Kingeling
Tazzios schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:15:
[...]

De netten zijn van de netbeheerder met de dingen die je noemt zou je als wijk een eigen net gaan beheren. De kans dat je in aanmerking komt voor de wettelijke uitzondering is niet heel groot. Alle stroom loopt via de netbeheerder(fysieke laag) en energieleverancier (administratieve laag). Onderling stroom uitwisselen gebeurd daarbij al vanzelf.
Een buurtbatterij zal je als coöperatie exploiteren vraag is of het financiële plaatje is rond te rekenen.

Warmtenet zal ook een commerciele partij zijn, die waarschijnlijk niet zit te wachten op warmte leverantie van 1200 bewoners op het moment dat ze het niet nodig hebben.

Wat kun je wel doen:
Ha grappig dat je jezelf te pessimistisch inschat; normaal krijg ik dat verwijt bij veranderingen :)
Ik denk ook dat het zeker niet makkelijk of per definitie winstgevend gaat zijn, maar ik vind het wel positief dat een grotere groep mensen na wil denken over hoe we op microniveau meer duurzaam bezig kunnen zijn. De gemeente is in ieder geval positief, en ook met de warmteleverancier hebben we contacten die input hierover serieus nemen. We hebben wel warmte en energie even opgesplitst, dus over dat warmtedeel kan ik niet heel veel zeggen. Wat we nu vooral proberen te bekijken is hoe we energie kunnen bufferen en herverdelen, dus tijd en gebruik zeg maar.

Dank voor alle interactie van iedereen tot zover!

• Kingeling
tijmeng schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:47:
H2 gaat geen sluitende business case geven (been there done that). Grote schaal batterij wel. Mits je hiermee ook gaat "traden" of balanceer services aan gaat bieden aan de netbeheerder.

Je kunt hiervoor mooi tweedehands batterijen gebruiken. Check bv het meest recente project van rwe en vdl maar eens.

Als particulier dit van de grond krijgen is nog een lastige verwacht ik. Heb je wel de juiste partijen voor nodig.

Andere optie is dit meer stand alone te doen. Een batterij kan een losstaande asset zijn. Vind een stuk grond regel een dikke net aansluiting. Let wat parkeerplaatsen aan voor EVs en laat vooral de batterij praten met de gebruikers thuis. De netbeheerder doet in principe dan niks. Jullie handelen onderling tussen de batterij en jullie huizen.
H2 lijkt me, zeker voor de gewone thuisgebruikers die we zijn, een stap te ver. Ik zie wel wat in een centrale, grote batterij waar mensen hun overschot in kwijt kunnen en eventueel inderdaad met slimme software inzicht kunnen krijgen in hun bijdrage en de energie "slim" kan worden verhandeld.
Ik ken voornamelijk Tesla als partij die hier actief mee is in de vorm van de Virtual Powerplant, maar dat is dan weer met veel kleine batterijen bij mensen thuis en voor zover ik weet nog niet in Nederland.
Als mensen hier nog meer partijen weten die ik hiervoor kan benaderen / onderzoeken dan lees ik dat graag!
Pagina: 1