Hey Tweakers,
Inmiddels is mijn pc alweer ruim 6 jaartjes oud en dus wel aan vervanging toe. Destijds mijn huidige pc zelf gebouwd en onderdelen uitgekozen, maar tegenwoordig zit ik niet meer zo in de wereld van alle nieuwe onderdelen en functies. Ik weet er wel wat van af, maar niet tot in de details
. Vandaar dit topic, puur om eventueel wat feedback te ontvangen op mijn samengestelde lijst met onderdelen. Mogelijk zijn er hier en daar nog wat verbeteringen of andere suggesties die ik over het hoofd heb gezien, dat hoor ik uiteraard graag!
Hieronder eerst mijn antwoord op de standaard vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kijkend naar de toekomst wil ik een pc bouwen die ik voor verschillende doeleinden kan gebruiken:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is redelijk flexibel, maar rond de 1500 euro exclusief GPU zou wel mooi zijn. Een paar tientjes hoger kan ook nog wel, maar kwaliteit staat voorop en ik wil niet onnodig geld uitgeven natuurlijk. Totale budget met GPU denk ik aan 2500-2700 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua randapparatuur neem ik de standaard dingen zoals mijn toetsenbord, muis, headset en schermen mee. Bij de componenten gaan mijn SSD schijven mee (Samsung 870 Evo 1TB en Kingston A2000 1TB).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe is mijn lijst hieronder met de basis onderdelen al een goed begin denk ik. Er staan nog wel wat dubbele onderdelen in, hier twijfel ik nog over (kom ik later op terug). Wellicht dat jullie advies hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet direct. Heb gezien dat de nieuwste generatie van Intel goed naar voren komt in gaming, maar als er een betere processor voor mijn doeleinden/wensen te vinden is bij AMD dan sta ik daar ook voor open.
Betreft de GPU: hier ben ik nog een beetje over aan het twijfelen (AMD vs Nvidia). Heb al verschillende topics en artikelen hierover gelezen waarin natuurlijk verschillende meningen en voorkeuren naar voren komen (Nvidia vanwege 'betere' DLSS en raytracing etc.). Over het algemeen gaat mijn voorkeur nu wel uit naar Nvidia (heb ik ook in huidige pc). Maar misschien dat AMD met iets moois komt 3 november.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiterlijk van de pc is niet de eerste prioriteit (hoef niet perse RGB, 1 basic kleurtje is misschien leuk), maar wit past wel mooi in mijn huidige setup en daar heb ik nu ook naar gekeken. Geluidsniveau (bij basic tasks zoals browsen etc.) vind ik bijvoorbeeld belangrijker, in hoeverre dat mogelijk is met de huidige componenten. Zo stil mogelijk zou mooi zijn.
Ook vind ik het wel belangrijk dat de pc lang meegaat (zal over het algemeen wel het geval zijn) en ik eventueel later wat kan upgraden (liever niet het moederbord en de CPU). Hierom heb ik ook gekozen voor DDR5 geheugen. Ik heb gelezen dat dit eigenlijk niet zo heel veel sneller is dan DDR4 momenteel, maar kijkend naar de toekomst/lange termijn is het misschien wel handig om DDR5 alvast aan te schaffen (of alleen het moederbord die dit ondersteunt)? Of is dit pas over een jaar het geval?
Ga je overklokken?
Momenteel niet want geen ervaring, maar wellicht dat ik me hier in de toekomst in ga verdiepen.
Wat verwacht je van ons?
Reacties/feedback/suggesties op enkele vragen die ik in bovenstaand verhaal heb geschreven, dus samengevat:
Alvast bedankt voor de tijd en hulp!
Hieronder mijn lijst met bijbehorende onderdelen. Staan nog wat dubbele onderdelen in waar ik tussen moet kiezen en GPU ontbreekt nog, prijs veranderd dus nog.
Inmiddels is mijn pc alweer ruim 6 jaartjes oud en dus wel aan vervanging toe. Destijds mijn huidige pc zelf gebouwd en onderdelen uitgekozen, maar tegenwoordig zit ik niet meer zo in de wereld van alle nieuwe onderdelen en functies. Ik weet er wel wat van af, maar niet tot in de details
Hieronder eerst mijn antwoord op de standaard vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kijkend naar de toekomst wil ik een pc bouwen die ik voor verschillende doeleinden kan gebruiken:
- Voor mijn hobby maak ik gebruik van Autodesk 3ds Max (een beetje modelling en renderen) en af en toe Unity en Photoshop. Hierin ben ik nog een beginner, maar mogelijk dat ik dit in de toekomst wat serieuzer wil doen. Ik denk wel belangrijk om mee te nemen bij het samenstellen.
- Voor mijn studie moet ik soms wat simulaties uitvoeren in o.a. COMSOL Multiphysics. Hierbij is de CPU (en intern geheugen) wel van belang volgens mij, maar dit heeft niet de hoogste prioriteit omdat ik dit maar af en toe zal doen. Verder maak ik ook gebruik van MATLAB, waarin zo nu en dan ook wel wat grotere berekeningen worden gedaan.
- Tot slot wil ik de pc natuurlijk ook gebruiken voor gaming (1440p/165Hz). Momenteel ben ik voornamelijk bezig met simracing (ACC etc.), maar ik speel ook nog andere games ofc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is redelijk flexibel, maar rond de 1500 euro exclusief GPU zou wel mooi zijn. Een paar tientjes hoger kan ook nog wel, maar kwaliteit staat voorop en ik wil niet onnodig geld uitgeven natuurlijk. Totale budget met GPU denk ik aan 2500-2700 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua randapparatuur neem ik de standaard dingen zoals mijn toetsenbord, muis, headset en schermen mee. Bij de componenten gaan mijn SSD schijven mee (Samsung 870 Evo 1TB en Kingston A2000 1TB).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe is mijn lijst hieronder met de basis onderdelen al een goed begin denk ik. Er staan nog wel wat dubbele onderdelen in, hier twijfel ik nog over (kom ik later op terug). Wellicht dat jullie advies hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet direct. Heb gezien dat de nieuwste generatie van Intel goed naar voren komt in gaming, maar als er een betere processor voor mijn doeleinden/wensen te vinden is bij AMD dan sta ik daar ook voor open.
Betreft de GPU: hier ben ik nog een beetje over aan het twijfelen (AMD vs Nvidia). Heb al verschillende topics en artikelen hierover gelezen waarin natuurlijk verschillende meningen en voorkeuren naar voren komen (Nvidia vanwege 'betere' DLSS en raytracing etc.). Over het algemeen gaat mijn voorkeur nu wel uit naar Nvidia (heb ik ook in huidige pc). Maar misschien dat AMD met iets moois komt 3 november.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiterlijk van de pc is niet de eerste prioriteit (hoef niet perse RGB, 1 basic kleurtje is misschien leuk), maar wit past wel mooi in mijn huidige setup en daar heb ik nu ook naar gekeken. Geluidsniveau (bij basic tasks zoals browsen etc.) vind ik bijvoorbeeld belangrijker, in hoeverre dat mogelijk is met de huidige componenten. Zo stil mogelijk zou mooi zijn.
Ook vind ik het wel belangrijk dat de pc lang meegaat (zal over het algemeen wel het geval zijn) en ik eventueel later wat kan upgraden (liever niet het moederbord en de CPU). Hierom heb ik ook gekozen voor DDR5 geheugen. Ik heb gelezen dat dit eigenlijk niet zo heel veel sneller is dan DDR4 momenteel, maar kijkend naar de toekomst/lange termijn is het misschien wel handig om DDR5 alvast aan te schaffen (of alleen het moederbord die dit ondersteunt)? Of is dit pas over een jaar het geval?
Ga je overklokken?
Momenteel niet want geen ervaring, maar wellicht dat ik me hier in de toekomst in ga verdiepen.
Wat verwacht je van ons?
Reacties/feedback/suggesties op enkele vragen die ik in bovenstaand verhaal heb geschreven, dus samengevat:
- Is dit een goede CPU voor mijn eisen of is er bij bijvoorbeeld AMD iets beters te vinden?
- Zijn er nog andere optimalisaties op het gebied van geluidsniveau of zal dit al redelijk stil zijn? Ook op het gebied van airflow, zit dat hier prima of zijn hiervoor andere/extra (grotere) fans nodig?
- Qua koeling heb ik ook twee opties in mijn lijstje, namelijk lucht- of waterkoeling. Indien een waterkoeler echt nodig is om goed te koelen sta ik daar natuurlijk wel voor open, maar als ik het goed heb is een waterkoeler over het algemeen luider? Dan zou mijn voorkeur gaan naar lucht.
- Zou 850W genoeg zijn voor deze build? Is nu uiteraard nog lastig te zeggen omdat ik nog geen GPU heb, maar voor bijvoorbeeld een RTX 4080 of 4070 is het te weinig denk ik?
- Qua moederbord heb ik voor nu twee opties in mijn lijst, is er nog een groot verschil aanwezig tussen deze borden? Naast een klein verschil in de aansluitingen lijkt me dit niet echt het geval, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
- GPU: wachten op RTX 4080, 4070 of AMD 7000 series of zou bijvoorbeeld een 3080 of 3090 ook voldoen? Dit zal vooral afhankelijk zijn van wat ik van plan ben in de toekomst (bijvoorbeeld als ik meer met 3ds max ga doen), dus daar ga ik nog even over nadenken. Maar misschien dat er nog tips zijn
.
- Intern geheugen: welk setje uit mijn lijst past het beste? Misschien zijn er nog andere mogelijkheden of is mijn gedachte omtrent DDR5 niet geheel logisch en moet ik alsnog voor DDR4 gaan?
Alvast bedankt voor de tijd en hulp!
Hieronder mijn lijst met bijbehorende onderdelen. Staan nog wat dubbele onderdelen in waar ik tussen moet kiezen en GPU ontbreekt nog, prijs veranderd dus nog.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 509,- | € 509,- |
1 | Moederborden | ASRock Z790 Pro RS | € 249,- | € 249,- |
1 | Moederborden | ASUS PRIME Z790-P | € 289,- | € 289,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact White TG Clear Tint | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
1 | Waterkoeling | be quiet! Pure Loop 280mm | € 98,58 | € 98,58 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 189,- | € 189,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J3636C16GX2-RS5K | € 196,- | € 196,- |
1 | Voedingen | Cooler Master V850 Gold -V2 White Edition | € 115,99 | € 115,99 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 139,- | € 139,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.015,09 |
[ Voor 2% gewijzigd door Joydriver004 op 03-11-2022 17:12 . Reden: Moederbord/RAM opties aangepast ]