Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voslex
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-05 16:06
Ik zoek
Nieuwe speakers voor in m'n woonkamer voor gebruik met een nieuwe platenspeler

Wat is je budget?
+-500 euro voor de boxen

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil een geheel nieuwe vinyl-setup aanschaffen. Ik heb al een paar platenspelers op het hoog, mogelijk wordt het de Pro-ject Debut Carbon EVO, hoewel ik die nog wat aan de prijzige kant vind. Daarnaast moet er dan ook nog een versterker komen. Daar ben ik nog niet héél diep ingedoken, mogelijk de Denon PMA-600NE. Mocht het relevant zijn: Ik luister ontzettend veel verschillende soorten muziek, maar niets heftigs. Vooral veel soundtracks, indie en wat oudere 70's muziek. Ik woon in een appartement dus hoef de muren er ook niet af te blazen

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al enige tijd de vloerspeakers Teufel Ultima 40 op het oog en vandaag kreeg ik een verlossend mailtje dat hij zelfs was afgeprijsd deze maand. Praktisch passen ze perfect naast het platenspeler-kastje. Ik krijg echter nu toch wat cold feet; ik heb een woonkamer van +-20m2 en ik zit ongeveer 2.5 meter van de set-up af. Ik lees her en der dat vloerspeakers dan way too much zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?

Kunnen vloerspeakers wel met een afstand van +-2.5 meter?
Zo nee, ander advies over goede speakers voor een platenspeler-setup?
Aanvullend advies over dit hele verhaal is meer dan welkom!

Ontzettend bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-05 11:07
Het kan natuurlijk sowieso, en als je ze goed vind klinken, absoluut doen.

Ik ben zelf altijd een beetje van mening dat als er voor 250,- per speaker 4 conussen gemaakt moeten worden, die waarschijnlijk niet heel veel soeps zijn. En dan moet de rest van het materiaal en alle marge's er ook nog af.

Gevoel zegt dat je meer geluid krijgt voor je geld met leuke boekenplank speakers. :)

Ben je al eens gaan luisteren in een hifi winkel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:47

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Inverted_World schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:21:

Ik ben zelf altijd een beetje van mening dat als er voor 250,- per speaker 4 conussen gemaakt moeten worden, die waarschijnlijk niet heel veel soeps zijn. En dan moet de rest van het materiaal en alle marge's er ook nog af.

Gevoel zegt dat je meer geluid krijgt voor je geld met leuke boekenplank speakers. :)

Meh, ik heb niets te klagen over mijn Ultima 40's. Klinken erg strak en zeker niet "goedkoop."

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
FooLsKi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:24:
[...]

Meh, ik heb niets te klagen over mijn Ultima 40's. Klinken erg strak en zeker niet "goedkoop."
Dat is mooi, maar zal relatief zijn. Het blijft veel materiaal voor heel weinig geld. Zeker aangezien de meeste vloerstaanders leuk worden (weer relatief :P ) vanaf 1000 p/s ipv 250 p/s.. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je met boekenplank speakers meer waar voor je geld krijgt, zeker in een kleinere ruimte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Inverted_World schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is mooi, maar zal relatief zijn. Het blijft veel materiaal voor heel weinig geld. Zeker aangezien de meeste vloerstaanders leuk worden (weer relatief :P ) vanaf 1000 p/s ipv 250 p/s.. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je met boekenplank speakers meer waar voor je geld krijgt, zeker in een kleinere ruimte. :)
Ik zou idd eerder kiezen voor de Ultima 20 in deze situatie.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:34
Ik zou 2e-hands een paar degelijke boekenplankspeakers op de kop tikken. Of zoiets: https://www.marktplaats.n...oed-als-nieuw-staat-zwart (En nee, dat zijn geen krassen op de conussen!)

of
https://www.marktplaats.n...ics-2050i-zwart-hoogglans

of
https://www.marktplaats.n...994744-kef-iq70-als-nieuw

of
https://www.marktplaats.n...-monitor-audio-silver-rx1

of nog een paar mooie silvers:
https://www.marktplaats.n...monitor-audio-silver-rx-6
https://www.marktplaats.n...6-zwart-uitstekende-staat

Iets duurder:
https://www.marktplaats.n...loerluidsprekers-wit-paar

En 2e hands een nette Marantz welke je voor €250 moet kunnen krijgen:
https://www.marktplaats.n...stereo-versterker-met-dac

En een iets duurdere combi:
https://www.marktplaats.n...egreerde-stereoversterker

Allen ter illustratie zonder oordeel. Er is zoveel moois te krijgen voor weinig, als je even goed zoekt en weet wat je wil. Zorg voor een juiste verdeling van de centen voor een goed geluid! Je totale budget is €1500, misschien zonde om dat stuk te slaan aan nieuw en kwalitatief minder

[ Voor 154% gewijzigd door mcsluis op 03-11-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:30
Gewoon die Ultima's bestellen, je kunt ze namelijk 90 dagen op proef proberen. Vind je het wat, dan laat je ze staan. Niet helemaal tevreden, dan stuur je ze terug. Vloerstaanders op 2,5 meter kan prima en heb je ook een betere laagweergave.

Ik heb Boston Acoustics A25 als rear speakers. Ook een tijdje als front speakers gebruikt. Die kostten toentertijd nog geen € 200 per paar volgens mij. Gaven als fronts echt een knap geluid. Uiteraard niet vergelijkbaar met m'n Aria 926, maar dat is ook wel een andere prijs. Het is niet altijd meteen slecht als iets niet duur is. Bij merken als Sonos, Bose (en tot op zekere hoogte past B&W hier ook wel bij) betaal je vooral marge.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 03-11-2022 15:44 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hulleman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:41:
Het is niet altijd meteen slecht als iets niet duur is. Bij merken als Sonos, Bose en tot op zekere hoogte past B&W hier ook wel bij, betaal je vooral marge.
Dat dus. Plus dat je bij Teufel rechtstreeks vanuit de fabriek bestelt, dat scheelt ook de marge van de tussenhandela(a)r(en) bovenop de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:30
mcsluis schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:36:
Ik zou 2e-hands een paar degelijke boekenplankspeakers op de kop tikken. Of zoiets: https://www.marktplaats.n...oed-als-nieuw-staat-zwart (En nee, dat zijn geen krassen op de conussen!)

of

https://www.marktplaats.n...ics-2050i-zwart-hoogglans

of

https://www.marktplaats.n...994744-kef-iq70-als-nieuw

of

https://www.marktplaats.n...-monitor-audio-silver-rx1

Allen ter illustratie zonder oordeel. Er is zoveel moois te krijgen voor weinig, als je even goed zoekt en weet wat je wil.
Overigens is dit wel een mooie tip, vooral die Monitor Audio Silver 300. Zijn mooie speakers die @mcsluis hier vindt voor om en nabij je budget.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
FooLsKi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:43:
[...]

Dat dus. Plus dat je bij Teufel rechtstreeks vanuit de fabriek bestelt, dat scheelt ook de marge van de tussenhandela(a)r(en) bovenop de prijs.
Maar de verhouding is natuurlijk wel een beetje zoek. €500 voor een platenspeler, €400 voor een versterker, en dan €300 per speaker... Ik zou dan in plaats van de evo voor de T1 gaan en het verschil bij het budget van een paar mooie 2e hands speakers stoppen. En vaak kan je via MP ook bij de liefhebber een luistersessie doen met koffie, vaak zeer normale vraag bij aankoop speakers.

[ Voor 23% gewijzigd door mcsluis op 03-11-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:45
Eens met @mcsluis. Luidsprekers blijven vaak veel langer goed dan de actieve componenten in een audio setup. Een aantal voorbeelden van luidsprekers niet ver buiten jouw budget:
https://www.marktplaats.n...y-edition-zwart-set-van-2
https://www.marktplaats.n...n-topstaat-prijsverlaging
https://www.marktplaats.n...346615-dali-opticon-5-wit

Edit, mcsluis heeft ook al wat mooie voorbeelden gegeven zie ik net.

[ Voor 5% gewijzigd door Grote Schurk op 03-11-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Laatste tip: mooi gebruikt spul is te vinden op het htforum.nl, subforum: marktplaats. Vooral liefhebbers daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mcsluis schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:46:
[...]

Maar de verhouding is natuurlijk wel een beetje zoek. €500 voor een platenspeler, €400 voor een versterker, en dan €300 per speaker... Ik zou dan in plaats van de evo voor de T1 gaan en het verschil bij het budget van een paar mooie 2e hands speakers stoppen. En vaak kan je via MP ook bij de liefhebber een luistersessie doen met koffie, vaak zeer normale vraag bij aankoop speakers.
Als het geluid uit de speakers goed is, waarom zou die verhouding dan uitmaken? Wellicht zie ik dat punt niet omdat ik niet zo audiofiel ben als een hoop van de audiofielen alhier. Het enige 'punt' wat ik tot nu toe gemaakt zie worden komt neer op: "Duurder == Beter" en daar ben ik het (in het geval van OP 'wegsturen' van de Teufels) niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
FooLsKi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:22:
[...]

Als het geluid uit de speakers goed is, waarom zou die verhouding dan uitmaken? Wellicht zie ik dat punt niet omdat ik niet zo audiofiel ben als een hoop van de audiofielen alhier. Het enige 'punt' wat ik tot nu toe gemaakt zie worden komt neer op: "Duurder == Beter" en daar ben ik het (in het geval van OP 'wegsturen' van de Teufels) niet mee eens.
Je hoeft geen audiofiel te zijn om te weten dat het uiteindelijke geluid wordt bepaald door de gehele keten. In deze voorgestelde keten zit het kwalitatief minste onderdeel op de belangrijkste plek. Het kan vast prima klinken, maar het kan veel beter. En voor hetzelfde geld haal je 2e hands betere speakers (niet duurder dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mcsluis schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:04:
[...]

Je hoeft geen audiofiel te zijn om te weten dat het uiteindelijke geluid wordt bepaald door de gehele keten. In deze voorgestelde keten zit het kwalitatief minste onderdeel op de belangrijkste plek. Het kan vast prima klinken, maar het kan veel beter. En voor hetzelfde geld haal je 2e hands betere speakers (niet duurder dus).
En nog steeds zie ik je niets anders zeggen dan: "Duurder == Beter". Dat is geen argument. Heb je zelf ooit die Ultima 40's gehoord? Of baseer je daadwerkelijk de potentiële kwaliteit op de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
FooLsKi schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:36:
[...]

En nog steeds zie ik je niets anders zeggen dan: "Duurder == Beter". Dat is geen argument. Heb je zelf ooit die Ultima 40's gehoord? Of baseer je daadwerkelijk de potentiële kwaliteit op de prijs?
2e hands hoeft niet duurder te zijn.(zie alle bovenstaande voorbeelden) ;-) Je krijgt een kwalitatief betere speaker (componenten/afwerking/ervaring&doorontwikkeling van fabrikant) dan een zelfde prijsklasse nieuw. Verder hoef ik niet in discussie (draagt niet bij aan topic) want mijn post zijn gericht op het advies aan de TS om het geld goed besteden door ook de 2e hands markt te bekijken. Nieuw = niet altijd beter. En te zorgen voor een juiste budget verdeling.

[ Voor 7% gewijzigd door mcsluis op 04-11-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Even ter nuancering: er zitten hier veel audioliefhebbers op het forum die niks hebben met audiofiel gedoe. Dat laatste is toch vooral geloven in sprookjes.

De Teufel Ultima 40 is voor dat geld eigenlijk onverslaanbaar en zou ik zeker meenemen in de overwegingen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:56
Inverted_World schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:21:

Dan ga je uit van een verwachting en niet van ervaringen. Deze speakers zijn echt hun geld dubbel en dwars waard (wat eigenlijk niet van Teufel..). Ik heb ze in Berlijn kunnen beluisteren en was meteen verkocht maar de WAF zorgt ervoor dat ik het met een soundbar moet doen.

@voslex als ik zo lees naar de wensen, denk ik dat je misschien ook wel naar mooie Dali plankspeakers kunt kijken. De Oberon serie zou misschien ook al echt kunnen voldoen aan jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Ik ben nu wel benieuwd naar die teufel ultima 40, als ik de users hier mag geloven is er niets beters te krijgen :P

Ik vond trouwens, mocht je ze kunnen vinden Martin Logan Motion boekenplank speakers echt fantastisch klinken voor laag budget. Wie weet ergens 2e hands te vinden bijvoorbeeld.

[ Voor 75% gewijzigd door Inverted_World op 05-11-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
Jorgen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 02:31:
Even ter nuancering: er zitten hier veel audioliefhebbers op het forum die niks hebben met audiofiel gedoe. Dat laatste is toch vooral geloven in sprookjes.

De Teufel Ultima 40 is voor dat geld eigenlijk onverslaanbaar en zou ik zeker meenemen in de overwegingen.
Wat is het sprookje van een leuke hifi setup willen hebben? Probeer je nou iedereen die het niet met je eens is over een kam te scheren?

Niet iedereen die veel met hifi bezig is koopt ook zilveren kabels en stroomkabels a 300,- de meter. Ik snap je punt niet helemaal.

Elk topic hier, of het nou audio, monitoren, videokaarten of een NAS betreft, zal uiteen lopen in antwoorden en reacties.

Mijn advies is overigens nagenoeg altijd: Luisteren in de winkel en zelf lekker A/B vergelijken. Kopen wat je mooi vindt.

[ Voor 7% gewijzigd door Inverted_World op 05-11-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ik bedoel is simpel. Je hebt mensen die van audio genieten in alle soorten en maten en dat is prima. Maar de 2 betekenissen van audiofiel worden nogal vaak verward met elkaar.

(1) gewoon een liefhebber
(2) de sprookjeskopers

Vaak zegt iemand "ik ben niet audiofiel maar ik wil graag iets moois" en dan bedoelen ze meestal "ik heb geen enorm budget en/of niet zoveel ervaring met het onderwerp" en doorgaans niet "verkoop me maar McIntosh met kabels van gouden spinnenweb."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:17
Jammer dat zo'n topic al snel ontspoort in een audiofiel-oorlog...

Teufel staat bekend om goede prijs/kwaliteitverhouding en de Ultima 40's lees ik over het algemeen lovende reacties over; heb ze zelf helaas nog nooit gehoord. Wel de T100's, kostten een prikkie maar klinken goed voor de prijs i.c.m. T1000 subwoofer).

Iets waar ik me zorgen om maak is dat de Ultima's basreflexpoorten aan de achterzijde hebben. Ik neem aan dat de speakers dan een stuk van de muur geplaatst moeten worden, wat wel eens lastig kan zijn in een kleine kamer. Kan iemand daar iets zinnigs over kwijt?

Mooie van Teufel is dat je ze 12 weken op proef kunt nemen; dus je kunt het altijd proberen.

Teufel heeft regelmatig kortingsacties, dus als je net te laat bent; gewoon even wachten op de volgende.

Ik ben zelf via marktplaats op zoek gegaan naar mijn speakers. Veel geprobeerd en wat niet beviel weer doorverkocht; vaak nog met winst ook. Maar als je geen zin hebt in poespas; even een mailtje naar Teufel om te vragen of je ze kwijt kunt in je kleine kamer en zoja: doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Josk79 Mijn broer heeft een heel normale woonkamer. Ik gok zo'n 30+ m². De Ultima 40 (surround power editon) staan direct naast het tv-meubel, en tegen de muur. Hij heeft prima geluid daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voslex
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-05 16:06
Ontzettend bedankt voor alle linkjes, reacties en tips! Ik ga alles nog even op een rij zetten en dan de knoop doorhakken. Hier kan ik zeker mee verder!
Pagina: 1